Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:53

karijn schreef:
Nee je gaat dan juist een piekmoment in de supermarkt zien in de weekenden omdat iedereen dan voor de hele week inslaat in plaats van misschien elke dag even gaan. Plus dat veel mensen vanuit huis werken dus die tijd aan reizen ben je al niet kwijt en kan je dus in die tijd je boodschappen doen. Waar het om gaat is dat we ons gedrag tijdelijk gaan veranderen of aanpassen om de druk op de zorg te ontlasten.

Maar dit vind ik dus juist beangstigend. De supermarkt is hier op zaterdag al afgeladen, met regelmatig de deuren dicht. Als daar nog meer bij moet, dan wordt dat niet veiliger.

Waar ik vooral tegenaan loop is dat er voor het beboeten van de grote problemen al andere regels zijn die ze kunnen gebruiken. Je mag nu niet met meer dan 2 buiten. Straks mag je om bepaalde tijden ook niet met meer dan 1 buiten. Gaat dat dan echt nog zo'n groot verschil maken?
Ik hoor al van meer mensen dat het wellicht behoorlijk wat gaat schelen op doordeweeks op bezoek gaan bij mensen na werktijd, dus dat is heel fijn. Maar als dat nu nog zo'n risicogroep is, kunnen we dat dan niet op een andere manier aanpakken? Voor mijn gevoel grijp je met een avondklok een hele hoop mensen die eigenlijk nauwelijks risico veroorzaken en is het een beetje met een kanon op een mug schieten nu...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:02

Je kan bezoek nog verder afbouwen of beperken en verplaatsingen limiteren naar uitsluitend essentiële verplaatsingen. Zoals bij ons in B bijvoorbeeld dat ene "knuffelcontact" buiten je gezin. Echter... dat is helemaal niet te controleren :+ Ik ken heus wel genoeg creatievelingen die ook feestjes en dergelijke houden, het overnachten omwille van avondklok toepassen, ik zie heel veel mensen die zogenaamd "op wandeling gaan in het bos" en daar gezellig met opa en oma afspreken met een picknick.

Dus nee, het is allemaal niet waterdicht en zaligmakend, maar het heeft wél zijn nut, aangezien we alsnog met dalende cijfers zitten. Wij hebben het al strenger gehad dan in NL en eerlijk waar, het valt heus wel mee. Leuk is het niet en het vraagt wel wat denkwerk, maar het heeft ook voordelen. Rustiger op straat, minder ongevallen, meer op heterdaad betrappingen bij diefstallen/inbraken/vandalisme, minder racers tijdens de weekendnachten die over de verkeersdrempels schrapen :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:06

Ik denk ook dat de regels die ik zoal lees lastig te checken zijn. Gaan ze iedereen controleren die in de auto rijd? Ook na 20 is het nog druk op de weg. Ook met een reisbeperking kun je volgens mij alleen handhaven door veel te controleren en hoge boetes te geven.

Ik denk dat het zou helpen als ze zouden zeggen je mag maar eens in de twee weken bij een ander op visite, maar dat kun je ook niet handhaven. Ik denk dat de meeste mensen juist in het weekend overdag bij elkaar langs gaan, of in ieder geval de mensen die ik ken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:13

Mdrf schreef:
Maar waarom moeten de dieren de dupe zijn van menselijke onkunde in het aanpakken van een virus? Dieren hebben hier niet voor gekozen, dus hun gezondheid en verzorging dient gewoon door te gaan. Ook als dat betekent dat je na de avondklok naar buiten moet.

Als mensen op een goede stal zouden staan en een paard daar gewoon aan zijn basis behoeften komt, zou de paniek niet zo hoog zijn.

Mijn paarden staan 24/7 samen en hebben mij in principe alleen nodig voor eten, drinken en mesten. Maar dat laatste zullen zij niet echt belangrijk vinden.

Mijn paarden bewegen, hebben sociaal contact en overal te eten. Ik kan voor 24 of als ik wil voor 48 uur wel hooi vullen. En kan alleen even kijken een paar keer per dag of ze nog ademhalen.

