Bokkers op het autistisch spectrum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:52

Maanlicht schreef:
Ik kan ook geen namen en gezichten onthouden, super ongemakkelijk!

Bij mij is het zo erg dat ik de naam ben vergeten onmiddellijk nadat iemand zich voorstelt. Ik heb wel eens van die trucjes geprobeerd toe te passen om namen te onthouden, maar het lukt niet. Ik ontmoet met grote regelmaat nieuwe cursisten met hun hond. De hondennamen blijven wel hangen, maar de bijbehorende baas niet }:0

Lau

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:00

Ik ben heel goed met gezichten en namen, ik onthoud ze heel goed.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:14

Namen is drama hier. Maar gezichten gaan meestal wel goed.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:17

Daar hebben we dus dingen die ik weer helemaal niet herken:

1. Ik eet bijna alles, alleen bepaalde dingen niet. Denk hierbij aan Forel, tonijn, schaal- en schelpdieren en bepaalde salades. Ook eet ik geen aardbeien of citrus, maar dat heeft te maken met hoe mijn lijf daarop reageert. Jeuk en bultjes of aften in de mond zijn niet leuk...

2. Taal/ concentratie Ed zijn geen probleem voor mij.

3. Namen en gezichten en evenmin.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:07

Ik heb ook geen problemen met structuur van eten. Waar ik niet tegen kan is de structuur van bijvoorbeeld verband. Al die kleine vakjes. Ik kan me nog herinneren dat ik als kind mijn pols brak en ik gek werd van het gips. In mijn hoofd. Dat was het eerste moment dat ik besefte dat ik niet helemaal normaal reageerde op dingen. Dus ik hield het voor me.

Gezichten herken ik goed. Namen gaat de laatste tijd een stuk minder :+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:11

Hoe deden jullie het eigenlijk op school? Met zoveel indrukken en verschillende leraren. En niet te vergeten de druk van toetsen en testen enz?

Ik weet dat ik er toen heel goed tegen kon, maar dat ik er nu onder zou bezwijken. Sws sinds ik aan de medicatie ben kan ik veel minder hebben.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:35

Lau, ik vind de universiteit wel chill, met 3 weken een vak en dan een toets en dan pas weer het volgende vak. Ik kon trouwens niet goed met mijn minor overweg, daarbij liepen 9 weken lang drie vakken door elkaar. Het eerste semester met veel moeite wel alles gehaald en het tweede semester heb ik nu nog maar 1 van de drie vakken gehaald. De andere kan ik pas volgend jaar weer doen en van het collegevak moet ik maandag de toets inhalen en ik heb nog niet geleerd, dus dat wordt leuk..

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 13:43

Wisselend. Op de basisschool haalde ik vaak torenhoge cijfers. Hoogbegaafd en zo. En niet goed in gym, alles klopte. Op de middelbare school ging het anders. Ik liep tegen mijn slechte concentratie aan en werd lui, waardoor ik vaak dingen niet goed leerde. Uiteindelijk altijd zonder moeite overgegaan, maar ik had vooral hoge cijfers voor vakken die ik leuk vond, zoals Duits en Latijn.

Ik ben trouwens - volgens mij heb ik dat hier al verteld - na de brugklas verhuisd naar een andere stad, dus ook naar een andere school. Zwaar klote vond ik dat. Ik had wel even tijd nodig om mijn draai in die nieuwe klas te vinden ja. Als ik ooit gepest en als volslagen vreemde behandeld werd, dan was het in de tweede klas. Verder heb ik me ook niet altijd netjes gedragen, en dan niet op een gewone rebelsepubermanier. Ik schreef bijvoorbeeld liederen over leraren aan wie ik een hekel had (één lied werd uiteindelijk zeventig coupletten lang!), ik voegde de natuurkundeleraar toe op het absentenbord toen ik geen zin had in zijn les en ik heb zelfs weleens een keukenmes meegenomen. Voor die banketstaaf van Engels, een van de meeste gehate leraren op school. Natuurlijk voor de grap, maar de conrector zag er de humor niet zo van in...

