Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:26

Muze schreef:
Goeie vraag. Het is denk ik een soort van “ dat is niet netjes/ aardig”. ( en terwijl ik dit type weet ik ook dat die bemerking in mijn hoofd zit )

Is het aardiger om het 'ding' wat ze je gegeven hebben tegen je zin te gebruiken? Of om het in de kast te laten liggen omdat je het gekregen hebt en je bang bent om het weg te doen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:29

cobiie schreef:
Met echte verbruiksartikelen zoals voedsel, douchegel, skincare, kaarsen, schoonmaakmiddelen ed probeer ik de spullen inderdaad op te maken in plaats van halfvolle verpakkingen weg te doen. Skincare is dan nog lastig want je kan echt ergens niet tegen kunnen maar dat even buiten beschouwing gelaten.
Maar als het gaat over kerstversiering bijv, hoeveel "verbruik" je daar werkelijk van als je het goed onderhoud? Dan blijf je echt voor eeuwig mee zitten als je op eens nog maar een tiende ervan wilt gebruiken.
Verkopen van een artikel of weggeven aan iemand die het echt bewust wilt hebben is in mijn ogen altijd beter dan naar de kringloop brengen, je weet zeker dat het een nieuw huis krijgt.

Ik ben nu bewust bezig om onze hoeveelheid verschillende schoonmaak producten op te maken en minder verschillende producten in de toekomst te gebruiken. Duurt langer dan gewoon halfvolle producten weg te gooien maar voelt wel beter.

Ik merk ook nu pas hoe lang alles eigenlijk mee gaat. Zeker een fles schoonmaakmiddel gaat een eeuwigheid mee, als je de hoeveelheden gebruikt zoals ze aangegeven staan op de verpakking. Eerder goot ik altijd een flinke scheut allesreiniger in een emmer, maar sinds ik het voorgeschreven halve dopje gebruik doe ik een eeuwigheid met een fles.
Skincare heb ik eigenlijk afgeschaald naar bijna niets, maar ook daarin merkte ik dat een tube of of een pot veel langer mee gaat dan ik dacht.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:33

Muze schreef:
Ik snap wat je zegt.
Alleen in mijn hoofd wil die nog niet helemaal.
Heb moeite met dingen die ik van bepaalde mensen gekregen heb.

Ben je bang dat je dan niet zal voldoen aan het beeld dat die mensen van jou hebben?
Ben je bang dat mensen beledigd zullen zijn?

Soms heb/had ik moeite om iets moois/nieuws te gaan gebruiken terwijl ik nog een uit elkaar vallend gelijk spoedig product gebruik. In zo'n geval probeer ik toch te upgraden naar het nieuwe item (ligt immers al in de kast) en als blijkt dat het nieuwe item inderdaad goed bevalt dan pas gaat het oude weg.
Ook kan je "out of the box" denken. Kan je die gekregen fruitschaal voor iets anders gebruiken dan voor fruit bijv.
Heb je echt emotionele waarde/herinneringen aan het cadeau zitten, kan je er dan bijv een foto van nemen zodat je op die manier er nog soms naar kan kijken.

Muze

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:34

Denk idd dat ze dan beledigd zijn.
Fijn om zo even te “ sparren”.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:38

Muze schreef:
Denk idd dat ze dan beledigd zijn.
Fijn om zo even te “ sparren”.

Maar moet je het ze dan vertellen?

Je belt toch niemand om op te zeggen "joh, dat cadeau wat ik voor kerst van jou heb gekregen, dat gaat nù de vuilnisbak in"? Het staat er gewoon niet meer :) .
Als het goed is zullen ze er nooit naar vragen (want het is mega onbeleefd om te vragen of de ontvanger is cadeaus wel gebruikt), maar doen ze dat wel dan kun je het luchtig houden en gewoon zeggen "ik was toe aan iets anders" of "ik heb er een andere plek voor gevonden".

Heel veel cadeaus zijn mega smaakgevoelig. Zaken zoals een doos bonbons die de krijger verschrikkelijk vindt, of een fles douchegel vallen niet zo op. Maar dingen die echt voor de inrichting van je huis zijn, daarvan kan een gever niet verwachten dat je het tot in de eeuwigheid blijft gebruiken :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:18

Ik kwam deze vandaag tegen, en ik vond hem wel toepasselijk voor dit topic :D

Afbeelding

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:17

Zo dat plaatje is wel de vinger op de zere plek ja :=

Ik zit te denken mijn televisieabbonnement op te zeggen en enkel internet te houden. Leeft iemand zonder reguliere televisie? Ik vind het een beetje teleurstellend wat het dan qua prijs scheelt. Zo'n 20 euro in de maand maar.

