Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:20

julhan, wat een geweldige ervaringen moeten dat geweest zijn!
(En ja hoor, er bestaan echt ook empathische artsen. Gelukkig wel, het zijn echt niet allemaal horken.)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:43

julhan99 schreef:
Ik vind het toch een klein feestje waard. Waar kan ik taart kopen....

www.gefelicitaart.nl ;-)

Wat super dat die arts je zoon zo fijn aansprak. Dat zijn de dingen die je de rest van je leven bijblijven.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:56

julhan99 schreef:

Ik word echt spontaan vrolijk van jouw berichten. Wat schrijf jij heerlijk! Ga alsjeblieft een boek schrijven! _/-\o_

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:19

julhan99 schreef:
Ik heb iets bijzonders meegemaakt. Of eigenlijk 2 bijzondere dingen die ik met jullie wil delen.

Mijn kind moest kort opgenomen worden in het Erasmus MC. Daaraan voorafgaand waren wij op de SEH waar de nieuwe kinderarts ook aanwezig was. Nou hebben artsen doorgaans het inlevingsvermogen van een zee-egel (het zit gewoon niet in hun opleidingspakket en misschien soms ook maar beter want wat heb je aan een arts die met iedere patiënt zit mee te janken) maar nu hebben wij een pareltje te pakken. (let op! hier komt bijzonderheid nummer 1) Na het onderzoek kwam hij terug en vroeg mijn kind: hoe wil jij eigenlijk aangesproken worden? en heb je al een nieuwe naam?

Ken je die Disney twinkels in de oogjes van de Disney figuren in de film? Nou dat dus! Hij ging het gelijk regelen. Vanaf vandaag staat mijn kuiken als een hij en met zijn nieuwe naam in het systeem. Bloemen, slingers en taart voor deze man. Ik voeg hem toe aan mijn verzameling fijne mensen. Hij behoort nu officieel tot mijn kudde

Op de dag van opname gebeurde er nog iets wonderlijks. Thuis is nog niet iedereen helemaal klaar voor het nieuwe leven als jongen van onze dochter dus daar doen we het rustiger aan met de overstap.

Maar onderweg in de auto, zo halverwege, ontdekte ik een nieuwe gave bij mijn kind (en mijzelf thank God). Alsof wij door een wormhole naar een parallel universum gingen veranderde mijn kind van een zij in een hij. Huub huub huub, Barba truc!! Niet fysiek natuurlijk, dat zou pas echt feest zijn maar onze houding veranderde wetende dat hij straks als hij wordt opgenomen. En hij? Hij vindt het stiekem toch wel fijn.

Wat ontzettend fijn!! Hulde voor deze fijne arts *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:00

Julhan99 wat mooi beschreven en wat een mooie ervaring. Ik voel me ontroerd.
Ik vind het zinnetje,
Citaat:
thuis is nog niet iedereen helemaal klaar voor het nieuwe leven als jongen van onze dochter dus daar doen we het rustiger aan met de overstap
, ook een geweldig zinnetje daar het getuigd van een enorm invoelend vermogen! Iedereen heeft zijn eigen tempo als het gaat om veranderingsprocessen en een dochter die een zoon blijkt te zijn is gewoon een pittig veranderingsproces. Heel mooi het respect voor die leden- lid van de familie die gewoon meer tijd nodig hebben.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 11:31

Oh Julhan99, ik krijg bijna tranen in mijn ogen. Wat schrijf je onwijs mooi! Ik ben nu onderweg naar het vliegveld dus vandaar dat ik niets quote en wat korter blijf, maar je berichtjes raken me keer op keer (op een goede manier!!!)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:08

Hiraeth schreef:
Oh Julhan99, ik krijg bijna tranen in mijn ogen. Wat schrijf je onwijs mooi! Ik ben nu onderweg naar het vliegveld dus vandaar dat ik niets quote en wat korter blijf, maar je berichtjes raken me keer op keer (op een goede manier!!!)