De universiteit was weer een ander verhaal. Ik kon die grote eigen verantwoordelijkheid maar moeilijk aan en heb uiteindelijk tien jaar over mijn studie gedaan! Dat was ik van tevoren écht niet van plan... Ik liep al vertraging op als ik me online moest inschrijven voor vakken naar keuze. Kon ik niet, ik was een kneus met computers. Later bij het schrijven van een scriptie (twee keer, bachelor en master) ging het helemaal fout. Dat was een kwestie van jaren voordat ik ermee begon. Maar als ik eenmaal op gang was... zie hierboven, hollen of stilstaan. Zo zal het met mijn proefschrift vast ook wel gaan.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:01

Ik was zelf nooit echt een goede leerling.
Ik werd al gepest vanaf de peuterspeelzaal, dus ik was heel terug getrokken en op mezelf. Dan had ik ook nog het probleem dat ik cognitief boven gemiddeld ontwikkeld was. En met de rest zwaar onder niveau ontwikkeld was. Dus school was voor mij een grote hel. Ik ben tot eind middelbare school zwaar gepest. Ik heb mezelf nooit door ontwikkeld en was altijd terug getrokken. Ik verveelde mij ook voor het grootste gedeelte op school. De enige reden dat ik op vmbo bb zat is omdat ik niet kan rekenen.

Mijn leraar in groep 8 had de pik op mij en deed vrolijk mee aan de pesterijen. Daardoor heb ik ontzettend wangedrag ontwikkeld en ontplofte al bij het kleinste beetje. Ik was onhandelbaar en soms was er geen land met mij te bezeilen.
Ik zakte verder af en ben nadat ik mijn diploma heb gehaald nooit meer naar school gegaan. Dit was te veel en te confronterend. Ik was zo bang dat alles weer opnieuw ging beginnen. Al die jaren heb ik zo veel paniek gehad dat ik helemaal in mijzelf gekeerd was. Ik at amper, mijn haren vielen uit en ik sliep slecht. Mijn ouders waten nooit thuis dus het viel hen niet op.
Ik heb alles zelf moeten redden, en ben daarom nu ook bang voor iedereen die mij wil helpen.
Nadat ik gestopt was ging alles wel beter, ik heb nu enkele vrienden en een leuke relatie. Maar je kan nog steeds niet door mij heen prikken. En bij mijn gevoel komen. En mijn woede is nogsteeds mijn vlucht emotie, want ik uit alles in woede. Hierdoor heb ik ook veel problemen met mijn schoonmoeder. Al is zij loeder die haar zoon altijd het handje boven het hoofd houd. En het is altijd mijn schuld. Zij is die pestkop die mij altijd moest hebben en daar heb ik nu weer een confrontatie mee.
Van het weekend hadden mijn vriend en ik ruzie. Omdat hij niet met mij communiceert en niks liet weten. Hij was de hele week s avonds al weg. Dus ik was best gekwetst en verdrietig en ontplofte. Natuurlijk was ik ook onredelijk. Maar dit heb ik toegegeven. En we hebben het uitgepraat. Nu wil zij maandag praten want ze is teleurgesteld in mij. Waarom, geen idee omdat ik boos was op zijn waardeloze actie van die dag. Maar dan is het mijn schuld. Zoals altijd... Ben zo klaar met haar en ik weet niet hoe lang ik nog aardig kan zijn. Want ik zit echt op het punt om haar aan te vliegen. Gelukkig gaat mijn moeder mee. Want zij is wel fair als ik dom doe dan zegt gerust Euh lau dit is echt jou schuld. Of lau jij hebt hier ook een handje in. Zij geeft mij ook op mijn donder als ik onredelijk ben of niet fair. Maar mijn schoonloeder schuift alles op mij. En voel mij daar heel onzeker door en loop continu op mijn tenen.

Blegh dat zat mij meer dwars als ik dacht dat het deed.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:45

Lau schreef:
Hij was de hele week s avonds al weg. Dus ik was best gekwetst en verdrietig en ontplofte. Natuurlijk was ik ook onredelijk. Maar dit heb ik toegegeven. En we hebben het uitgepraat. Nu wil zij maandag praten want ze is teleurgesteld in mij. Waarom, geen idee omdat ik boos was op zijn waardeloze actie van die dag. Maar dan is het mijn schuld. Zoals altijd... Ben zo klaar met haar en ik weet niet hoe lang ik nog aardig kan zijn. Want ik zit echt op het punt om haar aan te vliegen. Gelukkig gaat mijn moeder mee. Want zij is wel fair als ik dom doe dan zegt gerust Euh lau dit is echt jou schuld. Of lau jij hebt hier ook een handje in. Zij geeft mij ook op mijn donder als ik onredelijk ben of niet fair. Maar mijn schoonloeder schuift alles op mij. En voel mij daar heel onzeker door en loop continu op mijn tenen.

