postnatale depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:32

TS, maar voor zijn kinderen is het ook niet makkelijk. Het lijkt me geen eenvoudige situatie als je vader een relatie heeft met een vrouw die de leeftijd van zijn oudere kinderen heeft en daar ook nog een baby meekrijgt. Kan me best voorstellen dat ze het niet makkelijk vinden een stiefmoeder te hebben van hun eigen leeftijd, ook al voel jij jezelf zo niet. En jij staat ook niet echt heel open naar zijn kinderen. Lastig lastig... Ik snap dat je de zwangerschap van zijn kind moeilijk vindt, maar goed, als zijn kinderen ongeveer jouw leeftijd hebben is dat ook geen hele grote verrassing natuurlijk.

Zou dit moment aangrijpen om juist de banden wat aan te halen. Verras je stiefdochter met een mooi cadeau voor de baby om te laten zien dat je ook echt blij voor ze bent. Wordt vast gewaardeerd. En sta altijd klaar met advies voor de baby als ze er naar vragen.

grijs_wolkje

Re: postnatale depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 10:40

Ik zei al eerder, dit kan een mogelijkheid zijn om de banden te versterken, dat is ook zeker mijn intentie! Dat ik niet opensta naar ze toe, dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Er is zoveel gebeurd wat diepe impact heeft gehad. En het is niet makkelijk, voor niemand, dat ben ik met iedereen eens. Gelukkig is de liefde tussen mij en mijn man heel sterk en komen we overal uit

Eerst vaderdag maar eens doen, ga zo een cadeautje kopen voor dochter, dat is een goed idee :)
Dan maandag bij de ggz kijken naar medicatie, dan donderdag voor de evt zwangerschap. Hapklare blokjes, dan komen we er vast aan uit

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 11:32

Ik ga vandaag een zwangerschaps-survival kit in elkaar zetten, dat zal ze kunnen waarderen :)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:39

Wat een mooi idee grijs_wolkje! Zeker als je zo'n kit zelf in elkaar zet is dat een erg mooi persoonlijk cadeau.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 21:03

Het is goed gelukt, er zit onder andere chocola in, augurken, een grote onderbroek, relaxende douchegell, mama-thee, mariakaakjes, inlegkruisjes.. met overal een leuk kaartje en lintje eraan. Nu hoop ik alleen dat de jongste zich niet achtergesteld voelt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:03

Anders maak je nog een ik-word-tante-pakket als het cadeautje goed valt }>

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 16:54

Cadeautjes vond ze heel leuk :)

Ik zou blij zijn als ze weer naar huis gaan, ze slurpen altijd zoveel energie! Het is gelukkig wel redelijk gezellig.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 14:28

Ik heb gisteren toch nog een goed gesprek kunnen hebben met dochters, er was een moment dat we met zijn 3en zaten en ik heb ze verteld dat ik trots op ze ben hoe ze met de situatie omgaan. Dat ik spijt heb van hoe het in het verleden is gegaan en dat dat nooit had mogen gebeuren, dat ik om ze geef en dat ik wil dat het goed met ze gaat. Dat ik hun vader vaak zeg dat hij meer aandacht aan ze moet geven maar dat hij dat niet doet, hoe vaak ik dat ook zeg. En dat ik heel blij ben met de zwangerschap van de oudste, dit meen ik ook echt. En dat ze altijd terecht kunnen als er iets is of als ze iets nodig hebben.

Dit vonden ze erg fijn, ik kreeg later zelfs nog bericht van de jongste dat ze het fijn vond, dat ik een top moeder en stiefmoeder ben en dat ze hoopt dat we een leuke tijd in gaan. :)

Heeft me goed gedaan, het is dan alleen weer minder dat mijn vader een ernstig auto ongeluk heeft veroorzaakt vanmorgen. Niemand heeft nog contact met hem sinds een half jaartje, het nieuws is ook totaal langs me heen gegaan en emoties voel ik er niet bij, terwijl ik die toch wel zou mogen hebben.

Ik ben ook steeds vaker stukjes van de dag 'kwijt', als baby slaapt kunnen die 2-3 uur echt kwijt zijn. Of ik loop op straat met haar en ben ineens waar ik wezen moet, dat ik denk: ok hóe kom ik hier. Het is maar goed dat ik om 17 uur bij de ggz terecht kan vandaag!

Ondanks dit alles, blijft baby mijn zonnetje, klets ik tegen haar, spelen we, verzorg ik haar prima en geniet ik van het frummeltje dat steeds meer en meer kan! Handjes bekijken en opeten, dingen willen pakken, bijna om kunnen rollen, brabbelen, schreeuwen, kwijlen :~ en heel blij zijn.. ze houdt me er met mijn verstand bij en laat me lachen! Wat een dropje is ze toch <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:36

Oeh, ik hoop dat het goed gaat met je vader en ook de overige betrokkenen. Wat een horror zeg!
En idd goed dat je naar het GGZ gaat. Je zegt dat je ook stukjes kwijt bent met de baby en dat klinkt erg zorgwekkend. Slaap je wel goed?

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 14:39

Ik slaap in de nacht prima, vaak 6 uur aan een stuk *\o/* . Alleen overdag wil slapen bijna nooit lukken.

En ik hoop ook dat mijn vader geen andere slachtoffers heeft gemaakt,misschien hoor ik dat nog

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:27

Fijn dat het met dochters goed gaat. Wel vervelend van de stukjes kwijt. Ik herken het wel lichtelijk door de hormonen had ik er ook last van. Vooral dat ik ergens gedachteloos geen reed /ging.

Hoe was je gesprek bij de GGZ?