Ze vinden het echt heel leuk als ik er ben hoor, echt wel. Ondanks dat, hinniken ze alsnog als ik de deur open doe en wachten ze me op bij de schuurdeur. Maar komt ik niet, dan niet.

Dat paarden hun eigenaren nodig hebben in een gewone situatie, dus geen ziekte, is omdat ze gewoon niet goed gehouden worden. Maar dat toegeven ligt heel gevoelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:19

superpony schreef:
Mdrf schreef:
Maar waarom moeten de dieren de dupe zijn van menselijke onkunde in het aanpakken van een virus? Dieren hebben hier niet voor gekozen, dus hun gezondheid en verzorging dient gewoon door te gaan. Ook als dat betekent dat je na de avondklok naar buiten moet.

Als mensen op een goede stal zouden staan en een paard daar gewoon aan zijn basis behoeften komt, zou de paniek niet zo hoog zijn.

Mijn paarden staan 24/7 samen en hebben mij in principe alleen nodig voor eten, drinken en mesten. Maar dat laatste zullen zij niet echt belangrijk vinden.

Mijn paarden bewegen, hebben sociaal contact en overal te eten. Ik kan voor 24 of als ik wil voor 48 uur wel hooi vullen. En kan alleen even kijken een paar keer per dag of ze nog ademhalen.

Ze vinden het echt heel leuk als ik er ben hoor, echt wel. Ondanks dat, hinniken ze alsnog als ik de deur open doe en wachten ze me op bij de schuurdeur. Maar komt ik niet, dan niet.

Dat paarden hun eigenaren nodig hebben in een gewone situatie, dus geen ziekte, is omdat ze gewoon niet goed gehouden worden. Maar dat toegeven ligt heel gevoelig.

_/-\o_ _/-\o_

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:19

Maar laten we nou niet doen/aannemen alsof elke paardeneigenaar met een avondklok een probleem heeft. Dat zal toch de minderheid zijn die aangewezen is op een eventuele verklaring waarom ze 's avonds op pad moet zijn. Nu heb je de tijd om hier bijvoorbeeld al over na te denken en te zoeken naar oplossingen. Als je dat pas gaat doen na de invoering van de avondklok, dan krijg je die "wildgroei" aan overtreders.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:21

Varekaj schreef:
Je kan bezoek nog verder afbouwen of beperken en verplaatsingen limiteren naar uitsluitend essentiële verplaatsingen. Zoals bij ons in B bijvoorbeeld dat ene "knuffelcontact" buiten je gezin. Echter... dat is helemaal niet te controleren :+ Ik ken heus wel genoeg creatievelingen die ook feestjes en dergelijke houden, het overnachten omwille van avondklok toepassen, ik zie heel veel mensen die zogenaamd "op wandeling gaan in het bos" en daar gezellig met opa en oma afspreken met een picknick.

Dus nee, het is allemaal niet waterdicht en zaligmakend, maar het heeft wél zijn nut, aangezien we alsnog met dalende cijfers zitten. Wij hebben het al strenger gehad dan in NL en eerlijk waar, het valt heus wel mee. Leuk is het niet en het vraagt wel wat denkwerk, maar het heeft ook voordelen. Rustiger op straat, minder ongevallen, meer op heterdaad betrappingen bij diefstallen/inbraken/vandalisme, minder racers tijdens de weekendnachten die over de verkeersdrempels schrapen :D

In België is nu toch ook die Engelse variant uitgebroken op scholen doordat mensen bij terugkomst van vakantie niet in quarantaine waren gegaan? Was vanochtend op StuBru.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:23

superpony schreef:
Mdrf schreef:

Wat een onzin. Ook al worden paarden prima verzorgd, dan willen de meesten er toch een paar keer in de week mee rijden. En ook om dat dat bijdraagt aan de gezondheid van paard en ruiter.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:24

superpony schreef:
Mdrf schreef:

Staat die van mij ook 24/7 buiten gelukkig, maar zelfs dan is het de verplichting van de eigenaar om te zorgen dat ze er netjes bij staan qua voer, water en uitmesten en dat er gewoon controle is.

