Lusitana schreef:Aan de ene kant zeurt men over zelfbeschikking en aan de andere kant moet de regering zorgen dat je zekerweten iets gaat registreren? Dat is hun verantwoordelijkheid helemaal niet. Het is jouw lichaam, jij bepaalt, dus jij moet zorgen dat je je dingen in orde hebt.
Eh....jij bepaalt...? Zij bepalen alvast voor jou dat je de boel afstaat tenzij je bezwaar maakt. Dus ze dwingen je nu in principe ook al om iets te registreren. Dan heb ik persoonlijk liever dat ze dat op een nettere manier doen en niet vast voor mij invullen dat ik het waarschijnlijk allemaal wel prima vind.
nynke55 schreef:pmarena schreef:Je kan mensen ook op andere manieren dwingen tot een keuze. En dan gewoon aanhouden NEE tenzij je JA invult.
Van mijn part had de overheid de regel ingesteld dat je geen (nieuw) rijbewijs of paspoort uitgereikt krijgt, als je geen keuze hebt vastgelegd. Ze zouden dan zelfs direct (bij voorkeur meerzijdige) informatie uit kunnen reiken op het gemeentehuis en je keuze in het systeem kunnen zetten voor je.
Pas als je keuze geregistreerd staat krijg je dat paspoort of rijbewijs. En die gang van zaken kondig je al aan in de contactmomenten voorafgaande aan die dag van afhalen.
Maarja, we pakken het liever zo slinks aan dat we hopen dat mensen het vergeten in te vullen en hun organen dan toch gebruikt kunnen worden.... want hoe je het ook wendt of keert - dat is natuurlijk wel het idee er achter. Ik vind het streven naar meer donororganen goed, maar deze manier waarop kan imo echt niet.
Ieder mag daar zijn eigen gedachten over hebben, dit zijn de mijne

Maargoed deze wet is er door dus op zich heeft discussie daarover niet veel zin meer.
Nu ben ik het niet met je eens, ik vind het niet slinks. je moet wel heel wereldvreemd zijn om hier niks van mee te krijgen. Ook de link met het paspoort en rijbewijs hoeft van mij niet.
Ik zeg helemaal niet dat mensen er niets van mee krijgen
Maar er zullen altijd mensen zijn die het vergeten, denken "dat komt wel", nu even geen tijd hebben en *pats* ze worden plotseling van hun voeten gemaaid en op dit moment zouden die dan op zeg maar "nee" staan, en met die nieuwe wet staan ze op zeg maar "ja". Laten we gewoon eerlijk toegeven dat dat ook de bedoeling is van die wet....
Ik zou het veel netter vinden als je die mensen dwingt tot een bewuste keuze dan dat je het maar voor ze invult als een "ik heb geen bezwaar". Maar dwingen tot een keuze geeft natuurlijk veel meer kans op een NEE.
Ik snap het doel heiligt de middelen gevoel hierbij, maar IK vind dat slinks.