Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:56

Ik moet zeggen dat ik de positievere verhalen hier ook fijn vindt. :j

Onze familie is nu aan het denken om allemaal samen een veilig 'vangnet' te vormen, waar ieder van ons ongeveer eens in de drie maanden bij mijn familielid langsgaat en over neutrale dingen praat. Dan is er niet 1 persoon verantwoordelijk (dat was eerder wel eens zo, dan mocht enkel een 'favoriet' familielid langskomen en was de rest allemaal verschrikkelijk). Misschien kunnen we via die weg ook begeleiding of hulp binnen krijgen.

Ik lees hier in elk geval dat therapie ook mogelijk is, en uitzicht biedt.

Ik ben het met eerdere posters eens dat isolatie iets is dat TS moet voorkomen. In tijden dat mijn familielid vrij geisoleerd was, en dus maar 1 "favoriet" persoon had, viel de hele last op de schouders van die ene persoon en werd die persoon een soort "schild" tegen de buitenwereld, terwijl er nog steeds boze buien waren als die persoon ook maar 5 minuten later was, of een afspraak verzette. Dat was heel zwaar.

Overigens is "spontaan naar het buitenland" iets wat mijn familielid en een toenmalige partner gedaan hadden. Misschien ook onder de "impulsiviteit" die ook wel bij borderline hoort? Ze kregen, mede natuurlijk door de spanning van de verandering, veel ruzie en "ontploffingen", en uiteindelijk is de partner alleen teruggekomen (mijn familielid kwam later alleen terug).

Misschien kun je eventueel zelf ook kijken naar een lotgenotengroep van partners-van? Een echte, niet eentje op bokt ( :+ ). Het kan fijn zijn gemeenschappelijke problemen te delen en bespreken, en te blijven horen dat het niet jouw schuld is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:56

Waar ik heel benieuwd naar ben richting TS is waarom je wél zou doorgaan met de relatie. Los van het hele borderline verhaal. Waarom gun je jezelf niet een relatie wat soepel loopt, waar je je veilig voelt, waar je partner er voor je kan zijn, je je toekomst plan kan uitzetten en het lukt?

Ik bedoel dat niet als aanval, maar als serieuze overweging, soms weten we niet beter dan wat we kennen en durven niet te gaan voor meer, of te hopen op meer of gunnen onszelf niet meer dan...
Als je kijkt naar je eigenwaarde, wat zou je jezelf dan het meeste gunnen?
Los van je vriend en zijn borderline, gewoon in het algemeen?

Wat maakt dat je ermee doorgaat?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:58

BillyJ schreef:
ik kende hem al voor onze relatie, ik wist heel goed waar ik aan begon en ondanks de negatieve momenten nu de positieve overschaduwen heb ik wel hoop. Want hij zit nu in zijn ergste dal en daarom is het extra moeilijk.
Ik hoop dus dat hij hieruit komt zodat alles weer soepeler verloopt. Ik hoop hem echter niet te genezen want ik weet dat dit nooit zal weggaan.
Maar hij kan hefige gebeurtenissen niet zo snel een plaats geven en alles is dan werkelijk een trigger.

Hongarij is voor ons een keuze geweest omdat we daar samen al een aantal maanden hebben doorgebracht en vaak op reis zijn geweest.
Een biologisch-dynamische bedrijf is ons doel omdat we daar beide enorm veel rust in vinden.
Ook de ruimte en mentaliteit daar doen hem veel goed.
Je ziet hem echt opbeuren en open bloeien als we daar zijn. Alsof hij daar in zijn element is. Minder stress, minder drukte, niks moet, alles op eigen tempo .

Ik lees al vanaf het begin mee in dit topic omdat ik het een enorm interessant topic vind en de bijdrage van meerdere ervaringsdeskundige heel bijzonder vind om te lezen.

Ik vind het enorm knap en bewonderenswaardig dat je een relatie met hem in stand wil houden ondanks zijn beperkingen. Dat is niet vanzelfsprekend en ik gun jullie uiteraard dat jullie relatie succesvol kan worden. Ik denk wel dat dit alleen kan onder bepaalde voorwaarden. 1 van die voorwaarden is dat hij aan de medicatie en therapie gaat. Zolang dit niet gebeurt sluit ik me aan bij de groep mensen die zegt dat je beter uit deze relatie kan stappen. Ik zie in dit topic ook al dat jij tekenen vertoont waarbij je langzaam je grenzen verlegd en dat vind ik gevaarlijk, want voor je het weet zit je er zo diep in dat je geen weg terug meer ziet.

Bijvoorbeeld:
- Je woonde met hem samen. Daarin maak ik op dat je het liefst in een relatie zit waarin je kunt samenwonen, want anders start je hier niet mee. Het samenwonen was vrij lastig, dus neem je nu genoegen met latten. No offence voor mensen die willen latten, helemaal prima als je daar bewust voor kiest, maar TS haar levensdoel was niet per se om te latten, waarbij ik opmaak dat ze dit dus puur voor hem doet en daarmee haar eigen doelen en grenzen verlegd.
- Je zegt dat hij nu in een enorm dal zit, dus je verwacht verbetering voor de toekomst. Maar dit soort dalen komen er altijd. Verlies van een dierbare hoort bij het leven. Net als andere soorten tegenslag. Maar je verlegt nu alweer een grens waarbij dit dal 'acceptabel' is omdat het herleidbaar is. Een volgende keer in zo'n dal zijn er misschien niet 3 maar 1 dierbare verloren. En daarmee verleg je weer een grens.

