Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:15

Ik heb er ook last van gehad hoor :j had altijd de Mylan pil, dat was een vd eersten die al slecht leverbaar waren (juni/juli al) toen kreeg ik een ander mee, waarbij na 1 stripmaand en stopweek, ik stnd te janken in de jumbo omdat het brood op was :') kwam door de andere pil. Paar jaar geleden pecies hetzelfde gehad, van de een werd ik bijzonder agressief, de ander bijzonder emotionel := Besloten te stoppen met de pil en implanon te plaatsen. Beste beslissing ooit, zeker nu dit aan de hand was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:30

Enige bijwerking die ik krijg met de generieke variant van Trigynon is dat ik dan enorm last krijg van agressieproblemen. Voor mijzelf en mijn omgeving is het dan beter dat ik maar het gewone merk slik :+ geen idee wat er in zit, maar ik veranderde in een draak.. (een keer gehad omdat ik toen op vakantie was en 's avonds conclideerde dat ik de pil niet mee had. Toen heb ik 2 weken die ander geslikt).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:37

Ik praat ook niemand iets aan, of heb het aan laten praten.
Ook mijn huisarts reageerde dat ik niet de enige was. Maar met mij velen.

Ik ben vorig jaar om meerdere redenen over gestapt op een koperspiraal.
Waar ik voordat ik begon met de pil ziek thuis kwam van de pijn, ben ik nu tijdens mijn menstruatie gewoon 100% pijnvrij.
Alleen mijn eisprong voel ik, maar dat duurt maar een paar uurtjes en is met Aleve Feminax gewoon heel makkelijk op te vangen.
Dan maar elke maand ongesteld, maar echt heerlijk zonder die hormonen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:02

Ach ja ik reageer ook raar op paracetamol en iboprufen moet ik al helemaal niet nemen. Sommigen hebben geen last, anderen wel.

Ik doe het tot nu toe goed de Duitse pil. Het was ook gewoon dezelfde, met dezelfde werkzame stoffen, maar dan Van een Duits merk. Heb tot februari dus komt hopelijk goed dan hahah. Zou echt wat zijn als het dqn nog niet opgelost is |o

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:05

Gisteren kreeg ik in ene ook weer 1 doosje Mycrogynon.
Deze heb ik vroeger heel lang gebruikt, toen heb ik een paar jaar een andere gekregen en nu dus weer terug bij af.
Maakt niet uit, als ze hun werk maar doen :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:28

karuna schreef:
Apotheek hier net gevraagd. Zij kunnen helemaal bijna niks leveren, bestellen van welke pil ook. Ook fijn priknaalden ook niet meer in de goede maat te krijgen. Al eerder ook allergie medicatie niet meer leverbaar. Kennelijk zitten zij in het afvoerputje van de keten of zo.

Nee hoor dat denk ik niet. je wilt niet weten hoeveel er niet leverbaar is dat is minstens een A4 vol. Echt van alles en nog wat. Parkison en allergie medicatie. Meerdere soorten pijnstillers, bloeddrukmedicatie. Antibiotica die via het infuus wordt gegeven een vrij belangrijke. Lokale verdoving etc. Het is echt om te huilen. Bij ons in het ziekenhuis heeft 1 assistente er 4 uur per dag werk aan.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:12

Vind eigenlijk wel dat ze pil gebruikers hadden kunnen informeren. Dit zal vast eem hele opgave zijn. Maar dan kwamen ook niet voor niets zeg maar.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:03

Banyu schreef:
Vind eigenlijk wel dat ze pil gebruikers hadden kunnen informeren. Dit zal vast eem hele opgave zijn. Maar dan kwamen ook niet voor niets zeg maar.

Dit is best wel een ding waar de apotheken tegenaan lopen. Hier bijvoorbeeld minimaal 30 recepten voor de pil per dag. Die mensen proberen wij allemaal te bellen, de helft neemt niet op en bij een (helaas groot) deel van de helft die wel opneemt word je gewoon uitgescholden of belachelijk gemaakt. Hier al regelmatig gehoord dat wij dit expres doen, dat wij de patiënt dood willen hebben (want ander merk) en dat wij moeten opdraaien voor de kosten van het kind. :n
Je word gewoon echt (persoonlijk) aangevallen / uitgescholden.
En dan is de pil een klein deel van de medicatie die niet te leveren is en een klein deel van de mensen die wij per dag bellen.

Ben het absoluut met je eens hoor! Het zou heel fijn zijn als iedereen geïnformeerd word. Hier doen wij daar ons best voor, maar ik moet eerlijk zeggen dat het niet altijd meer leuk is en ik heel goed snap dat andere apotheken het niet meer willen/kunnen doen. Daarbij kost het ook gewoon flink extra werk waar de apotheek niet altijd meer voor vergoed krijgt.

