Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:40

Eigen risico was ze al doorheen met de operatie.

Ik hoop dat het morgen wat beter met je gaat. Zijn ze er al achter waarom je blaasvolume zo schommelt?

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:06

Eigen risico kan je vrijwel altijd ook in termijnen betalen :) Eigen bijdrage (als je dat überhaupt moet haan betalen) wellicht ook, zorgverzekeraars zijn daar niet zo moeilijk mee.

TS, het siert je dat je zo bescheiden bent hoor, maar het is nu echt tijd om aan jezelf te denken! Je moet je niet bezwaard voelen om hulp te vragen, daar zijn ze verpleegsters immers voor :j

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 10:48

Bedankt weer!

Ik bedoelde idd de kosten van de fysiotherapie. Ik heb alleen basisverzekering, dus bekken fysiotherapie betaal ik zelf. Kan voor de zekerheid eens bellen, maar ben bang dat ik gewoon de l*l ben. Maargoed, eigen schuld, had ik maar een aanvullende verzekering moeten nemen. Komt vast wel goed!

De wisselende hoeveelheden komen wss gewoon doordat er in het begin nog niet echt een vast schema was voor het katheteriseren. Dan was het katheteriseren bij aandrang, maarja dat heb ik niet, dus dan wachtte ik tot ik druk onder in m'n buik voelde... Of tot een verpleegkundige vroeg hoe lang het geleden was en wou dat ik ging katheteriseren. Maar soms drink ik 's ochtends wel een paar glazen en dan de rest van de dag nog maar 1, of andersom.
Nu katheteriseer ik om 8 uur, 12 uur, 3 uur, 6 uur, 10 uur en als ik later naar bed ga dan nog eens.

Gisteren heb ik de hele dag hulp gehad. En vanochtend ging het zo goed, dat ik met de artsen besloten heb om eind van de middag naar huis te gaan! *\o/*
Het valt nog niet mee om de katheter er in te krijgen, moet daar gewoon de tijd voor nemen en vooral rustig blijven en blijven ademen. Krijg m'n blaas nu wel goed leeg. Pijn doet het nog wel, maargoed dat word niet slechter of beter met de verpleging erbij natuurlijk.

De pijn komt door de spanning op m'n spieren. Daardoor gaat het ook moeilijk.. Ik zei tegen de arts dat ik de katheter er soms ook bijna niet uit krijg, moet er dan gewoon aan trekken anders lukt het gewoon echt niet om die er uit te krijgen. Dat was voor haar wel een hele duidelijke aanwijzing dat ik m'n spieren niet kan ontspannen. Fysiotherapeut zei dat gisteren trouwens ook, m'n spieren zijn hartstikke gespannen..

Om 2 uur nog een gesprek met de Medisch Psycholoog. De arts ging m'n huisarts bellen met het verhaal en dat het heel belangrijk is dat ik met een psycholoog in gesprek blijf hier over. Vanmiddag met de verpleegkundige nog even kijken hoe ik me aan de planning van het katheteriseren kan houden bijv. alarm op m'n mobiel, eerder katheteriseren als ik weg wil, of juist wat later weg gaan etc.

Oh, en ik MOET bij het kleinste probleem contact opnemen met de afdeling. Dat vond de arts wel heel erg belangrijk. En ik heb er ook wel een goed gevoel over, dat ik dat durf te doen bij problemen :j

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:52

Fijn dat je naar huis mag
Maar ik blijf het vreemd vinden dat er niet naar de oorzaak wordt gezocht
Zo te lezen denken ze dat het psychisch is. Wat overigens best zou kunnen natuurlijk.

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 13:06

Over 4 weken heb ik een afspraak bij de uroloog en dan worden er verder onderzoeken gedaan :) Ik vergeet chronisch alles te vertellen hier, sorry :o

De fysiotherapeut zei dat het best zou kunnen dat het in het begin kwam door de operatie, direct na een operatie komt dat vaker voor. Maar door het katheteriseren en de pijn etc zijn m'n spieren zo gespannen geworden. En doordat m'n bekkenbodem spieren zo gespannen zijn, krijg ik ook pijn in m'n blaas. En heb het er zeker niet makkelijk mee, dus dat speelt wss wel mee. Heeft trouwens nog geen arts letterlijk gezegd, maar goed dat lijkt me idd wel logisch

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:15

Ja, je maakt het jezelf bepaald niet makkelijk door jezelf niet op de eerste plaats te zetten, maar volgens mij is dat kwartje nu wel bij jou gevallen.

Fijn dat je naar huis mag en dat je elk moment kan bellen als er iets niet lekker loopt. Ik hoop dat je je thuis zoveel kunt ontspannen dat alles gesmeerd verloopt.

