Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:14

elnienjo schreef:
Ik zat juist je link te lezen terwijl jij deze post plaatste. :)
Het is nu natuurlijk nog niet op deze manier van toepassing omdat het een nee is tenzij ja. Dus wat ik me afvroeg ging meer over de nabije toekomst waarin het ja is tenzij nee.

Ja. Dat is exact waar dit citaat over gaat. Over de nieuwe situatie. (En de huidige trouwens ook.)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:17

Bij mij ook een overtuigd ja. Met uitzondering van mijn hoornvliezen, dat voelt gewoon niet ok en is bovendien ook niet een 'orgaan' dat van levensbelang is.

Ik was altijd al wel voor, maar toen een kennis van mij overleed op haar 22e door een verkeersongeval, werd het voor mij extra belangrijk. Gewoon het idee dat je dan misschien wel zinloos jong doodgaat, maar dat er daardoor in ieder geval anderen verder kunnen met hun leven. Voor de duidelijkheid: zij was dus ook donor.

Ik zou ook niet weten waar ik m'n organen voor nodig heb, als ze me in de oven leggen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:23

Dancyy schreef:
sneeuwpop schreef:

En nu krijg je het andersom..
Bij mensen die nee wouden kiezen, maar dat het om wat voor reden het er bij in schoot om dat echt te doen... Zoals het gebrek aan een computer, mensen die depressief zijn of gewoon niet lekker in hun vel zitten , ontzettend druk zijn en in de rust momenten daar nu even niet aan (willen) denken....worden leeggehaald tégen hun wil.(tenzij hun familie er iets tegen doet)

Als je echt zo fel tegen bent was die paar seconden nemen om het in te vullen ook wel gelukt.

En nogmaals, ze gaan je echt niet meteen helemaal leeghalen. "Geen bezwaar" is niet "JA". Als je familie verteld dat je geen donor wilde zijn gebeurt er verder ook niks.

Je kan ook overdrijven. Zoveel moeite is het allemaal niet.

Vind het super dat deze wet zo is ingevoerd en je kan niet zeggen dat de overheid het sneaky wil doen, overal reclames folders en brieven erover.

Je kan mensen ook op andere manieren dwingen tot een keuze. En dan gewoon aanhouden NEE tenzij je JA invult.

Van mijn part had de overheid de regel ingesteld dat je geen (nieuw) rijbewijs of paspoort uitgereikt krijgt, als je geen keuze hebt vastgelegd. Ze zouden dan zelfs direct (bij voorkeur meerzijdige) informatie uit kunnen reiken op het gemeentehuis en je keuze in het systeem kunnen zetten voor je.

Pas als je keuze geregistreerd staat krijg je dat paspoort of rijbewijs. En die gang van zaken kondig je al aan in de contactmomenten voorafgaande aan die dag van afhalen.

Maarja, we pakken het liever zo slinks aan dat we hopen dat mensen het vergeten in te vullen en hun organen dan toch gebruikt kunnen worden.... want hoe je het ook wendt of keert - dat is natuurlijk wel het idee er achter. Ik vind het streven naar meer donororganen goed, maar deze manier waarop kan imo echt niet.

Ieder mag daar zijn eigen gedachten over hebben, dit zijn de mijne :)

Maargoed deze wet is er door dus op zich heeft discussie daarover niet veel zin meer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:26

pmarena schreef:
[

Je kan mensen ook op andere manieren dwingen tot een keuze. En dan gewoon aanhouden NEE tenzij je JA invult.

Van mijn part had de overheid de regel ingesteld dat je geen (nieuw) rijbewijs of paspoort uitgereikt krijgt, als je geen keuze hebt vastgelegd. Ze zouden dan zelfs direct (bij voorkeur meerzijdige) informatie uit kunnen reiken op het gemeentehuis en je keuze in het systeem kunnen zetten voor je.

Pas als je keuze geregistreerd staat krijg je dat paspoort of rijbewijs. En die gang van zaken kondig je al aan in de contactmomenten voorafgaande aan die dag van afhalen.

