In Malta gingen wij met 12/60 naar 100m. Dus 12% zuurstof, 60% helium en de rest dus stikstof. Je hebt dan geen last van inerte gasnarcose (stikstofnarcose is eigenlijk een achterhaald woord omdat ook zuurstof narcotisch gebleken is en CO2 ook een rol speelt).
Omdat je een 12% zuurstof niet kunt ademen aan de oppervlakte ga je met een ander gas eerst naar een 40-50m (in dit geval een 21/35, dus 21% zuurstof en 35% helium) en op de terugweg schakel je ook weer terug naar dit gas en dan ga je op 30m over naar 40/15 en op 9m naar EAN80. In dit geval is er gekozen voor geen pure zuurstof. Pure zuurstof is het meest efficiente decogas, maar kent zeker ook nadelen. Zo moet je 'airbreaks' doen omdat ook pure zuurstof snel giftig is. En het is bewezen dat je lichaam 1-2 graden afkoelt als je langere tijd pure zuurstof ademt. En gasuitwisseling vindt plaats via de aderen naar je longfilter, dus je wilt juist dat dit goed blijft werken en dit neemt af bij een afnemende lichaamstemperatuur.
Je neemt dus diverse flessen mee.
Hier wat foto's van oefenduiken en de uiteindelijke 100m duik:

En dit was van de 100m duik zelf. In dit geval dus een rif.
Je moet dus flessen gaan roteren om er bij te kunnen.

Zelf had ik dus 4 flessen mee en een dubbelset. De reden was dat we over reserves zouden gaan met de EAN80 en je laatste decogas is de allerbelangrijkste. Ik was de meest ervaren duiker (lees instructeur die 2 cursisten voor het eerst meenam naar 100m) dus was ik de cylinder donkey

Maar we hebben ook nog een prachtige gevlekte zeehaas gezien. Verder heb ik gefilmd, dus weinig foto's (camera kon maar tot 55m diepte, maar ik weet van eerdere duiken dat ie als ie op filmen staat gewoon op 122m het nog doet).