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 18:53

Ja, die is wel gevallen. Moet echt sneller om hulp vragen en eerlijk zijn over hoe het gaat etc.

Ben nu thuis. Ook al een keer gekatheteriseert. Viel helaas erg tegen... Maar ik moet het wel even de kans geven natuurlijk :j
Vanavond gewoon weer een nieuwe kans, moet nu blijven ontspannen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:28

Misschien wat mindfulness ademhaling oefeningen doen voordat je gaat katheteriseren?

Ik heb wel eens paniek aanvallen. En die ademhalings oefeningen helpen goed.
Je kunt er verschillende YouTube filmpjes over vinden

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 09:56

Bedankt voor de tip! Gisteren op bed alvast wat geprobeerd en vandaag ga ik het proberen voor het katheteriseren :j

Zóó goed geslapen. Wel laat pas in slaap gevallen, maar werd gewoon wakker van de wekker om 8 uur! En toen leefde ik ook echt direct :+ In het ziekenhuis werd ik rond dezelfde tijd wakker gemaakt, maar kon me dat na minstens een uur doorslapen amper herinneren :')

Katheteriseren gaat moeilijk. Maar ik houd hoop, in het ziekenhuis lukte het me ook, dus ik moet het kunnen :))

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 17:22

Pff, het valt zo tegen -O- Zelfs vanmiddag onder de douche gekatheteriseerd :+ Hoopte dat ik dan beter zou kunnen ontspannen en het beter zou gaan, maar helaas.

Vandaag nog 2, miss 3 keer te gaan en afhankelijk daarvan kijken wat ik ga doen. Morgen bellen, of niet. Vind het zo frustrerend dat het in het ziekenhuis beter ging... Ik ga niet te lang aankloten hoor, maar wil ook niet te snel ''opgeven'' natuurlijk.

Vanmiddag ook weer even naar het ziekenhuis geweest voor andere katheters. Had eerst Speedicath, maar daarmee ging het dus helemaal niet goed. In het ziekenhuis Lofric, dat ging een stuk beter. Maar had er 4 mee gekregen en zou vandaag gewoon nieuwe krijgen, maar door een foutje was dat niet zo. Het zal ook eens niet := Maar gelukkig is dit ziekenhuis echt top, met top verpleegkundigen, dus zij hebben het opgelost. Na al het gedoe, al was het vooral met het andere ziekenhuis, maar in het begin ook een beetje met deze, mag dat ook wel genoemd worden. Echt heel fijn!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:24

Kan je geen thuisverpleging krijgen zodat ze je nog kunnen begeleiden?

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 17:58

In het begin hebben we het daar wel over gehad, dus denk wel dat dat mogelijk is. Beetje ongemakkelijk wel, want iemand anders bij mij thuis krijgt ook al 1,5 jaar 3x per dag thuiszorg en de verpleging ken ik ondertussen dus best goed.. Weet niet wat erger is, als je iemand niet kent, of als je ze wel kent :+ Maargoed, zal toch iets moeten.

Vanmiddag trouwens ook contact opgenomen met de zorgverzekering. En zolang je geen urineverlies hebt, word fysiotherapie idd gewoon niet vergoed. Naja, weinig last van urineverlies... :7

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:59

Urineverlies is wel het laatste waar je last van hebt. :(:)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:26

J1995 schreef:
Vanmiddag trouwens ook contact opgenomen met de zorgverzekering. En zolang je geen urineverlies hebt, word fysiotherapie idd gewoon niet vergoed. Naja, weinig last van urineverlies... :7

Ik zou je uroloog vragen voor een bewijs dat je fysio nodig bent en dan is zorgverzekering verplicht om het te vergoeden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:31

Deugenietje schreef:
J1995 schreef:

Ik zou je uroloog vragen voor een bewijs dat je fysio nodig bent en dan is zorgverzekering verplicht om het te vergoeden.

Uh, nee. In Nederland werkt het zo niet :7
Fysiotherapie zit niet in de basisverzekering voor deze klachten. In dit geval moet het uit de aanvullende verzekering komen of uit je eigen portemonnee.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:33

Deugenietje schreef:
J1995 schreef:

Helaas werkt het niet zo. De arts kan roepen wat die wilt maar als het niet in de regels voor vergoeding staat krijg je het niet vergoed zijn de meeste verzekeringen nog al star in. Soms kan je wel tussentijds je aanvullende verzekering aanpassen zodat het wel vergoed wordt.