Maarja, we pakken het liever zo slinks aan dat we hopen dat mensen het vergeten in te vullen en hun organen dan toch gebruikt kunnen worden.... want hoe je het ook wendt of keert - dat is natuurlijk wel het idee er achter. Ik vind het streven naar meer donororganen goed, maar deze manier waarop kan imo echt niet.

Maargoed deze wet is er door dus op zich heeft discussie daarover niet veel zin meer.

Dat was idd een prima oplossing geweest.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:27

Dat filmpje op de vorige pagina, dat is hier niet mogelijk volgens mij. Je krijgt geen gegevens van de andere kant, dus altijd anoniem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:27

Aan de ene kant zeurt men over zelfbeschikking en aan de andere kant moet de regering zorgen dat je zekerweten iets gaat registreren? Dat is hun verantwoordelijkheid helemaal niet. Het is jouw lichaam, jij bepaalt, dus jij moet zorgen dat je je dingen in orde hebt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:28

pmarena schreef:

Nu ben ik het niet met je eens, ik vind het niet slinks. je moet wel heel wereldvreemd zijn om hier niks van mee te krijgen. Ook de link met het paspoort en rijbewijs hoeft van mij niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:28

Giolli schreef:
Dat filmpje op de vorige pagina, dat is hier niet mogelijk volgens mij. Je krijgt geen gegevens van de andere kant, dus altijd anoniem.

Helaas idd. Ik zou de familie van de donor van mijn vaders nier en alvleesklier graag willen bedanken. Maar dat gaat hier in Nederland dus niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:30

Sanet schreef:
Giolli schreef:

Helaas idd. Ik zou de familie van de donor van mijn vaders nier en alvleesklier graag willen bedanken. Maar dat gaat hier in Nederland dus niet.

Dat vind ik dan weer een tekortkoming. Mits de nabestaanden uiteraard aangeven daar prijs op te stellen. Dat voorop natuurlijk!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:31

Echt jullie doen alsof er dagelijks mensen ontleed worden voor hun organen.

Het percentage mensen die 'bruikbaar' zijn na een ongeval is schrikbarend klein.
En ook niet iedereen sterft bij een ongeval.

Het gaat erom dat 'in geval van'.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:34

Sanet schreef:
Giolli schreef:

Tegenwoordig mag je volgens mij eenmalig een anonieme brief uitwisselen!
Dit dus wel anoniem, ter bescherming van de ontvanger. Het schijnt dat het risico op mensen die bijv om geld gaan vragen aanwezig is. Daar wil je ook niet in gaan zitten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:35

Volgens mij zit er ook een donkere kant aan persoonsgegevens vrijgeven na een donatie hoor. Stalking etc. Mensen kunnen gek doen bij rouw.

Magrathea: Dat heb ik ook gehoord! Weet niet of het waar is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:37

Lusitana schreef:
Aan de ene kant zeurt men over zelfbeschikking en aan de andere kant moet de regering zorgen dat je zekerweten iets gaat registreren? Dat is hun verantwoordelijkheid helemaal niet. Het is jouw lichaam, jij bepaalt, dus jij moet zorgen dat je je dingen in orde hebt.

Eh....jij bepaalt...? Zij bepalen alvast voor jou dat je de boel afstaat tenzij je bezwaar maakt. Dus ze dwingen je nu in principe ook al om iets te registreren. Dan heb ik persoonlijk liever dat ze dat op een nettere manier doen en niet vast voor mij invullen dat ik het waarschijnlijk allemaal wel prima vind.

nynke55 schreef:
pmarena schreef:

Nu ben ik het niet met je eens, ik vind het niet slinks. je moet wel heel wereldvreemd zijn om hier niks van mee te krijgen. Ook de link met het paspoort en rijbewijs hoeft van mij niet.

Ik zeg helemaal niet dat mensen er niets van mee krijgen :)

Maar er zullen altijd mensen zijn die het vergeten, denken "dat komt wel", nu even geen tijd hebben en *pats* ze worden plotseling van hun voeten gemaaid en op dit moment zouden die dan op zeg maar "nee" staan, en met die nieuwe wet staan ze op zeg maar "ja". Laten we gewoon eerlijk toegeven dat dat ook de bedoeling is van die wet....