Maar een lockdown + avondklok in het gehele land is gewoon overdreven en barbaars (mijn mening). En dan ben ik maar dwars of een egoïst, maar ik ga mijn leven niet volledig op de schop doen vanwege een virus dat niet te stoppen is en we dus maar mee moeten gaan leren leven zolang er overbevolking is. Maar ik zal mij terugtrekken uit dit topic, gok dat ik als viruswappie zal worden weggezet want zover heen is het al in de wereld: je mag geen andere mening meer hebben.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:25

Ik heb zelf absoluut geen last van de avondklok. Heb een eigen bedrijf met kantoor aan huis, kan overdag lekker met mijn paard het bos in (doe ik nu ook al). En dan werk ik 's avonds verder. Als ik in het weekend naar iemand toe ga zorg ik wel dat er voor 8 uur ben en dan blijf ik er slapen. Dus het raakt mij niet. Maar toch ben ik er absoluut op tegen, om de redenen die Sizzle noemt en omdat het in geen enkele verhouding staat.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:29

superpony schreef:
Mdrf schreef:

Dat durf ik best wel toe te geven dat mijn pony niet wordt gehouden zoals ik graag zou willen. Wat dus inhoudt dat hij mijn komst wel nodig heeft :D en voordat er dan een opmerking komt dat moet je een andere stalling zoeken, ben ik al 1,5 jaar mee bezig dus maak je geen zorgen. Geschikte ‘menstallen’ zijn hier in het noorden alleen vrijwel niet te vinden. :Y)
En ik kan mij níet voorstellen dat ik in deze kwestie de enigste ben, waardoor men zich misschien in wat oncomfortabele bochten moet werken om alles rond te krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:36

Bloodymary schreef:
Wat een onzin. Ook al worden paarden prima verzorgd, dan willen de meesten er toch een paar keer in de week mee rijden. En ook om dat dat bijdraagt aan de gezondheid van paard en ruiter.

Rijden is een luxe, dus niet belangrijk en geen reden om je niet aan de maatregelen te houden.

Een paard met goede basis conditie kan prima een tijd stil staan van trainen, als ze vrij kunnen bewegen.

Het is waar dat mensen hun paard als huisdier zien, wij zeker. Maar zodra je in pension staat en er komt een avondklok, moet je gewoon realistisch zijn.

Feit is gewoon dat als de pensionstal elke dag aan de basis behoeften voldoet, ze een mens verder echt niet nodig hebben.

En ja, dat betekent dus wel eten, drinken, schoon staan, nagekeken worden.

Maar dat kan echt prima geregeld worden met slechts enkele mensen die een ronde doen.

Tijdens de gekke koeien ziekte was de boerderij waar wij stonden ook dicht. Konden we ook niet naar onze paarden. Dat hebben enkele mensen samen met de boer opgelost. Geen paard heeft daar onder geleden.

Gini

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:39

Maar er bestaat toch meer als een volpensionstal?
Ik ben het ermee eens dat er wel oplossingen te bedenken zijn, maar de uitspraak 'als paarden hun eigenaren nodig hebben, wordt je paard slecht gehouden' vind ik zo kort door de bocht dat de tegenliggers beginnen knipperen met hun grootlicht. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:42

Mdrf schreef:
Staat die van mij ook 24/7 buiten gelukkig, maar zelfs dan is het de verplichting van de eigenaar om te zorgen dat ze er netjes bij staan qua voer, water en uitmesten en dat er gewoon controle is.

Maar een lockdown + avondklok in het gehele land is gewoon overdreven en barbaars (mijn mening). En dan ben ik maar dwars of een egoïst, maar ik ga mijn leven niet volledig op de schop doen vanwege een virus dat niet te stoppen is en we dus maar mee moeten gaan leren leven zolang er overbevolking is. Maar ik zal mij terugtrekken uit dit topic, gok dat ik als viruswappie zal worden weggezet want zover heen is het al in de wereld: je mag geen andere mening meer hebben.

