Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:57

Ook ik kom mij melden. Een paar maanden terug zat mijn waarde op 18. Dus nu slik ik ook iedere week wat bij. Moet wel zeggen, tot nu toe zie ik echt wel resultaat. Binnenkort moet ik opnieuw prikken om te checken of het beter is, en dan een tijdje daarna weer maar dan zonder wat ik voorgeschreven heb gekregen. De jaren voorheen had ik ook altijd maar klachten, ik ben benieuwd of dat ook hiermee te maken had en ik het gewoon niet wist. Nu kwam het toevallig naar boven.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:59

Bij mij werkten de vit D pillen nooit. Uiteindelijk pipetjes met zeer hoge hoeveelheden van de HA gekregen. Werd ik ook nog eens ziek van.. Bleek het zo simpel opgelost te zijn door vit K erbij te slikken. Omdat D K nodig heeft om opgenomen te worden. Jammer dat de HA dat soort dingen niet weet. Het gaat nu goed met mij wat de vit D waarde betreft :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:11

princequillo schreef:
Ook ik kom mij melden. Een paar maanden terug zat mijn waarde op 18. Dus nu slik ik ook iedere week wat bij. Moet wel zeggen, tot nu toe zie ik echt wel resultaat. Binnenkort moet ik opnieuw prikken om te checken of het beter is, en dan een tijdje daarna weer maar dan zonder wat ik voorgeschreven heb gekregen. De jaren voorheen had ik ook altijd maar klachten, ik ben benieuwd of dat ook hiermee te maken had en ik het gewoon niet wist. Nu kwam het toevallig naar boven.

Kan je vertellen wat voor verschil je merkt door het innemen van de vitamine D ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:25

Ik heb de 1000ie van Vitalize voor dagelijks, maar vergeet het ook weleens.

Vit K moet ik mee oppassen vanwege bloedstolling.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:39

superpony schreef:
Ik heb de 1000ie van Vitalize voor dagelijks, maar vergeet het ook weleens.

Vit K moet ik mee oppassen vanwege bloedstolling.

Dat is vitamine K1 en niet K2 die genoemd wordt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:16

Ehm...

Vitamine K2 vermindert de werking van antistollingsmedicatie zoals warfarine (coumarinederivaten zijn vitamine K-antagonisten). Wees voorzichtig met vitamine K-suppletie. Dit geldt ook voor lage doseringen (onder de 45 mcg).

Bij twijfel overlegge men met een arts of apotheker.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:36

Janneke2 schreef:
Ehm...

Vitamine K2 vermindert de werking van antistollingsmedicatie zoals warfarine (coumarinederivaten zijn vitamine K-antagonisten). Wees voorzichtig met vitamine K-suppletie. Dit geldt ook voor lage doseringen (onder de 45 mcg).

Bij twijfel overlegge men met een arts of apotheker.

Klopt maar dat geldt alleen voor nog weinig gebruikte coumarine derivaten, voor alle andere antistollingsmedicatie geldt dat er geen probleem is met K2.

https://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20K2

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:27

Ik zit altijd op het randje en is me echt afgeraden, dus ga het niet nemen. Heb een tijd voor trombose gespoten en moest voor een operatie vit K. Heb niet gevraagd welke, maar ga het echt niet opzoeken en ga er vanuit dat hoge dosering vit D ook werkt. Dan maar minder of langzamer, als het maar iets doet.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:36

Maris schreef:
princequillo schreef:

Kan je vertellen wat voor verschil je merkt door het innemen van de vitamine D ?

Vooral meer energie. Ik heb ook slaapproblemen dus dat hielp natuurlijk ook niet, maar ook als ik wél sliep had ik weinig tot geen energie. Dat is echt rot als je wel wilt sporten en andere productieve dingen doen. Maar ik was altijd echt te moe. Daarnaast had ik ook vaak gewoon pijn in het lichaam, waardoor sporten ook niet fijner werd. Sinds ik mijn voorschrijving heb, heb ik toch vaker energie om iets te doen en ook kon ik sporten weer goed opbouwen.

