[Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:14

Pocca_Locca schreef:
Feit blijft dat er nooit afdoende veiligheidsonderzoek is gedaan, zéker niet naar de BMR vaccins. Ik geloof dat Wakefield dat goed en integer heeft onderzocht. In elk geval zijn er veel te veel mensen die klachten hebben over reacties na vaccins bij hun kinderen om die groep zomaar op de hoop” conspiracy theory” of simpelweg “ de antivaxxers “ te gooien. En: als de ouders met hun verhalen niet serieus worden genomen, en hier genegeerd ( ik doel op de documentaire die ik deelde o.a.) en jullie alleen maar schermen met de cijfertjes en zogenaamd onafhankelijke onderzoeken waaruit zou blijken dat er niks maar dan ook niks aan ‘t handje is, dan komen we inderdaad niet echt verder. Je kan nog met zoveel cijfers van “ officiële” instanties als het CDC of RIVM op de proppen komen, dat betekend niet dat daarmee ouders de mond gesnoerd mogen worden met het idee dat ze gek zijn.. Dat brengt me op een vraag: zouden kinderloze mensen in dit topic of elders eigenlijk wel zoveel recht van spreken hebben wanneer het over andermans kinderen gaat? Ik vraag me af of iedereen hier eigenlijk zelf kinderen heeft.. gewoon even een vraag omdat ik daar benieuwd naar ben. Omdat mij ook meerdere malen naar mijn persoonlijke beweegredenen is gevraagd, en hoe ik “ erin sta”..

Ik vind het niet heel fair van je dat je zegt dat wij de ouders negeren als we aangeven dat we geen tijd hebben om een documentaire van een uur te kijken. Bovendien gaat het jou -vind ik dan- helemaal niks aan wie wel of wie niet kinderen heeft, omdat dat niets toevoegt aan de discussie. Je heb niet ineens meer kennis over vaccins omdat je een kind hebt.

En wat vind je van de honderden veiligheidsonderzoeken die naar de vaccins, waaronder BMR, zijn gedaan? Waarna specifiek gezocht is naar bijwerkingen, maar amper tot niet gevonden? Hoeveel onderzoeken zijn volgens jou wel voldoende?

'Jullie schermen alleen maar met cijfertjes en zogenaamd onafhankelijke onderzoeken": doen die cijfertjes er niet toe dan? En waarom zijn de onderzoeken die wij hebben gedeeld niet onafhankelijk volgens jou? Ik vind het wel een hele makkelijke dooddoener door te roepen dat onderzoeken 'zogenaamd onafhankelijk' zijn (waarbij je impliceert dat ze dat dus niet zijn) zonder dat je beargumenteert waarom die onderzoeken dan niet onafhankelijk zouden zijn. Dat doe je met vrijwel alle argumenten die wij aandragen en dat maakt een goede discussie ontzettend moeilijk.

Niemand zegt dat ouders geen zorgen mogen uiten over hun kinderen. Echter, als een ouder bijvoorbeeld ziet dat in de periode na een vaccin, er tekenen van autisme ontstaan, maakt dat nog niet dat het autisme door het vaccin komt. Moet dat onderzocht worden als die frequentie hoog ligt? Zeker! Maar dat gebeurt ook. In die film van Brian Deer die ik deelde kwam ook een koppel voor die in eerste instantie (door de angst en de verhalen dat het kon) er ook van overtuigd was dat hun kind autisme had door de BMR prik. Later zijn ze wat logischer na gaan denken en kwamen ze erachter dat hun kind al tekenen van autisme toonde vóórdat de prik überhaupt was gegeven.

En nogmaals: wat is jouw conclusie nav Wakefields onderzoek: wat heeft hij precies onderzocht/gedaan aldus jou? Wat is jouw interpretatie van zijn onderzoek?