Er gaan bij mij helaas ook enorme alarmbellen rinkelen. Voornamelijk omdat hij geen professionele hulp wil en jullie 'remote' willen gaan wonen. Ik heb hier onlangs nog een roman over gelezen, 1 die waarschijnlijk niet geheel vergelijkbaar is met jullie eigen situatie, maar ik zie wel veel raakvlakken. 'Aan het einde van de wereld' van Kristin Hannah. Het is een roman, deels gebaseerd op de werkelijkheid. Als je van lezen houdt dan zou ik je die zeker willen aanraden. Overigens ook voor alle topic meelezers. ;) Niet alleen voor TS

Edit: oeps te snel op 'versturen' gedrukt :o

Om af te sluiten, TS, het is niet dat ik het jou niet gun, relaties met borderliners onmogelijk acht of allerlei vooroordelen heb, maar ik denk dat er bij jullie op dit moment geen juiste basis bestaat voor het hebben van een goede, gelijkwaardige relatie waarin jij niet (of zo min mogelijk) beschadigd raakt.

Die basis zou er wel zijn als jou vriend in therapie zou zijn en aan de medicatie zou zitten en je in Nederland meerdere jaren stabiel kan samenleven, pas dan kan er op een veilige manier aan emigreren gedacht worden.

Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte. :(:)
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 05-08-19 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:00

BillyJ schreef:
Ik ken mijn grenzen heel goed! Maar zolang er geen fysiek geweld naar mij komt of inderdaad verkrachting of een andere vorm van serieus misbruik of het afbranden van mijn huis om het zo maar te zeggen kan ik de situatie redelijk goed aan.
Ik sta best sterk in mijn schoenen en heb ook altijd moeten vechten voor mijn plek en heb heel wat discriminatie meegekregeb om daar te komen. Ik laat mij dus echt niet door mijn partner of omgeving van mijn pad brengen. Ik verander ook niet wie ik ben. Ik leef nog altijd mijn leven en buiten wat kleine aanpassingen naar hem toe als in, een andere manier van uitleggen, een andere manier van dingen brengen, rekening houden met momenten die als trigger ervaren kunnen worden, is er niet veel veranderd aan mijzelf en wie ik ben.
Ja natuurlijk is het niet leuk neen, ik geniet er niet van, beter nog, het is hartstikke poedersuiker! MAAR buiten die momenten, de rustige momenten maar ook gewoon aan de manier waarop hij zijn verdere leven aanpakt en elke dag zo hard werkt om te komen waar hij wil zijn ondanks zijn stoornis, vind ik bewonderenswaardig.
Hij is niet alleen maar borderline... hij is een persoon uit duizend qua karakter, qua inzet, qua alles.... maar hij heeft een stoornis, een stoornis die het nu eenmaal niet makkelijk maakt.

Sorry misschien een té directe vraag, maar wil je daarmee zeggen dat er al sprake is geweest van verkrachting of fysiek geweld?

Want je geeft aan je grenzen heel goed kennen, maar als verkrachting of fysiek geweld geen reden zijn voor een exit aan jouw kant, heb je je grenzen al heel erg ver verlegd tov de gemiddelde persoon.

Ik doe dit echt niet omdat ik je keuze niet wil respecteren, maar omdat het gedoemd is te mislukken als jij al van tevoren aangeeft dat het bij jou niet mis kan gaan omdat jij je grenzen niet uit het oog verliest zonder hulp, want zo werkt het niet. Iedereen, hoe sterk ook, loopt gevaar om zijn perspectief te verliezen in zo'n relatie, zo werkt onze psyche nu eenmaal. Dus zeg dat alsjeblieft niet tegen jezelf en besef dat ook jij risico loopt om in isolatie terecht te komen. Ontkennen brengt je nergens.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:02

:(:) Kwanyin....... zo verschrikkelijk herkenbaar......... :(:)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:24

Avalanche81 schreef:
Elvira: nogmaals, ik ben blij dat je erkent dat je een probleem hebt, ik ben ook blij dat je erkent dat het jouw probleem is. En ik ben oprecht blij met je reacties op de laatste pagina. Wat mij is aangedaan, is niet jouw schuld, dat is de schuld van mijn ex, en alleen zijn schuld. En begrijp me goed: ik heb hem nooit kwalijk genomen dat hij BPS heeft. Ik heb hem wakker gemaakt als hij nachtmerries had, vastgehouden en getroost, ik heb een stabiele thuissituatie gecreëerd, ik heb hulp geregeld die nodig was.

Maar het was nooit genoeg. Ik bleef borden naar mijn hoofd krijgen. Ik ben bedreigd, ik ben verkracht, ik ben mishandeld op elke denkbare manier, en ik ben geen softie. Ik ben niet verlegen, of onzeker, ik ben niet bang (en nooit geweest ook) om mijn grenzen aan te geven. Ik heb alles, alles gedaan wat in mijn vermogen lag om hem te helpen. Maar als een zware asbak je hoofd een paar keer net mist, wordt dat toch een beetje anders.

En de kleinste dingen waren een trigger voor hem, en ik heb mijn best rekening te houden met triggers, maar ongesteld worden kan ik werkelijk niet helpen, en het is mijn schuld niet dat ik ziek werd. Maar ook dat waren redenen voor een woede-aanval. En ik ben weekenden weggegaan. Ik heb borden teruggegooid. Ik heb, zoals bij een kind, sancties gezet op het overschrijden van grenzen. Nee is gewoon nee, en zoals een klein kind dan een driftbui krijgen is prima, maar wel in je eentje, en schade mag je zelf vergoeden.

