pateeke schreef:Ik denk dat er hier veel geredeneerd en gekeken wordt vanuit de situatie die gekend is, wat normaal is. Met andere woorden/: ja als je gewend bent veel met de auto te doen dan is een auto inderdaad een heel gemis.
Als je van bij je geboorte een beperking hebt waardoor je dat bv niet kan, kan je ook leren om op een andere manier zelfstandig te zijn, te gaan en staan waar je wil enz. In dat geval moet dat niet Iets zijn om ongelukkig over te zijn.
Ik heb nooit auto kunnen rijden en zal het nooit kunnen / mogen, ook zelfstandig fietsen is geen optie. Maar ik doe veel verplaatsingen, zowel voor mijn werk als privé. Er is het OV, ik kan meerijden met collega’s, familie, vrienden, een deel van de verplaatsingen kan je te voet doen,... ja tuurlijk vraagt dat meer planning enz, maar ik geraak ook waar ik wil zijn, zowel in binnen- als buitenland reis ik intussen zelfstandig indien nodig.
En hulp vragen... ach, leuk is dat niet altijd, maar veel mensen helpen graag en ook mensen zonder beperking hebben wel eens hulp nodig. Afhankelijk van je beperking kan je ook altijd zorgen voor wederkerigheid he, tenzij je echt bv een ernstig meervoudige beperking hebt, kan je met een beperking ook wel eens iets voor een ander doen.
Als ouders moet je inderdaad ook denken aan de toekomst. Dat kan op verschillende manieren natuurlijk, ook mede afhankelijk van de precieze aard van de beperking en je eigen waarden en normen. Sommigen zetten extra geld op zij om er zeker van te zijn dat de zorg voor hun kind altijd betaald kan worden, anderen zetten heel erg in op maximale zelfstandigheid, je plan leren trekken, probleemoplossend denken en handelen,...
Goed om een en ander ook te relativeren idd
kun je het weer in perspectief zetten