Ik zou het veel netter vinden als je die mensen dwingt tot een bewuste keuze dan dat je het maar voor ze invult als een "ik heb geen bezwaar". Maar dwingen tot een keuze geeft natuurlijk veel meer kans op een NEE.

Ik snap het doel heiligt de middelen gevoel hierbij, maar IK vind dat slinks.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:38

Ik vraag even na bij moeders, zegt mij zo niets. Voor ons is het al 16 jaar terug, vaders overigens nog steeds heel blij met zijn extra onderdelen. Geen idee of dat toen ook al kon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:41

Giolli schreef:
Volgens mij zit er ook een donkere kant aan persoonsgegevens vrijgeven na een donatie hoor. Stalking etc. Mensen kunnen gek doen bij rouw.

Magrathea: Dat heb ik ook gehoord! Weet niet of het waar is.

Dat is wel iets om rekening mee te houden denk ik.

Maar zo'n brief krijgen waarin staat dat het hart naar een moeder van 2 kinderen is gegaan, een stuk lever naar een klein kind, een nier naar....vul maar in. Dat lijkt me wel heel mooi. En dan liefst een klein verhaaltje erbij zodat je een beetje een (anoniem) beeld krijgt van het nieuwe leven van het onderdeel :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:45

pmarena schreef:

Dus jij hebt de voorkeur voor het dwingen van het maken van een ondoordachte keuze? Omdat er anders consequenties zijn zoals geen paspoort die je dringend nodig hebt omdat dat is gestolen voor je op vakantie gaat? En dat is niet slinks?
Ook een logica van niks 8)7
Hiermee nodig je alleen maar uit tot het maken van ondoordachte keuzes, juridisch echt onhoudbaar trouwens.
Bewijs dan maar eens dat de ja echt een ja is, of de nee echt een nee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:48

Volgens mij vergeet je 1 ding Achterom:
Er IS al een keuze voor je gemaakt waar je überhaupt niet over nagedacht hebt :)*

Wat mij betreft is IEDERE keuze die je zelf maakt, beter dan dat een ander het maar voor je invult.
Over het algemeen zit er ook even tussen het aanvragen van een nieuw paspoort / rijbewijs dus dan kan je vast wel ergens in die tijd 5 minuten (of meer) gebruiken om er even over na te denken.

Diezelfde 5 minuten die volgens menigeen zo makkelijk en super laagdrempelig te gebruiken zijn om de al voor je ingevulde keuze te veranderen ;) Maargoed, helaas hebben ze voor die wet gekozen...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:01

Laten nu net degene die moeite zouden hebben met het invullen misschien wel nooit een paspoort of rijbewijs verlengen..

Daarbij zijn die 10 jaar geldig..

En je belast de gemeenteambtenaar met discussies zoals in dit topic

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:06

Sanet schreef:
Ik vraag even na bij moeders, zegt mij zo niets. Voor ons is het al 16 jaar terug, vaders overigens nog steeds heel blij met zijn extra onderdelen. Geen idee of dat toen ook al kon.

Niets daarover bekend bij ons. Maar kan zijn dat dat iets van nu is.
Ik ben ze in ieder geval ontzettend dankbaar!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:15

pmarena schreef:
Volgens mij vergeet je 1 ding Achterom:
Er IS al een keuze voor je gemaakt waar je überhaupt niet over nagedacht hebt .

Er zijn, met name in de medische wetenschap, heel veel keuzes voor je gemaakt waar je niet over nagedacht hebt en sterker nog, helemaal geen inspraak in hebt. Hetzelfde geldt voor alle wetten in het land waarin je geboren bent.

Er is nog steeds keuze, en ook als je niet registreert hebben de nabestaanden zeggenschap.
En, het is al genoemd, de kans dat ze je kunnen gebruiken is vrijwel nihil. Het is niet zo dat alle burgers ineens lopende donoren zijn als ze niet "nee" registreren.