Op een dag heeft hij me beschuldigd van vreemdgaan. Iets wat ik nooit zou doen. Iets wat ik ook nooit heb gedaan, en nooit zal doen. Toen is er iets geknapt. Hij heeft me 4 uur lang tegen gehouden naar de wc te gaan, omdat hij ervan overtuigd was dat ik het sperma eraf wilde wassen. En toen knapte er iets in mij. En ik werd kwaad. Heel erg kwaad. Want ik realiseerde me dat hij me helemaal niet kende, dat hij een vaag idee had van hoe liefde eruit zou moeten zien, en dat die 'liefde' was voor een idee wat hij van me had, maar niet voor mij.

En dat was ook het moment waarop ik me realiseerde, dat wat ik deed, helemaal niets uitmaakte. Dat, welke begeleiding ik ook regelde, niets zou uitmaken voor hoe hij me zou behandelen. Dat mijn liefde voor hem helemaal niet ter zake deed. Dat hij niet zou veranderen, omdat hij een totaal gebrek aan zelfinzicht en schuldbesef had. Hij zei altijd dat hij een empathisch mens was. Maar terwijl ik hem vasthield, en troostte bij een nachtmerrie, was die steun er nooit voor mij. Ik mocht hem wakker maken, zei hij, maar toen ik dat deed, kreeg ik een lading verbaal geweld over me heen.

Ik ben met hartklachten in het ziekenhuis opgenomen. Nu, 5 jaar later, slik ik nog steeds medicijnen voor mijn hart, en het gaat veel beter. Mijn blaas is bijna geknapt. Nu, 5 jaar later, is hij nog steeds niet in orde. Die nacht heb ik het ternauwernood overleefd. Mijn leven heeft letterlijk aan een zijden draadje gehangen. Ik heb de littekens op mijn lichaam, en op mijn ziel. En die pijn gaat nooit meer over.

Mijn leven is niet kapotgemaakt, want dat laat ik niet gebeuren. Het is mijn leven, niet dat van een ander, en al moet de onderste steen boven komen, verdomme, ik ga me er niet onder laten krijgen. En gelukkig word ik wel, en ben ik, en daar heb ik een ander niet voor nodig.

Maar ik zou zo graag willen, dat die ellende ook erkend wordt. Dat daar verantwoordelijkheid voor wordt genomen. Ik zou zo graag willen, dat het trauma van de partners erkend wordt. Ik heb nooit iemand veroordeeld op het hebben van borderline, en ik ben altijd trouw geweest. Ik heb mij uitgebreid laten voorlichten, ik heb hulp en begeleiding gezocht.

Maar 'er niets aan kunnen doen' is een leugen. Mijn ex had kunnen erkennen dat hij een probleem had, dat hij een stoornis heeft. Hij heeft gekozen om dat niet te doen. Er was begeleiding van lotgenoten ook voor hem. Hij is nooit gegaan. Ik heb relatietherapie geregeld. Hij is nooit geweest omdat de therapeut 'toch partij zou kiezen voor mij'. Ik ben 4 x alleen geweest, maar in je eentje heeft relatietherapie geen zin. Hij kon thuisbegeleiding krijgen. Ook dat heeft hij geweigerd.

Ik heb hem alle mogelijkheden geboden om er iets aan te doen, en het heeft me uiteindelijk bijna mijn leven gekost. Er is een stoornis, en daar ben je niet voor verantwoordelijk. Maar er zijn ook keuzes. En daar ben je wel verantwoordelijk voor. Niet je partner, niet je ouders, niet de rest van de wereld.

Jij hebt aangepast werk, jij hebt begeleiding en therapie. En ik waardeer dat meer, dan ik hier over kan brengen. Ik vraag je alleen om ook te erkennen hoeveel leed er aangericht kan worden. Er was bij mij geen onwil. Ik heb een eindeloos geduld gehad.
Maar nu is er geen weg meer terug. En dat is niet mijn schuld.

Avalanche dat heb ik vanaf mijn eerste reactie proberen te erkennen.
Maar voor jou heel duidelijk hoop ik:
En ja van dit soort mensen walg ik ook.

Mijn inziens heeft dit niets met borderline te maken maar met de persoon die borderline heeft.
De persoon, in jouw geval jouw ex heeft echt hele grove steken laten vallen. En dan bedoel ik echt dat hij hulp had moeten zoeken. Therapietrouw had moeten zijn. Geen goede hulp kunnen krijgen is geen excuses want dan zoek je maar verder.
Maar dit had hij never mogen doen en aanrichten bij jou en dan word het verschuilen achter borderline.
Want hij had op zijn klompen kunnen aanvoelen dat dit gedrag niet normaal is.
En voor jou heb ik begrip, voor jouw ex 0,000
Laatst bijgewerkt door Blazy op 05-08-19 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:29

TS ik vraag mij af hoe je hulp ziet in het buitenland

Hongarije de rust etc zal hem zeker goed doen maar uiteindelijk neemt hij de borderline ook mee.
Borderline verdwijnt niet in Hongarije.
Daar maak ik mij dan wel zorgen over

Avalanche

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:34

Dank je wel Elvira, dat waardeer ik echt enorm :+:

Overigens heb ik het daarom altijd liever over een persoon met borderline, dan een borderliner. If that makes sense.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:37

ElviraKelan schreef:
Avalanche dat heb ik vanaf mijn eerste reactie proberen te erkennen.
Maar voor jou heel duidelijk hoop ik:
En ja van dit soort mensen walg ik ook.