Dit moet ik mijn vent laten lezen, mannen kunnen best emotioneel raken. :+
Lekker op vakantie? Geniet er van!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 15:36

_O-

Nee, ik ga 'even' naar een concert. Donderdagavond ben ik er weer. :+

Trouwens, mijn favoriete artiest (waar ik nu heen ga) weet dat ik transgender ben en noemt me netjes 'lad' nu. Om toch even on topic te blijven. :')

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:37

Waar ga je NGHFB dit keer zien, Hiraeth?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 15:41

Manchester! :D In een zaaltje voor zo'n 1000 man. *\o/*

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:44

Vettttt! Ik ben helemaal niet jaloers. OK, of toch wel :))

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:00

Hilli schreef:
Waar ga je NGHFB dit keer zien, Hiraeth?

Wie :')

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:11

Als ik het goed heb gespot op zn Twitter, Noel Gallagher and the high flying birds? Haha

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:42

Mijn kind had zijn coming out het liefst - BAM - in één keer gedaan. Maar nee, aangezien ik het beter weet (niet dus, maar niet doorvertellen B-) ) moet het georganiseerd en iedereen op zijn eigen tempo (dit riekt naar eigenbelang)

Het gedifferentieerd invoeren van deze nieuwe wet "zij wordt hij" levert ook regelmatig ingewikkelde en toch op zijn minst hilarische taferelen op. Misschien is dit een ingewikkelde tijd omdat ik hem ingewikkeld maak. Het is mijn controle drang die het script voor deze situaties die theaterwaardig zijn (tegenwoordig YouTube natuurlijk) veroorzaakt.

Het kind ligt nu wel in een ziekenhuis die hem als hij behandelt en ik schakel (voor de buitenwereld) moeiteloos mee over. Maar de rest van het gezin wil ook op bezoek. Dus 's avonds aan tafel licht ik het gezin in dat er in het ziekenhuis dient over te worden gegaan op "hij" en zijn nieuwe naam. Dan kunnen we fijn even oefenen (en daar, op dat moment voel ik dat ik met deze zin het gesprek de verkeerde kant op stuur maar ja, te laat)

Manlief verschiedt van kleur en een gebakken aardappeltje schiet in zijn keel waarna een hoestbui volgt. Even overweeg ik om hem flauw te laten vallen, 7 dwergen op te laten draven om hem op de bank te leggen, om hem vervolgens met een suikerzoete kus bij kennis te kussen (u weet nu waar het gevoel van drama vandaan komt).

In plaats daarvan dreun ik op zijn rug. Het aardappeltje schiet terug en hij komt weer op kleur. Manlief zegt: dus dan is het een soort generale repetitie.. Nu stik ik bijna in mijn eten. Tuurlijk!! denk ik, een generale repetitie voor wat?? Een opera? romcom? soapserie? life story?? Nog voor ik iets kan zeggen hebben mijn andere dochters mij gered. "Tsss papa.....doe niet zo moeilijk....(rollend met de ogen - :roll: ) wat maakt het nou uit!! hij zij hullie zullie, tis toch gewoon nog hetzelfe kind. Pff zoooo 1980 dit - ouwe man".

Deze generatie kinderen is veel minder hokjes gevoelig dan wij gelukkig. Mijn leven is een letterbak (advies voor de jongeren: even opzoeken op google). Allemaal dezelfde hokjes en een paar grotere of kleinere. Daar kon je speciale dingetjes in stoppen.

Ik ben net op tijd bekomen en antwoord volkomen sociaal wenselijk: "Ja hoor schat, een soort generale. Kan je toch even oefenen." Hij vindt dat ook. Wij begrijpen elkaar. Mooi, alles weer glad, iederen tevreden. Misschien mijn kind niet..die had zijn coming out liever - BAM - in 1 keer gedaan.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:12

@julhan
Ik snap beide kanten. Voor jouw kind is het een process waar hij al jaren in zit. Hij kan niet wachten tot de rest van de wereld eindelijk bijgesprint is. Jij bent inmiddels ook al aardig bij. Mannen zijn over het algemeen wat langzamer en stugger daarin. Maar ook die moet je de tijd gunnen. Zomaar BAM in één keer is voor je zoon misschien heel fijn maar daarmee zal hij veel mensen tegen zich in het harnas jagen die meer tijd nodig hebben om om te schakelen. Misschien is zo'n generale helemaal niet zo'n slecht idee.
Ik wist al dat je een top moeder was. Nu weet ik ook dat je een top echtgenote bent.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:12