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 20:15

Gesprek ging goed, heb globaal mijn levensloop verteld en waar ik nu last van heb.

Het stukjes kwijt zijn van de dag heeft te maken met mijn concentratie. Die is dan zo laag dat de automatische piloot het helemaal overneemt en ik een stukje kwijt ben.

Uit mijn verhaal herkende ze dingen die bij een bipolaire stoornis horen, al herken ik mezelf daar juist helemaal niet in. Ik heb nu temazepam om makkelijker in te slapen en citalopram 5mg voor de depressie. Ze zei ook dat ze met een lage dosis begint omdat mensen die een bipolaire stoornis hebben snel doorslaan naar een manie, en dat is ook niet de bedoeling. Morgen ga ik de medicatie halen en beginnen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:42

Valkuil van bipolair os dat mensen met bipolaire stoornis het zelf juist niet herkennen

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:50

Temazepam is wel een heftig middel om langere tijd te nemen, helpt iets als metasleep (melatonine) en valeriaan niet?

Ik ken iemand met bipolariteit die het erg goed doet op citalopram en het ook vrij verdraaglijk vind qua bijwerkingen trouwens.

Hopelijk voel je je snel beter :(:)

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 10:34

_lautje_ - tja. Het zelf niet herkennen weet ik niet natuurlijk. Ze zullen vast wel weten wat ze moeten doen om dat uit te pluizen, al schijnt dat niet makkelijk te zijn.

Bhriseis- ik heb valeriaan overdag en melatonine om te slapen geprobeerd. De valeriaan doet wel íets maar niet voldoende naar mijn idee. De melatonine doet niet altijd zijn werk, het kan soms erg lang duren voordat ik slaap. De arts zei ook dat ik het kan nemen als ik na een half uur nog niet slaap, dus niet op voorhand

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:16

Pfff, wat een hoop informatie ook allemaal he, wat op je afkomt. Hoe voel je je vandaag?

Ik ben een slechte slaper door neurotische piekergedachten. Om door te slapen helpt melatonine fantastisch, maar bij het inslapen gebruik ik een audioboek. Op het stilste volume één oortje in, en meestal haal ik de tien minuten niet. Had ik dat maar eerder ontdekt... Ik dacht, ik deel het maar :)

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 12:29

Vandaag voel ik me behoorlijk leeg. De eerste citalopram zit erin, ik wacht het rustig af.

Ik luister of een guided meditatoin of naar natuurgeluiden via de app relax melodies. Echt een aanrader ook!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:47

grijs_wolkje schreef:
_lautje_ - tja. Het zelf niet herkennen weet ik niet natuurlijk. Ze zullen vast wel weten wat ze moeten doen om dat uit te pluizen, al schijnt dat niet makkelijk te zijn.

Bhriseis- ik heb valeriaan overdag en melatonine om te slapen geprobeerd. De valeriaan doet wel íets maar niet voldoende naar mijn idee. De melatonine doet niet altijd zijn werk, het kan soms erg lang duren voordat ik slaap. De arts zei ook dat ik het kan nemen als ik na een half uur nog niet slaap, dus niet op voorhand

Heb je weleens Valdisper nacht gebruikt? ik heb hier zelf goede ervaringen mee naar twee jaar slaapmedicijnen gebruik. Ik neem er twee in ,een uur voordat ik ga slapen.
Gebruik ze nu al even niet meer. Maar heb ze nog wel in geval van nood.

Ik gebruik zelf Citalopram 20 mg.
Het opstarten vond ik echt een hel, had ook veel bijwerkingen.
De klachten kunnen in het begin juist erger worden, na 8 weken werd het iets minder bij mij.

Nu voel ik mij er erg goed bij.

grijs_wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 12:59

Bedankt toverbal, ik ga eens kijken naar valdispert nacht. De opstart kan inderdaad moeilijk zijn heb ik gehoord, nu weet ik niet hoe dat zit met de lage dosering van 5mg.. begon jij meteen met 20?

Mijn moeder gebruikt 40mg per dag, maar ze heeft géén depressie zegt ze. Alleen als ze 20mg per dag neemt ja, dan wel. :+ weet niet goed hoe ik daarover denk :') ik heb trouwens niet eens plek in mijn hoofd om daarover na te denken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:06

Heftig om zoveel nieuws tegelijk te horen!
Met Temazepam zou ik idd oppassen. Ik heb het voorgeschreven gekregen voor mijn slaapstoornis.
Het is echt megaverslavend en na een paar weken werkt de huidige dosis niet meer. Ik werd er ook enorm humeurig van.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:08

Ik lees al een tijdje mee. Hoe zit het met die medicijnen en de eventuele zwangerschap? Kan dit geen kwaad.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:13

Fee_ schreef:
Ik lees al een tijdje mee. Hoe zit het met die medicijnen en de eventuele zwangerschap? Kan dit geen kwaad.

Temazepam mag
Citalopram ook

Medicatie kan je opzoeken op www.lareb.nl

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:43

Ja ik dacht het al wel hoor. Ze zullen het natuurlijk niet zo maar voorschrijven. Gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:27

Citalopram moet je altijd opbouwen begreep ik toen. Ik ben in een paar maanden van 5 nar 20 opgebouwd. En volgens mij was het zo dat je per verhoging zo'n 2 weken extra last kon hebben.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:04

Inslapen met natuurgeluiden klinkt ook erg fijn!

Temazepam kan ook gevaarlijk zijn omdat het lang in je lichaam zit en je er geen alcohol bij mag drinken. En dat je echt moet afkicken/ontwennen als je na een tijdje dagelijks nemen stopt. Beter dat je dat weet, lijkt me