Mijn inziens heeft dit niets met borderline te maken maar met de persoon die borderline heeft.
De persoon, in jouw geval jouw ex heeft echt hele grove steken laten vallen. En dan bedoel ik echt dat hij hulp had moeten zoeken. Therapietrouw had moeten zijn. Geen goede hulp kunnen krijgen is geen excuses want dan zoek je maar verder.
Maar dit had hij never mogen doen en aanrichten bij jou en dan word het verschuilen achter borderline.
Want hij had op zijn klompen kunnen aanvoelen dat dit gedrag niet normaal is.
En voor jou heb ik begrip, voor jouw ex 0,000

Precies, want echt niet elke borderliner is een verkrachter en niet elke verkrachter is een borderliner, een verkrachter is gewoon een crimineel, met of zonder borderline.

Maar de kans dat een man met borderline zich ooit gaat opdringen is hoger dan een man zonder borderline (ik zeg even man omdat dat hier het geval is). Dus bewaak je grenzen.

Ik had het er net privé nog over met Avalanche81; mijn vriend heeft ooit, in het begin van onze relatie, gejammerd omdat ik op dat moment niet seksueel getint aangeraakt wilde worden. Ik ben toen meteen heel duidelijk geweest;
'Ik ga het nooit, maar dan ook nooit accepteren in onze toekomst samen dat jij lastig doet over mijn grenzen. Ik wil je geruststellen over de reden, maar de reden voor een nee is ALTIJD goed genoeg, ook zonder reden wordt mijn nee gerespecteerd zonder gejammer. IS DAT BEGREPEN???'

En die grens is hij nooit meer over gegaan. Nee is nee zonder gejammer. En ja als koppel kan je dan spreken over intimiteit en hij mag aangeven als hij iets mist in de relatie, maar ik ga mijn grenzen niet op dat moment verleggen om hem tevreden te houden, zo werkt het niet.

En dat mag je ook van iemand met borderline verwachten. De conversatie loopt misschien anders, maar je handelingen (het feit dat jij op dat moment niet aangeraakt wordt) moet precies hetzelfde zijn. En enkel dan kan je achteraf zeggen dat je niet over je grens bent gegaan. Dat je net hetzelfde hebt gedaan als je bij iemand zonder borderline had gedaan. En natuurlijk is dat erg moeilijk te onderscheiden, maar daarom heb je beide die professionele hulp nodig.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:01

SinneJ schreef:
Precies, want echt niet elke borderliner is een verkrachter en niet elke verkrachter is een borderliner, een verkrachter is gewoon een crimineel, met of zonder borderline.

En dat mag je ook van iemand met borderline verwachten. De conversatie loopt misschien anders, maar je handelingen (het feit dat jij op dat moment niet aangeraakt wordt) moet precies hetzelfde zijn.

Precies dat ligt niet aan een ziektebeeld maar alles met normen en waarden.
En ik ben in een gezin opgegroeid waarin dingen normaal waren die niet normaal waren maar zelfs dat vind ik geen excuses.
Dan ga je maar lezen, je verdiepen in zaken waardoor je voor jezelf een normaal beeld kan vormen.
Een keiharde grens is voor mij iemand niet dagenlang doodzwijgen (ik heb het meegemaakt en dat is echt super pijnlijk. Dan had ik iets verkeerd gedaan maar God mag weten wat), daarnaast er worden niet met dingen gegooid noch iemand op een verkeerde manier aanraken (verkrachting, lichamelijk geweld). Deze grens heb ik uiteraard ook voor mijzelf en ik heb mijn handen er nooit aan vuil gemaakt ook niet in 2002/2003 waarin in september mijn vader overleed, februari mijn broer opgenomen (hij is nooit meer met ontslag geweest) en in juni mijn omaatje die als moeder was voor mij overleed.
In pannetje 5 kan ik flippen non verbaal maar is geen excuses om pannetje 5 zoveel als mogelijk te voorkomen want non verbaal klopt ook niet. Maar ik weet bv dat mijn man schreeuwen absoluut onacceptabel vind. Prima en dat gedrag heeft hij echt wel kunnen afleren bij mij. Deuren dichtslaan dan echter weer niet .... tja

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:11

ElviraKelan schreef:
Precies dat ligt niet aan een ziektebeeld maar alles met normen en waarden.
En ik ben in een gezin opgegroeid waarin dingen normaal waren die niet normaal waren maar zelfs dat vind ik geen excuses.
Dan ga je maar lezen, je verdiepen in zaken waardoor je voor jezelf een normaal beeld kan vormen.
Een keiharde grens is voor mij iemand niet dagenlang doodzwijgen (ik heb het meegemaakt en dat is echt super pijnlijk. Dan had ik iets verkeerd gedaan maar God mag weten wat), daarnaast er worden niet met dingen gegooid noch iemand op een verkeerde manier aanraken (verkrachting, lichamelijk geweld). Deze grens heb ik uiteraard ook voor mijzelf en ik heb mijn handen er nooit aan vuil gemaakt ook niet in 2002/2003 waarin in september mijn vader overleed, februari mijn broer opgenomen (hij is nooit meer met ontslag geweest) en in juni mijn omaatje die als moeder was voor mij overleed.
In pannetje 5 kan ik flippen non verbaal maar is geen excuses om pannetje 5 zoveel als mogelijk te voorkomen want non verbaal klopt ook niet. Maar ik weet bv dat mijn man schreeuwen absoluut onacceptabel vind. Prima en dat gedrag heeft hij echt wel kunnen afleren bij mij. Deuren dichtslaan dan echter weer niet .... tja

Kijk en daar neem jij dus je verantwoordelijkheid zoals hier eerder gezegd werd en dat is echt enorm knap van je. Helaas doet niet iedereen met borderline dat en dan kan je geen gezonde relatie hebben en ook niets wat daar ook maar enigszins bij in de buurt komt.