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:33

Pocca_Locca schreef:
Feit blijft dat er nooit afdoende veiligheidsonderzoek is gedaan, zéker niet naar de BMR vaccins. Ik geloof dat Wakefield dat goed en integer heeft onderzocht.

Feit en geloof worden hier m.i. verwisseld :)* Jij gelooft dat er niet voldoende onderzoeken zijn gedaan ondanks alle bronnen die hier gedeeld zijn en het is een feit dat Wakefield niets heeft onderzocht maar alleen een aantal gevallen bij elkaar heeft geveegd en daar onterechte conclusies uit heeft getrokken.

Pocca_Locca schreef:
...als de ouders met hun verhalen niet serieus worden genomen,

Minstens een maand geleden hebben vrijwel alle mensen die hier meepraten en die voor vaccineren zijn al aangegeven dat de communicatie t.o.v. twijfelende of onzekere ouders een stuk beter en duidelijker kan en moet.

Pocca_Locca schreef:
en hier genegeerd ( ik doel op de documentaire die ik deelde o.a.) en jullie alleen maar schermen met de cijfertjes en zogenaamd onafhankelijke onderzoeken waaruit zou blijken dat er niks maar dan ook niks aan ‘t handje is, dan komen we inderdaad niet echt verder.

Wat bedoel je in dit verband met "zogenaamd" aangezien ik dat de vorige ronde verkeerd geïnterpreteerd bleek te hebben?
Pocca_Locca schreef:
Je kan nog met zoveel cijfers van “ officiële” instanties als het CDC of RIVM op de proppen komen, dat betekend niet dat daarmee ouders de mond gesnoerd mogen worden met het idee dat ze gek zijn..

Zie hierboven. Communicatie moet beter.
Pocca_Locca schreef:
Dat brengt me op een vraag: zouden kinderloze mensen in dit topic of elders eigenlijk wel zoveel recht van spreken hebben wanneer het over andermans kinderen gaat? Ik vraag me af of iedereen hier eigenlijk zelf kinderen heeft.. gewoon even een vraag omdat ik daar benieuwd naar ben. Omdat mij ook meerdere malen naar mijn persoonlijke beweegredenen is gevraagd, en hoe ik “ erin sta”..

Dus als je kinderarts geen kinderen blijkt te hebben moet je maar niet naar hem luisteren ofzo? Vreemde redenering.

Ik heb een dochter zoals al eerder gemeld (als jij gelukkig wordt van die wetenschap wil ik die best met je delen) en zij is volledig gevaccineerd.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:35

Ik heb mijn vorige post nog aangevuld trouwens..
@imandra Ik dacht dat ik toch serieus had geantwoord op de vraag wat Wakefield zijn conclusies zijn, en daar sta ik gewoon achter omdat ik geloof dat de man de waarheid spreekt. Hij had een vermoeden dat het BMR vaccin voor veel kinderen geen veilig vaccin was. Dat was ernstig tegen het zere been van de farmaceutische bedrijven, en toen moest Andrew Wakefield bestreden worden als de pest. Er is vals spel gespeeld op het hoogste ( of eigenlijk laagste van het laagste) niveau. Ik kan me slecht voorstellen dat mensen een andere conclusie trekken na het zien van interviews met hem. Maar ik kan me ook wel neerleggen bij het feit dat veel mensen het niet willen zien, omdat dat doodeng is. Dat zou namelijk betekenen dat ons een grote leugen is verteld. Het is makkelijker om mensen voor te liegen dan om ze aan hun verstand te brengen dat ze voorgelogen zíjn. Het spijt me, maar misschien heeft deze discussie inderdaad wel met geloof te maken. Ik geloof Wakefield en voorstanders van vaccinatie geloven de overheid.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:39

