Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:"Indien onbehandeld" . Aangezien je je bewust bent van het risico, ga je met buikijn gewoon naar de dokter=echo=behandeling=risicobeperking.
Blue_Eyes schreef:Lusitana schreef:"Indien onbehandeld" . Aangezien je je bewust bent van het risico, ga je met buikijn gewoon naar de dokter=echo=behandeling=risicobeperking.
Nou... ja... hm... Ik denk dat de meeste mensen die gesteriliseerd zijn, zich helemaal niet meer bewust zijn van dat risico. Als ik zie hoe vaak ik hier lees 'ik slik de pil, dus ik kan helemaal niet zwanger zijn', dan vraag ik me af of dat met sterilisatie niet nog vele malen erger is. 'Ik heb er een knoop in laten leggen, dus ik kan niet zwanger zijn'.
Verder moet iedereen het van mij helemaal zelf weten hoor, ik ben helemaal niet tegen sterilisatie voor je dertigste, maar ik denk niet dat mensen zich van dat risico bewust zijn. Ik zie iets te veel urban myths en vage onwetendheid over het eigen lichaam om erop te durven vertrouwen dat mensen zich -gemiddeld genomen- dat soort dingen realiseren. Om nog maar te zwijgen over artsen die zeggen 'neem maar een paracetamolletje, het gaat vanzelf wel over'.
Lusitana schreef:Ten eerste is de voorlichting bij sterilisatie nogal uitgebreid en wordt er meteen bijverteld dat je bij buikpijn naar een arts moet gaan en je kunt meestal ook gewoon terug naar de behandelend arts, en dat is niet het soort arts dat je naar huis stuurt met een paracetamolletje.
Citaat:Spijt na een sterilisatie
Uit onderzoek en ervaring is bekend dat de kans op spijt voor sommige vrouwen groter is dan voor andere vrouwen. Welke vrouwen hebben meer kans op spijt?
Jonge leeftijd
Naarmate u jonger bent bij een sterilisatie, heeft u meer vruchtbare jaren voor u liggen waarin levensomstandigheden kunnen veranderen en waarin spijt mogelijk is. Uit onderzoek blijkt dat 20 procent van de vrouwen onder de dertig jaar later spijt heeft van de ingreep, tegenover 6 procent van de vrouwen die bij de sterilisatie dertig jaar of ouder waren.
Santos_05 schreef:http://www.isala.nl/patienten/folders/5366-sterilisatie-van-de-vrouwCitaat:Spijt na een sterilisatie
Uit onderzoek en ervaring is bekend dat de kans op spijt voor sommige vrouwen groter is dan voor andere vrouwen. Welke vrouwen hebben meer kans op spijt?
Jonge leeftijd
Naarmate u jonger bent bij een sterilisatie, heeft u meer vruchtbare jaren voor u liggen waarin levensomstandigheden kunnen veranderen en waarin spijt mogelijk is. Uit onderzoek blijkt dat 20 procent van de vrouwen onder de dertig jaar later spijt heeft van de ingreep, tegenover 6 procent van de vrouwen die bij de sterilisatie dertig jaar of ouder waren.
Toch best veel! De overige 80% blijft net als de TS en andere posters vast bij hun beslissing, maar ik vind 20% toch een significant aantal. Ik was op zoek naar de redenen van een arts om niet jong te steriliseren..... want er zullen toch bepaalde beweegredenen zijn om het af te wijzen.
Santos_05 schreef:De nadelen zijn dus blijkbaar groter dan de voordelen. Daar was ik ook naar op zoek....
Blue_Eyes schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe het in Portugal geregeld is, maar hier in Nederland is het zo dat je nog een aantal controles krijgt na je sterilisatie en dan van verdere behandeling bij de gynaecoloog ontslagen wordt. Mocht je last krijgen van buikpijn, dan kom je hoe dan ook eerst bij de huisarts(enpost) terecht en moet je een doorverwijzing krijgen voor je bij een gynaecoloog terecht kunt.
Wendy schreef:Wat zou er uit komen als onderzoek gedaan werd naar het percentage vrouwen wat spijt heeft van een abortus?
Of van het krijgen van kinderen?
Stel dat dat percentage net zo hoog is, is dat dan ook een reden om vrouwen en masse wilsonbekwaam ter verklaren ten aanzien van die onderwerpen, net zoals in dit topic lijkt te gebeuren ten opzichte van sterilisatie?
Santos_05 schreef:@lusitana, elke ingreep heeft risico's, elke narcose heeft risico's, elke beslissing die een arts neemt heeft risico's. De arts beslist of hij het aanvaardbare risico's zijn. Nadelen? Jazeker, als er iets mis gaat heeft de arts de beslissing genomen of overhaast besloten.
Zoals aangegeven, maar misschien verkeerd verwoord als 'nadelen'... Wat zijn de risico's van deze ingreep?
Laura_Zodine schreef:Ik snap wel dat niet elke dokter het wilt uitvoeren als er geen medische noodzaak voor is.
Laura_Zodine schreef:Ik snap wel dat niet elke dokter het wilt uitvoeren als er geen medische noodzaak voor is.