Ben het dus zeker met je eens! Maar ik wilde toch even de andere kant toelichten, jouw bericht was daarmee een mooie om op in te haken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:09

Kayleigh: ik denk dat het ook echt lastig is omdat er best vaak gedoe is met apotheken, en er ook niet echt een gezamelijk beleid lijkt te zijn. Zeker als sommige maar 1 maand meekrijgen, en andere 6 maanden, de ene persoon van een bepaald merk afgehaald wordt terwijl anderen daar juist weer naartoe gezet worden.
Dit had volgens mij veel meer een centraal beleid moeten zijn dat ook via voorlichtingscampagnes aan de orde komt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:21

Shadow0 schreef:
Kayleigh: ik denk dat het ook echt lastig is omdat er best vaak gedoe is met apotheken, en er ook niet echt een gezamelijk beleid lijkt te zijn. Zeker als sommige maar 1 maand meekrijgen, en andere 6 maanden, de ene persoon van een bepaald merk afgehaald wordt terwijl anderen daar juist weer naartoe gezet worden.
Dit had volgens mij veel meer een centraal beleid moeten zijn dat ook via voorlichtingscampagnes aan de orde komt.

Probleem is dat gezamenlijk beleid ook weer lastig is. Er zijn verschillende farmaceutische groothandels in Nederland en die krijgt dat merk gekeverd en die weer dat merk. Is ook maar hoeveel je aangeleverd krijgt wat voor beleid je maakt hoeveel je per patiënt levert.
Samenwerking kan inderdaad beter. Probleem is dat de meeste apotheken geen afzonderlijke bedrijven zijn maar onderdeel van een keten. En dat zijn natuurlijk toch concurrenten.
Dat Nederland deze pil zo slecht aangevuld krijgt is ook wel gedeeltelijk schuld van zorgverzekeraars omdat die hele goedkope prijsafspraken hebben. Andere landen betalen meer dus krijgen eerder weer nieuwe voorraad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:25

genja schreef:
Probleem is dat gezamenlijk beleid ook weer lastig is. Er zijn verschillende farmaceutische groothandels in Nederland en die krijgt dat merk gekeverd en die weer dat merk.

Ja, maar mijn geduld met 'zo werkt het systeem nu eenmaal' is wel een beetje op.

Citaat:
Dat Nederland deze pil zo slecht aangevuld krijgt is ook wel gedeeltelijk schuld van zorgverzekeraars omdat die hele goedkope prijsafspraken hebben. Andere landen betalen meer dus krijgen eerder weer nieuwe voorraad.

Klopt. En dit is het moment om over te stappen, en ook om als apotheken aandacht te vragen hiervoor. En ik wil daar als patient echt heel graag aan meewerken, maar dan wil ik ook wel weten dat er iets gebeurt.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:34

Shadow0 schreef:

Absoluut! Dat zou meer rust en duidelijkheid geven voor iedereen.
In de apotheken is er ook geen duidelijkheid geweest. In de eerste instantie werd er aangeven dat het tekort zeer tijdelijk zou zijn, dat is een aantal maanden geleden... Bij van te voren verwachte tekorten zien wij hier in de omgeving ook meer eenheid tussen de apotheken en artsen. En dat geeft veel meer rust voor apotheek en patiënt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:33

Ik ga morgen maar bellen naar de apotheek, heb nog maar voor 5 dagen dus ik begin wel lichtelijk in paniek te raken nu :o heb het meer dan 2 weken terug besteld, daarvoor had ik nog niks gehoord over het tekort, toen ik het hoorde en besefte dat ik aan de laatste strip bezig was heb ik gelijk besteld.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:55

Djilna schreef:
Vorige week dinsdag heb ik de apotheek gebeld ivm dat ik Microgynon 30 nodig had, was er niet. Moest ik huisarts bellen voor overleg alternatief. Die was die middag niet bereikbaar.
Woensdag heb ik de huisartsassistent gesproken en die heeft na overleg met apotheek een alternatief voorgeschreven, met dezelfde werkzame stoffen. Wat ik bijzonder vond omdat juist de werkzame stoffen een probleem zijn. maar deze zou leverbaar zijn. Kon ik dinsdag (gisteren) dan ophalen.

Kom ik gisteren bij de apotheek, sorry mevrouw, die is niet geleverd. Pas januari!
Een alternatief was dan Microgynon 20 of een hele andere pil met andere werkzame stoffen. maar dat moest in overleg met de huisarts. Dus ik geef aan dat ik dat vorige week woensdag dus al heb gedaan en nu gewoon een pil wil! Nee, dat moest via de huisarts. Die zit gelukkig in hetzelfde gebouw, maar bleek er niet te zijn en ook zijn assistent niet. Wel die van een andere huisarts. Die mocht me eigenlijk niet helpen, maar ik wil gewoon de pil! Dus zij gekeken en alsnog, na overleg met mij, de Microgynon 20. Ik probeer liever een pil die ik ken met lichtere dosering dan iets heel anders.
Daarna weer terug naar de apotheek en nu zijn er 2 strips M20 besteld, genoeg tot M30 er weer zou moeten zijn. En wie weet bevalt de 20 wel en blijf ik daarop :+

Maar jemig wat een gedoe en kastje, muur, kastje, muur verhaal!

