Hoe vaak douchen jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak douche jij per week?

1-2 keer
176 (10%)
3-4 keer
482 (29%)
5-6 keer
192 (11%)
(Bijna) elke dag
761 (47%)

Totaal aantal stemmen: 1611

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:53

Ik douch mezelf om de dag, ik voel mij hier prima bij. Schoon ondergoed dagelijks en de rest van mijn kleding wissel ik nadat ik heb gedoucht (dus om de dag een nieuw setje). Bh's was ik eens per maand (ik wissel 4 bh's af) en beddengoed 1x in de drie weken geloof ik.

Ik vraag me erg af wat de term 'vies' inhoud voor jullie? Als ik mezelf vies vind dan komt dat of doordat ik erg gezweet heb of doordat ik echt vies ben, als in modder o.i.d. Ik heb een bijbaantje op een kantoor en daarnaast ben ik mijn scriptie thuis aan het schrijven. In mijn ogen ben ik dus niet vies.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:11

LadyMadonna schreef:
Doubtless schreef:
Wat een hoop mensen met smetvrees zeg :D Gaan jullie wel eens kamperen/survivallen?

Ik heb absoluut geen smetvrees, maar kramperen doe ik niet hoor :=

'Kramperen'. Is dat expres? :)

Grappig dat je dat zegt. De laatste keer dat ik niet dagelijks douchte was toen ik op de camping stond. Het warm water was kapot (het was sowieso al een mega-spartaanse camping, je kon er je tent neerzetten en je tanden poetsen, dat was het wel) en ik had geen zin in elke avond een kouwe douche. De eerste avond wel gegaan. Ik was net met een kilo of twintig aan bagage naar Duitsland gefietst, dan wordt het wel tijd voor een stortbad, koud of niet. :D

Dus om kort te gaan: ik douch dagelijks maar ik zou niet van mezelf willen beweren dat ik smetvrees heb...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:14

Wij waren vorig jaar 2 weken op rondreis. 2 dagen primitief kamperen (geen electra, geen stromend water) 1 dag motel. We hadden dagen met flinke hikes en zomerse temperaturen en met 3 man in een tent viel het me alleszins mee met de geurtjes :P

Ik dènk dat het vooral het idee is.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:17

Qimm schreef:
Wij waren vorig jaar 2 weken op rondreis. 2 dagen primitief kamperen (geen electra, geen stromend water) 1 dag motel. We hadden dagen met flinke hikes en zomerse temperaturen en met 3 man in een tent viel het me alleszins mee met de geurtjes :P

Ik dènk dat het vooral het idee is.

Ja, maar als je alle drie meurt merk je er al een stuk minder van...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:23

Ik was mijn beddengoed 1x in de 2/3 weken. In de zomer wel echt elke 2 weken. Schone onderbroek elke ochtend (tenzij ik 's avonds heb gesport, dan trek ik m aan als ik heb gedouchet erna) sportbh draag ik maar 1x, want die is wel echt nat van het zweten. Andere bh's doe ik 2 weken mee (3 stuks) en die wissel ik een beetje met elkaar af. Probeer om de dag een andere aan te doen (is ook beter voor je bh's blijft de rek er beter inzitten).

Handdoeken doen we een week mee, maar ik douche dan ook maar 3 a 4x pw. Vriend doet een halve week met zijn handdoek, die douchet elke dag.

Broeken draag ik gerust een week (werk 3 dagen per week in uniform dus heb ik mn broek alleen aan als ik naar mn werk loop en vervolgens weer naar huis) sportbroeken draag ik meestal 2x voordat ik ze was. Shirts draag ik meestal 2 dagen.

Daarnaast bestaan er ziektes (weet ff niet meer welke) die je oploopt van te schoon zijn. Die ziektes bestaan namelijk niet in 3e wereld landen, waar de algemene hygiëne een stuk lager is.
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 07-12-17 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:24

Tazzey schreef:
Wat een onzin trouwens dat hygiënisch leven slecht voor je zou zijn.

Ik had hygiënisch getypt, niet 'hygiënisch'. Vrij belangrijke nuance. En wat jij onzin noemt, is nochtans tegenwoordig wel algemeen geweten hoor, er zijn honderden artikels over te vinden:

http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/is-jezelf-wassen-met-zeep-nu-ook-al-ongezond/article-normal-619207.html

https://gezondidee.mumc.nl/alles-over-hygiene-en-waarom-we-soms-niet-te-schoon-moeten-zijn

https://www.gezond.be/leven-we-vandaag-te-hygienisch/

http://www.humo.be/humo-archief/378029/humos-grote-hygiene-enquete-hoe-proper-bent-u-eigenlijk-je-elke-dag-wassen-is-niet-per-se-gezond

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Wat wél belangrijk is, staat in 1 v bovenstaande links, is je tanden dagelijks poetsen. Daar beweren ze dat overdaad niet schaadt, maar ik moest van mijn tandarts toch een klein beetje gas terugnemen, ik poetste wel te veel en te grondig en beschadigde mijn glazuurlaag.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:32

Minimaal 1 x per dag :+

's Avonds sowieso altijd, ik MOET schoon mijn bed in, anders vind ik het echt vies.