Ik vind het fijn om te horen dat er bij jullie zelfs niet geschreeuwd wordt, dat klinkt echt heel goed functionerend.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:29

Elvirakelan mag gezegd worden dat je laatste posts echt heel netjes zijn :j
Voor mijn gevoel heb je in je pannetjes kunnen zakken en even van een afstandje proberen te kijken naar de rest van de reacties ?

Van iedereen vind ik het trouwens een mooi topic. Ondanks de heftige reacties tussendoor ,die imo nergens over t randje gingen en gewoon mogen zijn, is de discussie gewoon normaal gebleven.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:05

Mondy dank je wel.
Allereerst heb ik idd rust genomen. Waardoor de reacties van jullie anders overkomen of jullie schrijven ze anders. Hierdoor voel ik mij ook meer begrepen waardoor ik ook in pannetje 2/3 blijf zitten (doordat ik hoger kwam door de discussie zakt het ook langzamer) wat idd is te merken in mijn Posts.

SinneJ klopt maar verantwoordelijkheid nemen is denk ik een vereiste. Dat ik borderline heb kan ik niet wegstrepen ondanks therapie. Dat mijn non verbale reacties hier af en toe naar zijn hoort daarbij. Maar wat daar ook bij hoort is erkennen dat ik in een hoger pannetje zat, uitleggen hoe het ontstaat.
Excuses maken of verantwoording afleggen (waartoe ik dan ook vaak toe in staat ben) hoeft niet van mijn therapeute. Met als achterliggende reden dat ik net zo volwaardig ben als ieder ander en mij daardoor kleiner maak. Wat daar wel bij hoort is aangeven “goh ik reageerde nu toch weer uit emotie. Het was niet persoonlijk bedoelt”.
Maar wat daar ook bij hoort is zo vaak mogelijk voorkomen. Door tijdig signaleren van mijn eigen gemoedsrust en hierop volgende acties te ondernemen, door een goede dagstructuur (hoort mijn mobiel eigenlijk niet bij die ik in mijn handen heb), door tijdig rust te nemen en te weten bv dat als ik met mijn vriendin die autisme een afspraak heb ik niet nog eens een “spannendere” afspraak daar pal achter moet gaan plannen.
Maar ook bv een gesprek met mijn psychiater waarin we mijn destructieve gedrag (roken) onder de loep te nemen en hoe lang neem ik rust na de operatie in circa oktober en hoe neem ik dan rust. En ik baal nu als een stekker want de keiharde afspraak is 6 weken geen Pvitamine op de zorgboerderij en manege. Maar ook dat hoort bij borderline. Als ik mij lichamelijk niet fit voel kom ik automatisch in een hoger pannetje.
Dat zijn allemaal verantwoordelijkheden die de persoon achter borderline kan nemen voor zichzelf maar zeer zeker voor zijn omgeving en dan vind ik persoonlijk mijn omgeving nog belangrijker dan mijzelf.
Laatst bijgewerkt door Blazy op 05-08-19 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:07

Avalanche wat een vreselijke relatie heb je gehad.
Net als anderen posters. Knap om de relatie stop te zetten.

Ts, je hebt het over fysiek je grenzen aangeven.
Echter het meeste is psychologisch.
Huilen, boos worden, afspraken vergeten. En je hebt het vaak niet eens door.
Het sluipt er in. En dat is eng.

Ook mensen zonder borderline kunnen je geestelijk de afgrond in storten.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:19

Echt vol bewondering dit topic gelezen. Echt een pareltje van openheid, respect, goede onderbouwingen en goed geformuleerd. Complimenten voor jullie allemaal.

Zelf ben ik werkzaam binnen de ggz en werk dagelijks met mensen die lijden aan deze comlexe stoornis. Ik ken nog geen handje vol suc6 verhalen...of mensen die hun leven enigzins opde rit krijgen en ook kunnen houden zou ik willen zeggen.

Ik hoop voor ts dat vriend kiest voor hulp. Als je eigen gedachten en gevoelens zo ingewikkeld zijn en het gedrag wat je hierdoor laat zien voor omstanders niet te begrijpen is...... hoe ga je hier zelf uitkomen? Niet denk ik en in hongarije waar jullie pas echt aangewezen zijn op jezelf en elkaar zal het nog gecompliceerder worden.

Ik wil jullie beidde wijsheid en suc6 wensen!

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:32

Ik meld mij hier ook even, had ik geweten dat dit topic vorig jaar al bestond had ik hier wat vaker gezeten.. helaas zijn mijn ouders dit jaar gescheiden maar de scheiding is al bezig sinds vorig jaar mei en een maand terug was alles eindelijk rond.

Mijn moeder heeft al zo lang mijn vader weet een 20 jaar Borderline maar zoals in de meeste gevallen accepteerde ze dit niet, dit uitte zich in woedeuitbarstingen naar mij toe en naar mijn vader toe, gelijk wat ik deed als ik jong was was niet goed, leegde ik de vaat uit was het niet correct gedaan, ging ik helpen in het huishouden met stof te zuigen of te kuisen deed ik wel ergens iets verkeerd met de volgorde of hoe ik alles aan het kuisen was. Zelfs dood normale dingen zoals opruimen en spullen opbregen in de kasten was een drama. In mijn jeugd heb ik dus ook nooit gerebelleerd omdat ik voor alles wat ik deed bijna gestraft werd en uitgescholden werd wat voor een ondankbaar kind ik was.

