misbruik of??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:25

Hannanas schreef:
Jeerje wat heftig, wat erg :(
Wat ik uit mijn omgeving weet/hoor is dat het belangrijk blijft altijd iets van therapie te blijven hebben op iedere leeftijd omdat het bijv zeker in de puberteit weer een grote rol kan gaan spelen onbewust.
Creatieve- of spel therapie kan ook gezien worden als maandelijks leuk uurtje voor een kind en puber. Dan kunnen onbewuste problemen (die ze vaak niet kunnen plaatsen of verwoorden) wel verwerkt of aan gewerkt worden.

Heel veel sterkte. Je bent een super moeder! Dat blijkt uit alle berichtjes. Jullie komen er wel! Helaas zitten er zoveel ingrediënten in het leven die je niet kunt vermijden dat je dit als moeder je echt niet kwalijk moet nemen. Blijf in jezelf geloven!

Dit kan ik uit persoonlijke ervaring bevestigen. Als het verhaal van TS precies is waar het op lijkt, dan is mijn misbruik een stuk minder heftig geweest, maar aangezien dit van 13-16 jaar aan de gang was en ik nu bijna 20 ben weet ik hoeveel impact dit heeft op je pubertijd. Ik ben in mijn ontwikkeling op dat gebied stilgevallen als het ware, en heb inderdaad onbewust een soort persoonsverandering meegemaakt. Ik was al verlegen, maar nu durf ik niet goed met oudere mannen te praten zonder een formele setting en/of mensen erbij die ik door en door vertrouw. Er zijn maar 3 mannen/jongens op deze wereld die ik blindelings durf te vertrouwen, en helaas zijn dit alleen m'n vader, m'n broertje, en m'n vriend. Ik ga waarschijnlijk ook kijken naar therapie, omdat ik ook goed merk dat dit alles me belemmerd in mijn dagelijks leven, iets wat ik voorheen altijd onderschat heb. Ik wist dat ik wat angstiger was, maar dit verborg ik altijd prima en ik heb wel altijd durven praten, maar niet iedereen mag alles weten natuurlijk.

TS, allereerst heel veel sterkte met dit alles! Als je een luisterend oor wilt namens je dochter kun je me altijd een PB sturen. Ik kan niet beloven dat ik een echt vergelijkbaar iets heb meegemaakt, maar ik weet wel wat ze mentaal misschien doormaakt, alleen was ik een aantal jaartjes ouder. Ik denk dat ze er veel baat bij zal hebben om met iemand te kunnen praten die ze niet goed kent maar wel kan vertrouwen (kinderpsycholoog). Het klinkt misschien wat vervelend naar jou toe, maar ik kan als dochter ook zeggen dat ik erg angstig was om tegen mijn ouders te vertellen wat er met me gebeurd was in die 3 jaar, zeker met het oog op hoe het geëscaleerd was in het laatste jaar. Met het vertellen aan mensen op bokt was de eerste stap voor mij zelf gezet, en daarna kon ik het aan mijn beste vriendin vertellen. Mijn moeder kon ik alleen via whatsapp vertellen wat ik had doorgemaakt, en mijn vader heb ik het in de auto verteld toen ik achterin verschuild zat. Dit zijn, zoals je hier leest, de laatste mensen in mijn "inner circle" die wisten wat er aan de hand was. Tegen onbekenden praten is vele malen makkelijker, en ik had zelfs madeslachtoffers die iets later pas te horen kregen dat dit nu bij mij ook aan de hand was.

Naar mijn idee heb je erg goed gehandeld als moeder. In mijn geval was dit ook een persoon die mijn ouders vertrouwden, maar het is toch gebeurd. Neem het jezelf niet kwalijk! Ook ontkennen hoort er helemaal bij. Zowel mijn moeder als ik hebben nadat het nieuws naar buiten is gekomen nog gedacht "oh, dat zal wel zijn manier van contact maken zijn", maar mijn moeder wist niet dat ik meegelokt was naar zijn slaapkamer. Ontkenning is een natuurlijke reactie, en dit zal je dochter waarschijnlijk ook doormaken. Het is een beschermingsmechanisme van je hersenen om je niet telkens je trauma letterlijk te laten beleven, en het is menselijk om uit te gaan van de goedheid van anderen. Je bent een geweldige moeder als ik het zo lees! :(:)

Jolliegirl

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 23:49

Jeetje... Wat moeilijk..