's Ochtends af en toe of in het weekend

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:42

Dagelijks/om de dag!
Meestal dagelijks (werk op een stal) dus dan toch wel zo fris na het werk even te douchen. :o
Maar bijvoorbeeld wanneer ik een vrije dag heb sla ik wel eens een dagje over.

Haar was ik 2xpw/ om de 3 dagen

Of wanneer we op concours zijn, vaak vrijdag t/m zondag. Douche is in de vrachtwagen en water komt uit een tank, met 3+ personen ben je toch wel een beetje zuinig op het water meestal douche ik dan vrijdag of zaterdag. En dan zondag's als we terug zijn gewoon thuis uitgebreid douchen :+

Laurora

Re: Hoe vaak douchen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 01:54

Bijna iedereen in dit topic douched onder andere om het warm te krijgen.... Ben ik dan de enige die het koud krijgt van douchen?
Maakt niet uit welke watertemperatuur ik gebruik, heet, koud, ergens middenin.... Ik kom de douche uit, droog me af, kleed me aan, heb het eerst een halfuur super warm, begin dan ontzettend te zweten en krijg het vervolgens zo koud dat het de rest van de dag kan duren voor ik weer warm ben (pas wanneer ik naar bed ga dus)
Ik douche dus sowieso nooit 's ochtens, dat is gewoon echt niet te doen. Ook even kort afspoelen heeft dit effect.
Met een washandje met warm water heb ik echt nergens last van.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 07:55

Doubtless schreef:
Wat een hoop mensen met smetvrees zeg :D Gaan jullie wel eens kamperen/survivallen?

Ik douche dagelijks (thuis) maar heb geen enkele moeite met 3 of 4 dagen niet douchen op een festival. Of inderdaad kamperen zonder faciliteiten, geen enkel probleem. Ik geniet dan weer extra van mijn eerstvolgende douche. :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:13

Maar Leo, vind jij het ook per definitie vies als iemand niet dagelijks doucht?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:15

Leo schreef:
Doubtless schreef:

Ik douche dagelijks (thuis) maar heb geen enkele moeite met 3 of 4 dagen niet douchen op een festival. Of inderdaad kamperen zonder faciliteiten, geen enkel probleem. Ik geniet dan weer extra van mijn eerstvolgende douche. :D

Ja die eerste douche is écht genieten haha :') :=

Een boel mensen voelen zich aangevallen door de term smetvrees zie ik; ik zou het niet te persoonlijk opvatten. En ik zal smetvrees dan voortaan "ik-moet-2-keer-per-dag-douchen-en-zelfs-na-een-dag-niks-doen-iig-voor-ik-in-mijn-bed-stap" noemen.

Ik las al dat iemand het eerder zei; ik douche wanneer het nodig is. Maar in de winter, icm kantoorwerk en zonder paardrijden/op sportvrije dagen, sla ik gerust een dag over.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:19

Maar het is toch ook lichtelijk smetvrees? Dat je na 1 x niet douchen ranzig voeld , na 1 x dragen van een tshirt een schone aan moet hebben enzenz

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:26

Ik douche elke dag, en trek elke dag een schoon shirt aan maar mijn kamer is een puinhoop. Ik heb geen "smetvrees" :+

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:42

Ik douche elke avond, en was mijn haar ook elke dag. Weet dat het niet goed is voor je haar maar anders heb ik niet het gevoel dat ik gedoucht heb.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:50

De ene noemt iemand die niet dagelijks onder de douche staat en wat langer met een handdoek doet 'vies'. De ander vindt dat mensen die er zo over denken "smetvrees' hebben.
Ligt naar mijn idee in lijn met elkaar. Want het IS niet vies en ze HEBBEN geen smetvrees. Maar beide is om er een 'naampje' aan te geven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:55

Nee hoor Laurora ik krijg het ook koud van douchen. Als ik het warm wil krijgen ga ik in bad :j