Pocca_Locca schreef:
Ik heb mijn vorige post nog aangevuld trouwens..
@imandra Ik dacht dat ik toch serieus had geantwoord op de vraag wat Wakefield zijn conclusies zijn, en daar sta ik gewoon achter omdat ik geloof dat de man de waarheid spreekt. Hij had een vermoeden dat het BMR vaccin voor veel kinderen geen veilig vaccin was. Dat was ernstig tegen het zere been van de farmaceutische bedrijven, en toen moest Andrew Wakefield bestreden worden als de pest. Er is vals spel gespeeld op het hoogste ( of eigenlijk laagste van het laagste) niveau. Ik kan me slecht voorstellen dat mensen een andere conclusie trekken na het zien van interviews met hem. Maar ik kan me ook wel neerleggen bij het feit dat veel mensen het niet willen zien, omdat dat doodeng is. Dat zou namelijk betekenen dat ons een grote leugen is verteld. Het is makkelijker om mensen voor te liegen dan om ze aan hun verstand te brengen dat ze voorgelogen zíjn. Het spijt me, maar misschien heeft deze discussie inderdaad wel met geloof te maken. Ik geloof Wakefield en voorstanders van vaccinatie geloven de overheid.

Nee ik vraag wat jouw interpretatie is van zijn onderzoek (of jouw antwoord nu gebaseerd is op zijn onderzoek of op de informatie uit zijn interviews maakt me niet zo veel uit). Wat heeft hij -volgens jouw interpretatie- precies onderzocht en wat waren zijn precieze conclusies volgens jou? Welke factoren nam hij volgens jou mee en wat heeft hij dus precies onderzocht aldus jou? 'Vermoeden dat BMR niet veilig was' is een aanleiding, geen onderzoek.

Edit: als voorbeeld. Hij heeft bijvoorbeeld onderzocht of factoren X en Y invloed hadden op aandoening Z. De conclusie daarbij is dat factor X aandoening Z veroorzaakt.

Ik heb -als iemand met kennis van de wetenschappelijke onderzoeksmethode- uitgelegd waarom ik een andere conclusie trok n.a.v. zijn interview.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:47

Pocca_Locca schreef:
secricible schreef:
volgens mij zijn de beschikbare monovaccins van de markt gehaald omdat ze vrijwel niet gebruikt werden. Daardoor werden productiekosten hoger dan opbrengt. Het gaat om Rouvax o.a. Er is gewoon een productiestop door de leverancier gezet.

EDIT: MeasBio zou nog wel beschikbaar zijn en wordt o.a. toegediend in Afrika. Verder weet ik er ook het fijne niet van.

Dit is wel de spijker op zijn kop denk ik. De mono vaccins leverden niet genoeg op waarschijnlijk, dus dan hebben kinderen en hun ouders gewoon domme pech dat de farmaceuten hun winsten belangrijker vinden dan de veiligheid van kwetsbare groepen.

Dankjewel voor je eerlijke antwoord op mijn vraag. Misschien heb je wel gelijk, ik ben ook absoluut voor vrijheid van meningsuiting voor iedereen over welk onderwerp dan ook, maar soms denk ik wel eens: waar komt het fanatisme vandaan van mensen die zelf niet eens kinderen hebben. Is het pure filantropie, angst, of geldelijk gewin van mensen die bijvoorbeeld voor farmaceutische bedrijven werken, of wat zou de reden zijn.. dat vraag ik mij gewoon in het algemeen wel eens af.

JIJ vindt dat een monovaccin veiliger is voor kwetsbare groepen. Daar is geen enkel bewijs voor. Bovendien verander jij mijn woorden in “ze leveren niet genoeg op”. Nee, ze worden niet voldoende verkocht. De bakker kan ook geen machines vrij houden voor een broodsoort waar ze er 1 van in de maand verkopen. Dat is niet voorbehouden aan de farmaceutische industrie. Als er ineens grote vraag kwam naar monovaccins dan worden die echt wel geproduceert.

Magrathea

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:51

Oh wauw, dus mijn hele wetenschappelijke achtergrond kan de prullenbak in omdat ik geen kinderen wens voor te brengen? Wauw. Heel bijzonder dit.

