Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:17

"Indien onbehandeld" . Aangezien je je bewust bent van het risico, ga je met buikijn gewoon naar de dokter=echo=behandeling=risicobeperking.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:57

Lusitana schreef:
"Indien onbehandeld" . Aangezien je je bewust bent van het risico, ga je met buikijn gewoon naar de dokter=echo=behandeling=risicobeperking.

Nou... ja... hm... Ik denk dat de meeste mensen die gesteriliseerd zijn, zich helemaal niet meer bewust zijn van dat risico. Als ik zie hoe vaak ik hier lees 'ik slik de pil, dus ik kan helemaal niet zwanger zijn', dan vraag ik me af of dat met sterilisatie niet nog vele malen erger is. 'Ik heb er een knoop in laten leggen, dus ik kan niet zwanger zijn'.

Verder moet iedereen het van mij helemaal zelf weten hoor, ik ben helemaal niet tegen sterilisatie voor je dertigste, maar ik denk niet dat mensen zich van dat risico bewust zijn. Ik zie iets te veel urban myths en vage onwetendheid over het eigen lichaam om erop te durven vertrouwen dat mensen zich -gemiddeld genomen- dat soort dingen realiseren. Om nog maar te zwijgen over artsen die zeggen 'neem maar een paracetamolletje, het gaat vanzelf wel over'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:06

Maar die mensen die zo slecht op de hoogte zijn, zijn eigenlijk enkel "veilig" door geheel onthouding. :+ Dan is er nl geen enkel AC dat betrouwbaar is als je zo slecht op de hoogte bent. Net zoals mensen die niet weten dat AB de werking van de pil belemmerd enz enz.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:34

Blue_Eyes schreef:
Lusitana schreef:

Nou... ja... hm... Ik denk dat de meeste mensen die gesteriliseerd zijn, zich helemaal niet meer bewust zijn van dat risico. Als ik zie hoe vaak ik hier lees 'ik slik de pil, dus ik kan helemaal niet zwanger zijn', dan vraag ik me af of dat met sterilisatie niet nog vele malen erger is. 'Ik heb er een knoop in laten leggen, dus ik kan niet zwanger zijn'.

Verder moet iedereen het van mij helemaal zelf weten hoor, ik ben helemaal niet tegen sterilisatie voor je dertigste, maar ik denk niet dat mensen zich van dat risico bewust zijn. Ik zie iets te veel urban myths en vage onwetendheid over het eigen lichaam om erop te durven vertrouwen dat mensen zich -gemiddeld genomen- dat soort dingen realiseren. Om nog maar te zwijgen over artsen die zeggen 'neem maar een paracetamolletje, het gaat vanzelf wel over'.

Ten eerste is de voorlichting bij sterilisatie nogal uitgebreid en wordt er meteen bijverteld dat je bij buikpijn naar een arts moet gaan en je kunt meestal ook gewoon terug naar de behandelend arts, en dat is niet het soort arts dat je naar huis stuurt met een paracetamolletje.
Daarbij denk je wellicht niet meteen aan zwangerschap, maar dat hoeft ook niet, zolang je maar met pijn naar de dokter gaat. Van mijn part denk je dat het een blindedarmontsteking is. Het resultaat is hetzelfde. Een ingreep. Geen kind.

Uiteraard is er een kleine kans op een gewone zwangerschap, maar ook dat gaat gewoonlijk niet ongemerkt voorbij en dan kunnen er nog maatregelen genomen worden zoals abortus of afstand.

Ten tweede is de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ALTIJD aanwezig, Ook als je andere of geen voorbehoedsmiddelen gebruikt.
Bij de oorzaken wordt "(mislukte) sterilisatie bij de vrouw" ook genoemd, maar zeker niet als eerste en tussen wel 10 ander oorzaken.