Ho, wacht even. Jouw SCHOONmoeder wil met JOU om tafel, omdat jouw vriend en jij onenigheid hebben gehad?

Nou heb je twee dingen "tegen": je hebt autisme en je bent relatief jong, maar ik geloof dat ik zou zeggen: thanks but no thanks, dit is iets tussen vriend en mij. En wij moeten hier samen mee leren omgaan.

Ik hoop dat je je door me niet aangevallen voelt, want dat is niet de bedoeling, maar ik vraag me af of ik bij de actie van je schoonmoeder nou moet lachen of huilen....

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:58

Rocamor schreef:
Lau schreef:
Hij was de hele week s avonds al weg. Dus ik was best gekwetst en verdrietig en ontplofte. Natuurlijk was ik ook onredelijk. Maar dit heb ik toegegeven. En we hebben het uitgepraat. Nu wil zij maandag praten want ze is teleurgesteld in mij. Waarom, geen idee omdat ik boos was op zijn waardeloze actie van die dag. Maar dan is het mijn schuld. Zoals altijd... Ben zo klaar met haar en ik weet niet hoe lang ik nog aardig kan zijn. Want ik zit echt op het punt om haar aan te vliegen. Gelukkig gaat mijn moeder mee. Want zij is wel fair als ik dom doe dan zegt gerust Euh lau dit is echt jou schuld. Of lau jij hebt hier ook een handje in. Zij geeft mij ook op mijn donder als ik onredelijk ben of niet fair. Maar mijn schoonloeder schuift alles op mij. En voel mij daar heel onzeker door en loop continu op mijn tenen.

Ho, wacht even. Jouw SCHOONmoeder wil met JOU om tafel, omdat jouw vriend en jij onenigheid hebben gehad?

Nou heb je twee dingen "tegen": je hebt autisme en je bent relatief jong, maar ik geloof dat ik zou zeggen: thanks but no thanks, dit is iets tussen vriend en mij. En wij moeten hier samen mee leren omgaan.

Ik hoop dat je je door me niet aangevallen voelt, want dat is niet de bedoeling, maar ik vraag me af of ik bij de actie van je schoonmoeder nou moet lachen of huilen....

Ja belachelijk he,
Ze kan er niet goed tegen dat ik haar kinderen wel eens op haar plek zet.
En blijkbaar is ze daardoor op haar teentjes getrapt. Omdat ik niet naar haar pijpen dans, haar kinderen doen alles om haar te pleasen. En ik doe dat niet ik heb mijn leven en dat deel ik zo in als ik dat wil.
En ik ben haar zoon aan het leren om het zelfde te doen. Zijn leven zijn keuzes, maar zij kan dat totaal niet handelen.
Dus ik heb hem ook gewoon verteld hoe dit voor mij voelt. Want hij houd haar het handje boven het hoofd en zij bij hem. Ik voel mij aan 2 kanten tenten de grond getrapt. En hij snapt het wel en wil er aan werken.
Nadat ik zei dat iedereen altijd alles voor hem regelt en hij niks doet.
Maar ik heb dus echt geen zin in maandag want van mij hoeft het niet. Ze heeft zich nergens mee te bemoeien.
Maar ik doe het voor hem want blijkbaar hecht hij veel waarde aan haar mening.

Ik voel mij niet aangevallen hoor ik gaf de zelfde reactie. Maar hij gaf mij de telefoon zo van ik wil het zelf niet oplossen. Dus heb maar vriendelijk een gesprek proberen aan te gaan.
Maar ik begin langzaam al het respect voor deze mensen te verliezen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:13

Ik denk dat ik dan vriendelijk aan mevrouw schoonmoeder zou melden: ik zit hier omdat uw zoon het graag wilde. ik ben van mening dat wij (vriend en ik) dit samen prima kunnen oplossen. Ik vind het met name voor mijn vriend vervelend dat hij het gevoel heeft tussen jou/u en mij in te zitten. Daarom lijkt het me verstandig om ons daarmee bezig te houden.
Goedemiddag