Ik heb wel twee katten en die laat ik gewoon netjes enten elk jaar :j dat misschien goed genoeg voor je?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:56

@Secricible Dat zou best kunnen.. toch heb je geen keuze in het rijksvaccinatie programma om single vaccins te gebruiken. ( en dan gespreid, dus ) de vraag is minder omdat je het dan zelf moet betalen. ( wij ook toen we van het rvp wilden afwijken)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:57

Pocca_Locca schreef:
Ik heb geen idee waarom het aparte mazelenvaccin van de markt is gehaald. Ik snap het ook niet! Net als de ouders die op die manier gedwongen werden om een keuze te maken tussen óf het in opspraak geraakte BMR vaccin, óf niet inenten tegen mazelen.

Hier vergeet je alleen voor het gemak even bij dat die hele opspraak waarover je het hebt, dus nergens op gebaseerd was. Kortom, er was geen enkele inhoudelijk onderbouwde reden om dat BMR vaccin ineens niet meerte willen zetten als het monovaccin wel een optie zou zijn.

Waarom zou die keuze er dan van jou wel moeten zijn?

Pocca_Locca schreef:
volgens mij zijn de beschikbare monovaccins van de markt gehaald omdat ze vrijwel niet gebruikt werden. Daardoor werden productiekosten hoger dan opbrengt. Het gaat om Rouvax o.a. Er is gewoon een productiestop door de leverancier gezet.

EDIT: MeasBio zou nog wel beschikbaar zijn en wordt o.a. toegediend in Afrika. Verder weet ik er ook het fijne niet van.

Dit is wel de spijker op zijn kop denk ik. De mono vaccins leverden niet genoeg op waarschijnlijk, dus dan hebben kinderen en hun ouders gewoon domme pech dat de farmaceuten hun winsten belangrijker vinden dan de veiligheid van kwetsbare groepen.[/quote]
Nee.
Die monovaccins leverden niets meer op omdat er een beter alternatief op de markt was (namelijk de gecombineerde BMR). Aangezien er vrijwel geen goede redenen zijn om alsnog het monovaccin te gebruiken, werd dat dus nauwelijks meer verkocht.

Pocca_Locca schreef:
@Secricible Dat zou best kunnen.. toch heb je geen keuze in het rijksvaccinatie programma om single vaccins te gebruiken. ( en dan gespreid, dus ) de vraag is minder omdat je het dan zelf moet betalen. ( wij ook toen we van het rvp wilden afwijken)

Maar waarom zou het überhaupt nog beschikbaar moeten zijn als het niet aantoonbaar werkzamer of veiliger is dan het de combinatie, wel 3x de hulpstoffen toedient (waar jij toch zo op tegen bent?), 3x de kans op een (zeldzame) bijwerking, en 3x zoveel werk is/tijd kost/ongemak (want prik) oplevert?
Waarom zou iedereen moeten meebetalen aan iets waarvoor geen goede redenen zijn en waarvoor wel een beter alternatief voorhanden is?
Laatst bijgewerkt door oomens op 10-03-20 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:58

Dat klopt, er wordt een vacciantieprogramma aangeboden dat volgens de wetenschappelijke normen het meest ideaal is. Wil je daarvan afwijken betaal je daarvoor dus zelf. Dat lijkt me ergens ook niet heel onredelijk.
Blijkbaar is daar zo weinig behoefte aan, dat het monovaccin dus gewoon niet meer beschikbaar is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:00

Ik heb een hond (had er meerdere) en die ent ik niet elk jaar. Daarbij laat ik juist titeren om te kijken of het nut heeft om te enten en geef bepaalde vaccins niet. Ik ben dus daarbij wel een kritische 'vaxxer'. Maar dat is wel na onderzoek of die antistoffen er zijn, want ook bij honden wil je bepaalde ziektes echt niet hebben. (dus als pup wel enten, daarna controleren)

Kinderen heb ik niet, wel een kinderwens. Ik lees hier vooral mee, omdat ik het een boeiend onderwerp vind.

