Vtamine d te kort lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:56

Air, op zo een manier ga ik met werkelijk niemand een gesprek aan. :wave:
Wat een onprettige houding in een topic vol mensen die er serieus mee bezig zijn om zich goed of beter te voelen, waarden in de gaten houden en informatie met elkaar delen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:39

Wat vind je precies onprettig aan mijn houding?

Het is best wel vermoeiend als mensen je beoordelen omdat je geen bloedonderzoek gedaan hebt en daarbij de artikelen en de onderzoeken die er geplaatst zijn dan compleet negeren, het voelt inderdaad dan niet alsof iemand wil helpen en wil informeren, maar alleen maar negatief wil zijn.

Er wordt gedaan alsof vitamine D bijnnemen hetzelfde is als je paard zelf gaan bekappen nadat je er wat theorie over gelezen hebt. Ik denk dat het echt heel erg overschat wordt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:05

Canon schreef:
Ondertussen zoek ik in mijn vrije tijd rustig door naar mijn vitamine-D (droom)lamp. Hoe meer ik lees hoe blijer ik wordt! :D

Klinkt interessant! Dat is weer wat anders dan een daglichtlamp? Ik zie dat die vooral de melatonine aanmaak stoppen in de ochtend waardoor je wakkerder wordt. Als er zoiets is waarbij je ook vitamine D binnenkrijgt zou dat ideaal zijn :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:34

Janneke2 schreef:
De logica van olie of pillen is simpele biologie : vitamine D is vetoplosbaar.

Wil je dat in een tablet behouden (....daar kunnen redenen voor zijn, maar waarom zou je normaliter die moeite doen??) dan worden het peperdure tabletten.
Of goedkope tabletten 'goedkoop duurkoop', want het werkt niet.

Dat maakt niets uit, je moet de tabletten alleen innemen tijdens het eten zodat ze in het vet van je eten kunnen oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:46

Air schreef:
Wat vind je precies onprettig aan mijn houding?

Het is best wel vermoeiend als mensen je beoordelen omdat je geen bloedonderzoek gedaan hebt en daarbij de artikelen en de onderzoeken die er geplaatst zijn dan compleet negeren, het voelt inderdaad dan niet alsof iemand wil helpen en wil informeren, maar alleen maar negatief wil zijn.

Er wordt gedaan alsof vitamine D bijnnemen hetzelfde is als je paard zelf gaan bekappen nadat je er wat theorie over gelezen hebt. Ik denk dat het echt heel erg overschat wordt.

Dan kun je toch ook zelf artikelen/onderzoeken opzoeken over vit k2.

Ik heb mij verdiept in vit d en b12. Omdat ik al jaren oorlog heb gehad met artsen erover. Inmiddels juiste behandeling.

Roosje01

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 20:19

Ja gaat over d, maar vaak gaan die 2 tekorten samen en de klachten komen ook vaak overeen dus vandaar mijn verwijzing daarnaar. En daarbij kun je b12 niet bijslikken met tabletjes tenzij het smelttableten zijn die je onder je tong laat smelten. B12 is haast altijd met injecties via de huisarts.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:28

badeendje schreef:
Dat maakt niets uit, je moet de tabletten alleen innemen tijdens het eten zodat ze in het vet van je eten kunnen oplossen.

Kun je dit toelichten?
(Wat precies moet er in het vet van je eten oplossen? Het is niet zo dat vitamine D alleen voor de mens opneembaar is als er vet in de buurt is.)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:03

Ik meld mij ook. In juli 2018 heb ik mijn waardes voor vitamine D en vitamine B12 nog eens laten testen.
Voor vitamine D was het 83 en vitamine B12 was 312.
Mijn gevoel zij dat dit aardig laag was, maar volgens de huisarts was het beide prima.
Mijn klachten zijn met name: extreme vermoeidheid, snel vermoeide spieren (kan ook aan hypermobiliteit gelinkt worden), moeite om dingen te onthouden waar ik vroeger geen moeite mee had en verminderde concentratie.
Omdat mijn vermoeidheid echt extreme vormen aannam en er lichamelijk niets te vinden is, uiteindelijk bij een revalidatie-arts terecht gekomen. Volgens deze arts waren beide waardes toch wel aan de lage kant.
Ik slik nu sinds 3 weken vitamine D bij en ik merk een lichte, positieve verandering van mijn vermoeidheidsklachten.
Sinds 3 dagen slik ik nu ook vitamine B12 bij, dus daar kan ik nog weinig zinnigs over zeggen.
(Er is wel een revalidatie-traject aangevraagd, omdat ik ook echt wel uit de lichamelijke, negatieve spiraal moet zien te komen, het is even afwachten of de zorgverzekering dit gaat vergoeden)

Ik heb nooit geweten dat een vitamine tekort voor zoveel ''onverklaarbare'' klachten kan veroorzaken. Vond het altijd maar een beetje raar als mensen dat tegen mij zeiden. Maar nu weet ik (gelukkig!) wel beter!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:26

83 is niet echt laag lijkt mij? Mag altijd iets hoger maar of je daar echt al extreem moe van bent? Ik zat rond de 29...