Nu ik ouder ben besef ik pas hoe abnormaal dat allemaal was, ik ben dus ook nooit uitgeweest, nooit een lief gehad omdat ik bijna nooit buiten kwam en andere dingen ook gemist.
Mijn moeder was verselijk controllerend, steeds moeten weten waar iedereen was, met wie, om heo laat, zelfs bij mijn vader. Hem vertrouwde ze ook nooit dus elke keer hij uit huis was kreeg ik de volle lading klagen over mijn vader op mijn kop, dat ze steeds ze 'hij zal wel weer bij zijn oud shoollief zitten en erop kruipen', 'hij zal weer met andere vrouwen aan het afspreken zijn' of 'ik ben alleen maar goed om met mijn benen open te liggen als meneer zin heeft' enzovoort. Nou als tiener is dat niet echt plezierig om te horen en wil je zoiets over je ouders ook niet horen.

En dus het controllerend gedrag bleeft aanhouden, waren ze naar een relatie therapeut geweest, bracht ook niets op, in haar ogen was ze geen borderliner, en uiteindelijk kon mijn vader het niet meer aan en wou hij scheiden. Nou dat deed de bom helemaal ontploffen en begon ze helemaal door te draaien, iedereen van familie gaan wijsmaken dat ik en mijn vader haar sloegen en ze gekneusde ribben had, en de slachtofferrol aannemen terwijl we ze met geen vinger aanraakten, maar andersom dar ze mij aan mijn haar door de gang had gesleurd en mijn vader sloeg met de kaarsenstandaard dat ie blauwe plekken eraan overhield dat zei ze allemaal niet, op een gegeven moment als ik al bij mijn tante woonde had ze mijn vader zelf met een mes achterna gezeten, wat hij allemaal gefilmd heeft maar tegen dat de politie er was was ze al doorgereden met de auto, de politie heeft geregeld aan de deur gestaan die tijden, ook haar broer had me verbaal bereigt dat hij me nog wel ging vinden en een kopje kleiner ging maken. Uiteindelijk heb ik altijd gezegd dat ik niet wou kiezen maar door haar acties tegen mij ben ik al vier maanden voor mijn vader verhuisde bij mijn tante gaan wonen. Het enige waar ik nog sterkte uithaalde was naar stal gaan en met mijn verzorgpony tijd spenderen om even aan alles te ontsnappen... ;(

Het was zo erg geworden dat ik savonds niet meer gerust kon slapen want elke nacht/avond kwam ze binnen op mijn kamer en trok ze al mijn kasten open om te zien of ik niets weggesluist had naar buiten, want in haar ogen was alles van op mijn kamer van haar en niet van mij, dus eigenlijk had ik niets. Uiteindelijk ben ik dan een loper gaan halen om mijn deur alsnog op slot te kunnen doen want zij had alle sleutels van alle deuren die ze heel de tijd bij zich droeg.

Wat voor mij dan nog een stap te ver was en waardoor ik nu al meer dan 1.5 jaar geen contact meer heb met mijn moeder is dat ze spullen die voor mij van emotionele waarde waren heeft gestolen van mij, doopschoentjes, fotoboeken van als ik klein was, en ook mijn spaarboekje dat nog onder toezicht van mijn ouders stond met al mijn spaargeld op heet ze ook leeggehaald. En zo heb ik nog een boek verhalen van wat ze dat laaste jaar allemaal gedaan heeft... ;(

Daarna vond ze het nog fijn om in elke mogelijke manier dwars te liggen voor hun scheiding en geen mensen het huis te laten bezichtigen want zij woonde er nog en nog geen week nadat mijn vader verhuist is voor ze nog gescheiden waren zat er al een andere vent binnen! Uiteindelijk durft ze nu precies niet meer naar de winkels gaan in het drop hier want ik kom ze nooit tegen en de bakker zei me ook al dat ze ze niet meer gezien heeft.

Maar gelukkig kunnen ik en mijn vader nu verder gaan met ons leven nu de verkoop van het huis en de scheiding eindleijk voorbij zijn. Het was allesinds een hels jaar en sinds enkele maanden kan ik eindelijk terug verder, zelf ben ik ook naar een psycholoog geweest om dit alles te kunnen plaatsen omdat ik het er heel moeilijk met gehad heb.

Iedereen blijft me maar zeggen 'het is toch je moeder dus die kan je toch niet zo maar aan de kant schuiven' maar voor mij is er te veel gebeurd waardoor ik die knop heb omgedraaid en geen contact meer wil.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:46

Newallure schreef:
Ik hoop voor ts dat vriend kiest voor hulp. Als je eigen gedachten en gevoelens zo ingewikkeld zijn en het gedrag wat je hierdoor laat zien voor omstanders niet te begrijpen is...... hoe ga je hier zelf uitkomen? Niet denk ik en in hongarije waar jullie pas echt aangewezen zijn op jezelf en elkaar zal het nog gecompliceerder worden.

Ik wil jullie beidde wijsheid en suc6 wensen!

Hier ben ik het zo mee eens.
Soms vind ik het al moeilijk genoeg om mijzelf te begrijpen. Ik kan het nu uitleggen.
Sterker gezegd voor de VERStraining heb ik mijn ervaringsverhaal op papier gezet om voor te lezen aan de omgeving van de andere deelnemers aan de VERS. Hierin staat wat er nodig is om borderline te laten ontstaan en wat voor invloed het heeft op mijzelf en mijn omgeving.
Mocht iemand hier geïnteresseerd in zijn overigens wil ik het per pb delen. Ik zet het liever niet hier neer.
Voorbeeld de pannetjes: pannetje 4 herken ik nu maar 2 of 3 blijft lastig terwijl ik weet dat pannetje 3 het omkantelpunt is.
Mijn omgeving vind dit dus nog lastiger dan mij.