Pocca, dat zelf betalen heeft dan weer niks met de fabrikanten te maken, maar met oa de zorgverzekeraar. Dat gebeurt met meer dingen, zo moet ik bepaalde medicatie zelf betalen, omdat dat niet het standaard type is. Ik snap de fabrikant wel, als er zo weinig vraag naar was dat het meer kostte dan opleverde is het niet gek dat het van de markt gehaald wordt, toch? Moet er dan verlies gedraaid worden om die optie aan te bieden?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:12

MyWishMax schreef:
Ik heb een hond (had er meerdere) en die ent ik niet elk jaar. Daarbij laat ik juist titeren om te kijken of het nut heeft om te enten en geef bepaalde vaccins niet. Ik ben dus daarbij wel een kritische 'vaxxer'. Maar dat is wel na onderzoek of die antistoffen er zijn, want ook bij honden wil je bepaalde ziektes echt niet hebben. (dus als pup wel enten, daarna controleren)

Kinderen heb ik niet, wel een kinderwens. Ik lees hier vooral mee, omdat ik het een boeiend onderwerp vind.

Pocca, dat zelf betalen heeft dan weer niks met de fabrikanten te maken, maar met oa de zorgverzekeraar. Dat gebeurt met meer dingen, zo moet ik bepaalde medicatie zelf betalen, omdat dat niet het standaard type is. Ik snap de fabrikant wel, als er zo weinig vraag naar was dat het meer kostte dan opleverde is het niet gek dat het van de markt gehaald wordt, toch? Moet er dan verlies gedraaid worden om die optie aan te bieden?

Verlies zal er niet zo snel worden geleden denk ik bij big farma..
Vroeger liet ik ook braaf mijn dieren elk jaar inenten. Pas later merkte ik dat een paar hondjes van mij ( kleine hondjes) er epileptische aanvallen van kregen. Het titeren vind ik een goede ontwikkeling +:)+
Mijn katten zijn helemaal nog nooit ingeënt, ze zijn 10, 6 en 7, en ontzettend gezond. Nog nooit iets gemankeerd. Mijn hond is als pup in het nest wel ingeënt, daarna bij mij niet meer, en die ga ik laten titeren. Is nu 3 jaar en ook gezond gelukkig. Ik heb veel onverklaarbare gezondheidsproblemen gezien bij huisdieren die ingeënt worden elk jaar..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:23

Pocca_Locca schreef:
MyWishMax schreef:

Verlies zal er niet zo snel worden geleden denk ik bij big farma..
Vroeger liet ik ook braaf mijn dieren elk jaar inenten. Pas later merkte ik dat een paar hondjes van mij ( kleine hondjes) er epileptische aanvallen van kregen. Het titeren vind ik een goede ontwikkeling +:)+
Mijn katten zijn helemaal nog nooit ingeënt, ze zijn 10, 6 en 7, en ontzettend gezond. Nog nooit iets gemankeerd. Mijn hond is als pup in het nest wel ingeënt, daarna bij mij niet meer, en die ga ik laten titeren. Is nu 3 jaar en ook gezond gelukkig. Ik heb veel onverklaarbare gezondheidsproblemen gezien bij huisdieren die ingeënt worden elk jaar..

Grappig. Ik ent mijn dieren netjes elk jaar in. Zo ook mijn ouders, tantes en alle andere familieleden die huisdieren hebben. Heb nog nooit onverklaarbare gezondheidsproblemen gezien of gehoord die door enten zouden komen.