Maar misschien heb je wel gelijk. Ik zie het ook niet als oplossing.

Het gaat er alleen om, dat ALS die avondklok zou komen, wat men moet oplossen zodat paarden niks tekort komen.

Als alle eigenaren dwars zouden gaan liggen, maak je het vooral je stal heel moeilijk. Als politie de gang naar stallen gaat opmerken en ze gaan daar controleren, hebben de stallen problemen.

En natuurlijk zijn er stallen waar men alles zelf doet, uitmest, voert, buiten en binnen zet. Maar er zijn ook mensen die het over de luxe hebben van rijden. Waar heel veel sporters al even weinig tot niks kunnen.
En mensen komen er nu achter dat hun paard zwaar tekort komt als ze zelf niet kunnen komen.

De politiek weet niks van paarden af en zal iedereen over 1 kam scheren. Dus of je moet naar je eigen paarden/landje, stalletje etc en mag gaan. Of het valt onder manege/pensionstal en je mag niet.

Veel mensen verzetten ook standaard tegen regels. Waar ik op stallen zat heb gestaan, waar mensen vaak weg bleven. Of mensen vaak op vakantie willen en dan wel elke keer van alles kunnen regelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:44

Gini schreef:
Maar er bestaat toch meer als een volpensionstal?
Ik ben het ermee eens dat er wel oplossingen te bedenken zijn, maar de uitspraak 'als paarden hun eigenaren nodig hebben, wordt je paard slecht gehouden' vind ik zo kort door de bocht dat de tegenliggers beginnen knipperen met hun grootlicht. :D

Nee, dan lees je echt niet goed.

De politiek zal alleen het verschil niet weten tussen een zelf doe stal of all in pension stal. Een eigen gehuurde plek zal daar sowieso weer buiten gaan vallen. Hoewel dat ook weer geen plek van 10 mensen samen zal moeten zijn.

En ja, veel paarden staan wel slecht natuurlijk. Als ene stal het nu niet rond kan breien om paarden eruit te krijgen, wat een basis behoefte is, dan gaat er wel wat mis. Ook bij ziekte, vakantie etc kunnen dingen geregeld worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:50

Maar beweging is toch ook maar een deel van de zorg die een paard nodig heeft? Zelfs tussen doe-het-zelf en volpension zitten nog andere vormen. Mensen die hun eigen eten klaarzetten, die hun hooi eerst weken, supplementen/medicijnen die door de klant zelf gegeven worden. Etc etc.

En ik wil je best wel geloven als je zegt dat ik niet goed lees, maar om eerlijk te zijn heb ik deze zin een paar keer gelezen

Citaat:
Dat paarden hun eigenaren nodig hebben in een gewone situatie, dus geen ziekte, is omdat ze gewoon niet goed gehouden worden.

Maar ik weet niet hoe ik die anders moet interpreteren dan hoe je het zegt? Als gezonde paarden hun eigenaren nodig hebben, worden ze niet goed gehouden. Dat is toch wat er staat?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:38

Eten klaar zetten enzo kan toch voor een paar dagen vooruit, of ergens in die 16 uur dat er geen avondklok is?
Buiten dat zullen veel stallen toch ook gewoon eerder sluiten bij een avondklok. Het lijkt mij wijs om nu alvast eens te horen bij een staleigenaar of een openingstijd vervroegd kan worden, of om alvast eens groepjes te maken die voor 20 uur elkaars paarden kunnen opvangen, of alvast een slowfeeder te bestellen waar genoeg in kan voor de hele nacht.

candalisa

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:54

Zo te lezen werken veel mensen niet 8)7 voor mensen die werken is het bijna niet te doen ... als ik nog voor 20 uur boodschappen moet gaan doen en de hond uitlaten dan is het niet mogelijk om nog mijn paard te doen ... ik snap als je de hele dag niks te doen heb dat het dan wel makkelijker is