Wij gingen vroeger low budget op scouting kamp. Konden we 1 keer per week een camping betalen rest was wild kamperen. Dan ben je echt niet al te fris meer := maar o zo lekker om dan te douchen :)) . Ik nam altijd van die wegwerpwashandjes met lotion mee. Heb je toch een klein beetje het idee dat je opgefrist bent. En bij voorkeur kozen we een overnachtingsplek aan stromend water, kon je iig even je voeten poedelen of, als het diep genoeg was jezelf onderdompelen. We hebben zelfs eens gratis mogen overnachten bij het lokale openluchtzwembad. Ideaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:59

Kabayo schreef:
Maar het is toch ook lichtelijk smetvrees? Dat je na 1 x niet douchen ranzig voeld , na 1 x dragen van een tshirt een schone aan moet hebben enzenz

Vind ik niet hoor :=

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 09:02

Ik douche ook elke dag en doe elke dag een schoon t-shirt aan, maar om dat smetvrees te noemen...
Deze zomer ga ik ook 9 dagen naar zweden, kano'en en slapen in tenten. Ik verwacht ook niet dat ik daar vaak kan douche hoor.
Wat ik wel echt erg vind, als je stinkt en het niet begrijpt als mensen je dat proberen duidelijk te maken. Zo hadden wij een vriendin die op skireis van 6 dagen 2x gedoucht heeft ofzo. We skiede dagelijks 2x... En ze stonk echt zo hard. Je viel bijna flauw op haar bed. We hebben meermaals gezegd dat het stonk rond haar bed en dat het niet zo proper is om niet te douche als je hard zweet bij het skiën...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:04

Nathalie18x schreef:
Ik douche elke dag, en trek elke dag een schoon shirt aan maar mijn kamer is een puinhoop. Ik heb geen "smetvrees" :+

Voel je dan gewoon niet aangesproken :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:08

Het is al eerder gezegd maar gooien met de term smetvrees raakt kant noch wal. Smetvrees is een dwangstoornis en heeft totaal niets te maken met iedere dag (willen) douchen ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:15

Toch interessant topic om te lezen. Ik reis nogal eens en buiten de eerste wereld worden de ‘westerlingen’ maar raar en enorm obsessief schoon gevonden (terwijl ik daar weinig stankjes ruik eigenlijk bij de locals, al is de geur wel anders vaak). Het lijkt ook wel alsof we hier massaal alles dat naar mens ruikt vies vinden, alles dient naar douchegel, parfum en deo te ruiken. Oh wee als we een natuurlijke menselijke geur ontdekken!

En een goede bacterien balans, op oa de huid, is eigenlijk enorm gezond voor je huid. Grappig ook dat de zeep fabrikanten dat wel doorhebben en zo ‘mild mogelijke’ zeep maken. Terwijl zonder zeep nog veel milder is (maar niet zo lucratief).

Om ot te blijven, ik ben voldoende westers om om de dag te douchen. Heb ook wat afkeer van de natuurlijke menselijke geur :P

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:15

Maartje1990 schreef:
Kabayo schreef:

Vind ik niet hoor :=

Dat is het inderdaad niet, en al helemaal niet als je iemand bent die na 1 suf huishoudelijk klusje of een paar minuutjes lopen al flink loopt te zweten. Dan ben jij/je shirt echt niet fris meer aan hef eind van de dag en is dat gevoel gewoon terecht, kan ik je uit eigen ervaring vertellen :j voor mensen die niet echt zweten of niet zo snel stinken is dat al weer anders.
Zou de term smetvrees nog maar eens even googelen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:16

Jammer dat iedereen hier zo weinig inlevingsvermogen heeft en zich niet kan voorstellen dat elk lichaam anders is.
Ik douche elke dag omdat ik dat zelf fijn vind. Als ik een keer een luie zondag oversla voel ik mij ook echt een beetje viezig. Maar ik kan me best goed voorstellen dat voor iemand die minder zweet of minder snel vettig haar krijgt het niet nodig is om elke dag te wassen. In mijn omgeving heb ik niet echt ervaren dat iemand heel erg stinkt, dus ik ga er vanuit dat iedereen precies doet wat hun lichaam nodig heeft om verzorgd te blijven!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:26

Qimm schreef:
Maar Leo, vind jij het ook per definitie vies als iemand niet dagelijks doucht?

Nee hoor, iedereen moet het voor zichzelf bepalen :j ik kan me er voor mezelf niks bij voorstellen om (thuis) niet dagelijks te douchen. Ook als ik niks doe (al komt dat zelden voor :') ) Maar dat is puur eigen gevoel en hoe ik het van huis uit gewend was. :) als dat voor een ander anders is heb ik daar geen moeite mee.