Zo ging het bij mij ook ongeveer inderdaad, had voor een half jaar Microgynon 3 betaald als alternatief voor de pil die ik normaal had, maar die hadden ze niet. Ze hadden niets, dus ik moest de huisarts bellen voor een alternatief. Bel ik de huisarts en die zegt dat ze de afspraak hebben met de apotheek dat ze ze gewoon om mogen zetten naar de Microgynon 20 en dat ze verbaasd was dat ze dat niet gedaan hadden. Maar dan maakte ze wel een recept en dan kon ik het na het weekend op halen. (apotheek was inmiddels dicht) Best irritant als je door de week werkt en de apotheek om 17 uur dicht is en je nu dus onnodig 2 keer moet gaan. Het is al vervelend genoeg dat je iedere maand moet gaan voor een nieuwe strip en dan blijkt dat er dus niet goed gecommuniceerd wordt over alternatieven. |o Overigens kreeg ik niet de Microgynon 20, maar van Sandoz. (3 verschillende merken/samenstelling in 3 maanden...)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:08

Vandaar dus dat ik ineens de pil kreeg die ik volledig zelf moest betalen (en dan ook nog 25 euro voor 1 doosje). -O-

Stoppen behoor helaas niet tot de mogelijkheden tenzij ik graag de ziektewet in wil. := Maar dit kan ik niet blijven betalen. |o

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:29

Shadow0 schreef:

Het beleid in de apotheek voor dit soort zaken is heel erg afhankelijk van afspraken die je met de lokale huisartsen kan maken. Ik werk bijvoorbeeld in twee filialen die in een ander dorp liggen, nauwelijks 10 kilometer van elkaar vandaan. In de grote apotheek mogen we van vrijwel alle huisartsen mensen omzetten naar microgynon 20 of 50, afhankelijk van de voorkeur van de patiënt. De huisarts bij het kleine filiaal wil dit absoluut niet hebben, en daar moeten we dus mensen doorsturen of zelf met de huisarts bellen.

Ook zijn apotheken gewoon concurrenten van elkaar. Er zijn verschillende groothandels die allemaal andere voorraden hebben. Eenduidig beleid is niet echt mogelijk, want het gaan om heel veel verschillende bedrijven die allemaal een andere lokale situatie hebben.
Interessante link trouwens van de KNMP over de aanpak van geneesmiddeltekorten:
https://www.knmp.nl/patientenzorg/genee ... entekorten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:14

Ik heb gebeld en ik krijg een lichtere pil mee met andere stoffen, het kwam over of ze nog al haast had dus ik heb niet echt verder gevraagd maar ik ben wel bang voor andere bijwerkingen :o

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:44

Hier is het nu echt op op. Zelfs geen losse strips meer... Ik ben een beetje in paniek want nu slik ik dus niks. :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:46

Jemig, pfff dat is klote. Overstappen accuut op ander soort zoals bv trigynon?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:42

Helemaal niets? Trigynon is zo'n 3 fasen ding toch? Dat is voor mij bijvoorbeeld geen optie, ik kan geen stopweken verdragen. Niets slikken ook niet, dan kan ik me ook meteen ziek melden. Bovendien heb ik geen tampons en maandverband in huis en dat zal ik dan ook echt niet gaan kopen, want ik vind dat zo goor en wil dat gewoon echt niet.
Nu zal het in januari opgelost zijn hoorde ik en ik red het net nog tot dan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:48

germie schreef:
Helemaal niets? Trigynon is zo'n 3 fasen ding toch? Dat is voor mij bijvoorbeeld geen optie, ik kan geen stopweken verdragen. Niets slikken ook niet, dan kan ik me ook meteen ziek melden. Bovendien heb ik geen tampons en maandverband in huis en dat zal ik dan ook echt niet gaan kopen, want ik vind dat zo goor en wil dat gewoon echt niet.
Nu zal het in januari opgelost zijn hoorde ik en ik red het net nog tot dan.

Ze verwachten dat het in januari opgelost is maar deze datum wordt iedere keer opgeschoven.
Dus als het voor jou echt zo drama is zou ik toch vast met huisarts overleggen hoe en wat.
Je kan je kop wel in het zand steken en zeggen ik ga geen tampons en maandverband kopen dat vind ik goor maar ook de apotheek kan niet toveren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:58

Ik heb nu een andere variant gekregen, ik hoop dat het meevalt qua eventuele bijwerkingen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:34

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:07

Gisteren de 1 na laatste strip opgehaald bij mijn apotheek, ze krijgen af en toe nog wel eens iets binnen. Ik hoop dat er eind van het jaar nog wat is om op te halen, anders maar eens bellen met de huisarts voor een alternatief.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:55

Ik heb vorige week een doosje van die Duitse pil gekregen bij de apotheek.
Staat op het etiket microgynon 30, normaal heb ik de merkloze goedkope variant ervan.

De verwachting was dat er in het nieuwe jaar weer genoeg voorraad kwam van alle pillen.