Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:06

Nu vraag ik mij af of veel mensen het verschil tussen veganistisch en vegetarisch kennen? Zie meerdere zeggen: Ik ben veganist want eet geen vlees, maar veganisme gaat veel verder.

8nnemiek

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:12

Het verschil tussen vegetariër en veganist kennen vegetariërs wel, maar het verschil tussen vegetariër en pescotariër is voor veel mensen wat lastiger.
Als je als veganist zegt dat je geen vlees eet dan klopt dat, toch? Je hoeft niet elke keer het hele rijtje op te noemen wat je niet eet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:23

Veganisten gebruiken helemaal geen (of iig zo min mogelijk) dierlijke producten toch?
Dus geen leren artikelen enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:24

Dat klopt, maar velen eten wel kaas enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:24

Een veganistische vriendin van mij gebruikt gewoon helemaal geen dierlijke stoffen. Ze eet geen vlees/vis, draagt geen leer maar kijkt als ze een kleer koopt bijvoorbeeld ook of er geen wol in het kledingstuk zit. Ook heeft ze altijd een lijstje van dierlijke e-stoffen bij zich die ze niet toch zich neemt.

Volgens mij is vegetarisch minder ver, dus dat je alleen geen dierlijke producten eet? (Ik kan het fout hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:28

Vegetarisch is geen vlees. Veganist is niet dierlijks.

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:30

@DeMolenhoek. Ik gok dat je (onder andere) mijn reactie bedoelde gezien ik veganistisch eten en geen vlees meer in mijn reactie had gezet. Uiteraard gebruik ik ook geen zuivelproducten,honing etc. Maar aangezien het vooral over vlees eten ging vond ik het niet relevant om dat erbij te zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:43

Fijn, ik doelde daar onder andere ook deels op :j Ik ben nu aan het bekijken om part time veganistisch te eten, meer omdat ik tegen de massaproductie ben dan tegen vlees, maar de volledige overstap is toch een brug te ver voor mij :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:01

Veganistisch leven houdt inderdaad in dat ze helemaal geen producten kopen en gebruiken die van dieren afkomstig zijn, dus inderdaad ook geen wol dragen. Maar of je echt 100% veganistisch kan leven dat vraag ik mij af, want lijm is bv ook niet veganistisch en lijm zit haast overal in/aan..
Maar er zijn ook genoeg mensen die alleen veganistisch eten, maar niet de complete veganistische levensstijl volgen.

Parttime veganistisch eten, zo doe ik het ook inderdaad, en voor de rest vegetarisch. Thuis veganistisch koken, in restaurants enzo ook waar mogelijk, maar ik ga geen honger lijden omdat er ergens melkpoeder in zit zeg maar, en een keer lasagne bestellen waar dan wat kaas in zit, daar zal ik ook niet wakker van liggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:47

A3a1 schreef:
Ik heb het over humaan.
En humaan betekent voor mij dat we ons niet als een stelletje idioten gedragen.
Kennelijk heb je de documentaire waarover ik het had, niet gezien, we praten over totaal verschillende dingen.
Ik ik stop hier de discussie omdat ik niet weet hoe ik duidelijker kan maken wat ik bedoel, terwijl ik met 1 vinger op mijn telefoon rammel.

Ik herhaal, het lijkt nu een woordenkwestie te worden en goochelen met woorden,
ik stop hier.

Tjonge even wat vriendelijker mag wel want ik reageerde nu helemaal niet op jou :) ik zeg alleen zelf dat ik de term humaan niet geschikt vind. De docu's zal ik niet kennen maar zoals ik al zei ben ik genoeg in slachthuizen geweest en weet ik prima hoe het er daar aan toe gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:06

Mooi toepasselijke stukje kwam ik net tegen op Facebook:

Evert Nieuwenhuis, vandaag in Vrij Nederland

''Klimaatverandering, probleem uit een vleesrijk verleden

Fervente vegetariërs en veganisten zijn irritante betweters, maar ze hebben wel gelijk.