We hebben de afgelopen maand de televisie niet aangehad, spelen liever spelletjes of lezen wat of kijken een film of serie op Netflix.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:26

Ik heb al jaren geen tv meer, en ik vind dat je er niets aan mist.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:29

Ik heb geen tv en ook geen streaming abbonementen. En ik heb niet het idee dat ik er ook maar iets aan mis. De tv scheelt dan misschien niet veel geld, maar al die abbo's bij elkaar opgeteld, hallo zeg :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:30

Ik heb al jaren geen tv abonnement meer. En ook geen Netflix ofzo. We hebben wel de NPO app op onze Apple tv, dus kunnen we gewoon Nederland 1, 2 en 3 kijken, en de uitzendingen van eerder.
We kunnen via het Ziggo abonnement van mijn ouders wel Ziggo Go kijken via internet als we dat zouden willen, maar in al die jaren heb ik die volgens mij maar een of twee keer gebruikt :+ Met oudjaar om een conference te kijken haha.
Snel verdient, die 20 euro.
Jammer dat internet zo duur is inderdaad. Als je niet heel veel op internet zit is het ook nog een idee om een mobiel als hotspot te gebruiken met een onbeperkt internet abonnement van 25 euro. Als je niet veel meer dan 5GB per dag gebruikt is dat goed te doen heb ik gehoord.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:38

Is ook zo, die 20 euro betalen voor iets wat je niet gebruikt is sowieso 20 euro teveel.

Mijn man werkt 3 dagen per week thuis met veel belvergaderingen enz dus goed internet is wel een must.

Ik ga het opzeggen ook, wil inderdaad wedden dat we er niks aan missen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:36

Ik heb ook al jaren geen tv meer. Mis het totaal niet. Kijk op mijn iPad Netflix, Videoland of npo.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:48

Grappig dat ik steeds minder "behoefte" hebt aan verkopen van spullen als ik aan het opruimen bent geweest maar het nu sneller de deur uit wilt hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:17

Ik zit in het huis van mijn oudtante (met mijn ouders) omdat ze twee weken geleden overleden is, en het huis leeg moet. We hebben van daag al 6 kuub aan troep in de container voor de deur gegooid, en er zijn al zeker 20 zakken met handdoeken en lakens de deur uit gesjouwd (ze had zeker 200 tot 300 handdoeken in huis). En dan nog staat het huis o-ver-vol. Maakt me meer en meer overtuigd dat minimalisme de juiste weg is

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 06:45

In het asiel zijn ze altijd heel blij met handdoeken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 07:40

denice schreef:
Zo dat plaatje is wel de vinger op de zere plek ja :=

Ik zit te denken mijn televisieabbonnement op te zeggen en enkel internet te houden. Leeft iemand zonder reguliere televisie? Ik vind het een beetje teleurstellend wat het dan qua prijs scheelt. Zo'n 20 euro in de maand maar.

We hebben de afgelopen maand de televisie niet aangehad, spelen liever spelletjes of lezen wat of kijken een film of serie op Netflix.

Hier geen tv abo, en ook geen netflix. Scheelt vooral tijd.
De bende is huis is groot genoeg. ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:11

Vjestagirl schreef:
Ik zit in het huis van mijn oudtante (met mijn ouders) omdat ze twee weken geleden overleden is, en het huis leeg moet. We hebben van daag al 6 kuub aan troep in de container voor de deur gegooid, en er zijn al zeker 20 zakken met handdoeken en lakens de deur uit gesjouwd (ze had zeker 200 tot 300 handdoeken in huis). En dan nog staat het huis o-ver-vol. Maakt me meer en meer overtuigd dat minimalisme de juiste weg is

Wat een spullen zeg! Misschien hoort dat ook nog meet bij die generatie. Niets wegdoen als het nog meekan. Sterkte vandaag!

Tv abbo is opgezegd, hadden direct geen tv meer. Hoppa. Ik had het er met mn man over gehad en dezelfde dag zei hij het gewoon op zonder verder overleg. Daar houd ik van!