Hongarije gun ik TS echt van harte maar kan haar vriend deze stress aan. Ergens op vakantie gaan is daadwerkelijk dan ergens wonen. Hoe is de hulp daar geregeld? Als TS het nu al lastig vind om 24/7 bij haar vriend te zijn wat voor mijn gevoel echt wel door schemert in haar Posts hoe willen ze het daar dan redden? Als TS’s vriend het normaal vind om verbaal geweld te gebruiken omdat hij in pannetje 5 zit hoeveel verantwoordelijkheid neemt hij dan voor zichzelf? Als hij hulp weigert omdat deze niet aanslaat waarom zoekt hij dan niet opnieuw hulp want hij moet toch inzien dat zijn gedrag echt zwaar grensoverschrijdend is? Hij heeft het nu moeilijker omdat er veel stressvolle gebeurtenissen zijn gepasseerd maar hoe reageert hij dan als hij lichamelijk niet fit is (zie mijn eerdere post). Hoe reageert hij als er dingen niet goed lopen binnen het bedrijf? Hoe gaat hij met geld om (iets wat mensen met borderline vaak lastig vinden)? TS krijgt nu al de schuld dat haar partner vaak in pannetje 5 beland. Waarin neemt haar partner deze verantwoordelijkheid en de steun voor zijn partner?
En dit zijn echt dingen waar ik mij zorgen over maak en zeer sterke twijfels over heb of het wel zo’n goed plan is om naar Hongarije te vertrekken. Te meer wat in het gequote stuk ook wordt aangehaald dat TS en partner dan 100% op elkaar zijn aangewezen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:55

Evelien je laatste stukje wat betreft dat het je moeder is herken ik wel maar soms gebeurd er te veel.
Wat ik bv nog steeds mis zijn tastbare herinneringen uit mijn kinderjaren, denk aan foto’s van mij als baby, etc. Ik heb ze niet.
Contact is nu bij mij drie keer door een derde verbroken (ook contact tussen mijn moeder richting mijn zus is twee keer op hetzelfde moment verbroken voordat mensen denken dat het aan mij ligt) en drie keer is drie keer te veel.
wat mijn eigen antwoord dan altijd is als mijn omgeving dit zegt:

Een moeder word je bij de geboorte maar de naam mama moet iemand verdienen. En die benaming verdient ze niet.( Dus heb ik daar ook niet zoveel te zoeken)

Vaak zijn dan mensen dan wel uitgepraat

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 18:47

De reden dat ik mijn grenzen ken heeft niets met hem te maken of dat hij mij ooit verkeerd heeft aangeraakt. Ik weet voor mezelf heel goed waar ik de lijn trek en word deze ooit overschreden zowel verbaal als fysiek, zal ik zeker niet aarzelen de relatie te verbreken.

Mijn partner heeft dan wel borderline maar kan voor zover ik hebvm gezien in onze relatie en ervoor goed met geld omgaan.
Ook op sexueel gebied is het eerder dat er weinig gebeurd omdat het hem niet lukt als zijn hoofd vol zit. Hier neem ik genoegen mee. Voor mij is het voldoende en hij respecteert hierbij ook zeker mijn grenzen. Dus moest ik geen zin hebben is er ook niks aan de hand.

Echter is het grootste probleem nu dat hij heel snel in pannetje 5 zit terwijl dat voorheen altijd pannetje 2-3 was en maar af en toe 5. Hier kwam hij dan ook relatief snel terug uit.
Laatste weken echter kan dat pannetje 5 gewoon makkelijk 3dagen duren en daarna nog dagenlang pannetje 2-3. Hierover maak ik mij dus zorgen.
Ik weet dat hij moeite heeft met loslaten en een hele dag loopt te piekeren.
Dit gedrag echter is inderdaad gekomen na een hele serie nare gebeurtenissen waaronder de zelfmoord van zijn vader, daarbij komt ook nog dat hij zijn vader heeft gevonden. Ik hoef jullie ook niet uit te leggen dat dit een héél erg traumatische ervaring is of je nu borderline hebt of niet. Echter wil hij hierbij dus geen hulp en dat baart me zorgen. Want zijn gedrag begint uit de hand te lopen in die zin dat het abnormaal is dat hij zo vaak, zo snel en zo lang in pannetje 4-5 blijft steken.

Vandaar dat samen wonen niet meer kon. En dat was ook redelijk zwaar voor mij om mijn partner aan de deur te zetten in terwijl hij door deze oliebol gaat nu. Maar, ergens helpt het hem nu al om op eigen benen te staan en ik hoop dus ook dat hij binnenkort zal inzien dat vragen om extra hulp je nket abnormaal of geen lafaard maakt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:57

Je antwoord gerust stelt mij.

