30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:10

Suliko schreef:
Ze zeggen trouwens dat dat vaker voorkomt. Juist omdat melk dus eigenlijk bedoelt is voor jonkies. Géén idee meer waar ik dat ooit las. Maar als je gewend bent om melk te drinken, blijf je het lekker vinden. Maar als je voor bepaalde tijd stopt begint het vies te worden.

Jongen van zoogdieren, dus ook mensenkinderen, hebben een enzym, lactase, dat lactose kan afbreken. Volwassenen hebben dat over het algemeen niet en worden daardoor lactose-intolerant. (Logisch, want van nature drinken volwassen zoogdieren geen melk zodat ze het niet nodig hebben.) Alleen: dertig procent van de mensen houdt dat enzym door een bepaalde mutatie. Dit gen komt vooral bij blanken voor, zodat de meeste mensen in ons deel van de wereld gewoon tegen melk kunnen. In Afrika en Oost-Azië (en bij indianen, Aboriginals en volkeren uit de Zuidzee) ligt dat anders, al speelt de rest van je dieet ook een rol. En voordat iemand zijn vinger opsteekt: mensen indelen in groepen is nooit simpel (ook in Afrika heb je mensen die melk verdragen).

Mensen die last hebben van lactose-intolerantie komen daar meestal vroeg genoeg achter. Die mensen gaan de rest van hun leven aan de sojamelk. Voor de rest van de wereld is er geen speciale reden om alle melkproducten te laten staan, al is volle melk wel rijk aan cholesterol en moet je er dus niet te veel van nemen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:39

Inderdaad een veel gebruikt argument dat melk vooral voor baby's en veulens in en niet voor volwassenen.
Hier staan ook wat dingen in mbt tot rauwe melk en dat het niet 'alleen' voor baby' is:
https://vetgezond.wordpress.com/2013/02/11/45/

Wat ik overigens opvallend vind is dat als ik rauwe melk drink, dit heel anders smaakt dan winkelmelk.
Veel van de (gezonde) vetten zijn er uitgehaald.

Melk kan darmkanker licht verlagen:
https://www.kwf.nl/over-kwf/pages/stand ... -melk.aspx

Melk heeft dus zeker zijn voordelen.
Nog een genoemd argument tegen melk is dat het voor ons volwassenen erg veel bouwstoffen bevat (eiwitten) en eerder werd hier ook al cholesterol genoemd.
Over cholesterol zijn ook voor- en tegenonderzoeken.
Hier idee van de regering was een x aantal jaar geleden om de vetconsumptie te verlagen. (van 40 -> 30%)
Dit zou het aantal hart en vaatziekten ook naar beneden moeten brengen.
Nu kan iedereen zeggen dat dat weinig heeft geholpen.
Iedere dag sterven er meerdere mensen aan deze ziekte.
Ik denk zelf dat suiker hier een veel grotere rol in speelt.
Nog een reden voor mij om niet bang te zijn voor cholesterol is dat bij een groep mensen, die vrijwel alleen maar op (dierlijke) vetten leefde, dus heel veel cholesterol binnen kregen, het cholesterol in het bloed zelfs lager(!) was dan bij gemiddelde personen.
Misschien gaat hier het verhaaltje hydrofoob hecht aan hydrofoob toch wél op :)

Het blijft altijd een lastige discussie; ik drink af en toe gewoon melk, en gebruik het ook door mijn havermout heen en door andere dingen die ik eet.
Ook eet ik volop kaas, roomboter en eieren.
Er zijn een poos terug heel veel artikelen tegen melk geschreven, maar die worden langzamerhand wel allemaal weer weerlegd zoals dat er vaak aan toe gaat. :+
Blijft dus een persoonlijke keuze.

Jeany

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:52

Mooi gezegd WillB.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:40

Ik kan steeds slechter tegen melkproducten. En dan niet op de intolerantie manier maar de manier waarop het zich uit in puisten. Kan komen door de hormonen, maar kan ook komen door die snelle stijging van de bloedsuikerspiegel.

Ik mis alleen de kaas... sojayoghurt van Alpro vind ik lekker maar ben nog wel opzoek naar een gezondere vervanger zonder of met minder suiker.

