Shampoobars van shampoobars.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:06

Antheman schreef:
Maris schreef:
Goh, ik dacht echt dat haarzeep en een shampoobar hetzelfde waren ! Maar ik begrijp dat shampoobars dus nog allerlei chemische middelen bevatten ?!
Ik denk eigenlijk dat soms toch die termen wel door elkaar gebruikt worden. Bij zepeig.nl kan je shampoobars kopen op basis van zeep, dus een haarzeep.

Ik maak zeep en shampoo en ben het brein achter de Polderheks

Shampoo is haarzeep. Het is echter goed opletten waarvan t gemaakt is.
Producten als Lush bevatten nog steeds chemische toevoegingen. Lekker veel gladmakers. Dat zijn die samengeperste dingen.

Mijn shampoos zijn op basis van kruiden en ik heb eindeloos geknutseld aan mijn recepten om ze te krijgen zoals ze nu zijn.
Vegan proof, zonder palmolie en vrij van parabenen en Sls.

Morgen sta ik in Doorn op de natuurmarkt voor wie t allemaal wil zien.

Zitten er in jou zepen alleen kruiden? Of is de basis loog en olie of tensiden?

Volgens mij kan je prima een shampoobar op basis van tensiden maken die ook niet chemisch is.
De loog die bij "natuurlijke zepen" (zoals Aleppo etc) wordt gebruikt voor het verzepings proces is ook chemisch, maar is natuurlijk helemaal omgevormd op het moment dat het verzepings proces klaar is. Maar in mijn ogen kan je van bijna geen enkele zeep zeggen dat het helemaal vrij is van chemicaliën of chemische processen.

Het wax laagje of residu wat op het haar achter blijft wordt meestal geassocieerd met olie/loog zepen zoals allepo en volgens mij ook de meeste werfzepen etc. Dit effect heb je niet bij shampoobars op basis van tensiden (SCI, SLSA, SLS, Betaine etc.)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:07

EvelijnS schreef:
Maris schreef:
Ha, daar ga ik ook eens op googlen.
Want dat wax laagje met loog zeep herken ik. Alleen ik heb al tig verschillende haarzepen geprobeeerd en er nog niet eentje gevonden die dat effect niet heeft.

Ik heb deze: https://www.dille-kamille.nl/nl/verzorg ... 19238.html

Geen loog, dus niet dat effect dat je noemt. :) Echt super fijn!

Dank je voor de link. Ik ben even de ingrediënten aan het bekijken en wat me nu opvalt is dat er 1 stof inzit die allergie kan veroorzaken.
Zie : https://mycosmeticloupe.nl/2018/06/10/i ... evaarlijk/

edit : in de bergamot variant zit die geurstof niet zag ik. Maar wel weer andere ingrediënten

Onlylienn

Re: Shampoobars van shampoobars.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:01

Ook ik ben helemaal om, ik heb mijn haarzeep van Helemaalshea, ook een blokje conditioner.
Ik merk toch verschil in de dr organic die ik altijd gebruikte en de haarzeep.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:13

Sprintje schreef:
Antheman schreef:

Ik maak zeep en shampoo en ben het brein achter de Polderheks

Shampoo is haarzeep. Het is echter goed opletten waarvan t gemaakt is.
Producten als Lush bevatten nog steeds chemische toevoegingen. Lekker veel gladmakers. Dat zijn die samengeperste dingen.

Mijn shampoos zijn op basis van kruiden en ik heb eindeloos geknutseld aan mijn recepten om ze te krijgen zoals ze nu zijn.
Vegan proof, zonder palmolie en vrij van parabenen en Sls.

Morgen sta ik in Doorn op de natuurmarkt voor wie t allemaal wil zien.

Zitten er in jou zepen alleen kruiden? Of is de basis loog en olie of tensiden?

Volgens mij kan je prima een shampoobar op basis van tensiden maken die ook niet chemisch is.
De loog die bij "natuurlijke zepen" (zoals Aleppo etc) wordt gebruikt voor het verzepings proces is ook chemisch, maar is natuurlijk helemaal omgevormd op het moment dat het verzepings proces klaar is. Maar in mijn ogen kan je van bijna geen enkele zeep zeggen dat het helemaal vrij is van chemicaliën of chemische processen.

Het wax laagje of residu wat op het haar achter blijft wordt meestal geassocieerd met olie/loog zepen zoals allepo en volgens mij ook de meeste werfzepen etc. Dit effect heb je niet bij shampoobars op basis van tensiden (SCI, SLSA, SLS, Betaine etc.)