Kan je nog reageren op mijn vraag over de interpretatie (dus niet aanleiding) van Wakefield’s onderzoek? Of wil je dat niet?
Laatst bijgewerkt door Dani op 25-03-20 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht op verzoek aangepast.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:19

misschien even wat geduld oefenen Imandra. ik kan niet heksen, moet wel eens een hond uitlaten en boodschappen doen en nu even koken onder andere.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:16

Moderatoropmerking:
De afgelopen pagina's verliep de discussie niet altijd volgens de regels in de OP. We hebben besloten geen berichten te verwijderen omdat er dan te veel reacties verloren zouden gaan. Dat betekent niet dat de berichten oké zijn, gebruikers die zich niet aan de regels hebben gehouden ontvangen daarover persoonlijk bericht.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:31

Yay, het topic is weer open! *\o/*

Even complimenten voor de mods voor de moeite die jullie gedaan hebben & doen +:)+ !

Wellicht ook een mooi moment om een nieuwe discussie aan te slingeren.
Er wordt gezegd dat we over anderhalf jaar een vaccin voor Corona hebben. Eind dit jaar gaan ze waarschijnlijk starten met testen met mensen.

Gezien dat heel erg vlot is voor een vaccin... wat vinden jullie daarvan?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 11-03-20 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:36

Dikke prima , want dit virus legt blijkbaar de wereld plat met alle gevolgen van dien , werkt maatschappijontwrichtend dus als daar een vaccin voor komt des te beter .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:39

lijkt me gewoon weer een afweging van risico's van niet enten tegenover risico's van wel enten.

Risico's van niet enten: zie de wereld op dit moment, voornamelijk een plek als italië.
Risico's van wel enten: nog onduidelijk aangezien het virus nog niet getest is, maar gezien de risico's van niet enten weegt wat mij betreft wel enten snel op tegen niet enten.

Ik denk zelf dat het geen zin heeft om een virus voor dit corona-virus te ontwikkelen. Er gebeurt hetzelfde als bij SARS e.d. Over een paar maanden is grootste deel van de mensen er al doorheen, en verandert SARS in niks meer dan een vervelend verkoudheidje waar geen mens meer van opkijkt.
Tenzij men een enting kan ontwikkelingen voor alle variaties van het coronavirus, dan is het misschien nog wel zinnig.

Dit is wat besmettelijke ziektes doen. En de besmettelijkheid van de mazelen ligt ongeveer 8x zo hoog als die van Corona.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:42

secricible schreef:
lijkt me gewoon weer een afweging van risico's van niet enten tegenover risico's van wel enten.

Risico's van niet enten: zie de wereld op dit moment, voornamelijk een plek als italië.
Risico's van wel enten: nog onduidelijk aangezien het virus nog niet getest is, maar gezien de risico's van niet enten weegt wat mij betreft wel enten snel op tegen niet enten.

Ik denk zelf dat het geen zin heeft om een virus voor dit corona-virus te ontwikkelen. Er gebeurt hetzelfde als bij SARS e.d. Over een paar maanden is grootste deel van de mensen er al doorheen, en verandert SARS in niks meer dan een vervelend verkoudheidje waar geen mens meer van opkijkt.
Tenzij men een enting kan ontwikkelingen voor alle variaties van het coronavirus, dan is het misschien nog wel zinnig.

Dit is wat besmettelijke ziektes doen. En de besmettelijkheid van de mazelen ligt ongeveer 8x zo hoog als die van Corona.

Ah, dus Corona is eigenlijk alleen 'heftig' omdat men er nog nooit mee in contact is geweest?
Dan zal het straks (als het blijft terugkomen) misschien gelijk zijn aan een griepvaccin: alleen aangeraden voor
risicogroepen en mensen die veel met deze risicogroepen werken?

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:46

@Imandra: heb je de link in het Corona-topic gezien naar het pop-up college? Heel interessant. Die deskundige zegt dus (ook) wat secricible hier post. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:46

spotless schreef:
@Imandra: heb je de link in het Corona-topic gezien naar het pop-up college? Heel interessant. Die deskundige zegt dus (ook) wat secricible hier post. :)

Even terugzoeken, dan kan ik die een keer kijken. Thanks voor de tip!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:48

dat is wel zoals ik het webinar van de UU heb begrepen ja.

Daarnaast deelde Safina dit bericht in het corona-topic:

safina schreef:
Een viroloog van het Erasmus denkt dat ook mensen met hele lichte klachten besmet kunnen zijn. Dat is slecht nieuws voor de verspreiding, want die gaat dan deels onopgemerkt..

Maar voor de lange termijn zou dat ook wel eens gunstig kunnen zijn:
Citaat:
"Als het virus inderdaad vooral in de bovenste luchtwegen blijft hangen waar het niet al te veel ongemak veroorzaakt, biedt dat hoop. ,,Verspreiding zonder dat je er last van hebt, is voor het virus de effectiefste manier om in stand te blijven’’, legt Haagmans uit. ,,Er zijn vier andere coronavirussen die zich oorspronkelijk op dezelfde manier gepresenteerd hebben als dit virus. Het zou kunnen dat die in het begin ook dodelijk waren. De varianten die in de bovenste luchtwegen zaten hebben het overleefd, omdat die zich het beste konden verspreiden. Nu zijn het gewoon verkoudheidsvirussen. Die komen we elke winter tegen. Niemand heeft van die virussen gehoord, maar iedereen heeft er last van. Je hoopt dat een virus zich zo ontwikkelt, dat het alleen in de bovenste luchtwegen zit. Want hoe lager in de luchtwegen, hoe meer last.”

Bron: https://www.ad.nl/eindhoven/viroloog-co ... ~ada6d8b5/

Dus ik denk dat een vaccin voor dit specifieke coronavirus compleet mosterd na de maaltijd gaat worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:59

Hmm ja zo klinkt het inderdaad ook, zeker als het nog zo lang duurt.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:02

Dit is de link naar dat college.
MarliesR schreef:
Ik weet niet meer of het via dit topic was of dat ik het via Facebook zag, het topic gaat zo vreselijk veel. Maar er is er nu een live pop-up college over het Corona virus;

https://www.uu.nl/organisatie/faculteit ... up-college

De 1e 4,5 minuut gebeurt er nog niks dus even doorspoelen ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:31

IMANDRA schreef:
Yay, het topic is weer open! *\o/*

Even complimenten voor de mods voor de moeite die jullie gedaan hebben & doen +:)+ !

Wellicht ook een mooi moment om een nieuwe discussie aan te slingeren.
Er wordt gezegd dat we over anderhalf jaar een vaccin voor Corona hebben. Eind dit jaar gaan ze waarschijnlijk starten met testen met mensen.

Gezien dat heel erg vlot is voor een vaccin... wat vinden jullie daarvan?

Ik weet er niet zoveel van verder maar kan het niet zijn dat je eenzelfde basis kunt gebruiken omdat we bijv al griepprikken hebben?
Dus in plaats van dat je met een recept voor appeltaart in de hand gaat proberen quiche te maken, moet je nu fruitcake maken, om even een gekke vergelijking te maken :))

Daarnaast zit een groot deel van de tijd die het normaal kost om een medicijn goed te keuren hem ook in alle ándere medicijnen die ook in de pijplijn zitten. Nu kun je er donder op zeggen dat dit vaccin wel even voor mag denk ik zo. Ook gezien de ernst zal er veel meer menskracht voor beschikbaar worden gesteld lijkt me. Allemaal dingen die kunnen leiden tot snellere introductie dan gebruikelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:23

Dat lijkt me voor een deel wel passend margrathea. Ze zullen best wel gebruik kunnen maken van de kennis die er is. Maar onderzoek moet er wel altijd gebeuren natuurlijk. En ik kan me best voorstellen dat er in noodsituaties ook sprake is van een noodscenario waarbij minder minitieus getest hoeft te worden als voor een nieuw mazelenvaccin waar in principe een prima oplossing voor is waardoor mensen niet bij bosjes neervallen.