Maar teveel soja ben ik ook niet zo happig op.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 07:58

Inderdaad jammer dat er ook aan de Alpro naturel yoghurt varianten suiker toe is gevoegd. Had ik niet verwacht - ff gecheckt op de website...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 08:00

Koop nou het huismerk van dr AH. Daar is geen suiker aan toegevoegd en smaakt prima!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 08:25

Ook sojayoghurt? Goede tip!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 09:17

Juist sojayoghurt bedoelde ik := . Van deze word ik niet misselijk, van Alpro wel. Weet niet of ze melk hebben maar zal denk ik wel. Maar de yoghurt is suikervrij!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:46

Air schreef:
Ik kan steeds slechter tegen melkproducten. En dan niet op de intolerantie manier maar de manier waarop het zich uit in puisten. Kan komen door de hormonen, maar kan ook komen door die snelle stijging van de bloedsuikerspiegel.

Ik mis alleen de kaas... sojayoghurt van Alpro vind ik lekker maar ben nog wel opzoek naar een gezondere vervanger zonder of met minder suiker.

En geitenkaas of schapenkaas? Moet je natuurlijk wel lekker vinden, maar dat is een stuk beter dan koeienkaas. Ik (met flinke lactose gevoeligheid) doe het daar in ieder geval goed op. :)

Teveel soja is inderdaad niet zo leuk, daar loop ik zelf ook regelmatig tegen aan helaas.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:48

Even een probeerseltje van deze ochtend. Ik had namelijk kokosmelk van alpro gevonden zonder toegevoegde suikers. Deze aan de kook gebracht met havermout en nog een schepje kokos. 5 gedroogde abrikozen, paar amandelen en een lepel lijnzaad in een bakje en de pak daarmee gemengd. Ik vond hem best geslaagd!

Van het weekend ook heerlijk gekookt met alleen maar pure ingrediënten. Hertenbiefstuk overgoten met een rodewijnsaus (knoflook , ui, bosbessen en een beetje boter) met broccoli geserveerd op een bedje van aardappelpuree. Heerlijk!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:25

Ik zag hier pompoensoep voorbij komen, broccolisoep is ook erg lekker om te maken!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:43

denice schreef:
Koop nou het huismerk van dr AH. Daar is geen suiker aan toegevoegd en smaakt prima!

Die heb ik laatst geprobeerd maar vond em veel te waterig rn smaakloos! Hou juist van dat romige.
Misschien toch richting de melkvervangers kijken naar suikervrij dan.

Thnx Suliko, ga het eens proberen!

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:09

Ik zag gisteren een topic over slowcookers in VT, heeft iemand er een?
Ik heb nog een bon liggen uit het kerstpakket, ik heb nu bedacht dat ik een slowcooker wil }>

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:12

Ik heb een ouderwetse, hele zware gietijzeren pan. Werkt ook geweldig. Zaterdag ochtend beginnen en in de avond een heerlijk stoofpotje hebben!

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:40

Lijkt me geweldig! Ik maak vaker ragout, dan gooi ik mijn kip,bouillon en groenten 2 uur in de oven maar ik doe het niet zo vaak als ik zou willen, toch wel zonde van al die energie. (En ik moet er voor thuis blijven)

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:22

Hier eindelijk van de hoofdpijn af, jeej! Ik ben weliswaar niet super strikt, maar ik vind het soms best moeilijk. Heb soms echt wel zin in een glas sinas of cola, als ik dat voor mijn vriend inschenk... En gisteren heb ik bij de action bueno gekocht, maar daarna in de kast gestopt en afgesproken dat ik dat pas mag hebben als de maand voorbij is. Ik móest het gewoon kopen, maar nu probeer ik er wel vanaf te blijven :P. Al die paaseieren enzo helpen trouwens ook niet erg mee!

En op stage vind ik het ook lastig... héél veel zoet beleg (ik loop stage in de zorg, samen eten met de bewoners). Verder alleen 1 soort kaas en iets van vlees. Dus ik mag van mezelf dan ook appelstroop, omdat dat fruitsuikers zijn en het anders wel heel minimaal wordt. En om nou voor drie dagen in de week zelf brood mee te nemen, terwijl ik gewoon mag mee-eten. Het zijn bovendien zwaar demente mensen, dus ik moet ook niet te raar gaan doen :o . Ik spreek al geen Fries, tussen al die ras Friezen, dát is al raar zat :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:25

Ik merk dat het snoepen minder moeilijk begint te worden. Op het werk kost het weinig moeite meer de taart en kroketten te laten staan.

In het weekend hou ik me er minder aan...