Zeep kun je niet maken zonder natronloog.
Soms omzeilen fabricanten dat door aan te geven dat er "verzeepte olieën" als ingrediënt gebruikt worden.
Tenside is een toevoeging. Geen product om zeep van te maken, maar om het extra te laten schuimen ed. Kun je dus veel beter weglaten.

Natronloog is net als bakkergist. Zo moet je het niet gebruiken, krijg je buikpijn van. Maar doe je de gist bij meel, dan vormt het om in een andere substantie en is het wel eetbaar. Zo ook met natronloog.
Puur een product wat je niet op je handen wilt hebben, maar met olie verzeept het en is het een mooi product.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:56

Antheman schreef:
Zeep kun je niet maken zonder natronloog.
Soms omzeilen fabricanten dat door aan te geven dat er "verzeepte olieën" als ingrediënt gebruikt worden.
Tenside is een toevoeging. Geen product om zeep van te maken, maar om het extra te laten schuimen ed. Kun je dus veel beter weglaten.

Natronloog is net als bakkergist. Zo moet je het niet gebruiken, krijg je buikpijn van. Maar doe je de gist bij meel, dan vormt het om in een andere substantie en is het wel eetbaar. Zo ook met natronloog.
Puur een product wat je niet op je handen wilt hebben, maar met olie verzeept het en is het een mooi product.

Ik maak zelf zeep voor mijn lijf inderdaad met loog en olie, maar shampoobars maak ik op basis van SCI/SLSA = tensiden omdat dat bij mij beter werkt en mijn haar minder vet wordt. Ik denk dat dit topic duidelijker informatie kan geven aan iedereen als er een onderscheid gemaakt wordt tussen deze 2 héél verschillende producten: zeep of shampoobar/syndetbar.

Bij de shampoo die ik maak komt geen loog aan te pas, maar is echt op basis van tensiden. In mijn ogen heb je voor beide type "schoonmaakmiddelen" toch altijd ergens een chemisch proces of product nodig.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:07

Onlylienn schreef:
Ook ik ben helemaal om, ik heb mijn haarzeep van Helemaalshea, ook een blokje conditioner.
Ik merk toch verschil in de dr organic die ik altijd gebruikte en de haarzeep.

Wat voor verschil als ik vragen mag?

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:30

Mijn shampoobar bevalt tot nu toe nogsteeds zeer goed! (metolijf kamille).
Nu vroeg ik me alleen nog af of iemand ook tips had qua body zeep bar. Ook in de richting van geen plastic/sls en die goed voedt. Ben wel aan het zoeken maar zie zo veel dat ik het ook niet meer weet. Dus hoop dat iemand of meerdere hier ervaring hebben met deze.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:34

Kanji91 schreef:
Mijn shampoobar bevalt tot nu toe nogsteeds zeer goed! (metolijf kamille).
Nu vroeg ik me alleen nog af of iemand ook tips had qua body zeep bar. Ook in de richting van geen plastic/sls en die goed voedt. Ben wel aan het zoeken maar zie zo veel dat ik het ook niet meer weet. Dus hoop dat iemand of meerdere hier ervaring hebben met deze.

Ligt er een beetje aan wat je zoekt ? Mag dat wel een zeep zijn ? Dus met loog ? Volgens mij zorgt dan b.v. kokos olie voor schuim en voor een rijkere zeep moet je meer zoeken naar ingrediënten zoals sheabutter. En dan nog welke geur wil je, houd je van rozen geur, lavendel of citrus of .....
Maar de zeepmakers hier kunnen je daar veel meer over vertellen.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:40

Pfoeh eigenlijk gewoon iets waar zo min mogelijk "troep" in zit en goed is voor een droge en vrij gevoelige huid. Geur is bonus. Blijft meestal toch niet hangen na het douchen :+ (al moet het natuurlijk niet muf ruiken of stinken :'))

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:50

Kanji91 schreef:
Pfoeh eigenlijk gewoon iets waar zo min mogelijk "troep" in zit en goed is voor een droge en vrij gevoelige huid. Geur is bonus. Blijft meestal toch niet hangen na het douchen :+ (al moet het natuurlijk niet muf ruiken of stinken :'))

Nou dan heb je keuze genoeg toch ? Kijk misschien eens op zepig,nl, daar verkopen ze een aantal verschillende merken handgemaakte zepen.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 19:44

Bij zepig indd genoeg keuze. Die hebben veel :=
Enige nadeel daar vind ik dat je niet op huidtype kan kiezen en zie door de bomen het bos niet meer :+