Bron:
https://www.freya.nl/web_folders/folder19.php

De kans op een gewone zwangerschap is trouwens ook altijd aanwezig bij andere voorbehoedsmiddelen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-02-16 15:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:35

Bij een spiraal is die kans geloof ik ook beduidend groter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:54

Verder is het natuurlijk ook nog zo dat een arts niet verantwoordelijk is voor niet onthouden van informatie....
Dat sommige vrouwen slordig omgaan met informatie is geen reden om de hele behandeling dan maar nooit beschikbaar te stellen voor vrouwen...
Sterilisatie is beschikbaar alleen is men terughoudend als je nog geen kinderen hebt en/of onder de dertig bent. Dan moet je best doordrammen om het voor elkaar te krijgen.
Oftewel, vrouwen, ook heel jonge, worden wel als verantwoordelijk genoeg gezien om het vruchtbare leven lang met andere voorbehoedsmiddelen om te gaan (terwijl dat vaak toch niet het geval is), en om voor de morning afterpil of abortus te kiezen, maar niet om een beslissing te nemen dat je permanente onvruchtbaarheid wilt. Toch wel apart.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:15

Lusitana schreef:
Ten eerste is de voorlichting bij sterilisatie nogal uitgebreid en wordt er meteen bijverteld dat je bij buikpijn naar een arts moet gaan en je kunt meestal ook gewoon terug naar de behandelend arts, en dat is niet het soort arts dat je naar huis stuurt met een paracetamolletje.

Ik weet natuurlijk niet hoe het in Portugal geregeld is, maar hier in Nederland is het zo dat je nog een aantal controles krijgt na je sterilisatie en dan van verdere behandeling bij de gynaecoloog ontslagen wordt. Mocht je last krijgen van buikpijn, dan kom je hoe dan ook eerst bij de huisarts(enpost) terecht en moet je een doorverwijzing krijgen voor je bij een gynaecoloog terecht kunt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:23

http://www.isala.nl/patienten/folders/5366-sterilisatie-van-de-vrouw

Citaat:
Spijt na een sterilisatie

Uit onderzoek en ervaring is bekend dat de kans op spijt voor sommige vrouwen groter is dan voor andere vrouwen. Welke vrouwen hebben meer kans op spijt?

Jonge leeftijd

Naarmate u jonger bent bij een sterilisatie, heeft u meer vruchtbare jaren voor u liggen waarin levensomstandigheden kunnen veranderen en waarin spijt mogelijk is. Uit onderzoek blijkt dat 20 procent van de vrouwen onder de dertig jaar later spijt heeft van de ingreep, tegenover 6 procent van de vrouwen die bij de sterilisatie dertig jaar of ouder waren.

Toch best veel! De overige 80% blijft net als de TS en andere posters vast bij hun beslissing, maar ik vind 20% toch een significant aantal. Ik was op zoek naar de redenen van een arts om niet jong te steriliseren..... want er zullen toch bepaalde beweegredenen zijn om het af te wijzen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:31

Tja, maar het blijft wat vreemd dat 1/5de deel voor 4/5deel bepaald.... toch???

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:39

De nadelen zijn dus blijkbaar groter dan de voordelen. Daar was ik ook naar op zoek....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:43

Heeft een dokter het al geweigerd?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:42

Santos_05 schreef:
http://www.isala.nl/patienten/folders/5366-sterilisatie-van-de-vrouw

Citaat:
Spijt na een sterilisatie

Uit onderzoek en ervaring is bekend dat de kans op spijt voor sommige vrouwen groter is dan voor andere vrouwen. Welke vrouwen hebben meer kans op spijt?

Jonge leeftijd

Naarmate u jonger bent bij een sterilisatie, heeft u meer vruchtbare jaren voor u liggen waarin levensomstandigheden kunnen veranderen en waarin spijt mogelijk is. Uit onderzoek blijkt dat 20 procent van de vrouwen onder de dertig jaar later spijt heeft van de ingreep, tegenover 6 procent van de vrouwen die bij de sterilisatie dertig jaar of ouder waren.