Ze kijkt me aan, trekt haar wenkbrauwen op, knijpt haar ogen toe en zegt: ‘nee’. Ze weet dat ik gelijk heb en ze weet dat het moet. En juist daarom zegt ze nee.

Mijn jongste dochter (6 jaar) heeft het niet van een vreemde. Ook ik ben bovenmatig recalcitrant als iemand mij de les leest. Mijn eerste reactie – het gaat vanzelf, ik kan er niets aan doen – is ‘nee’, en pas als die is weggeëbd krijgen argumenten de ruimte. Maar hoe hoger iemand van de toren blaast, hoe sterker het gevoel aanzwelt dat mijn dochter als peuter treffend verwoordde: ‘Jij bepaalt mij niet’.

De irritantste betweters zijn fervente vegetariërs en veganisten. Op verjaardagsfeestjes, in de kantoorkantine of – in mijn geval – in de brievenrubriek van VN, op Facebook en na afloop van een lezing, weten de missionarissen badend in hun eigen gelijk haarfijn uit te leggen waarom het eten van dieren niet alleen moreel verwerpelijk is, maar ook een aanslag op het milieu en klimaat is, dat alles onderbouwd met een ladekast vol cijfermateriaal. Hoe stelliger hun betoog, hoe meer ik mijn wenkbrauwen optrek, mijn ogen toeknijp en ‘nee’ wil zeggen.

Tot ik weer een onderzoek lees over de effecten van vleesconsumptie. Wereldwijd verzorgt vlees 17 procent van de menselijke inname van calorieën, terwijl de productie ervan een disproportioneel groot beslag legt op land, drinkwater en grondstoffen. De mondiale veestapel is goed voor 18 procent van alle door mensen veroorzaakte broeikasgassen, net zoveel als alle auto’s bij elkaar. Een kilo proteïne afkomstig van kippenvlees leidt tot 3,2 kilo broeikasgassen, van varkensvlees 24 kilo en van rundvlees maar liefst duizend kilo.

Goed, u gaat minder vlees eten. Prachtig, maar niet goed genoeg. Recent onderzoek berekende dat als de wereldbevolking zou overstappen op een vleesarm dieet (43 gram rood vlees per dag, nog geen twee plakjes rosbief) de mondiale uitstoot van broeikasgassen in 2050 met 7 procent is toegenomen, in plaats van de voorspelde 51 procent bij business as usual (waarbij aangenomen wordt dat de mondiale vleesconsumptie met 75 procent toeneemt). Niet slecht, maar een breed gedragen overstap naar vegetarisme zou tot een afname leiden van 66 procent, en veganisme zelfs tot 70 procent minder broeikasgassen. Klimaatverandering is dan een probleem uit een grijs, vleesrijk verleden.

Hoe irritant ook, de vegetarische en veganistische missionarissen hebben gelijk: geen of nauwelijks vlees eten maakt een wereld van verschil. Dus de volgende keer als iemand u aanraadt vegetariër te worden, trekt u uw wenkbrauwen op, knijpt u uw ogen samen en zegt u: ja.''

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:10

Magrathea schreef:
Kuggur schreef:
En dan had je niet een minder extreem voorbeeld kunnen kiezen, laat me niet lachen (oh nee, te laat).

Waarom? Ik vind dit geen extreem voorbeeld als ik het vergelijk met het onnodig doden van onschuldige wezens (wat in essentie de vleesindustrie wel is). Ik vind het net zo erg als iemand lachend een kiloknaller in zijn mandje legt dan wanneer ik hoor dat iemand een kind mishandelt. Alleen is het ene sociaal geaccepteerd, helaas.

Wel, dan spreek je nu jezelf tegen, eerder zei je dat je vlees eten en kindermishandeling niet met elkaar vergeleek, nu wel, en sterker nog het ethisch even onacceptabel vind.
Uiteraard mag dat, is jouw (extreme ;) ) mening (waar ik het overigens niet mee eens ben,, ik eet dan ook vlees).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:19

Ik heb bewust geen kinderen. Dat scheelt pas in milieuvervuiling!! Mag ik mooi een extra stuk vlees eten! :+ }>

Grapje natuurlijk, voordat jullie gaan steigeren..

