PTSS, wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: PTSS, wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:23

Wat mij betreft ook hoor. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:24

@ Iejoor: welkom!

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:26

Fish_n_Chips schreef:
Wat mij betreft ben je welkom.

KoudbloedKim schreef:
Wat mij betreft ook hoor. :j

Janneke2 schreef:
@ Iejoor: welkom!

Dankjulliewel! :)

Ik heb vrijdag mijn intake gesprek, voor emdr therapie. Gelukkig wel bij dezelfde pyscholoog maar toch blijft het wel een beetje spannend haha :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:27

Als je vertrouwen hebt in je psycholoog, komt het vast goed. :j

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:30

KoudbloedKim schreef:
Als je vertrouwen hebt in je psycholoog, komt het vast goed. :j

Vast! :)

Zou ik heel brutaal mogen vragen hoeveel sessies jij hebt gehad? :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:31

Ja, in de "links rechts links" fase van emdr is het een confronterende therapie, emdr.
Maar ik vond het wel heel erg respectvol: "wat er gebeurt, gebeurt er - en daar werken we nu mee".
En het harde werk doe je op therapie, niet thuis. (De standaard huiswerk oefeningen luiden: doe een ontspanningsoefening en zou er iets heftigs gebeuren, schrijf het kort op, dan pakken we dat bij de kop.)

edit: ik heb zo'n 35 sessies gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:37

Pff, ik heb elke week dubbele sessies gehad, dus 2 achter elkaar.
Om en nabij de 300 heb ik er gehad.

Het is wel extreem uitputtend, vond ik.
Ik had echt meerdere dagen nodig om bij te komen.
Maar bij mij was het wel zeer effectief.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:40

Janneke2 schreef:
Ja, in de "links rechts links" fase van emdr is het een confronterende therapie, emdr.
Maar ik vond het wel heel erg respectvol: "wat er gebeurt, gebeurt er - en daar werken we nu mee".
En het harde werk doe je op therapie, niet thuis. (De standaard huiswerk oefeningen luiden: doe een ontspanningsoefening en zou er iets heftigs gebeuren, schrijf het kort op, dan pakken we dat bij de kop.)

edit: ik heb zo'n 35 sessies gehad.

Ah, bedankt voor je antwoord! :)
Het klinkt inderdaad erg respectvol, en dat vind ik ook wel fijn! :)
Een persoon, door wie ik mede deze theraphie moet volgen, staat ook met een aantal filmpjes op internet. Denk je dat goed is om mee te nemen? :o

KoudbloedKim schreef:
Pff, ik heb elke week dubbele sessies gehad, dus 2 achter elkaar.
Om en nabij de 300 heb ik er gehad.

Het is wel extreem uitputtend, vond ik.
Ik had echt meerdere dagen nodig om bij te komen.
Maar bij mij was het wel zeer effectief.

Jeetje :(:) .
Fijn om te horen dat het effectief was! :) ja de psycholoog zei inderdaad ook dat het best veel van je vraagt, in mijn geval moet ik +- 9 jaar van mijn leven afsluiten.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:42

Ja, dat doe je niet in een paar keer inderdaad... daar moet je goed de tijd voor uittrekken. :j
Bij mij ging het om +- 19 jaar waarin ook echt hele heftige dingen gebeurd zijn.
Maar ieder mens verwerkt dingen anders en gaat anders met trauma's om.
Iemand die bijv. 10 keer seksueel misbruikt is, kan daar minder last van hebben dan iemand waarbij dit 1 of 2 keer is gebeurd.
Ik vind het ook vreselijk als mensen vinden dat ze zich aanstellen "want jij hebt veel ergere dingen meegemaakt", want zo werkt het helemaal niet.
Ieder mens verdient het om geholpen te worden, om liefde te krijgen en om dingen te kunnen verwerken en ruimte vrij te maken voor een goed leven en een nieuwe start. :j

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:51

Ik heb driekwart jaar wekelijks therapie gehad, en nog 7 keer een week van 15 uur therapie per week.. dus ik kom op 144 uur therapie. :o Had niet verwacht dat het zoveel was.

Volgens mijn therapeut is het zeer ongebruikelijk dat het zo lang duurt. Ik heb ook autisme (Asperger), dat speelt waarschijnlijk ook mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:32

Iejoor schreef:
Een persoon, door wie ik mede deze theraphie moet volgen, staat ook met een aantal filmpjes op internet. Denk je dat goed is om mee te nemen? :o

Oej, ik hoop dat alleen de ellendeling op die filmpjes staat - en jij niet!