Heb er geen woorden.voor

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 07:03

Over een 2 a 3 weken hebben we een evaluatie gesprek en zal er zeker op in gegaan worden wat voor vervolgtraject er komt.
Zij zal langdurig ondersteuning moeten krijgen en daar ga ik me ook zeker voor inzetten.
Ook voor mijzelf moet ik hulp zoeken, want hoe het nu gaat gaat het niet goed.
Ik ga steeds meer moeite krijgen met de schijn ophouden.

Of ik persoonlijk het gesprek aan ga met die mensen durf ik nog niet te zeggen, enerzijds wil ik het heel graag maar anderzijds weet ik niet of ik het trek.
Dat er sowieso stappen worden ondernomen naar die mensen toe is een feit, maar hoe en wat kan ik nu nog niet zeggen.

Met mijn dochter gaat het qua gedrag naar mij toe erg goed, maar op school blijft ze tegen dingen aanlopen.
Ze blijft achter op snelheid en schrijven, lijkt niet bij de lesstof te zijn met dr hoofd, en gaat continue naar de wc (waar ze ook telkens haar beker met water vult en dus zeer veel drinkt. Dit doet ze thuis niet).
Ze heeft tegen de leerkracht gezegd dat ze een blaasontsteking heeft gehad waar ze nog last van heeft, en toen ik vroeg waarom ze zoveel drinkt (en dus naar de wc moet) zei ze dat ze last van een droge keel heeft.
Tegen mij zegt ze hoofdpijn te krijgen van het nadenken over de opdrachten.
Gelukkig is de leerkracht begripvol en gaan ze haar aangepaste dingen laten doen, meer mondeling en dingen op de pc uit typen.
Ook zal ze de komende weken op school geobserveerd worden door iemand uit de praktijk van de kinderpsycholoog.

Als ik mijn dochter goed inschat, heeft ze dr koppie gewoon te vol met bijzaken (ook wat betreft school) en draait om de feiten heen.
Zij zal idd te maken hebben met het overlevingsmechanisme, wat uiteraard heel logisch is.
Ik wou dat ik in dr koppie kon kijken en haar zorgen weg kan nemen.
Maar ik kan niet meer doen dan er voor haar zijn, naar haar luisteren en bovenal van haar houden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:02

Heel gek en oftopic maar heeft ze niet ook een bril nodig als ze hoofdpijn krijgt? :o

Ik hoop voor je TS dat ze in therapie kan blijven zodat ze de therapeut uiteindelijk gaat vertrouwen en het gaat vertellen. :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:41

Mijn gevoel zegt dat je echt goed zit TS! Super dat je zo vast blijft houden aan je gevoel dat er iets niet klopt, je dochter zal je daar later dankbaar voor zijn.

Misschien stom maar zou die vrouw van die man niet eerder willen praten en dat je haar apart kan nemen over het gedrag van je dochter?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:36

Ik word hier zo kwaad en verdrietig van. Ik heb verhalen gelezen van misbruikslachtoffers die door de misbruiker verteld werd "Als je ooit iets zegt, dan gaat je mama/papa/jijzelf naar de gevangenis of zal er iets ergs met ze gebeuren" of "Mama zou je stout/vies vinden, dus zij mag het nooit weten" Ze gebruiken dus de liefde die kinderen voor hun verzorgers hebben eigenlijk tegen ze. -:(- Ik hoop dat dit niet zo is bij je dochtertje, maar als het wel zo is zullen de hulpverleners daar wel op de juiste manier mee om kunnen gaan en veiligheid creëren.

Ik hoop dat je dochtertje zich binnenkort veilig genoeg voelt om te vertellen wat er gebeurd is, en ik hoop dat jullie allebei je emoties (woede, angst) goed kunnen uiten en verwerken. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:39

Wat goed dat iemand van de psycholoog meekijkt op school.

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 19:18

Een bril zou mogelijk zijn, maar ze is pas nog getest en toen was er niks aan te merken.
Maar wel iets om in mn achterhoofd te houden.

Ben idd ook erg blij dat er iemand op school komt observeren, ze is echt in goede handen nu, al heeft het erg lang geduurd.