Toch best veel! De overige 80% blijft net als de TS en andere posters vast bij hun beslissing, maar ik vind 20% toch een significant aantal. Ik was op zoek naar de redenen van een arts om niet jong te steriliseren..... want er zullen toch bepaalde beweegredenen zijn om het af te wijzen.

Al eerder is vermeld dat spijt ergens van hebben natuurlijk niet wil zeggen dat er niet mee te leven is...
Ik vind zelf spijt van een aantal geen argument om het meteen maar af te raden bij andere vrouwen onder de dertig en al helemaal niet om iemand af te wijzen. Hooguit wijs je op het hogere spijt gehalte.

Ik wed dat ook heel veel mensen spijt hebben van een abortus, ondanks de bedenkdagen, omdat het meestal onder druk van omstandigheden of vriend/familie wordt uitgevoerd. Eenmaal in rustiger caarwater ziet het er weer anders uit.
Ook bij sterilisatie is de kans op spijt groter als er druk was door omstandigheden of relatieproblemen ofzo.Ook dat bleek uit onderzoek.
Maar als iemand al een paar jaar rondloopt met het idee kun je kwalijk spreken van een overhaaste beslissing of iets wat "moet" om welke omstandigheden dan ook. De kans op spijt is dan een stuk kleiner.

Santos_05 schreef:
De nadelen zijn dus blijkbaar groter dan de voordelen. Daar was ik ook naar op zoek....

Welke nadelen en heeft die uitvoerend arts daar last van?

Blue_Eyes schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe het in Portugal geregeld is, maar hier in Nederland is het zo dat je nog een aantal controles krijgt na je sterilisatie en dan van verdere behandeling bij de gynaecoloog ontslagen wordt. Mocht je last krijgen van buikpijn, dan kom je hoe dan ook eerst bij de huisarts(enpost) terecht en moet je een doorverwijzing krijgen voor je bij een gynaecoloog terecht kunt.

Binnen bepaalde tijd kun je dus ook in Nederland nog terug als je dingen niet vertrouwd.
Verder kom je met vaginale bloedingen en buikpijn (want daar heb je het over het algemeen over bij buitenbaarmoederlijke zwangerschap) of andere heftige dingen ook via een huisartsenpost of 112 gewoon op de eerste hulp en met die symsptomen zullen chirurgen er graag op springen om te zien of er te snijden valt. En wordt je dus nog steeds niet meteen paracetamolletje naar huis gestuurd.
Is het niet zo heftig, dan ben je ook niet direct in levensgevaar.

Hoe dan ook, een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan iedere vrouw altijd overkomen en hangt niet alleen aan sterilisatie vast, en is ook niet altijd levensbedreigend.

Verder is het aan de vrouw of ze dat eng genoeg vindt om het te laten, niet aan de arts.
Alle risico´s moeten gewoon besproken, maar de beslissing moet bij de vrouw liggen doe het ondergaat.
Als ze er met volle verstand aan begint.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:06

@lusitana, elke ingreep heeft risico's, elke narcose heeft risico's, elke beslissing die een arts neemt heeft risico's. De arts beslist of hij het aanvaardbare risico's zijn. Nadelen? Jazeker, als er iets mis gaat heeft de arts de beslissing genomen of overhaast besloten.

Zoals aangegeven, maar misschien verkeerd verwoord als 'nadelen'... Wat zijn de risico's van deze ingreep?