Ik heb ook depressie, en ik hoorde dat dat soms ook gerelateerd is aan een vitamine D tekort, maar persoonlijk denk ik niet dat het een connectie heeft in mijn geval. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:21

Wat fijn dat je meer energie hebt !!!! *\o/*

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:55

Mijn vitamine D was ook weer te laag. De assistente van de huisarts raadde mij aan om dagelijks 800 ie te slikken. Maar ik slik al dagelijks 1000 ie vit D in combinatie met K2.

Nu een stootkuur gekregen van de huisarts en daarna mag ik 1000ie/dag blijven slikken.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:10

onpaard schreef:
Mijn vitamine D was ook weer te laag. De assistente van de huisarts raadde mij aan om dagelijks 800 ie te slikken. Maar ik slik al dagelijks 1000 ie vit D in combinatie met K2.

Nu een stootkuur gekregen van de huisarts en daarna mag ik 1000ie/dag blijven slikken.

Beter 5.000 per dag nemen, van een stootkuur is na een aantal dagen al niets meer over. Als je nu al 1.000 per dag neemt en hij blijft te laag dan is het raadzaam om meer te nemen. 5.000ie D3, 200 mcg K2 en 400 mg elementaire magnesium (voor een betere opname van de D3).

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:22

Is dat niet te veel voor de zomermaanden? Teveel vit D is ook niet goed voor je.

Welke slik jij? Ik heb capsules met D&K in olie. Die vind ik wel fijnAfbeelding

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:31

onpaard schreef:
Is dat niet te veel voor de zomermaanden? Teveel vit D is ook niet goed voor je.

Welke slik jij? Ik heb capsules met D&K in olie. Die vind ik wel fijn[ [url=m/KfZBET.jpg]Afbeelding[/url] ]

Uit onderzoeken is gebleken dat tot dagelijks 30.000 IE geen schadelijke gevolgen zijn. Belangrijk is wel om dat idd te combineren met vitamine K2 want door de hogere dosis van de D3 komt er meer calcium vrij wat dan door de K2 op de juiste plaatsen terecht komt (in de tanden en botten ipv in de aderen).

Ik heb deze (is 5.000 IE van D3 en 200 mcg K2) https://vitaminversand24.com/D3_K2_5000_365

Daar neem ik er al jaren (ook in de zomer) dagelijks 1 van en mijn waarde is rond de 125

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:40

onpaard schreef:

Welke slik jij? Ik heb capsules met D&K in olie. Die vind ik wel fijn[ [url=m/KfZBET.jpg]Afbeelding[/url] ]

"Langdurig excessieve blootstelling aan zonlicht heeft geen vitamine D toxiciteit tot gevolg. Dit komt door zogeheten fotodegradatie; bij vitamine D-verzadiging worden er andere metabolieten gesynthetiseerd en wordt er niet nog meer vitamine D in het vetweefsel opgeslagen (Webb, 1989, Abboud, 2017, Holick, 2002)."
"Stofwisseling
Vitamine D3 (cholecalciferol) wordt stapsgewijs in de huid onder invloed van UV-licht gesynthetiseerd uit een metaboliet van cholesterol (7-dehydrocholesterol). Vitamine D3 uit de huid bindt vervolgens aan het zogeheten vitamine D-bindend eiwit en bereikt op die manier de circulatie (Jones, 2008). Vitamine D2 (de plantaardige vorm) en vitamine D3 (de dierlijke vorm) uit voedsel worden in de gehele dunne darm geabsorbeerd. Na opname in de darm wordt vitamine D voornamelijk door chylomicronen (lipoproteïnen) vervoerd via de lymfe en het bloed naar de lever voor activatie of naar vet- en spierweefsel voor opslag.
Na opname in het lichaam, vereisen zowel vitamine D2 als vitamine D3 twee hydroxyleringsstappen om biologisch actief te kunnen zijn. Beide vitaminen worden allereerst in de lever op positie 25 gehydroxyleerd, waarbij 25-hydroxyvitamine D (calcidiol) ontstaat. Calcidiol heeft slechts een geringe biologische activiteit, maar omdat vitamine D in deze vorm het meest voorkomt in de bloedcirculatie, wordt calcidiol vaak gebruikt als indicator voor de vitamine D-status (Volmer, 2015; Willett, 2013). Vitamine D2 blijkt overigens veel minder efficiënt te zijn dan vitamine D3 in het verhogen van de calcidiol serum spiegels (Armas, 2004).
Vervolgens wordt calcidiol naar de nieren getransporteerd, waar de volgende hydroxylatiestap plaatsvindt en het actieve hormoon calcitriol (1,25-dihydroxyvitamine D) wordt gevormd. Ook in andere cellen en organen dan de nieren, zoals in de huid, bijschildklier, darm, hersenen, prostaat, evenals cellen van het immuunsysteem en botcellen, vindt de omzetting van calcidiol naar calcitriol plaats (Bikle, 2014). De vorming van calcitriol wordt gestimuleerd door het parathormoon, evenals door de lage niveaus van calcium en fosfor in het bloed. Calcitriol productie wordt geremd door hoge calciumconcentraties, calcitriol zelf en het hormoon FGF23 (fibroblast growth factor 23) (Bikle, 2014).
Vitamine D verlaat het lichaam in de vorm van metabolieten via gal met de feces en een klein deel verlaat het lichaam met de urine. De totale lichaams-halfwaardetijd van vitamine D3 (en de metabolieten van vitamine D3) is ongeveer 2 maanden (Farmacotherapeutisch kompas, z.d.). Onderzoekers stellen dat de eliminatiesnelheid verhoogd is bij ziektes als diabetes, HIV en kanker (Cannell, 2008)."
https://www.naturafoundation.nl/kennisc ... vitamine-d