Nu heb ik op Metolijf gezocht en kwam deze tegen. Iemand een van dit merk ooit gebruikt?https://www.metolijf.nl/Aromaesti-Handgemaakte-olijfzeep-met-arganolie-en-zijde (als dit te offtopic gaat is dit mn laatste vraag hierover :+ )
Of kent iemand een goede met Sheaboter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:05

Nou ik heb net mijn eerste bestelling geplaatst bij shampoobars.. ben benieuwd! Heb een houtskool, gember, en een kaneel shampoobar besteld en de lavendel conditioner :D

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:24

Ik ben heeel benieuwd hoe je de conditioner gaat vinden! Ik wil die eigenlijk ook bestellen. Enorm tevreden over de shampoo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:45

Ik hoop dat hij met die van Lush vergelijkbaar is, daar ben ik zeer tevreden over :D

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:17

Hier ook weer 2 shampoo's gekocht. Groene thee en honing(metolijf.nl) en nog een zeep en een schrubzeep. Was 20% korting op alles dus dacht. Waarom niet xD
Miss ooit ook maar eens kijken naar zo een conditioner. Merk wel dat mn haar erg klit als het nat is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:54

Als je voor de geur een (haar)zeep koopt, koop er dan niet teveel tegelijk. Ik had vorig jaar een klein proef zeepje gekregen met een heerlijke geur. Maar toen ik hem na een paar maanden wilde gebruiken was alle geur eraf .....

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:03

Vind sowieso dat de geur niet echt achterblijft in je haar. "Geuren" die ik net gekozen heb is puur voor de haar type waar ze voor zijn. (Groene thee - vet haar en honing - gesplete haarpunten)
Kijken of t wat doet.
Kamille die ik nu heb ruik ik na het wassen echt niet meer :+

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:06

Kanji91 schreef:
Vind sowieso dat de geur niet echt achterblijft in je haar. "Geuren" die ik net gekozen heb is puur voor de haar type waar ze voor zijn. (Groene thee - vet haar en honing - gesplete haarpunten)
Kijken of t wat doet.
Kamille die ik nu heb ruik ik na het wassen echt niet meer :+

Ik heb een conditioner van Lush en die ruik ik wel best goed nog na het douchen. Nadat ik m'n bars op heb ga ik kijken voor andere. Hier zitten toch teveel dingen in die ik er toch liever niet in heb zitten.
Zonet 3 zeepjes voor gezicht / lichaam besteld via FB, ben benieuwd! Ze zagen er echt goed uit.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:17

Zojuist wat zeep en een bar tegen vet haar besteld bij metolijf.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:39

corine1981 schreef:
Zojuist wat zeep en een bar tegen vet haar besteld bij metolijf.

Oké, mijn werfzeep in de ban gedaan (mijn haar werd 1 vette zooi en manlief gebruikte het al helemáál niet)...

Ik had nog gewone zeep bij metolijf mee besteld, i love it :)
Lekkere geurtjes! Mooi groot stuk voor niet overdreven veel geld.

Shampoobar tegen vet haar besteld, benieuwd hoe lang dat werkt.

Het valt manlief en mij op hoe mooi dochterlief haar haar glanst van de rozenbar...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:25

Ik heb net mijn haren gewassen met de metolijf "zeep". Jeempie wat een schuim, dat ben ik niet meer gewend. Er zitten toch sulfaten ( geen SLES of SLS, maar een ander sulfaat ) in, dus dat zal de reden wel zijn ?!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:00

Maris schreef:
Ik heb net mijn haren gewassen met de metolijf "zeep". Jeempie wat een schuim, dat ben ik niet meer gewend. Er zitten toch sulfaten ( geen SLES of SLS, maar een ander sulfaat ) in, dus dat zal de reden wel zijn ?!

Sces ja. Mijn honing yoghurt zeep schuimt niet zo erg overigens.

Ik las ergens dat rhasul klei van zichzelf ook heel erg schuimt en zo zijn er vast meer natuurlijke ingrediënten die dat doen, dus misschien is het niet persé de sces...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:20

Ik ben tot nu toe erg tevreden over de kaneel van shampoobars :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 22:23

Ik ben nog steeds heeeel blij met de Lavendel van metolijf. Rustige hoofdhuid, fijn haar én hoef niet meer elke dag te wassen!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:17

Ik heb woensdag met de groene thee bar gewassen en dacht vandaag, mwagh, laat ik het maar wassen maar echt nodig, nee... in een staart had het nog acceptabel geweest.

Moet wel echt ff op zoek naar een conditioner want van deze wordt mijn haar erg droog. (Of etherische olie voor in de appelazijn :x)
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 03-05-19 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt