Zwemmen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:45

welshfan97 schreef:
oh zo haha, ja het is wel even oefenen. mij helpt het heel erg om onder water uit te blazen, dan moet ik wel ademhalen als ik boven kom en kan ik het ook niet vergeten.

Goede tip!

Training van gisteren:
-inzwemmen (100m BC, 50m SS, 50m RS, 50m BC, 50m SS)
-200m wissel
-2*50m (25m wrikken, 25 BC armen)
- 200m BC
-2*50m (25m wrikken, 25m BC)
- 200m BC
- 2*50m BC (1e 15m maximaal tempo, overige m rustiger tempo, iedere 1,5min vertrekken)
- 2*50m RC (1e 15m maximaal tempo, overige m rustiger tempo, iedere 1,5min vertrekken)
- 4*150m (75m BC, 50m RC, 25m SS)
- 2*25m BC maximaal tempo, iedere 0,5min vertrekken
- 100m uitzwemmen

Totale afstand training: 2050m
(Net iets minder dan een uur gezwommen)

Ik heb het idee dat ik wat allergisch ben voor het chloor. Dag na het zwemmen is mijn neus altijd enorm verstopt. Meer mensen die hier last van hebben en een tip hebben?

Zilfstar

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:46

@porcelain… ow dat is lastig met dat chloor. Mijn neus is wel altijd wat uitgedroogd de volgende dag... maar echt verstopt niet. Neusklemmetje?

Ik heb gisteren een nieuw persoonlijk record gezwommen. Echt zo super. Ik wilde onder de 33 komen nav vorige week. Maar ik deed de 1000 meter schoolslag in 30:35!!Dus echt VET eronder.. Was ook heel constant aan het zwemmen want de 400 meter zat ik op 12minuut-en een beetje. En mijn app laat ook zien dat ik elke 100 meter zo tegen die 3 minuten zat. Dus echt super trots op mezelf. Nu onder die 30 komen HAHA maar dat zal nog wel effe duren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:50

Wat goed!

Onder water uitademen doe ik ook met schoolslag :j

Ik ben een paar jaar terug ook begonnen met 33 minuten voor 1 km zwemmen schoolslag. Tegenwoordig, als ik mn best doe dan red ik het ook in 27 minuten :D

Ik heb totaal geen focus dus als ik niet oplet dan is het al snel 'tralalalala, dumptiedumtiedum, welke boodschapjes moet ik nog halen etc.etc.' dus dan schiet het niet op :+ Mijn persoonlijke tactiek is nu om minder dan een half uur voor sluitingstijd in het water te liggen, dan moet ik wel doorzwemmen wil ik de kilometer halen :))

Voor mij hielp het trouwens echt om met een zwembrilletje te zwemmen, ik zwom plots een stuk sneller :))

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:57

Ja zwembrilletje heb ik ook. Ook ivm met mijn lenzen...

Ik focus me erg op mijn slagen en probeer er een x aantal per baan te doen. Dus ben steeds aan het tellen... en let op de klok om te timen dat elke baan binnen 45 sec of sneller gaat. Dat helpt me want met mijn ADHD ben ik anders ook van "1 slag, 2 slag, water, does, hok, duif, schapen, old macDonald had a farm… HEE Macarena...." :+

Heb zoon ook verteld: ik ga eerst voor die 1000 meter, dus dan praat ik niet. Mag prima met me meezwemmen en voor me uit als haasje... Maar pas als ik die 1000 gehaald heb kletsen we weer.

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:39

Ja, misschien wel een idee dat neusklemmetje!

Goed bezig, zilfstar!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:11

Ik zie dit topic nu pas! Ik ben ergens eind maart begonnen met zwemmen. Ik heb veel last van mijn onderrug, en voel mijn spier (die vast zit) daar wel echt na het zwemmen, maar ik heb wel het idee dat het goed is. Dat zegt mijn fysio ook wel haha :+

Maar ik ben aan het trainen voor de Amsterdam City Swim 9 september. 2018 meter zwemmen. Ik wil het in een uur redden eigenlijk. Eind april kon ik 75 meter borstcrawl (dan gaven mijn spieren het op haha) maar toen kreeg ik een longontsteking... Heel langzaam gaat het wel beter maar ik merk heel erg dat ik nog lang niet op mijn oude niveau zit. Schoolslag gaat prima (33 min per kilometer) alleen die borstcrawl... Ik haal elke slag met mijn rechter arm adem, maar merk gewoon dat ik niet genoeg lucht binnen kan krijgen ofzo. Na 25 meter ben ik helemaal gesloopt. Gewoon adem te kort. Ik ben nu iets meer dan een maand van de antibiotica af, dus had gehoopt dat het al wel wat beter zou zijn :7 Iemand hier toevallig tips voor?

Ik hoef niet heel veel te borstcrawlen, maar rustig 4x 200 meter kunnen borstcrawlen (tussendoor schoolslag) op 9 september zou ik wel heel fijn vinden. Al lijkt dat doel me nu veel te hoog gegrepen...

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:12

Floriske: Gewoon de tijd geven! Ik heb vorig jaar augustus een longontsteking gehad. Waarbij de antibiotica niet aansloeg en ik dus zo ong 4 verschillende AB gehad heb in 2 weken tijd!
Nu had ik in juni vorig jaar een longembolie en in aug dus die longontsteking, waarbij de longvliezen ook gezellig mee deden, longpunctie gehad ivm teveel vocht ander de long. Dus misschien niet te vergelijken, maar het is logisch dat je nog helemaal gesloopt bent!

Ik ben nu eindelijk weer aan het zwemmen en dat is dus bijna een jaar later!

Ik merk trouwens dat ik met borstcrawl zowiezo helemaal stuk ga, dan kan ik niet goed ademhalen tussen door en kom ik dus ook adem te kort.... ik houd het dus bij schoolslag.

Gisteren morgen weer gezwommen en dit ging erg lekker!

Wel een goed doel! ACS! Succes alvast!!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:19

Oh wow wat heftig Margreet! Eerst een longembolie en dan zo'n heftige ontsteking er achteraan... Het ligt er bij mij misschien ook aan dat ik gewoon griepverschijnselen had die lang duurde, toen maar eens naar de huisarts ging, die luisterde, gaf me antibiotica en 4 dagen later (wel braaf de kuur af gemaakt natuurlijk) voelde ik me weer 'goed'. Wel kortademig, trappen lopen moest ik niet proberen, maar niet meer ziek. Het voelde voor mij dus als echt iets lichts en dat ik daar nu nog last van heb kan ik niet zo goed hebben misschien :+

Ik hoop toch dat het beter wordt, want alleen schoolslag ga ik waarschijnlijk net niet redden in een uur :(

Dankjewel! En heel fijn dat je nu wel weer kan zwemmen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:40

Borstcrawl doe ik ook niet aan :\

Ik heb dat nooit echt goed geleerd en heb de kunst een beetje afgekeken van anderen in het bad. Dat gaat ongeveer 1 baantje goed en daarna begin ik te zinken :')
Toch iets mis met mn techniek denk ik :+

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:15

Gisteren weer training gehad en alweer in totaal 2250m gezwommen, net als 2 vd 3 eerdere trainingen die ik hier gedeeld heb :) wat een toeval!

De training was als volgt:
-10 min inzwemmen (100m BC, 50m SS, 50m RC, 100m BC, 50m SS)
- 2*400m BC (20sec rust tussendoor
- 4* (25m wrikken, 75m SNK)
- 2* (100m armen, 100m benen, 100m hele slag BC)
- 3*25m onderwater

Zijn er anderen die nog gezwommen hebben afgelopen dagen?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:33

Ik ga nu dadelijk weer zwemmen. Ik volg nooit compleet mijn plan, maar kijk een beetje hoe ik me voel tijdens de training.
Maar mijn plan is:
10 min inzwemmen (enkel schoolslag, +/- 250 meter waarschijnlijk), met wat spieren rekken tussendoor (even minuutje stoppen om spieren te rekken, maar ook bvb even 4 slagen borstcrawl tussendoor, of even 4 slagen rugcrawl enz.)

Dan ben ik vandaag van plan spieren te trainen dus:
2x 1 minuut watertrappelen (tussendoor 50 meter schoolslag).
Dan 25m borstcrawl rustig, terug schoolslag.
25m borstcrawl voluit, terug schoolslag.
Minuut bijkomen, wat spieren rekken.
25m schoolslag sprint, terug schoolslag.
25m borstcrawl rustig, terug schoolslag.
25m borstcrawl voluit, terug schoolslag.
50m rugcrawl.
En van dat soort sessies doe ik wat afwisselen, voor een minuut of 15.

Dan 5min schoolslag rustig.

Dan nog 10 minuten van dat soort sessies als hierboven.

Dan 2x1 minuut watertrappelen (50m schoolslag tussendoor)

Dan 5 min uitzwemmen (enkel schoolslag, +/- 100 meter), dan nog 100m schoolslag afwisselen met een paar slagen borst/rugcrawl. Wat spieren rekken en mijn training voor vandaag is weer voorbij.

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:42

@floriske: wat een discipline als je jezelf weet te motiveren tot de oefeningen die je beschrijft. Respect!
Ik heb echt een trainer aan de badrand nodig die zegt wat ik moet doen en me een figuurlijke schop onder mn kont geeft..

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:28

Ik heb vandaag weer 40 baantjes gedaan.

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:27

Goed bezig jeetje77!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:38

Helemaal gemist dat het topic weer "actief" is leuk ...had hem namelijk
ontstipt ... O:)
Haak hier dus weer in , en zal eens bij lezen .

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:42

@Time2Tri: leuk dat je weer volgt!
Aan je naam begrijp ik dat je triathlons doet? Vertel meer!
Wat voor afstanden? Hoe ziet je training er uit? Er naast nog tijd om te paardrijden?
Ik heb mezelf als doel gesteld om volgend jaar mee te doen aan een sprint triatlon. Hoor heel graag ervaringen van anderen!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:09

:wave: Ja ... klopt .
Ben in augustus 2015 doordat ik de sportschool wisselde in zo,n triathlon groep binnen gerold :D
Ben begonnen met hardlooptraining en kracht / core .
In oktober een grote buikwand correctie gehad , een paar maanden gepauzeerd .
Begin 2016 weer begonnen , daar kwam spinning bij .Voordat jaar stond trainings kamp Mallorca op de planning .
Iedereen kan mee zei de trainer
Dus racefiets gekocht ... tja ... toen begon de trainer van “ nu nog zwemmen “
:x :n ... echt nie ... heb als kind al paniek in het water ...
Maar uiteindelijk heeft hij me toch in het water gekregen ... en man man ...leer op je vijftigste nog BC ... frustraties , UPS and downs ... na ja het zal niet mijn sterkste discipline worden .
Maar we doen ons best .

In 2016 twee triathlons gedaan , een 1/8 en een 1/16 .
Afgelopen jaar 7 X een 1/8 .
Dit jaar een duathlon gedaan , begin juni een 1/8 en 7 juli start ik in Beesd voor het eerst over een 1/4 .
In september wil ik dan een olympische doen .

Trainingen : naast mijn werk zo,n 10 uur per week . Dus thuis blijven geregeld dingen liggen :=

Gisteren een koppeltraining gedaan : 40 km fietsen dan 45 min hardlopen waarvan 20 min in een hogere HF .
Vanochtend snelheidsintervallen op de fiets ... (56 km )

Er is een triathlon topic :D

[MWS] Keep calm and do triathlon

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:33

Whoop whoop, kom even binnenvallen voor last minute advies. Stel je voor, je kan niet echt echt de borstcrawl (is ietsje sneller (5sec) op de 25m) en... je kan geen keerpunt...
En dan moet je a.s. zaterdag zo snel mogelijk 200m zwemmen... Kan nog 1X zwemmen ervoor. Zou je dan nog een keer keerpunt proberen te leren of gewoon tot t einde zwemmen en dan eerst met je handen vasthouden en dan met je benen jezelf wegduwen :o

Alvast bedankt als iemand me raad wil geven :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:39

Lijkt me sterk dat je met 1 keer oefenen een keerpunt voor elkaar krijgt .