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:40

Kruidenpotje, mijn bestelling gaat steeds mis bij vitaminversand. Welke betaal methode gebruik jij?

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:45

F_Orumster schreef:
Kruidenpotje, mijn bestelling gaat steeds mis bij vitaminversand. Welke betaal methode gebruik jij?

Ik gebruik PayPal

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:50

Ik vind het advies van 5000 ie per dag vrij pittig. Ik weet dat ze dit in de facebook groep adviseren. Maar b.v. de arts van oergezond ( Richard de Leth ) adviseert 3000 ie per dag ( en 45 mcg K2). Dat vind ik toch al een behoorlijk verschil.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:55

Maris schreef:
Ik vind het advies van 5000 ie per dag vrij pittig. Ik weet dat ze dit in de facebook groep adviseren. Maar b.v. de arts van oergezond ( Richard de Leth ) adviseert 3000 ie per dag ( en 45 mcg K2). Dat vind ik toch al een behoorlijk verschil.

Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, ik heb verschillende keren bloed laten prikken en met een dagelijkse inname van 5.000 IE zit ik stabiel op rond de 125 dus absoluut niet teveel voor mij maar het is natuurlijk voor iedereen verschillend. De vraagsteller neemt 1.000 per dag en heeft nog steeds een tekort dus is mijn advies om 5.000 IE te nemen gebaseerd op verschillende wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat dat geen probleem is. Alternatief is om wat minder te nemen en dan na 3 maanden opnieuw bloed te prikken en te kijken wat de waarde dan is. Overigens kan je K2 niet overdoseren dus is 200 mcg zeker geen probleem.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:04

onpaard schreef:

Op dit plaatje zie je hoe de inname van een bepaalde hoeveelheid in de loop van de tijd leidt tot een bepaalde waarde in het bloed. Onderzoek uit 2003.

Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:47

Kruidenpotje schreef:
F_Orumster schreef:

Ik gebruik PayPal

Nu gaat het wel goed, bestelling is onderweg. Ik word vandaag helemaal flauw van de draaiduizeligheid en daarbij komende misselijkheid en hoop dat dat een eind vanuit vitD tekort komt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:41

F_Orumster schreef:
Nu gaat het wel goed, bestelling is onderweg. Ik word vandaag helemaal flauw van de draaiduizeligheid en daarbij komende misselijkheid en hoop dat dat een eind vanuit vitD tekort komt.

Is dat een symptoom?

Ik ben nu al weken niet lekker en werd afgeschoven op medicatie en ontstekingen.

Ben nu bij huisarts geweest en krijg uitgebreid bloedonderzoek. Zij denkt dat ik weer ernstig bloedarmoede heb en dan aan infuus ga weer. Maar kon dinsdag pas prikken hier, dus even afwachten nog.