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:36

Lifaya: het zal niet extreem laag zijn ;).
Maar de huisarts houd een minimale waarde aan van 50, en de revalidatie-arts zegt dat deze minimale waarde 80 zou moeten zijn. Deze arts zag de waarde het liefst zo rond de 100.
En zelf spreek ik ook nergens over extreem lage waardes ;).
Maar nu ik vitamine D ongeveer 3 weken bij slik, merk ik zeker wel een licht positief effect op mijn vermoeidheid.
En zoals ik ook al aangaf in mijn vorige post: de vermoeide spieren kunnen ook gelinkt worden aan mijn hypermobiliteit.
Dus nee, het is zeker niet alleen de waardes van vitamine D en B12 die voor mij aan de lage kant zijn, maar ik weet zeker dat het wel enige invloed had, anders had ik nu geen verschil gemerkt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:40

Itsme2, houd je ons op de hoogte ?!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 16:42

Wat betreft b12 daar is ook een topic voor. Heb daar zelf hoop dingen van bijgeleerd.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:57

Maris: doe ik :j
Roosje01: ik wist dat er een topic was ;)
Heb het wel eens globaal doorgelezen en volgens mij soms zelfs een vraag gesteld.
Maar ik ga het deze dagen even aandachtig doorlezen
:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:05

Is meer dat je zegt extreem vermoeid, daar lijkt je vit D niet laag genoeg voor dus wellicht dat er een andere oorzaak is bij zit. vandaar dat ik dat zei.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:10

Air schreef:
Canon schreef:
Ondertussen zoek ik in mijn vrije tijd rustig door naar mijn vitamine-D (droom)lamp. Hoe meer ik lees hoe blijer ik wordt! :D

Klinkt interessant! Dat is weer wat anders dan een daglichtlamp? Ik zie dat die vooral de melatonine aanmaak stoppen in de ochtend waardoor je wakkerder wordt. Als er zoiets is waarbij je ook vitamine D binnenkrijgt zou dat ideaal zijn :)

Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is als een daglichtlamp, maar dat probeer ik onder anderen te onderzoeken voor ik er eentje aanschaf. :D Ik zal hier wel delen wat ik heb gevonden! Ik denk dat meer mensen daar wat aan gaan hebben dan alleen ikzelf. :P

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:18

K zet even n comment om het later eens goed te kunnen lezen

Fijne kerst

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:55

Gelukkig nieuw jaar voor alle vitamine D lotgenoten!!

Ik wilde graag mijn ontdekkingen met de daglichtlamp met jullie delen. Ik heb flink wat onderzocht. Mijn onderzoekje ging zowel in op de opname van vitamine D, als wat het überhaupt is en waarvoor het allemaal nodig is. Onwijs interessant! Maar zo veel informatie.. Je kan er een studie voor beginnen. Dat wilde ik jullie niet aan doen. Ik zal de linkjes onderaan als bronnen delen, voor liefhebbers.

Helaas is mijn conclusie uit dat onderzoek dat de lamp niet bedoelt is voor het aanvullen van vitamine D. Vitamine D komt binnen via de huid via zonnestralen, door de (UVB) stralen die in het zonlicht zitten. (Of natuurlijk voeding of supplementen.) Dit wordt opgeslagen in onder andere vet in het lichaam, Het lichaam kan in tijden van een tekort aan gunstig licht de vitamine uit deze opslag halen. Vandaar ook dat het soms met olie wordt ingenomen, dat neemt het lichaam makkelijker en sneller op..

Maar terug naar de lamp: deze heeft geen UV straling en mag dat ook eigenlijk niet om de mogelijkheid tot huidbeschadiging, oogbeschadiging en verhoogde kans op bijvoorbeeld (huid)kanker. Maar die UV is nodig voor de vitamine D aanmaak, dus gaat deze lamp daarbij niet helpen..

Wel (!!) helpt hij bij vitamine D tekort symptomen door middel van het verminderen van Melatomine (slaaphormoon) en een goed dag/nacht-ritme. Wie in de ochtend voor de lamp gaat zitten, zet zijn lichaam op de aan-stand. Waarop het lichaam stoffen aanmaakt en opneemt of aanmaakt die een energiek gevoel geven en het gevoel triggeren dat je een heerlijk warme zonnige ochtend hebt gehad buiten.