Zelf heb ik ze ook, essure is zeker niet de beste en makkelijkste oplossing (zie eerdere post). Vandaar dat ik achteraf liever een spiraaltje had gehad. (Voor mij was het een reden van geen kinderen meer mogen krijgen en dan was dit volgens hunzelf een makkelijke optie. Maar achteraf niet de beste)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:09

Wat zou er uit komen als onderzoek gedaan werd naar het percentage vrouwen wat spijt heeft van een abortus?
Of van het krijgen van kinderen?
Stel dat dat percentage net zo hoog is, is dat dan ook een reden om vrouwen en masse wilsonbekwaam ter verklaren ten aanzien van die onderwerpen, net zoals in dit topic lijkt te gebeuren ten opzichte van sterilisatie?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:53

Wendy schreef:
Wat zou er uit komen als onderzoek gedaan werd naar het percentage vrouwen wat spijt heeft van een abortus?
Of van het krijgen van kinderen?
Stel dat dat percentage net zo hoog is, is dat dan ook een reden om vrouwen en masse wilsonbekwaam ter verklaren ten aanzien van die onderwerpen, net zoals in dit topic lijkt te gebeuren ten opzichte van sterilisatie?

Ja...ik denk dat je schrikt van die cijfers...

Over buitenbaarmoederlijke zwangerschappen...ik wil niemand bang maken, maar ook door pilgebruik heb je hier een verhoogde kans op. Hoeveel weet de doorsnee vrouw eigenlijk van pilgebruik? En wat voor risico's daar aan zitten? Of aan een spiraaltje? Wordt daar ook zulke goede voorlichting bij gegeven? Want uiteindelijk is het allemaal rotzooi en absoluut onnatuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:06

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wie er gaat doorzetten, een gyn voor de haaien gaat gooien en het voor elkaar gaat krijgen (en hoe).
.... en wanneer het niet lukt wat dan plan B gaat worden?

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:31

Ik weet iig dat mijn HA me zo doorverwijst.
Toen ik ruim 3 jaar geleden voor de Mirena kwam heb ik het nog tussen neus en lippen door aangekaart en daarbij de opmerking gemaakt 'ja ik ga hier maar voor, want sterilisatie gaat toch niet lukken'. Waarop mijn HA antwoordde 'hoezo niet, ik schrijf zo een brief en je bent niet de eerste hoor'. Dat verbaasde me toch wel :j

En toch durf ik het nu niet. Toch bang voor de 'wat als' denk ik. De meningen van anderen, 'men' die zegt dat die kinderwens heus nog wel komt. (op je 20e zeggen ze, wacht maar tot je 25 bent. Dan zeggen ze wacht maar tot je 30 bent en nu moet ik wachten tot ik 35 ben, en die nader ik al. En dan moet ik daarna waarschijnlijk wachten tot ik 40 ben)
Maar ja, inderdaad wat als 'men' gelijk krijgt? En hoe weet je dat, of die kinderwens nog komt of niet?
Het is nog steeds niet echt normaal dat je als vrouw stellig uitspreekt dat je geen kinderen wil. Alsof het een vlaag van verstandsverbijstering is en je heus wel weer bij zinnen komt en gewoon, maatschappelijk gewenst, aan de kindertjes gaat.
Toch bang voor eventuele spijt en vooral voor wat 'men' dan gaat zeggen. Zie je nou wel, we zeiden het toch en nu kan het niet meer. Zoiets.
Maar als ik nu zwanger zou raken, zou ik het acuut weg laten halen.
En als ik morgen gedwongen voor de keuze zou komen, of nu zwanger of nu steriliseren....dan zou ik voor het laatste kiezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:33

Wat moet het leven vermoeiend zijn als 'men' zoveel invloed heeft er op.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:40

Haha, ja en dat heeft 'men' verder dus helemaal niet :+
Daarom maakt het me ook zo aan het twijfelen?
Omdat dit niet bij me past, ik mezelf zo ook niet ken....maar dit is blijkbaar zo'n issue?

Om me heen krijgt alles en iedereen kinderen. Ik niet. 'wacht maar, dat komt nog wel'.
Ouders, schoonouders die het als zogenaamd grapje ter sprake blijven brengen. etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:50

Dat hoor ik ook elke keer als ik zeg geen kinderen te willen 'wacht maar'
Nah, je wacht maar tot je een ons weegt maar ik leef intussen door. Je belt maar als je over die bekrompen gedachten heen bent gegroeid.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:46

Ik snap wel dat niet elke dokter het wilt uitvoeren als er geen medische noodzaak voor is.
Volgens mij kun je bij abortusklinieken ook terecht voor de ingreep.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:35

Ik was nog jonger toen ik een vasectomie heb laten uitvoeren.
Was opdat mijn lief de pil niet hoefde te slikken.
Mijn operatie was minder riskant dan die voor haar dus een no-brainer.
Psychologisch onderzoek en al.