@ygritte, dat zijn zeker dingen die ik in gedachten houd, dat ze onder druk is gezet oid, of dat het juist als iets bijzonders is gebracht (bijv. Dat vrienden/mensen die van elkaar houden dat doen, dat hij haar enige/beste vriend is oid).
Ik hoop heel erg dat ze zich veilig genoeg gaat voelen om te praten, maar voor nu ben ik iig heel tevreden met hoe ze zich gedraagd.
Ze is wel erg aanhankelijk naar mij, maar die boosheid, het schreeuwen en proberen mij te kwetsen is gelukkig echt verleden tijd, op een kleine terugval enkele weken terug na.

@marjanB, zoals ik altijd gezien heb is de vrouw de dominante van het stel, dus ik denk niet dat zij anders gaat praten als ze alleen is.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:46

Hoenuverder schreef:
Daarnaast wil ik mijn dochter nogmaals heel duidelijk maken dat haar lichaam alleen van haar is, en het gesprek zal zich daar dan ook voornamelijk op concentreren.

Ben tot nu toe alleen meelezer geweest, vreselijk waar jullie nu doorheen gaan.

Toch wil ik hier nog even op reageren, goed om haar dit duidelijk te maken maar geef ook duidelijk aan dat ze dat eigenlijk nu pas leert en dat als er hiervoor iets gebeurd is dat dat niet erg is omdat ze het toen misschien nog niet wist maar dat nu ze het weet het niet (meer) mag. Tevens zou je kunnen vragen of er nog meer mensen of kinderen zijn die dit nog moeten leren, zo heeft ze de kans om niet over zichzelf te hoeven praten maar kan je misschien zelf wel indicatie krijgen.

Soms denken kinderen dat ze zelf iets verkeerd hebben gedaan als je verteld dat het haar lichaam is en dat anderen daar niet zomaar aan mogen zitten en moet je duidelijk maken dat dat vanaf nu geldt.
Misschien krijgt ze het gevoel ik heb niets verkeerd gedaan dus ik kan het best vertellen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:55

Hoenuverder schreef:
Daarnaast wil ik mijn dochter nogmaals heel duidelijk maken dat haar lichaam alleen van haar is, en het gesprek zal zich daar dan ook voornamelijk op concentreren.

Wat ben jij een fantastische moeder !!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:31

Meelezer meld zich!

Misschien kortzichtig van mij en een beetje bot, maar misschien helpt het om open kaart te spelen met je dochter? Dat mama vermoedt dat er iemand aan haar heeft gezeten, maar zonder namen te noemen. Dat je dat heel erg zou vinden en dat je helemaal niet boos wordt op je dochter?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:12

eclair98 schreef:
Meelezer meld zich!

Misschien kortzichtig van mij en een beetje bot, maar misschien helpt het om open kaart te spelen met je dochter? Dat mama vermoedt dat er iemand aan haar heeft gezeten, maar zonder namen te noemen. Dat je dat heel erg zou vinden en dat je helemaal niet boos wordt op je dochter?

Als het kind gemanipuleerd is door de mogelijke dader, zal ze de dader in bescherming nemen, want dan wordt mama wel boos op hem en hij mogelijk weer op haar.

@TS: ik lees al vanaf de dag dat je je OP postte mee, en wat een naar verhaal gaan jullie door. Ik hoop dat je dochter er mee om kan leren gaan en dat ze, alhoewel nooit 100%, kan herstellen van deze aanslag op haar leven. Hetzelfde wens ik ook voor jou..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:31

En dan ook uitleggen dat je, je kind gaat beschermen tegen die persoon? En dat hij tegen haar heeft gelogen ed?

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 17:11

@taffje, dat is idd een belangrijk punt, dat zij zich niet hoeft te schamen omdat ze (ondanks dat ik wel vaker heb aangehaald dat haar lichaam alleen van haar is) nu wellicht pas echt gaat beseffen dat wat er is gebeurd niet kan en mag en eerder "niet beter wist".

@eclaire, dat is iets wat ik met de jp en kinderpsych ga overleggen.
Echter denk ik dat het weinig zin heeft om te "vissen", tot nu toe heeft ze alle vragen keurig ontweken of ontkend.
Daarbij komt idd wat nachtlampje zegt, ze zal waarschijnlijk onder druk zijn gezet en haar loyaliteit zal hierbij ook parten spelen.

@nachtlampje, dank je wel, ik ga er alles aan doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt om haar hier bovenop te helpen.
Nog een dag, dan kan ik eindelijk het gesprek aangaan met de jp en een plan maken welke stappen ik ga nemen, hoe en wanneer ik de meest dichtbij staande vrienden in ga lichten etc.
En dan over enkele weken het evaluatiegesprek mbt therapie en/of andere hulp voor mijn dochter.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:05

@ts; bij het aangeven dat haar lichaam van haar is, wel brengen alsof het v.a. vandaag is of zo.