Een daglichtlamp lijkt me nog steeds een machtig mooi idee, en ik ga verder met zoeken naar een goeie. Mijn ritme is nog steeds helemaal naar de filistijnen van afgelopen jaar en ik kan alle hulp gebruiken. Daar is de lamp dus weer perfect voor. Alleen niet voor Vitamine D opname.. Sorry guys :') Ik overweeg momenteel een daglicht-wekker. Om in elk geval mijn ochtenden te verbeteren en als nodig de wekker als normale lamp in te zetten.. het helpt wel, alleen niet zoals ik dacht/hoopte.

Hopelijk hebben meer mensen hier iets aan om fitter te voelen!

Bronnen: (voor nu)
Https://ww.de-lemniscaat.nl/vitamine-d-en-licht/
Https://shopvoorgezondheid.nl/daglichtlamp
Https://skinwiser.nl/vitamine-d-en-led-licht/

Ook wel enigzins interessant om door te scrollen:

Https://energiekevrouwenacademie.nl/vit ... gieniveau/

Dus dat eigenlijk..
Hopelijk gaat het goed met jullie en is iedereen bijgekomen van de kerst en oud-en-nieuw drukte. :o

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:22

Janneke2 schreef:
badeendje schreef:

Kun je dit toelichten?
(Wat precies moet er in het vet van je eten oplossen? Het is niet zo dat vitamine D alleen voor de mens opneembaar is als er vet in de buurt is.)

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Als je zo’n pil dus neemt tijdens het eten dan zal de vitamine in het vet van je eten oplossen en op die manier in je lichaam terechtkomen. Als je er geen vet bij eet zal je lichaam het niet kunnen opnemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:02

badeendje schreef:
Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Als je zo’n pil dus neemt tijdens het eten dan zal de vitamine in het vet van je eten oplossen en op die manier in je lichaam terechtkomen. Als je er geen vet bij eet zal je lichaam het niet kunnen opnemen.

De bui die ik zie hangen:
je slikt een pilletje van poeder etc en calcium, op het etiket staat vitamine D vermeld.
Omdat het pilletje niet vettig is, neemt het poeder de vitamine D niet op.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:01

Janneke2 schreef:
badeendje schreef:

De bui die ik zie hangen:
je slikt een pilletje van poeder etc en calcium, op het etiket staat vitamine D vermeld.
Omdat het pilletje niet vettig is, neemt het poeder de vitamine D niet op.

Het poeder hoeft de vitamine ook niet op te nemen, het moet juist in het vet terecht komen. Vergelijk het met keukenzout, dat is een vaste, wateroplosbare stof. Als vaste stof kan je lichaam er niets mee, maar zodra het is opgelost in water kan je lichaam het opnemen.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:50

Ivm vitaminen niet meer vergoed worden heeft mijn huisarts me overgezet van de divisun op calcium chew D3 500mg/800ie, zijn er hier meer mensen die daar op overgegaan zijn of al zo’n combi namen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:11

Ik zit er aan te denken om mn bloed weer te laten testen, ik kreeg vorig jaar ampullen en daarna elke dag een vit. D. Pil maar ik merk echt dat ik me weer futloos voel en ik mezelf niet meer warm kan krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:37

Citaat:
Het poeder hoeft de vitamine ook niet op te nemen, het moet juist in het vet terecht komen. Vergelijk het met keukenzout, dat is een vaste, wateroplosbare stof. Als vaste stof kan je lichaam er niets mee, maar zodra het is opgelost in water kan je lichaam het opnemen.

?
...men neme keukenzout en vitamine D.
Het keukenzout brengt een tijd door in hetzelfde bakje als de vitamine D, maar wordt simpelweg niet opgenomen.
Want vitamine D gaat geen verbinding aan met dat keukenzout.
...slik zulk spul maar niet.

Iedem dito met allerlei andere poeders etc. Ze gaan geen verbinding aan met de vitamine D, dus slik je poeder zonder vitamine D erin. Zonde van het geld.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:51

Janneke weet jij hoe het zit met die calci chew D3? De divisun was goed maar kan niet vinden hoe het nu precies zit met deze? Alleen dat ik strak een gedoe heb met mn ferro erbij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:25

...gesteld dat het op recept is, dan hoort er een uitgebreid onderzoek bij en 'dan zal het wel zo zijn' dat men in het lab uitgebreide maatregelen heeft genomen om zowel calcium als vitamine D in 1 pil te krijgen.
Daar zijn ook wel trucs voor.
(En daar betaal je ook voor.)

Maar de hema verkocht ooit ook zo iets: niet aan beginnen.