Maar ik kan me voorstellen dat het vroeger of later zinnig is, om bijvoorbeeld zo'n filmpje, oude foto's etc etc in een sessie te gebruiken: "dit is nu wat mij zo'n pijn heeft gedaan! "

Dat een sessie vermoeiend is, herken ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:34

Ja, dat is een goed idee!
Ik heb ook foto's meegenomen. :j
Vond het fijn om te laten zien wie mij zoveel pijn had gedaan.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:29

KoudbloedKim schreef:
Ja, dat doe je niet in een paar keer inderdaad... daar moet je goed de tijd voor uittrekken. :j
Bij mij ging het om +- 19 jaar waarin ook echt hele heftige dingen gebeurd zijn.
Maar ieder mens verwerkt dingen anders en gaat anders met trauma's om.
Iemand die bijv. 10 keer seksueel misbruikt is, kan daar minder last van hebben dan iemand waarbij dit 1 of 2 keer is gebeurd.
Ik vind het ook vreselijk als mensen vinden dat ze zich aanstellen "want jij hebt veel ergere dingen meegemaakt", want zo werkt het helemaal niet.
Ieder mens verdient het om geholpen te worden, om liefde te krijgen en om dingen te kunnen verwerken en ruimte vrij te maken voor een goed leven en een nieuwe start. :j

Ik vind dat je dit heel mooi hebt beschreven, iedereen verdient het om gelukkig te zijn :).
Inderdaad, goed de tijd nemen, zoiets verwerk je niet zomaar.. :o

Fish_n_Chips schreef:
Ik heb driekwart jaar wekelijks therapie gehad, en nog 7 keer een week van 15 uur therapie per week.. dus ik kom op 144 uur therapie. :o Had niet verwacht dat het zoveel was.

Volgens mijn therapeut is het zeer ongebruikelijk dat het zo lang duurt. Ik heb ook autisme (Asperger), dat speelt waarschijnlijk ook mee.

Ik heb ook Asperger, ik vind sowieso sociaal zijn best lastig,ook de normale gesprekken met mijn psycholoog bijvoorbeeld :)

Poeh dat is ook zeker lang! Ik zelf ben hiervoor nog niet eerder in therapie geweest. Wel ben ik eerder "behandeld" voor mijn Autisme :)

Janneke2 schreef:
Iejoor schreef:

Oej, ik hoop dat alleen de ellendeling op die filmpjes staat - en jij niet!

Maar ik kan me voorstellen dat het vroeger of later zinnig is, om bijvoorbeeld zo'n filmpje, oude foto's etc etc in een sessie te gebruiken: "dit is nu wat mij zo'n pijn heeft gedaan! "

Dat een sessie vermoeiend is, herken ik!

Ja, alleen de ellendeling (Mooi woordkeuze :) ) staat op deze filmpjes, ze had auditie gedaan voor een tv-programma :)

Janneke2&KBK, Ik zal het meenemen! :) Bedankt! :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:31

Ik heb vandaag mn behandelplan gekregen. Ze had het over 9 sessies en dit zou dan gaan over emdr en angsttherapie. Ben benieuwd! Er wordt als het goed is deze week contact met me opgenomen omdat die vrouw die ik had geen emdr doet!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:38

Fijn!

Ik kijk nu mee met de livestream van Publieksacademie over PTSS, best wel interessant :)

Edit: gaat nu zelfs over de instelling waar ik ook mijn behandeling krijg, best grappig :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:51

Hoi Britt Sissi,
begrijp ik nou dat je alleen met een intaker hebt gepraat en dat je 9 sessies krijgt met een nog onbekende mevrouw...?
Aan de ene kant prachtig: er komt schot in de zaak!
Aan de andere kant heb ik de behoefte om even te "zeuren" ;) .
Vraag ten eerste hoe je deze 9 sessies 'moet' zien. Is het idee "in 9 sessies kan een hoop, daarna kijken we gewoon hoe ver we zijn"? Speelt geld een of andere rol...?
Bedenk ook, dat vertrouwen in elkaar hebben een wezenlijk onderdeel van emdr is, dus neem je tijd om deze mevrouw echt te leren kennen.
En gaat het om sessies van 45 of van 90 minuten...?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:58

Janneke2 schreef:
Hoi Britt Sissi,
begrijp ik nou dat je alleen met een intaker hebt gepraat en dat je 9 sessies krijgt met een nog onbekende mevrouw...?
Aan de ene kant prachtig: er komt schot in de zaak!
Aan de andere kant heb ik de behoefte om even te "zeuren" ;) .
Vraag ten eerste hoe je deze 9 sessies 'moet' zien. Is het idee "in 9 sessies kan een hoop, daarna kijken we gewoon hoe ver we zijn"? Speelt geld een of andere rol...?
Bedenk ook, dat vertrouwen in elkaar hebben een wezenlijk onderdeel van emdr is, dus neem je tijd om deze mevrouw echt te leren kennen.
En gaat het om sessies van 45 of van 90 minuten...?