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:46

Leuk topic! Ik klets ook graag mee :) . Wij wonen met z’n tweeën op een zeiljacht van 16 meter, met als doel op reis te gaan met de boot. We hebben ruim twee jaar geleden ons huis verkocht en zijn naar de boot verhuisd. Toen moest ruim 80% van onze spullen natuurlijk weg, die opruimactie heeft veel inzichten gegeven in hoeveel troep we hebben en wat we daadwerkelijk nodig hebben. Was ook wel erg fijn om te doen, ik heb sowieso alles waarvan we al niet eens meer wisten dat we het hadden weg gedaan, dat hadden we duidelijk niet nodig. Verder een schifting gemaakt en drie stapels gemaakt: houden, misschien en weg doen. Bijna alles van de misschien stapel is ook weg gegaan. We hebben al het bruikbare naar de kringloop gebracht, in zeker tien ritten. We kregen op een gegeven moment zelfs de vraag of we gingen emigreren _O-.

Bij alles wat we nu kopen denken we, gelet op de geringe ruimte, drie keer na of we het nodig hebben. We krijgen gelukkig ook geen spullen van anderen op verjaardagen zonder overleg, we kunnen gewoon zeggen dat we niet zomaar spullen willen krijgen omdat we er geen ruimte voor hebben haha.

Qua kleding en schoenen heb ik wel nog steeds mijn zwakte, ik word daar nu eenmaal gelukkig van. Ik verkoop wel weer veel door, koop bijna alles tweedehands en alleen kwaliteitsitems. Wel stel ik mezelf vaker de vraag of ik het nodig heb, en of ik het ga dragen. Omdat ik weinig ruimte heb ben ik veeeel kritischer en heb ik daardoor alleen items waar ik blij van word en die ik draag. Dingen die ik niet meer pas, toch niet zo leuk staan of die ik toch minder draag dan verwacht verkoop ik weer.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:11

Wat gaaf, wonen op zo'n boot! Heb je daar een foto van? Ben ook wel benieuwd naar hoe dat dan is ingericht. :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:05

Vjestagirl, sterkte met het ruimen van het huis. Is voor jezelf ook gelijk weer een goede bevestiging dat je nabestaanden niet wilt opzadelen met zoveel spullen.

Mo_86, wat gaaf dat jullie op een boot wonen, hebben jullie al gepland staan wanneer jullie op pad gaan of is dat door Corona uitgesteld?

Hier moet ik nog de kledingkast van mijn dochter uitruimen, die is van babykamer naar kinderkamer gegaan en helaas past door het grotere bed nu de oude kledingkast niet meer in de kamer (erg kleine kamer), dus de kast gaat met commode/ledikant ed mee morgen met een oud stalgenootje en er komt een kleinere kledingkast voor terug.
Gelijk nog 1,5 tas aan extra babyspullen uitgezocht om mee te geven met de meubels.
Er ligt ook nog 1,5 tas aan babyspullen klaar voor een kennis die volgende week langskomt voor zijn toekomstige kleinzoon.
Ik kijk er naar uit als dat alles weer de deur uit is. Er zal volgende week ook genoeg weer het huis binnenkomen aangezien mijn tweeling dan jarig is. Heb al van meerdere mensen gehoord dat ze kleding willen geven, ik ben qua kleding behoorlijk goed om het de deur uit te doen wanneer ze eruit gegroeid zijn. Voordeel dat we geen plannen meer hebben voor meer kinderen "krijgen".
Voor de rest had ik een lijst.nl aangemaakt, zodat mensen ideeën kunnen opdoen van spullen voor de tweeling waar we blij mee zouden zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 16:59

Jennyj01 schreef:
In het asiel zijn ze altijd heel blij met handdoeken

Oh, het was geen "waar moeten we heen met deze spullen" post, we zijn er vrij goed in om uit te vinden waar dingen het meeste nut gaan hebben :). Komt goed.

denice schreef:
Wat een spullen zeg! Misschien hoort dat ook nog meet bij die generatie. Niets wegdoen als het nog mee kan. Sterkte vandaag!

Het ding is, dat ik denk dat het bij heel veel mensen hoort. Nou was deze tante wel extreem (we noemden haar altijd een sleepkever, die alles mee terug naar huis sleept), maar er zijn heel veel mensen die niets weg kunnen doen, dingen eeuwig bewaren, vallen voor iedere aanbieding, en over het algemeen gewoon heel erg veel hebben. Bij hoeveel mensen ligt de zolder wel niet overvol met dozen van voorgaande verhuizingen, waar ze nooit meer naar gekeken hebben?