Een avontuurlijk leven later is zij verongelukt. Op zich hadden we dus helaas gelijk.

De leerervaring voor het her uit te vinden nieuwe leven zonder haar was dat ik in dat leven WEL wilde proberen een kind te verwekken.

Vasovasectomie en een grotere hoofdprijs dan de postcode-loterij heeft; een zoon.

Vlot daarna weer geheel steriel door littekenweefsel.

Moraal van dit verhaal:
Je weet niet wat de toekomst brengt en het heeft geen zin om al je opties open te houden.
Mijn verongelukte lief zou een leven lang zinloos bijeffecten van de pil* gehad hebben als ik niet gesteriliseerd zou zijn geweest.
Imo is eventueel wel/geen kind in een onzeker tweede leven is geen redelijke kans om als overweging je opties voor open te houden.
Als de tweede operatie niet succesvol zou zijn geweest zou ik nog steeds achter de eerste hebben gestaan.

* een condoom is een heerlijk handige veilig vrijen oplossing maar wel een met kantekeningen en beperkingen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:42

Santos_05 schreef:
@lusitana, elke ingreep heeft risico's, elke narcose heeft risico's, elke beslissing die een arts neemt heeft risico's. De arts beslist of hij het aanvaardbare risico's zijn. Nadelen? Jazeker, als er iets mis gaat heeft de arts de beslissing genomen of overhaast besloten.

Zoals aangegeven, maar misschien verkeerd verwoord als 'nadelen'... Wat zijn de risico's van deze ingreep?

De risico´s zijn de normale van een ingreep.
Toch zwanger of buitenbaarmoederlijke zwangerschap zijn ook bij andere methodes mogelijk.
Alleen geheelonthouding is zonder die risico´s....

Ik weet niet waarom je een arts zou willen aanwijzen als schuldige. De beslissing van sterilisatie is je eigen, al of niet met advies van een arts.
Als het gaat om een probleem met vakbekwaamheid (en niet goed uitgevoerd bv) is het wat anders, maar dat kan ook bij elke ingreep gebeuren.

Laura_Zodine schreef:
Ik snap wel dat niet elke dokter het wilt uitvoeren als er geen medische noodzaak voor is.

Er is zelden tot nooit een medische noodzaak. Men kan nl ook gewoon geen seks hebben waarbij zaad in de vagina kan komen. (Dan hoeft men geen middelen te nemen waar men niet tegen kan, bedoel ik)
Bij medische noodzaak om hormonale toestanden worden gewoonlijk de eierstokken compleet verwijderd. Dat zit in een heel andere hoek.
Sterilisatie is in principe altijd alleen maar om te voorkomen dat je zwanger wordt.
Artsen hebben er plots geen probleem mee als je al kinderen hebt of over de dertig bent (dus geen perfecte broedmachine meer).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:56

Laura_Zodine schreef:

Imo is een ethische discussie een beetje hypocriet in het licht van de ongelooflijk massale en risicovolle cosmetische chirurgie.

Imo hoort een arts de sterilisatiewens te respecteren en zonder drempels op te werpen door te verwijzen als hij/zij er persoonlijke ethische problemen mee heeft.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:50

Ja maar veel artsen willen ook geen onnodige boobjobs/ abortussen of euthanasie ed uitvoeren hoor.. Dat is hun goed recht. Je kan naar een andere dokter/ plastisch chirurg of een abortuskliniek gaan waar ze er wel voor open staan. Ik snap het probleem niet echt...