Het is ook wel erg wisselend. Ene dag red ik me wel, andere dag stort ik in, misselijk en val in slaap. Ook geen trek in eten, maar wel honger.

Vit D wordt meegenomen, maar ben erg benieuwd. Slik nu elke dag al ijzer en vit D 1000ie.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:32

superpony schreef:
F_Orumster schreef:

Is dat een symptoom?

Ik ben nu al weken niet lekker en werd afgeschoven op medicatie en ontstekingen.

Ben nu bij huisarts geweest en krijg uitgebreid bloedonderzoek. Zij denkt dat ik weer ernstig bloedarmoede heb en dan aan infuus ga weer. Maar kon dinsdag pas prikken hier, dus even afwachten nog.

Het is ook wel erg wisselend. Ene dag red ik me wel, andere dag stort ik in, misselijk en val in slaap. Ook geen trek in eten, maar wel honger.

Vit D wordt meegenomen, maar ben erg benieuwd. Slik nu elke dag al ijzer en vit D 1000ie.

Naar he ijzer tekort. Ik ben er al 2 jaar mee aan t worstelen. Mn ferritine is nu 10 en ik ben zoooo moe. Hoe gaat dat zo'n ijzerinfuus? Hoe is jouw ervaring daarmee? Ik krijg alleen tabletten maar ik heb 1x een ferritine van 20 gehad verder altijd te laag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:44

onpaard schreef:
Naar he ijzer tekort. Ik ben er al 2 jaar mee aan t worstelen. Mn ferritine is nu 10 en ik ben zoooo moe. Hoe gaat dat zo'n ijzerinfuus? Hoe is jouw ervaring daarmee? Ik krijg alleen tabletten maar ik heb 1x een ferritine van 20 gehad verder altijd te laag.

Ik heb al zolang ik weet bloedarmoed, dus weet niet van elke keer mn waardes nog.

Maar ooit een keer bloed voor controle laten afnemen en werd ik volgende dag gebeld dat er een bed klaar stond voor een bloed transfusie. Toen zat ik gevaarlijk laag. Ik voelde me ook waardeloos, maar paste bij ziekte.
Ik heb toen 5 zakken gehad. Met rolstoel ziekenhuis in en lopend eruit.

Ijzer tabletten heb ik wat problemen mee, dus een paar keer ijzer infuus gehad. Ik vergeet altijd wat wat is, maar je hebt Venover en Ferrinject. De ene krijg je 1 zak meestal en dan duurt het ongeveer 2 weken dat het echt volledig tot zijn recht komt. Daar was ik 2x wel even beroerd en ziek van, maar ik geef het de schuld dat ze te lang wachten. De ondergrens van de waardes zou echt omhoog moeten imo.
Die andere krijg je om de paar weken een zak, afhankelijk van je bloed 3,4 of 5x meestal. Daar doe ik het beter op.

Je krijgt een stoel en het duurt een paar uurtjes, dan nog na spoelen tot de slang schoon is en mag je weer weg.

Nu gaat het echt behoorlijk slecht en wilde ze de waardes weten en dacht ze al gelijk dat we dan naar bloed gaan, omdat dat sneller werkt. Is dan wel een 2 of 3 daagse opname, maar zoals nu kan het zoveel schelen.

Ik vind het ook stom dat ik zelf niet eerder aan ijzer dacht, maar reumatoloog zei vorige keer; je hb is goed en ik heb het toen ook zo gelaten. Door reactie op Humira, de 2 prednison kuren etc, dacht ik daar aan nu.

Mijn laatste vitD was toen 19 en blijkbaar na 4 capsules van 2500ie nooit meer nagekeken. Ik slik nu trouw de 1000ie elke dag, dus even zien wat daar uit gaat komen.

Heb momenteel fikse ontstekingen, dus kan altijd ook nog een ander probleem zijn, maar ik zou blij zijn als dit makkelijk op te lossen is en ik me snel weer mens kan voelen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:52

Tjeempie, heftig hoor superpony.
Beterschap

Zo erg is het bij mij niet mn HB is goed maar mn ijzervoorraad constant te laag. Dit geeft vergelijkbare klachten als laag HB