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:24

OK ik heb niet alles gelezen maar wil wel even aanhaken. Ik ben praktisch m'n hele leven al vegetariër en nu sinds 3 jaar veganist. Ik ben het juist zat om telkens te moeten uitleggen dat ik geen vlees en dierlijke producten eet, dat ik niet bij de douglas, H&M of Primark kom (meerdere redenen ook meerdere winkels, dit zijn enkel even wat voorbeeldjes). Dat ik mijn afval streng gescheiden houd, dat ik überhaupt erg weinig afval produceer (1 vuilniszak per drie weken), dat ik geen leer draag, geen wol, geen honing eet, geen bloemen koop die niet fairtrade zijn.
En het is zo irritant, als mensen vergeten dat je al die dingen niet doet, en je keer op keer opnieuw vragen of je zin hebt om naar de Action te gaan. En of je misschien zin hebt om sushi te eten (er is toch ook vega sushi?!). Het zou een heel stuk makkelijker zijn als wat meer mensen zich eens zouden interesseren of alleen al zouden informeren over wat het nou eigenlijk inhoudt.
Ik raad zelf vaak de Groene Meisjes aan. Of Unnatural Vegan (youtuber), die komt met hele goede wetenschappelijk onderbouwde filmpjes.

Die extremisten zijn inderdaad gevaarlijk en eng. Maar ook voor de vegan-movement zelf. Ik wil niks met die gekkies te maken hebben en vind het super irritant dat mensen meteen een slecht beeld hebben van (mij als) veganisten, alleen maar omdat er een paar van die schreeuwers zijn die zich zo aanstellen.
Verder vind ik het soms ook wel heel irritant hoe eigenwijs en dom mensen kunnen zijn "kan me niet schelen dat 't zielig is, ik vind 't lekker, punt" of "ach de wereld vergaat toch, waarom zou ik dan m'n favoriete biefstukje laten staan?".
Oh en de eeuwige... "Wooooow wat goed van je! Ik zou dat écht niet kunnen, ik vind kaas echt té lekker". Die informatie is zo nietszeggend. En kaas is ook lekker, daarom eet ik het ook. De plantaardige variant wel te verstaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:26

Geen idee wie Evert Nieuwenhuis is, maar dat is zeker een treffend stuk tekst, Linda :j Erg leuk geschreven ook.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:31

Resistance schreef:
Vind je het ook zielig als een leeuw een antilope op eet in een natuurdocumentaire? Ik ben ook helemaal voor het afschaffen van de bio-industrie, daar niet van. Maar al sinds de prehistorie eet de mens vlees. Ja, misschien kunnen we zonder en als iemand dat wil houdt niemand diegene tegen, maar het is toch wel een veelvoorkomend voedselpatroon. Net zoals dat een leeuw een antilope eet. Daarbij lijdt een dier wat op een correcte manier geslacht wordt minder dan een antilope bij een leeuw.

Waarom zou het dan niet humaan zijn als we het echt al jaaaaren doen? Een IS-er die wegens extreme geloofsovertuiging iemand onthoofd. Dat is niet humaan.

Ok ik ging teruglezen en toen kwam ik dit tegen, en dit is echt zo'n drog-reden. Zoek naturallistic phallacy eens op. Even kortgezegd, 200 jaar geleden was er geen paracetamol, dat hebben we nu wel. We zijn slimmer geworden, we weten wat goed en wat slecht is. En je kunt niet ontkennen dat vlees eten gewoon absoluut geen enkele nuttige bijdrage levert aan iemands gezondheid, het milieu en dierenwelzijn. En ja dat doe ik expres in die volgorde. Ik ben helemaal geen dierenliefhebber, maar ik ben er wel van overtuigd dat het onnodig is om vlees te eten. Zeker als er zo ontzettend veel alternatieven zijn en er met de dag nieuwe bijkomen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:00

Ik weet sinds kort dat ik flexitarier ben :? (Waarom moet overal een label op?)