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:18

Rocamor schreef:
Ik denk dat ik dan vriendelijk aan mevrouw schoonmoeder zou melden: ik zit hier omdat uw zoon het graag wilde. ik ben van mening dat wij (vriend en ik) dit samen prima kunnen oplossen. Ik vind het met name voor mijn vriend vervelend dat hij het gevoel heeft tussen jou/u en mij in te zitten. Daarom lijkt het me verstandig om ons daarmee bezig te houden.
Goedemiddag

Dat is best nog een idee :o
Denk dat ik dat maar ga doen, al denk ik niet dat ze dat accepteert :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:30

Ze heeft niets "wel of niet te accepteren", als je gewoon wegloopt.

Wat vindt jouw Eigen moeder hiervan dan?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:33

Lau schreef:
Hoe deden jullie het eigenlijk op school? Met zoveel indrukken en verschillende leraren. En niet te vergeten de druk van toetsen en testen enz?

Ik weet dat ik er toen heel goed tegen kon, maar dat ik er nu onder zou bezwijken. Sws sinds ik aan de medicatie ben kan ik veel minder hebben.

Ik zat altijd een beetje in mijn eigen bubbel. Hele schriften vol gekrabbeld met tekeningetjes en dagenlang uit het raam gestaard. Op de basisschool totaal geen uitdaging gehad met prima resultaten en dat resulteerde in een waardeloze middelbare schooltijd. Begonnen op het vwo en uiteindelijk een mavo diploma gehaald. Dat laatste jaar ben ik amper op school geweest, dat daar nooit een leerplichtambtenaar op is gezet is mij een raadsel.

Daarna aan meerdere mbo opleidingen begonnen en nooit afgemaakt, bij de vavo geprobeerd alsnog de havo te halen en niet gelukt. Via een niveautoets het 2e jaar vab een hbo in gerold wat op zich heel goed ging. Alleen was de opleiding 1,5 uur reizen en dat trok ik niet, ook al was het maar eens per maand. Dus ook mee gestopt. Ik durf niet eens meer ergens aan te beginnen -O-
Laatst bijgewerkt door black_kelpie op 24-03-17 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:35

Lau schreef:

Momenteel zit ik in mijn examenjaar. Het 1e&2e jaar gingen vet slecht. Ik haalde slechte cijfers, kon niet leren, zat volledig met mezelf in de knoop (had ook andere redenen dan alleen mijn autisme). In de 3e (het is nog steeds een raadsel hoe ik elk jaar tóch over ben gegaan) kreeg ik 1 op 1 les. Heb ik nu nog steeds. Ik zit nu nog wel op dezelfde school, maar in een ander gebouw. Ik zit daar met 3 andere scholieren. Er zijn vakdocenten die een aantal keer per week naar mij toe komen om te vragen of ik nog ergens hulp bij nodig heb :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:35

Rocamor schreef:
Ze heeft niets "wel of niet te accepteren", als je gewoon wegloopt.

Wat vindt jouw Eigen moeder hiervan dan?

Het zelfde als wij, belachelijk en onnodig :')

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:51

Pff school.. daar heb ik een klein trauma aan over gehouden.

Op de basisschool ging alles langs me heen. Dus was ik "dromerig en ongeïnteresseerd". Maar ondertussen kreeg ik het allemaal wel mee. Toen we in groep 5 een spreekbeurt mochten houden hield ik mijn spreekbeurt over het oude Egypte. ( :') ). De rest over hun hond of kat. En omdat het niet goed aansloot bij de klas kreeg ik een 5. Dat was het begin van het einde.

Daarna de ene na de andere onzekerheid. Ik wilde alles wel worden. En niets tegelijk. Wist ik veel waar ik goed in was of wat bij me zou passen? Dus 4 opleidingen verder heb ik nu een dubbel bachelor diploma waar ik eigenlijk helemaal niets mee wil/kan. Eerst volgde ik er gewoon 1 maar dat werd al snel te weinig. Ik kreeg teveel ruimte in mijn hoofd voor onzin en onzekerheden dus ben ik uit een soort nood nog een studie ernaast gaan volgen. Ik wist zelf heel goed dat dit geen goede ontwikkeling was maar niemand hield me tegen.

