Intermittent fasting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:18

PSvanLot schreef:
Maanlicht schreef:
Ik ga toch uit dit topic. Het lage caloriedoel van een aantal mensen lijkt me heel ongezond en daar hoef ik niet mee geconfronteerd te worden.

Ik vind dat je gelijk hebt. Een veel te lage calorie inname is erg ongezond voor je metabolisme.

Alleen als dat langdurig wordt volgehouden. Als je dat voor een periode van zo´n 6/8 weken doet en daarna weer even terug gaat naar normaal niveau is er niks aan de hand.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:23

PSvanLot schreef:
Renee1991 schreef:
Hier lopen ook algemene topics over. Ik ben dit topic juist gaan volgen vanwege het hele IF principe, niet vanwege caloriebehoeften.

Dat is ook de opzet geweest dat ik dit topic gestart ben. Om het gezonde aspect, niet om (extreem) lage calorie inname.

Ja ik doe het vooral voor de gezondheidsvoordelen :j ik moet zeggen ik knal weer van de energie.

Erg fijn. En ik drink geen wijntjes meer doordeweeks in de avond :+ dat helpt ook ;)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:34

PSvanLot schreef:
Renee1991 schreef:
Hier lopen ook algemene topics over. Ik ben dit topic juist gaan volgen vanwege het hele IF principe, niet vanwege caloriebehoeften.

Dat is ook de opzet geweest dat ik dit topic gestart ben. Om het gezonde aspect, niet om (extreem) lage calorie inname.

Ik heb toch al aangegeven dat ik het er niet meer over zou hebben

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 16:58

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:

Ik vind dat je gelijk hebt. Een veel te lage calorie inname is erg ongezond voor je metabolisme.

Alleen als dat langdurig wordt volgehouden. Als je dat voor een periode van zo´n 6/8 weken doet en daarna weer even terug gaat naar normaal niveau is er niks aan de hand.

Maar of je dan je verloren kilo's behoudt?
Volgens mij zit dat meer in activiteit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 17:31

Sall schreef:
PSvanLot schreef:

Ik heb toch al aangegeven dat ik het er niet meer over zou hebben

Geeft niks hoor. T is geen aanval, enkel een opmerking.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:34

PSvanLot schreef:
Pantykous schreef:

Nee dat is niet waar. Activiteit hoeft echt heel weinig met afvallen te maken te hebben. Ik bok nu via mobiel dus kan het niet gelijk linken maar er zijn studies die aantonen dat het gewicht wat met vasten verloren word wegblijft als daarna een normale kcal inname word aangehouden.
Het probleem zit hem er alleen in wanneer mensen een paar weken streng diëten en daarna terugvallen naar een oude leefstijl. Dan kom je logischerwijs wel weer aan.

Ik vind het vooral jammer dat er heel veel misinformatie is in dit topic. En dat er gelijk panisch gedaan moet worden als iemand 1300 kcal eet en ook aangeeft dat men aankomt van meer eten. Maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:44

Memories schreef:
PSvanLot schreef:

Nee dat is niet waar. Activiteit hoeft echt heel weinig met afvallen te maken te hebben. Ik bok nu via mobiel dus kan het niet gelijk linken maar er zijn studies die aantonen dat het gewicht wat met vasten verloren word wegblijft als daarna een normale kcal inname word aangehouden.
Het probleem zit hem er alleen in wanneer mensen een paar weken streng diëten en daarna terugvallen naar een oude leefstijl. Dan kom je logischerwijs wel weer aan.

Ik vind het vooral jammer dat er heel veel misinformatie is in dit topic. En dat er gelijk panisch gedaan moet worden als iemand 1300 kcal eet en ook aangeeft dat men aankomt van meer eten. Maar goed.