Vraag aan veganisten: ik heb hier drie kipjes lopen, die om de dag een eitje leggen. Ze lopen met z'n drieën en hebben de hele tuin tot hun beschikking. Zou je zo'n eitje eten, en waarom wel/niet?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:05

LadyMadonna schreef:
Ik weet sinds kort dat ik flexitarier ben :? (Waarom moet overal een label op?)

Vraag aan veganisten: ik heb hier drie kipjes lopen, die om de dag een eitje leggen. Ze lopen met z'n drieën en hebben de hele tuin tot hun beschikking. Zou je zo'n eitje eten, en waarom wel/niet?

Ik zou het niet eten omdat ik ei niet lekker vind :Y)

Nee dat is een onzin reactie. Ik zou sowieso de kipjes zelf ook af en toe een eigen ei laten eten, daarnaast zou ik de eieren denk ik uitdelen aan buren. Zo'n mandje plaatsen in m'n voortuin met gratis afhalen.

Dit komt ook omdat ik een pacifistische-groene insteek probeer na te streven in mijn leven, waar een winstmodel niet aan te pas komt.

Ik vind het trouwens wel ontzettend leuk dat je kipjes hebt, en dat je flexitariër bent (sorry voor 't label). Is een beetje the dream voor mij om later ook m'n eigen (geredde) kipjes te hebben.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:14

Ik zou er af en toe een terug voeren en de andere eieren geven aan iemand die ze anders bij de supermarkt zou kopen van kippen die een stuk minder fijn leven hebben (gehad) :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:16

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:22

Lilith, plantaardige kaas? Wat is het precies en hoe kom ik daar aan? Lijkt op gewone kaas, qua smaak?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:25

Wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp is waarom dit opnieuw een veganisme discussie is geworden, wel of geen vlees eten.
Ts sorry maar het is me niet helemaal duidelijk waarom je dit topic hebt geopend? Vind je het daadwerkelijk vervelend dat je vriendin veganist is of meer dat ze haar opinie zo aan je opdringt? Ik heb het idee dat je het 2e bedoeld maar meer richting het eerste bent gegaan.

Ik ben zelf ook veganist, de meeste mensen om mij heen weten dit niet eens, zal er nooit iemand om veroordelen als deze er voor kiest het anders te doen. Maar ik zou het dan ook niet waarderen als iemand mij zou veroordelen.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:34

bakkabouter schreef:

De jumbo verkoopt sinds kort Wilmersburger kaas. In meerdere varianten (denk aan kruiden'kaas', cheddar'kaas', naturel'kaas' etc).

Trouwens pro-tip voor over de pasta e.d. : edelgistvlokken. Zie het als een soort parmezaanse kaas, maar dan plantaardig. Heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:23

Mallow schreef:
Wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp is waarom dit opnieuw een veganisme discussie is geworden, wel of geen vlees eten.
Ts sorry maar het is me niet helemaal duidelijk waarom je dit topic hebt geopend? Vind je het daadwerkelijk vervelend dat je vriendin veganist is of meer dat ze haar opinie zo aan je opdringt? Ik heb het idee dat je het 2e bedoeld maar meer richting het eerste bent gegaan.

Ik ben zelf ook veganist, de meeste mensen om mij heen weten dit niet eens, zal er nooit iemand om veroordelen als deze er voor kiest het anders te doen. Maar ik zou het dan ook niet waarderen als iemand mij zou veroordelen.

Als je de OP goed hebt gelezen kan je het antwoord op die vraag vinden. En als je daar je antwoord niet in kan vinden kan je de rest van mijn posts lezen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:22

Dat heb ik gedaan, als je de zin daarnaast leest.
Ik vraag me alleen af waarom dit topic dan opnieuw zo'n wel of geen vlees eten wending heeft gekregen en niet een mensen die hun mening opdringen wending.

Ik heb de indruk dat je veganisme in een slecht daglicht zet ipv het opdringen van een mening. Dat laatste is namelijk begrijpelijk vervelend, niet alleen als veganist maar als wat dan ook.