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:57

candalisa schreef:
Zo te lezen werken veel mensen niet 8)7 voor mensen die werken is het bijna niet te doen ... als ik nog voor 20 uur boodschappen moet gaan doen en de hond uitlaten dan is het niet mogelijk om nog mijn paard te doen ... ik snap als je de hele dag niks te doen heb dat het dan wel makkelijker is

Het ligt er een beetje aan hoe laat je klaar bent en hoe laat je bij je paard kan zijn. Ik ga altijd direct na mijn werk naar de paarden, ben daar dan om half 6, dus ik zou om 8 uur wel klaar kunnen zijn. Boodschappen in het weekend of als het kan tussen de middag. Allemaal niet ideaal, maar zou mij wel lukken. Maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:58

candalisa schreef:

Ik werk ook en ik zie ook mogelijkheden, je moet het alleen wel willen zien.

Ik heb het volgens mij al eerder gezegd in dit topic, ik denk niet zozeer dat mensen die kritisch zijn direct als viruswappies worden gezien. Ik denk wel dat het heel belangrijk is om te kijken naar wat wel mogelijk is en niet direct naar wat niet mogelijk is. Sowieso een mooie eigenschap die je veel kan brengen in het leven.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:58

Ik werk van 8 tot 17. Mijn paard is gestald op een pensionstal waar ik zelf het meeste doe (denk aan uitmesten ed). Dus ga met de avondklok meteen uit mn werk maar naar stal, dan eet ik na afloop wel..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:01

candalisa schreef:

Boodschappen wekelijks op zaterdag of zondag. Eerst naar paard. Bij tijd over hond uitlaten, anders in de tuin of eigen straat.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:05

candalisa schreef:

En dan komt weer de vraag of het absoluut noodzakelijk is dat je er elke dag heen gaat. Is jouw paard afhankelijk van jou voor voer dan mag je er gewoon heen, avondklok of niet. Rijden hoeft niet dagelijks, ze gaan niet dood van een tijdje niet gereden worden.
Komt hij letterlijk z'n stal niet uit als jij niet komt, wordt het misschien eens tijd om over z'n huisvesting na te denken.

Er kan met stalgenoten afgesproken worden, met staleigenaar, dichter bij huis zetten, juist verder maar wel volpension.

Wat zou je doen als je je been breekt en 6 weken niet naar je paard kan? Dan zijn er vast oplossingen te bedenken.
Zo ook met een avondklok. Het is vervelend, oneerlijk, nutteloos, al wat je wil maar er zijn altijd oplossingen, altijd.

Boodschappen hoeft ook niet persé dagelijks en ik weet niet of ze in jullie buurt ook een drive of click&collect hebben, scheelt tijd.
Hond in de tuin of als het niet anders kan, op het dichtstbijzijnde grasveld.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:07

Ja laten we allemaal op zaterdag boodschappen gaan doen goed plan |o nu staan de supermarkten op die dagen al vol laat staan als iedereen die doordeweeks moet werken en niet voor een avondklok hun boodschappen kunnen doen ook op zaterdag moet wordt het helemaal een besmettingshaard ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:07

Jessix schreef:
Het ligt er een beetje aan hoe laat je klaar bent en hoe laat je bij je paard kan zijn. Ik ga altijd direct na mijn werk naar de paarden, ben daar dan om half 6, dus ik zou om 8 uur wel klaar kunnen zijn. Boodschappen in het weekend of als het kan tussen de middag. Allemaal niet ideaal, maar zou mij wel lukken. Maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen.

Dat inderdaad, er is wel een oplossing en dat is meteen uit werk naar stal. Ik denk dat de meesten het zo dan zullen moeten doen. Tijdens de avondklok zal alles er relatief doods bij liggen, maar tijdens de dag-uren krijg je dan gewoon meer sociale contacten te verwerken. Nu zie ik amper een stalgenoot, met een avondklok om 20 uur, gok ik dat iedereen wel om 17-18u op stal zal zijn en zal ik dus met 3 personen meer contact hebben.
Geen onoverkomelijke ramp, voor mij wel voldoende om heel hard te hopen dat die avondklok op middernacht blijft staan of tot 22u vervroegd wordt.