Ik hou van dit topic en van de posters die hierin hun ervaringen delen. Of ze nou net begonnen zijn met hun transitie, er middenin zitten of deze al jaren achter de rug hebben. En niet te vergeten de ouders die hun veranderende kind supporten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:53

julhan99 schreef:
In plaats daarvan dreun ik op zijn rug. Het aardappeltje schiet terug en hij komt weer op kleur. Manlief zegt: dus dan is het een soort generale repetitie.. Nu stik ik bijna in mijn eten.

julhan99 schreef:
Ik ben net op tijd bekomen en antwoord volkomen sociaal wenselijk: "Ja hoor schat, een soort generale. Kan je toch even oefenen." Hij vindt dat ook. Wij begrijpen elkaar. Mooi, alles weer glad, iederen tevreden.

Zo geestig beschreven, ik zie het helemaal voor me en lig hier helemaal dubbel. Wij houden ook erg van humor want dat relativeert zo veel en helpt echt alle partijen. Het komt wel goed daar bij jullie met je zoon die inderdaad meer zich zelf kan zijn en zal zijn maar in wezen als mens niet echt veranderd. Je dochters hebben dat goed benoemd.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:29

Julhan, je schrijft fantastisch! Blog je?

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:41

Tanya schreef:
Julhan, je schrijft fantastisch! Blog je?

Vroeger (net na the dark ages :D ) op hyves. Ik heb alle teksten nog wel. Ik heb ooit een vriendin beloofd dat ik bij 50 columns een boekje zou uitgeven en je raadt het al: het werden er 49. Slim hé?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:52

Oh, maar die laatste blog heb je hier ondertussen wel geschreven, dus dat is dan dikke pech, die 50 heb je nu gehaald. Kom maar door met dat boek :))

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:36

Mee eens!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:13

:D :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:03

Boek 1 vind ik niet zo spannend. Boek 2, over de transformatie/transitie van het kuiken, wel!

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:34

Maflinger_S schreef:
Boek 1 vind ik niet zo spannend. Boek 2, over de transformatie/transitie van het kuiken, wel!

Haha, nou dat weet jij niet want je weet niet waar dat eerste boek allemaal over gaat. Overigens waren de belevenissen die ik daar beschrijf achteraf gezien goeie opwarmertjes voor dit hele proces. Heb jij ooit wel eens geprobeerd een probleem met je telefoon en internet opgelost te krijgen bij KPN? Nou, daar is de wachtlijst van het VU MC heilig bij. Stiekem verdenk ik het VU er van de truc van het in de wacht zetten te hebben afgekeken van de mensen van de servicedesk bij KPN. (Ik hoop niet dat ik ze nu op ideeën breng).

En hoewel het afkicken van een chocolade verslaving in de schaduw staat bij het afleren van zij te zeggen in plaats van hij, zie ik wel degelijk overeenkomsten. Nee, ik heb die blogs nog eens doorgelezen en ik ben ervan overtuigd dat ik met het overwinnen van de nodige (soms hilarische) zooi in mijn verleden, goed voorbereid ben voor wat nog komen gaat. Ik denk dat ik geholpen ben door "hen aan gene zijde". Ik heb voor alles wat ons in de toekomst te wachten staat een theorieboek gevraagd in plaats van praktische ervaring. Maar ja, dat zal wel een illusie zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:02

Julhan99: je hebt waarschijnlijk gelijk en boek 1 is ook de moeite waard. Met mijn opmerking wilde ik voorkomen dat je nog heel veel tijd zou besteden aan boek 1 maar als het af is, hou ik me aanbevolen, gezien je schrijfstijl en de voorbeelden in je laatste post.

En je hebt helemaal gelijk: in je leven kom je gelijkaardige dingen tegen die je eerder hebt opgelost dus met wat aanpassingen gaat dat weer lukken.

Ik hoop wel dat je specifiek genoeg bent geweest met je vraag om een theorieboek voor de toekomst. Ervaring leert dat als er al iets wordt aangeleverd, dat meestal in een onbekende taal en losbladig is, waarbij je aan de paginanummers nog net kunt zien dat er hier en daar ook nog wat ontbreekt.