Dus dat jij als moeder haar niet meer daar wast omdat ze al zo'n grote meid is en dat anderen daar dus ook niet meer aan hoeven komen.

Als je te veel nadruk gaat leggen dat "men" daar ook in het verleden niks te zoeken had kan misschien meer schuldgevoel of schaamte opwekken. En dat wil je juist voorkomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:04

Sterkte vandaag!

Je doet het prima! !! +:)+

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:18

sterkte!

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:05

Hoe is het nu ts? Al wat meer duidelijkheid oid?

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 09:00

Over 1,5 week het evaluatiegesprek met de kinderpsych, de jp gaat dan mee.
Van de week een persoonlijk gesprek met de jp gehad, een en ander doorgenomen qua vervolg stappen die ik kan nemen.
Zij was het met me eens dat een persoonlijk gesprek met die mensen waarschijnlijk niets uithaalt, en t is de vraag of ik het aan zou kunnen.
Een brief is wellicht een goed idee.
Ik kan geen beschuldigingen uiten, daar er geen waterdicht bewijs is, maar ik kan het in zo'n brief wel bij mezelf houden en mijn vermoedens, plus de feiten, zetten.
M'n vriendinnen wil ik wel uitnodigen voor een persoonlijk gesprek.

Met mijn dochter gaat het gelukkig nog steeds goed, dat is een pak van mijn hart.
Met mij gaat het redelijk, ik heb met de jp besproken dat ik echt wel professionele hulp nodig heb, daarvoor heb ik een verwijzing van de ha nodig.
Voor nu ga ik wat dingen op papier zetten, en na volgende week de knopen doorhakken.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:52

Heel goed dat je zelf hulp gaat zoeken en wat ontzettend fijn dat het beter gaat met je dochter.
Sterkte ermee, jullie komen er wel.

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 17:21

Even mijn ei kwijt hier.

Wat duurt 1,5 week lang! Nog minimaal 1,5 week wachten eer ik knopen door kan hakken, nog 1,5 week met een geheim voor mijn vrienden rondlopen.
Ik wil zo graag dat alles voorbij is, dat ik weer normaal adem kan halen.

Mijn dochter heeft momenteel een "paniek" fase, alles wat ze maar even kwijt is is reden om in paniek te raken en te huilen.
Nog 1,5 week eer ik weet wat er eventueel nog meer met haar aan de hand is, en hoe we het aan gaan pakken.

En ik heb eigenlijk geen idee waar te beginnen, ga ik een brief schrijven of moet ik die mensen toch persoonlijk confronteren?
Hoe ga ik mijn dochter vertellen dat ze nooit meer naar die mensen kan, zonder haar een schuldgevoel of schaamtegevoel te geven?
Mijn dochter zwijgt in alle toonaarden, maar vraagt wel regelmatig wanneer ze weer naar die mensen kan...
Natuurlijk kan ik vertellen dat ik denk dat er dingen gebeurd zijn die niet hadden mogen gebeuren, maar ze gaat geheid doorvragen.
Maar misschien is dat ook wel een opening...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:32

Ik kan je er helaas niet bij helpen. Maar denk dat eerlijk zijn tegen je dochter wel goed is! Verder heel veel sterkte!!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:53

Kan je niet gewoon tegen je dochter zeggen dat ze niet meer naar die mensen toe kan? Dan weet ze waar ze aan toe is en kan ze ophouden met vragen of zeg ik nu iets geks?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:07

Ik denk dat alle opties moeilijk zijn.
Bedenk wat je je kind(eren) wilt meegeven.
Eerlijkheid,openheid,vertrouwen en veiligheid zouden bij mij intens hoog staan.. Dus ik zou dat mee willen geven. En dan denk ik toch aan : "mama vind het niet veilig voor jou bij die mensen dus wil ik je beschermen: jij gaat niet meer naar die mensen toe omdat ik denk dat dat beter voor jou is."
Doorvragen zou dan weer passen bij openheid en eerlijkheid: gewoon de waarheid is altijd het beste. Dat je deze mensen niet goed vind voor je dochter.

Het zal stond moeilijk zijn en blijven. Dikke knuffel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:52

Kun je de JP bellen?
Misschien is het toch mogelijke de afspraak naar voren te halen.