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 18:44

Ja idd, wel een beetje pijnlijk... Als ik last had van urineverlies, dan had ik ook niet het probleem dat ik niet kan plassen, lijkt me :=

Ik zie op internet dat de prijzen voor 30 katheters +- 80/100 euro is... 5/6 x per dag; Ongeveer een 100 euro per week. 400 Per maand... Heb eerder 4x/1 maand fysiotherapie gehad en was toen 165 euro kwijt. Zou ik geen geld hebben voor de fysiotherapie en dus denken, weetje, ik laat het zo; Betaald de zorgverzekering zich scheel, terwijl het mogelijk op te lossen is. En dan het gedoe in het ziekenhuis, evt thuiszorg, de psycholoog...

Krom eigenlijk. Kan niet klagen dat ze zuinig zijn bij de zorgverzekering ;)

Heb idd gewoon een verwijzing van de uroloog. Maar dat veranderd niks aan het feit dat ik het gewoon zelf moet betalen :n

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:45

Maakt idd niet uit of de uroloog je verwijst. Dan nog moet een aandoening op de chronische lijst staan en dan moet je de eerste 20 behandelingen zelf betalen of uit de av en vanaf de 21ste behandeling uit de bv.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:52

Toch bijzonder want een paar fysiobehandelingen is goedkoper dan jou weer op moeten laten nemen in het ziekenhuis... zo krom!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:54

Hebben ze nou al eens knap onderzoek gedaan waarom plassen niet lukt?
Kan er geen verblijfskatheter in en die regelmatig wisselen?
Is er een medische oorzaak te vinden of is het echt 100% psychisch?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:37

Oké, dit is misschien een gek idee, maar wil het toch even opperen: misschien kun je proberen een liedje te zingen tijdens het katheteriseren? Mij hielp dat altijd om te ontspannen tijdens het paardrijden (als het paard iets spannend vond en ik daardoor ook ;) ). Geen idee of het kan werken bij katheteriseren, maar ik moest er ineens aan denken en het is het proberen waard :+

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 20:01

Ze hebben nogsteeds geen onderzoek gedaan. Heb eind September een afspraak bij de uroloog en dan word er wel verder gekeken.
Ga nu ook echt naar de psycholoog voor de impact die het probleem op me heeft en niet zozeer omdat ze er al vanuit gaan dat het psychisch is.

Verblijfskatheter vonden ze geen optie meer omdat ik daarvan zoveel pijn had. En volgens mij kon meer pijnstillers etc daarvoor ook niet, had al Oxybutynine, vesicare en oxycodon.. Urine was net cola..
En die katheter had ik nog maar 2 weken, ook niet erg lang ofzo.

Jodelen al geprobeerd, dat helpt niet :') Maar wel een goed idee! Ga het proberen :j

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:18

Fijn dat je thuis bent en dat je goed slaapt. Heb het idee dat je nu meer vastberaden en minder 'verloren' bent dan toen je het topic opende. Goed bezig +:)+

Mag ik wel zeggen dat wat betreft thuisverpleging die je al kent; mochten die jou gaan helpen dat ze dat waarschijnlijk maar al te graag doen?
Ze gaan echt niet even extra kijken wat er in die onderbroek zit, dat is totaal niet hun interesse. Zeker als ze al eventjes het vak uitoefenen, dan zijn ze dat al zo gewend. Dan zien ze echt niet jou en denken ze vervolgens; oh ja dat zit er onder de kleren. Ze kennen jou in eerste instantie om jou voor wie jij bent, juist omdat je ze al kent, en pas in tweede en in professionele instantie om jou blaas en katheter. Het is natuurlijk een persoonlijke keus, maar ik zou juist daarom wel kiezen (als je de keus hebt) voor bekenden, mits jullie natuurlijk tevreden met ze zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:27

Thuiszorg kan echt super fijn zijn.
Mijn broertje heeft dat ook een poosje gehad.
Daardoor kon hij zijn ziekenhuis opname met 5 weken verminderen.

Ik zou het gewoon proberen, bevalt het niet kan je het altijd stop zetten.

En inderdaad wat hierboven al gezegd wordt.
Dit zijn proffesionele mensen.
Zij hebben bewust gekozen voor dit beroep.
Van nature zijn dit mensen die graag hun mede mens helpen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:50

SpeechLess schreef:
Oké, dit is misschien een gek idee, maar wil het toch even opperen: misschien kun je proberen een liedje te zingen tijdens het katheteriseren? Mij hielp dat altijd om te ontspannen tijdens het paardrijden (als het paard iets spannend vond en ik daardoor ook ;) ). Geen idee of het kan werken bij katheteriseren, maar ik moest er ineens aan denken en het is het proberen waard :+

Ik heb dit in het begin heel bewust gedaan tijdens autorijden, omdat ik dat spannend vond. Vind 't zeker geen gekke tip! :)