Antheman schreef:Maris schreef:Goh, ik dacht echt dat haarzeep en een shampoobar hetzelfde waren ! Maar ik begrijp dat shampoobars dus nog allerlei chemische middelen bevatten ?!
Ik denk eigenlijk dat soms toch die termen wel door elkaar gebruikt worden. Bij zepeig.nl kan je shampoobars kopen op basis van zeep, dus een haarzeep.
Ik maak zeep en shampoo en ben het brein achter de Polderheks
Shampoo is haarzeep. Het is echter goed opletten waarvan t gemaakt is.
Producten als Lush bevatten nog steeds chemische toevoegingen. Lekker veel gladmakers. Dat zijn die samengeperste dingen.
Mijn shampoos zijn op basis van kruiden en ik heb eindeloos geknutseld aan mijn recepten om ze te krijgen zoals ze nu zijn.
Vegan proof, zonder palmolie en vrij van parabenen en Sls.
Morgen sta ik in Doorn op de natuurmarkt voor wie t allemaal wil zien.
Zitten er in jou zepen alleen kruiden? Of is de basis loog en olie of tensiden?
Volgens mij kan je prima een shampoobar op basis van tensiden maken die ook niet chemisch is.
De loog die bij "natuurlijke zepen" (zoals Aleppo etc) wordt gebruikt voor het verzepings proces is ook chemisch, maar is natuurlijk helemaal omgevormd op het moment dat het verzepings proces klaar is. Maar in mijn ogen kan je van bijna geen enkele zeep zeggen dat het helemaal vrij is van chemicaliën of chemische processen.
Het wax laagje of residu wat op het haar achter blijft wordt meestal geassocieerd met olie/loog zepen zoals allepo en volgens mij ook de meeste werfzepen etc. Dit effect heb je niet bij shampoobars op basis van tensiden (SCI, SLSA, SLS, Betaine etc.)