Ik zou voor deze optie gaan ( wat je zelf dus ook al aangeeft )
Vond alleen een Duits filmpje :o

https://m.youtube.com/watch?v=iGTteXex-a8

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:44

je kan het zeker eens proberen, ik ken mensen die het echt zo onder de knie hadden.
Zelf ben ik er niet zeker genoeg voor om het te doen als er andere in de buurt zwemmen dus ik kan het nog steeds niet met andere erbij. Het andere keren hoef je niet met je handen echt vast te houden. je kan komen aanzwemmen, (rechter)hand tegen de muur, voeten erbij (door de vaart die je hebt hoef je je niet naar de muur te trekken), linksom/achterover keren en weer afzetten (linker arm blijft als het ware de hele tijd wijzen naar de baan ipv de muur). Ik keer zo altijd en keer hierin net zo snel als mijn teamgenootjes van de triatlon. (dat was de eis, ik moest dit net zo snel kunnen als zij de koprol maken anders moest ik ook aan de koprol gaan geloven) :o

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:54

Thnx voor de tips! Ga het denk ik proberen te leren en als ik geluk heb iemand mee slepen en anders kan ik het al een stuk verbeteren door niet echt vast te houden dus :) thnx!!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:26

Vandaag training gehad , niet super veel meters gemaakt . (1050 meter )
Maar veel techniek oefeningen gedaan .
150 meter ingezwommen , toen met adem techniek begonnen .
Ieder 25 meter baan heen naar rechts ademen , korte pauze dan 25 meter terug naar links ademen .
Eerst iedere 2 slagen ademen , dan de 4 de 6,8 en 10 .
Dan merk je echt dat je glijd fase verbeterd . Aan de andere kant is het ook mentaal de rust te bewaren .
Dan nog met hoge elleboog gezwommen , met je vingers over het water slepen .
En tot slot nog wat 100 meter blokken .

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:29

Wat een leuk topic!
Ik zit al een tijdje te denken dat ik weer wil zwemmen, ik heb 2 maanden geleden ook weer een badpak gescoord in de uitverkoop dus daar was ik hartstikke blij mee.

Maar het komt er nu maar niet echt van, ik woon nu tijdelijk in amersfoort en hier heb ik niet echt de rust en ruimte gehad om te gaan kijken naar een zwembad en uitzoeken wanneer het het rustigst is want naast een vaste plek heb ik het liefst zoveel mogelijk ruimte O:) In Brussel ga ik dit van de zomer ook weer hebben dus ik hoop dat ik in ieder geval volgende week in mijn mini vakantie even de tijd kan hebben om 1 keer te gaan naar mijn oude zwembad. Super jammer dat er staking is einde van de week anders was ik dan misschien van de week al eens gegaan.
Ik heb vroeger veel wedstrijd gezwommen en de technieken heb ik zeker nog maar de conditie is vreselijk laag. Deed ook zo 2 km trainingen in een uur, dat zal nu denk ik niet meer gaan :') Zal eens kijken of ik gebruik kan maken van wat trainingsschema's van hier.

Edit; ik ben al zo lang niet meer bij mijn oude zwembad geweest dat ik nu pas mee krijg dat ze bezig zijn met de 25 jaar oude glijbaan te vervangen en dat die er zelfs al in had moeten zitten :')

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 06:27

porcelain schreef:
Ik heb het idee dat ik wat allergisch ben voor het chloor. Dag na het zwemmen is mijn neus altijd enorm verstopt. Meer mensen die hier last van hebben en een tip hebben?

Ik ken er genoeg die daar last van hebben .
Zelf zwem ik altijd met neusklem .

@Mixje90 ; Heb je je keerpunt al geoefend ?

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 06:58

Ja leuk, ik zwem ook! Tegenover mijn werk is een zwembad en ik ga gemiddeld twee keer per week in de pauze baantjes trekken. Geen idee hoe ver ik dan zwem, want ik moet soms eerder im de baan omkeren om mensen te ontwijken. ;-)

Overigens doe ik alleen schoolslag, zodat ik na mijn pauze niet met een afdruk van een brilletje weer op mijn werk zit. Of zijn er ook zwembrillen die goed afsluiten en geen afdruk achter laten?