Het grappige is dat in de docu die Sall plaatste gisteren, ook een bezoek wordt gebracht aan een "Crony", iemand die een behoorlijk streng dieet volgt: Calorie Restriction with Optimal Nutrition. Uit onderzoek bij dieren blijkt nl ook dat flink minder calorieën flink langer doet leven. En er zijn dus mensen die dit uitproberen net als wij het vasten. Hij at al heel lang heel weinig, maar wel heel voedzaam. Ik herinner me niet meer het aantal calorieën, maar dat was wel echt laag voor een man. De man uit de docu was ergens in de 50 en had dus echt perfecte bloedwaarden en was heel gezond volgens de arts.

En wat Sall zegt, als je ouder wordt verandert echt de hoeveelheid die je nog kan eten. Ik fiets iedere dag veel en sport flink, dat helpt bij mij gelukkig wel om meer te kunnen eten, maar anders zou ik ook niet veel kunnen eten hoor. Ik ben niet zo groot, dan houdt het toch snel op.

PSvanLot

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 19:19

Marie_Anne, maar het is precies wat jij zegt. Weinig kcal die wel voedzaam zijn. Naar mijn mening kun je dat niet eenvoudig zelf en heb je daarbij een deskundige nodig.

Ik ben wel benieuwd waarom meer activiteit weinig met afvallen te maken heeft. Wanneer er meer verbranding in het lichaam is kan niet anders dan meer calorieën verbrand worden.
Ik begrijp dat als je al een zeer actief leven hebt het moeilijk is maar wanneer je minder dan matig actief bent moet daar zeker wat te halen zijn.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:26

vandaag was voor mij dag 2 zonder steggelen met me thee met honing :P
en moest vanmorgen vroeg beginnen maar heb het tot mijn verbazing best makkelijk gered tot 10:30 ongv
toen ik aan de koffiepauze ging.
Nu ongv tot 19:15 gegeten.
Ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Wat ik me trouwens af vroeg.
Doen jullie dit altijd? (elke dag)
of doen jullie dit bijv. 2 weken en daarna weer een tijd niet?

Of wanneer doe je wat?

lk doe het nu gewoon om te kijken wat het met mij doet.
Ik eet namelijk over het algemeen wel heel veel,
dus als dat wat minder kan worden vind ik dat niet heel erg.
en later ontbijten kan daar wel bij helpen denk ik & mezelf een beetje houden aan niet tot heel laat nog eten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:28

Ik ga morgen een poging wagen.
Zit van 6.45 tot 8.45 in de auto op weg naar workshop ga proberen dan daar pas te eten rond 11.
Alleen een koffie met opstaan zal ik wel nodig hebben..

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:30

@PSvanLot:

Shawn M. Talbott schreef:
'As a rule of thumb, weight loss is generally 75 percent diet and 25 percent exercise. An analysis of more than 700 weight loss studies found that people see the biggest short-term results when they eat smart. On average, people who dieted without exercising for 15 weeks lost 23 pounds; the exercisers lost only 6 over about 21 weeks. It’s much easier to cut calories than to burn them off.'

'You can’t out-exercise a bad diet.'

Hierom. Afvallen = minder kcal in dan kcal uit. Het is gewoon veel lastiger om meer te verbranden dan het is om minder te eten. :j Over het algemeen dan.
Nou kan meer bewegen zeker wel ondersteuning bieden, en zeker van geen activiteit naar licht/matige activiteit kan een aardig verschil maken. Maar als je dan ook een snack extra gaat eten bijv. omdat je trek krijgt van het bewegen (wat heel veel mensen dan ook weer gaan doen) dan doe je de boel al gauw weer teniet.
Dat bewegen an sich ook gezondheidsvoordelen heeft die los staan van gewichtsverlies laat ik hierin buiten beschouwing.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:33

Anoniem schreef:
Zit van 6.45 tot 8.45 in de auto op weg naar workshop ga proberen dan daar pas te eten rond 11.

ik ben blij dat ik koffie niet lekker vind.
Dus ik drink dat al niet :+

al had ik vanmorgen er wel moeite mee dat ik niet had gegeten
en dan sta je daarna te werken bij een bakkerij waar dus alle heerlijke geuren op je af komen
en je al het brood in je handen heb :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 19:55

Memories schreef:
@PSvanLot:

Shawn M. Talbott schreef:
'As a rule of thumb, weight loss is generally 75 percent diet and 25 percent exercise. An analysis of more than 700 weight loss studies found that people see the biggest short-term results when they eat smart. On average, people who dieted without exercising for 15 weeks lost 23 pounds; the exercisers lost only 6 over about 21 weeks. It’s much easier to cut calories than to burn them off.'