Ik ben overigens altijd mijn eigen analyst/psycholoog geweest. Ik zie zo ontzettend goed wat er niet goed gaat maar ik bevriest zodra ik er wat aan wil/moet doen.

School was een drama. Maar begeleiding vanuit huis net zo hoor.. helaas. Mijn ouders hebben nooit geloofd dat ik iets kon bereiken (niet meer dan het normale) dus ze hebben me ook nooit geholpen. Ik moest het zelf maar uitzoeken want ik was zelf ongeïnteresseerd en dromerig aan het doen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:20

School was hier nooit echt een probleem. Geen moeite met leren, op welk vlak dan ook. Had op de MAVO-D zelfs nog 1 vak teveel examen gedaan, dus kon nog 1 vak op een certificaat laten zetten.

Enige minpunt was het vervoer in de eerste paar jaar voortgezet onderwijs. Ging daar met de taxi heen, deelde deze met oa twee pestkoppen en die moesten mij elke keer hebben. Kon toen nog niet goed voor mezelf opkomen. Uiteindelijk gingen die 2 van school af en werd zelfs de taxirit nog weer leuk en gezellig.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:23

Dat is echt precies mijn ouders,
Ze hielpen mij nooit ik moest altijd alles zelf doen. Ze hadden het echt opgegeven met mij en school.
Wat ik erg droevig vond want nu heb ik alleen mijn vmbo. Omdat ik zo gedemotiveerd was door de pesterijen en dan ook nog doordat mijn ouders er niet waren.

Wat ik wel heel mooi vind is dar jullie allemaal toch goede papieren hebben gehaald. Ondanks jullie autisme, dat laat toch wel zien dat wij toch wel echt war kunnen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:26

Lau schreef:
Dat is echt precies mijn ouders,
Ze hielpen mij nooit ik moest altijd alles zelf doen. Ze hadden het echt opgegeven met mij en school.
Wat ik erg droevig vond want nu heb ik alleen mijn vmbo. Omdat ik zo gedemotiveerd was door de pesterijen en dan ook nog doordat mijn ouders er niet waren.

Wat ik wel heel mooi vind is dar jullie allemaal toch goede papieren hebben gehaald. Ondanks jullie autisme, dat laat toch wel zien dat wij toch wel echt war kunnen.

Ik ben er ook heel hard voor aan het knokken. Het kost me bakken energie! Maar ik weet dat ik ze ga halen :)

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:34

ik meld mij ook even, zit gelukkig niet meer op school maar sta 5 april wel voor de klas aan de Radboud universtiteit in Nijmwegen, dan help ik bij de opleiding van toekomstig psychologen.

ik geef met enige regelmaat info over ASS als ervaringskundige met een diagnose na de schoolgaande leeftijd

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:48

marimba schreef:
ik meld mij ook even, zit gelukkig niet meer op school maar sta 5 april wel voor de klas aan de Radboud universtiteit in Nijmwegen, dan help ik bij de opleiding van toekomstig psychologen.

ik geef met enige regelmaat info over ASS als ervaringskundige met een diagnose na de schoolgaande leeftijd

Wat gaaf dat je dat doet!
Zoiets heb ik ook altijd willen doen. Iets "negatiefs" omzetten in iets positiefs. Maar dan doel ik met name op mijn zeldzame aandoening. Niet perse op dit.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:19

School gaat qua resultaten prima. Heb VWO gedaan en was altijd middelmatig tot goed. Sociaal gezien ging het minder...

Nu studeer ik psychologie aan de universiteit. Sinds mijn eindexamens ben ik veel gelukkiger :D
Ik vind mijn studie ontzettend leuk, heb een lieve vriend en veel sociale contacten via mijn studentenvereniging. Ook haal ik tot nu toe hele goede resultaten qua cijfers :)
Veel energie en soms stress kost het wel, maar dat is het waard! Als ik maar optijd op de rem kan, daar moet ik wel heel erg op letten (niet altijd naar ieder feestje, prioriteiten stellen, op tijd slapen, enz.)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:31

School ging en gaat bij mij goed. De basisschool ging het slechtst. Middelbare school (havo) vond ik niet echt leuk maar ging wel goed, haalde ook altijd betere cijfers dan de meeste in mijn klas.

Ik zit nu in het eerste jaar van Hbo fotografie, wel op een particuliere opleiding. Ik vind het heel erg leuk en de school is ook erg fijn.