En je zeurt over keuzes maar wilt dat de regering je dwingt met sancties, dat rijmt toch niet ?

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:20

Magrathea schreef:
Suusjepluus schreef:
Ik vind dit bij uitstek een onderwerp waarin de eigen persoonlijke mening de enige juiste is, zonder onderbouwing vereist.

Je hoeft je niet te verantwoorden, aan niemand, dat is correct. Ik vind het echter wel heel erg belangrijk dat mensen hun keuze maken op basis van correcte feiten. Als ik hier zou lezen dat iemand "nee" registreert omdat diegene niet vannacht van het bed gelicht wil worden om de nieren af te staan :') dan zou ik daar wel iets over te zeggen hebben ja, want dat is natuurlijk een belachelijk scenario wat niet voor gaat komen.
Ik vind het als (bijna) wetenschapper ongelofelijk belangrijk dat mensen hun beslissingen baseren op betrouwbare en correcte info, geen complottheorieën, fake news, rare blogs of Facebook. Dat geldt overigens niet alleen in deze discussie maar altijd en overal. ...
[/quote]

Iedereen hecht een andere waarde aan gevoelens, feiten en wetenschap. In de wetenschap geldt dat iets waar is, tenzij anders bewezen. Dat betekent niet dat elk feit ook altijd waar is, wel dat we niet van elk feit weten of het waar is.
Ik vind het als wetenschapper belangrijk dat ieder een eigen keuze maakt. Voor mij is ieders keuze evenveel waard. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, gevoel, religie of nog anders. Ook van wetenschap is vaak bewezen dat niet elke eerdere aanname klopt. Zoals in dit topic al eerder is gezegd zijn wetenschappers in dit vakgebied niet eensgezind over de door sommigen hier getrokken conclusies/feiten. Juist als wetenschapper neem je aan dat niet elk feit/elke theorie waar is, dat is immers je werk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:27

Er kan een verschil zijn de basis waarop je een mening vormt. Het is inderdaad niet ongewoon dat dingen in de loop der tijd veranderen, maar hoaxes, indianen verhalen en bangmakerij zijn nooit een goede basis. Ik mag toch hopen dat je het daar mee eens bent.

Het lijkt mij ook belangrijk dat men weet hoe het echt zit voordat men gaat verkondigen hoe het volgens hen zit...

Wat men van orgaandonatie vindt op zich, en welke keuze iemand maakt waarom, daar komt verder niemand aan. Ook in dit topic niet.

Tanya

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:48

Ik ben zeker donor, al sinds ik mij kon registreren!

Als arts ook meerdere malen betrokken geweest bij een donatie procedure en zelfs één keer mee geweest bij een uitname procedure, dat vond ik echt heel bijzonder. Ga er graag met mensen over in discussie en hoop altijd dat ik ze kan laten zien dat die broodje aap verhalen echt onzin zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:55

quera schreef:
nynke55 schreef:
Wat een negatieve toon ineens, zeiken, zeuren, een probleem hebben, waar komt dat ineens vandaan?

Omdat dat het gewoon is. Dit is gewoon miepen om te miepen.
De keus kan je ten alle tijden zelf maken. Daar is ieder ook vrij in. Alleen veel mensen vulden uit luiheid niets in en waren dus geen donor.
Nu sta je standaard als donor. Tenzij je in 10 seconden het vinkje veranderd.

Voor mij is het geen enkel probleem. Ik heb die registratie ook zo gedaan. Maar voor mensen met een verstandelijke beperking is het niet zo simpel. Het registreren op zich, maar vooral de beslissing nemen. Zij kunnen dat totaal niet overzien.
En het is echt totale onzin om te denken dat iedereen met een verstandelijke beperking wel een begeleider heeft. Dat is absoluut niet zo. Niet eens iedereen is officieel gediagnosticeerd.

Dancyy waarom zijn "feiten" belangrijker dan emoties?
Is een discussie nog interessant als je de beleving van mensen schrapt?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 10-07-19 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:03

Daarom zeg ik ook de meeste Nikass. ;) en dan heb je altijd nog familie die nee kan zeggen. Ten alle tijden.