cobiie schreef:Met echte verbruiksartikelen zoals voedsel, douchegel, skincare, kaarsen, schoonmaakmiddelen ed probeer ik de spullen inderdaad op te maken in plaats van halfvolle verpakkingen weg te doen. Skincare is dan nog lastig want je kan echt ergens niet tegen kunnen maar dat even buiten beschouwing gelaten.
Maar als het gaat over kerstversiering bijv, hoeveel "verbruik" je daar werkelijk van als je het goed onderhoud? Dan blijf je echt voor eeuwig mee zitten als je op eens nog maar een tiende ervan wilt gebruiken.
Verkopen van een artikel of weggeven aan iemand die het echt bewust wilt hebben is in mijn ogen altijd beter dan naar de kringloop brengen, je weet zeker dat het een nieuw huis krijgt.
Ik ben nu bewust bezig om onze hoeveelheid verschillende schoonmaak producten op te maken en minder verschillende producten in de toekomst te gebruiken. Duurt langer dan gewoon halfvolle producten weg te gooien maar voelt wel beter.
Ik merk ook nu pas hoe lang alles eigenlijk mee gaat. Zeker een fles schoonmaakmiddel gaat een eeuwigheid mee, als je de hoeveelheden gebruikt zoals ze aangegeven staan op de verpakking. Eerder goot ik altijd een flinke scheut allesreiniger in een emmer, maar sinds ik het voorgeschreven halve dopje gebruik doe ik een eeuwigheid met een fles.
Skincare heb ik eigenlijk afgeschaald naar bijna niets, maar ook daarin merkte ik dat een tube of of een pot veel langer mee gaat dan ik dacht.