'You can’t out-exercise a bad diet.'

Hierom. Afvallen = minder kcal in dan kcal uit. Het is gewoon veel lastiger om meer te verbranden dan het is om minder te eten. :j Over het algemeen dan.
Nou kan meer bewegen zeker wel ondersteuning bieden, en zeker van geen activiteit naar licht/matige activiteit kan een aardig verschil maken. Maar als je dan ook een snack extra gaat eten bijv. omdat je trek krijgt van het bewegen (wat heel veel mensen dan ook weer gaan doen) dan doe je de boel al gauw weer teniet.
Dat bewegen an sich ook gezondheidsvoordelen heeft die los staan van gewichtsverlies laat ik hierin buiten beschouwing.

Ik denk dat het van 2 kanten komt. Na het sporten is een stuk komkommer of worteltjes natuurlijk ook prima. Al snap ik heel erg goed dat een stuk chocolade heeeerlijk is haha.

En inderdaad, korte termijn oplossing is het zeker. Maar het ging mij erom dat iemand die minimaal beweegt beter meer kan bewegen dan heel erg laag in kcal kan gaan zitten. Volgens mij ga je dat ook niet volhouden. Ik denk echt dat het in beide gaat zitten om het zo lang mogelijk vol te houden en het resultaat te behouden.

lovelyfiefy schreef:

en dan sta je daarna te werken bij een bakkerij waar dus alle heerlijke geuren op je af komen

Haha dat is letterlijk de kat op het spek binden!! Ik wilde nu nog een appeltaart gaan bakken... wacht maar tot morgen haha.

Anoniem schreef:

Ik zou willen dat ik koffie lekker vond! De geur vind ik geweldig, de smaak brrrr.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 17-10-19 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:03

PSvanLot schreef:
lovelyfiefy schreef:

Haha dat is letterlijk de kat op het spek binden!! Ik wilde nu nog een appeltaart gaan bakken... wacht maar tot morgen haha.

haha ja erg he, dat helpt dan toch niet mee als je het voor de 2e dag probeert.
Maar iedere keer als ik trek kreeg heb ik een glas water gepakt.
Moest gelukkig ook wat dingen achter de computer doen, dus dat maakte het water drinken iets makkelijker.
Normaal loop ik de hele tijd heen en weer en dan is dat niet iets wat je sneller doet.

Wel lekker hoor appeltaart, jummies <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:08

lovelyfiefy schreef:
vandaag was voor mij dag 2 zonder steggelen met me thee met honing :P
en moest vanmorgen vroeg beginnen maar heb het tot mijn verbazing best makkelijk gered tot 10:30 ongv
toen ik aan de koffiepauze ging.
Nu ongv tot 19:15 gegeten.
Ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Wat ik me trouwens af vroeg.
Doen jullie dit altijd? (elke dag)
of doen jullie dit bijv. 2 weken en daarna weer een tijd niet?

Of wanneer doe je wat?

lk doe het nu gewoon om te kijken wat het met mij doet.
Ik eet namelijk over het algemeen wel heel veel,
dus als dat wat minder kan worden vind ik dat niet heel erg.
en later ontbijten kan daar wel bij helpen denk ik & mezelf een beetje houden aan niet tot heel laat nog eten :+

Ik was van plan om het er in te houden als het allemaal goed gaat. Maar eerst maar eens kijken hoe het bevalt, net dag 3 achter de rug.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 20:28

Ik ga het zolang doen als ik het vol kan houden. Tot op heden vind ik er echt niets moeilijk aan.