Ik heb een behandelplan gezien vandaag. Er staan nu 9 sessies, dit mag gewoon verlengd worden en verder weet ik het fijne er niet van. Ik ben allang blij dat er iets gaat gebeuren! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:59

That's the spirit!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:36

Ik heb een tijdje terug een gedicht geschreven over wat er gebeurd is en gisteren eindelijk aan mijn therapeute laten lezen. Therapeute 'got it'. Ze vond hem mooi, vroeg hier en daar om verduidelijking (niet op een 'ik snap er niks van, please explain'-manier, maar meer op een 'ik wil het echt graag precíes snappen'-manier), en vroeg zelfs of ik hem naar haar wilde mailen zodat ze hem nog een keer kon lezen. Dat gaf me echt een fijn gevoel!

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:10

Wat ik me af vroeg.. Hebben jullie ook wel eens therapie voor PTSS gehad buiten de psychologe om.
Denk bijvoorbeeld aan, Haptotherapie, Hypnotherapie en regressietherapie of iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:40

Ik wel, maar dit bleek bij lange na niet voldoende.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:58

Fish_n_Chips schreef:
Ik heb een tijdje terug een gedicht geschreven over wat er gebeurd is en gisteren eindelijk aan mijn therapeute laten lezen. Therapeute 'got it'. Ze vond hem mooi, vroeg hier en daar om verduidelijking (niet op een 'ik snap er niks van, please explain'-manier, maar meer op een 'ik wil het echt graag precíes snappen'-manier), en vroeg zelfs of ik hem naar haar wilde mailen zodat ze hem nog een keer kon lezen. Dat gaf me echt een fijn gevoel!

Fijn! Wat goed en knap van je zeg! Ook fijn dat de therapeute ook zo goed haar best doet.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:54

Nou ik heb vandaag mijn eerste emdr sessie gehad! Heel apart vond ik het. Ik had toen het idee dat er wel iets gebeurde maar achteraf weet ik het niet zo zeker. Ze zei dat ik misschien al genoeg kon hebben aan 1 of 2 sessies en dat we erna met de cognitieve gedragstherapie verder konden om te werken aan de paniek aanvallen.

Ik vond het wel lastig dat ik niet echt wist wat 'normaal' is. Ze vroeg steeds tussendoor naar cijfers maat geen idee of het normaal is dat ik ineens van een 10 naar een 5 ging en van een 5 naar een 3 en erna naar een 1.. :') geen idee wat normaal is tijdens zo iets!

Ik ben wel echt ka-pot nu. Echt helemaal gesloopt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:50

Hoi Britt_Sissi,
herkenning hier! Emdr is gigantisch hard werk voor jou als cliënt! Dus dat je je nu gesloopt voelt "zie het maar als een goed teken"!
....en vooral: pak lekker je rust, emdr werkt ook door.

Opeens van die 10 (dat was fors!) naar een 5: dat kan, soms gaan dingen snel, soms langzaam. (Bij mij was het aan het begin snel, maar duurde het echt lang voor het van een drie naar een nul was....)

En gesteld dat je het volgende week 'nog steeds niet zeker weet, of er echt iets gebeurd is' (dat kan zo voelen en dat ;) mag heus) - kan dat een waardevolle ingang voor de volgende sessie zijn.
(Soms is het puur wennen - maar soms zit er een "sloopwaardig gevoel" achter, bijvoorbeeld 'ik dit allemaal achter me laten? Dat kan /mag ik niet /durf ik niet / etc' - graag de nek omdraaien! )

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:06

Haha het was niet echt een 10 maar in mijn hoofd wel zegmaar. Het is niet iets zo heftig als wat anderen hier meegemaakt hebben. Maar ik had er veel last van dus voor mij was het een hoog cijfer. Dit was de piek en vanaf hier gaat het naar beneden en omhoog kan niet, zo heb ik dst geredeneerd haha!
Bedankt voor de informatie! Ik hoop dat ik me morgen wat minder gesloopt voel! Kan ik er niet zo goed bij gebruiken haha