We hebben vandaag de 6 kuub container (waar nog een laag van 50cm bovenop lag, dus meer 7 kuub is geworden) op laten halen, en vrijdag komt er eentje van 9 kuub voor terug... De hele zolder ligt namelijk nog bomvol en er zijn 3 tuinhuisjes die bomvol liggen. En dan gaat hier alleen maar troep in, niet de ladingen textiel die overal nog ligt, niet de 5 matrassen die er nog liggen, niet de 100 paar schoenen die er nog liggen (sommigen zelfs nog nieuw in de doos), geen meubels, geen servies, geen boeken... Echt alleen maar zooi...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:04

Jeetje heftig. Nog gecondoleerd.

Mijn oma is twee week geleden ook overleden. Woonde in een heel klein huisje maar deed ook nooit wat weg, zelfs de enveloppen van de post lagen nog in huis en bankafschriften vanaf 1996.
Er kwam alleen al 18 vuilniszakken aan oude kleding van zolder.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:36

Denice, het lukt me nu niet met m’n mobiel foto’s te plaatsen, dit volgt nog!

Cobiie, we willen over een paar jaar weg. We hebben een hond en kat die wel op kortere tochten mee kunnen, maar de zee vinden ze echt niet leuk. Omdat we vinden dat we onvoorwaardelijk voor onze dieren moeten zorgen gaan we bot gezegd pas weg als zij zijn overleden. Ze zijn op leeftijd maar gelukkig nog fit, maar het houdt wel in dat als ze er nog 10 jaar zijn, wij de komende 10 jaar niet weg gaan.

Vjestagirl, veel sterkte!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:36

Wij hebben zo ongelooflijk veel spullen.
Echt niet leuk meer.

Hebben dit jaar al enorm opgeruimd maar nog lang niet genoeg.

Wij gaan misschien verhuizen (voor de laatste keer ! ) naar een huis waar nog veeeel meer spullen staan :')

De makelaar zei gister wat een spullen hebben jullie. Mijn hemel.

En dan te bedenken dat we 9 jaar geleden nog op een klein appartement zaten :=
Maargoed er is wel een extra huisraad bij gekomen.

En mijn vriend kan gewoon niet weggooien.

Voor degene die mijn lege kast idioot vond.
Hij staat weer gevuld hoor :=

Afbeelding
Puzzels gaan over het algemeen weg wanneer ze gelegd zijn. Behalve de houten die zijn van mijn dochter.
Boeken en spellen komen uit de boeken kast die leeg moest vanwege onze dochter :))

Afbeelding
Vrees dat hier de komende jaren wel speelgoed in zal blijven staan :\ :P

Afbeelding
De andere is aan de onder kant leeg want anders blijf ik opruimen met mevrouw.

Dan waar ik heel blij van word :')
Dingen opmaken of verslijten.

Ben nu bezig aan een mega berg make up die ik door de jaren heen verzameld heb.

2 potjes bijna leeg *\o/* haha
Afbeelding

En schoenen. Ik stik van de schoenen. Heb daar een zwak voor.
Maar al 5 jaar geen schoenen meer gekocht voor mezelf =:)

Mag pas als bijna alle schoenen versleten zijn.
Maar dat gaat hier niet zo snel gezien ik op het werk geen normale schoenen draag.

Afbeelding
Dit paar is daarom ook al 15 jaar oud en heb ze nu non stop aan sinds 2019 :=
Als ik naar een feestje ga oid doe ik wel andere aan hoor.

Maar voor dagelijks gebruik en rondom huis.

Ik vind het zo zonde om nog goed te gebruiken dingen zomaar weg te gooien -O-

Zet ook een hele hoop op mp. Gratis af te halen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:12

Hoe gaat het met het ontspullen in deze tijden?

Zelf kan ik ons huis goed zooivrij houden maar wat een zooi krijgen de kids mee naar huis in deze maand! Van school, opa's en oma's, straks pakjesavond en nog Kerstmis..

Met pakjesavond krijgen ze samen 1 groot kado en verder nog allebei een nieuwe broodtrommel en nieuwe ski-wamten. Verder niets, vind het meer dan zat :=