Wil na de kerst een detoxkuurtje doen. Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:32

Eerste dag ging hier ook prima eigenlijk! Beter dan ik had verwacht. Ben benieuwd hoe het morgen gaat, dan moet ik eerst 12 km fietsen naar m'n werk..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 21:34

Dat is best een eindje! Ik heb het nu wel wat zwaar. Zit verslagen na te kijken voor school en dan vind ik een koekje/taartje/chipje erbij toch stiekem wel erg lekker!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:40

het gaat nog prima, hopelijk zeg ik dat in het weekend ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:54

Mijn dag is helemaal top verlopen.
Vol energie , vrolijk en niet hongerig.
Echt bizar dat dit binnen een week kan!.

Gegeten tussen 11:30 en 18:30 het liep zo.
Havermout met amandelmelk - verse groente soep - 2 gekookte eieren met zout en vanavond portugese kip piripiri met salade zonder dressing.

Ik eet hier netjes , binnen alle perken en goed in de mindere cal.
Ik ben er helemaal happy mee *\o/*

Maar een hele of 2 dagen vasten zie ik nog wel tegen op. Ik weet dat ik het zou kunnen maar toch vind ik het spannend.

Maar eerst maar een week of 6 hieraan wennen met minder calorie inname om even me wat beter in me vel te voelen. Letterlijk

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:05

lovelyfiefy schreef:
Anoniem schreef:

Ooeehh dat is wel heel moeilijk! Respect!

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:36

ik zou eigenlijk maandag beginnen, maar toch de keus gemaakt om vandaag eens te proberen. ik mag om half 11 eten. ik moet zeggen dat het me tot nu toe nog goed af gaat. ik ben me nog steeds op internet flink aan het inlezen over deze manier van vasten.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:49

Oh men, ik heb honger. := Gisteravond een pizza gegeten en daarna 4km gewandeld, mijn lijf vond dat blijkbaar reden voor extra veel voedsel. Ik ben het daar niet mee eens. Nog twee uur volhouden.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:53

Ik ben vandaag , en dat doe ik inmiddels al twee jaar begonnen met bullet koffie.
Vers gemalen koffie maken stukje ongezouten roomboter erbij en theelepel kokosolie en blenderen. Smaakt als een capochino maar geeft de juiste vetten en energie tot vasten iren voorbij is.
Ben zelf in aanraking gekomen met if via mijn crossfit instructeur. Omdat ik (toen 53 jaar) moeilijk af kon vallen is er een programma opgesteld met if. Ik kreeg dus oa dit recept voor koffie en het advies (gezonde) volle producten te gebruiken die vaak ook eiwitten hebben. Honger gevoel verleden tijd. Brood eet ik bijna nooit. Ik viel langzaam af. Mijn hele levensstijl is veranderd. Ik weeg nu al twee jaar 53 kilo. Mijn call inname was 1300 per dag (uitgerekend door prof) nu 1800. Ik Doe dagelijks if. Soms een vast dag er tussen en voel mij enorm energiek. 1 x per week laat ik het if los.
Ik wens jullie een mooie if ervaring toe Ik zweer erbij .

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 10:00

BlackBeautyZ schreef:
ik zou eigenlijk maandag beginnen, maar toch de keus gemaakt om vandaag eens te proberen. ik mag om half 11 eten. ik moet zeggen dat het me tot nu toe nog goed af gaat. ik ben me nog steeds op internet flink aan het inlezen over deze manier van vasten.

Succes!

Imre schreef:
Oh men, ik heb honger. := Gisteravond een pizza gegeten en daarna 4km gewandeld, mijn lijf vond dat blijkbaar reden voor extra veel voedsel. Ik ben het daar niet mee eens. Nog twee uur volhouden.

Haha je lijf is je aan het testen ;)
Ik ging gisteren met wat honger naar bed. Toch gek dat ik dan in de ochtend dat niet meer heb en mezelf nu fit voel.