Dat hij nu veel sneller en langer in pannetje 5 blijft zitten is niet vreemd natuurlijk want je vader zo vinden heeft een gruwelijke impact.
Een impact waarvan jij ook terecht opmerkt dat het voor iemand zonder borderline al een enorme impact heeft laat staan met borderline.
Het moeite met loslaten herken ik wel en ik zag dat ook veel binnen de groep van de VERStraining.
En ik heb daar zelf enkel de tip voor dat ik heel erg aan het oefenen ben met dat ik mijzelf toesta een kwartier te piekeren maar dan bewust aandacht afleiden inzet. Dit op advies van mijn psychiatrisch VP. En dan noch blijf ik het enorm lastig vinden.
Als tip kan ik mogelijk nog verder geven probeer uit te vinden waarom hij geen hulp wilt. Probeer indien nodig te helpen met relativeren. Ik zie hier ook het abnormaal vinden dat je om hulp vraagt. Enkel en alleen iemand zonder borderline zou ik in zo’n situatie al aanraden hulp te zoeken om het te verwerken. Wat zou ik graag met hem hier over willen praten, de schouder zijn en hem te overtuigen dat hulp geen schande is maar juist heel sterk. Vertel ook dat jij je zorgen maakt. Sterkte

BillyJ schreef:
De reden dat ik mijn grenzen ken heeft niets met hem te maken of dat hij mij ooit verkeerd heeft aangeraakt. Ik weet voor mezelf heel goed waar ik de lijn trek en word deze ooit overschreden zowel verbaal als fysiek, zal ik zeker niet aarzelen de relatie te verbreken.

Mijn partner heeft dan wel borderline maar kan voor zover ik hebvm gezien in onze relatie en ervoor goed met geld omgaan.
Ook op sexueel gebied is het eerder dat er weinig gebeurd omdat het hem niet lukt als zijn hoofd vol zit. Hier neem ik genoegen mee. Voor mij is het voldoende en hij respecteert hierbij ook zeker mijn grenzen. Dus moest ik geen zin hebben is er ook niks aan de hand.

Echter is het grootste probleem nu dat hij heel snel in pannetje 5 zit terwijl dat voorheen altijd pannetje 2-3 was en maar af en toe 5. Hier kwam hij dan ook relatief snel terug uit.
Laatste weken echter kan dat pannetje 5 gewoon makkelijk 3dagen duren en daarna nog dagenlang pannetje 2-3. Hierover maak ik mij dus zorgen.
Ik weet dat hij moeite heeft met loslaten en een hele dag loopt te piekeren.
Dit gedrag echter is inderdaad gekomen na een hele serie nare gebeurtenissen waaronder de zelfmoord van zijn vader, daarbij komt ook nog dat hij zijn vader heeft gevonden. Ik hoef jullie ook niet uit te leggen dat dit een héél erg traumatische ervaring is of je nu borderline hebt of niet. Echter wil hij hierbij dus geen hulp en dat baart me zorgen. Want zijn gedrag begint uit de hand te lopen in die zin dat het abnormaal is dat hij zo vaak, zo snel en zo lang in pannetje 4-5 blijft steken.

Vandaar dat samen wonen niet meer kon. En dat was ook redelijk zwaar voor mij om mijn partner aan de deur te zetten in terwijl hij door deze oliebol gaat nu. Maar, ergens helpt het hem nu al om op eigen benen te staan en ik hoop dus ook dat hij binnenkort zal inzien dat vragen om extra hulp je nket abnormaal of geen lafaard maakt.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:56

Hier een moeder met borderline ik heb er geen contact meer mee.
Het koste me zoveel.
Ik gun mijn kinderen zoveel meer dat ze dus ook geen oma is voor hun.
Ik heb haar nog 1 kans gegeven en mijn kraamweek van de jongste heeft ze verpest.
Ik vind de rust zonder haar een stuk beter.
Ik heb dus voor de rest geen contact met mijn broertjes
Die geloven intussen dat ik een prutsmuts ben en met haar ex in bed heb gelegen en weet ik veel wat nog meer.
Eerlijk er zullen vast aardige misschien helpbare borderliners zijn maar ik ren er voortaan voor weg.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:10

BillyJ schreef:

Echter wil hij hierbij dus geen hulp en dat baart me zorgen. Want zijn gedrag begint uit de hand te lopen in die zin dat het abnormaal is dat hij zo vaak, zo snel en zo lang in pannetje 4-5 blijft steken.

Ik herken je stuk hierin en dit is echter heel moeilijk om mee om te gaan weet ik uit ervaring.
Zolang ze geen emotie kunnen reguleren is het heel moeilijk om er sneller uit te kunnen stappen.

Het is ook zeker heel moeilijk om op zulke momenten iemand bij te kunnen staan.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:31

Paddington ik frons even mijn wenkbrauwen bij jouw reactie als ik eerlijk ben...

Een borderline persoonlijkheidsstoornis wordt ook nog wel eens een emotieregulatie stoornis genoemd.
Dat houd vrij vertaald in dat het mis gaat bij het reguleren van emoties.
Voor mij komt het dan ook over als iemand die geen benen heeft zeggen dat hij moet gaan lopen.

Je reactie was heel goed bedoelt. Ik ga er ook zeker vanuit dat je weet waar je het over hebt. Des te bevreemdende kwam deze reactie bij mij over.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:49

Elvira, ik wil ook eventjes zeggen dat jouw laatste posts al helemaal anders overkomen dan je eerdere posts :D . Ik vind het fijn te lezen dat je ook zelf beseft dat je eerdere reacties te fel werden.

Je reageert heel netjes nu! Je geeft je eigen kijk op borderline, maar hebt ook respect voor anderen in het topic die andere ervaringen hebben.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:58

Noblesse_ schreef:
Elvira, ik wil ook eventjes zeggen dat jouw laatste posts al helemaal anders overkomen dan je eerdere posts :D . Ik vind het fijn te lezen dat je ook zelf beseft dat je eerdere reacties te fel werden.

Je reageert heel netjes nu! Je geeft je eigen kijk op borderline, maar hebt ook respect voor anderen in het topic die andere ervaringen hebben.

Dank je wel voor je compliment

Begrip naar elkaar toe vanuit beide perspectieven groeit de laatste paar pagina’s en dat maakt dat ik ook minder hoog in mijn pannetje zit