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:46

Ik begin juist hoofdpijn te krijgen van die suikers als ik ze nu weer ga eten in grote getallen tegelijk :+
Verder gaat het hier heel aardig, had alleen een verse, zelfgemaakte roombotercake gekregen en die is wel geslacht :o

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:56

Leuk topic! *\o/* Een vriendin van me studeert voeding en diëtiek en wilde dit gaat als experiment proberen. Ik zit nu op dag 2. Gisteravond ontzettende hoofdpijn, nu gaat het weer prima :)

Ik merk wel dat mijn smaak ontzettend aan het veranderen is. Pure appel/perensap drink ik nu met 2/3e water erbij, ik kan die zoetigheid niet meer hebben. Mais is ook opeens super zoet, bruine bonen lust ik opeens terwijl ik die als kind al niet wilde eten. Goed begin dus!

Ik eet trouwens ook koolhydraad arm. Dus geen brood meer en speltpasta en zilvervlies rijst. Ook dat bevalt goed, je bent sneller vol en ook veel langer verzadigd. Ben sowieso best strikt, goed de etiketten scannen op "verborgen" suiker. Ik schrok wel toen ik erachter kwam dat zelfs in veel vleeswaren suiker verwerkt zit... Fruit en honing (100% honing uit de natuurwinkel) eet ik dan weer wel :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:01

Celestial schreef:
Leuk topic! *\o/* Een vriendin van me studeert voeding en diëtiek en wilde dit gaat als experiment proberen. Ik zit nu op dag 2. Gisteravond ontzettende hoofdpijn, nu gaat het weer prima :)

Ik merk wel dat mijn smaak ontzettend aan het veranderen is. Pure appel/perensap drink ik nu met 2/3e water erbij, ik kan die zoetigheid niet meer hebben. Mais is ook opeens super zoet, bruine bonen lust ik opeens terwijl ik die als kind al niet wilde eten. Goed begin dus!

Ik eet trouwens ook koolhydraad arm. Dus geen brood meer en speltpasta en zilvervlies rijst. Ook dat bevalt goed, je bent sneller vol en ook veel langer verzadigd. Ben sowieso best strikt, goed de etiketten scannen op "verborgen" suiker. Ik schrok wel toen ik erachter kwam dat zelfs in veel vleeswaren suiker verwerkt zit... Fruit en honing (100% honing uit de natuurwinkel) eet ik dan weer wel :)

Gaat je hoofdpijn al beter?
Vind je het zelf niet lastig om en koolhydraat arm te eten, en suiker vrij?
En eet je dan bv ook geen crackers enzo?

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:38

Hoofdpijn is weg ja! :) Heb ik gelukkig alleen de eerste avond last van gehad, maar dat was wel erg naar.

Nee, ook geen crackers inderdaad. Als vervanging eet ik Griekse yoghurt met haver en spelt/quinoa/boekweit rijstwafels. Is tot nu toe erg goed te doen!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:11

Ben een tijdje wat 'meer' suiker gaan eten.
Heb een boek besteld met allerlei lekkere recepten zonder suikers, tips etc. En ga het nu beter volhouden.
Hoe gaat het bij jullie?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:00

Vandaag bij m'n moeder geweest en verplicht gezondigd :+
Maar daarnaast gaat het eigenlijk erg goed, ik val dan niet onder de categorie compleet suikervrij trouwens, maar ik voel me goed, energierijk en minder hoofdpijn. Minder cravings. Af en toe nog trek in chocola, maarja, hormonen :+ Zondigen mag imo, maa rhet moet het niet over gaan nemen en moet dan ook streng zijn en niet teveel dagen achterelkaar zondigen anders beginnen die cravings weer.

Ga nu ook over op volkoren pasta's ed, zilvervliesrijst krijg ik buikpijn van :?,weet iemand een gezondere rijst dan gewone witte? :)

Oh, en in de hoop dat iedereen dit er lekker uit vind zien en het aanmoedigt:
Afbeelding
Oke witte rijst fail dus, maar zelfgemaakte pompoenkokossaus :9 Ook nog vegan ook.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:48

Parboiled, daar zitten meer voedingsstoffen in dan in witte rijst.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:50

Air schreef:

*\o/* Ik was net in de winkel en ze hebben nu ook een versie van naturel zonder suiker en ook geen zoetstoffen oid toegevoegd.

Hoe gaat het hier verder mbt suikers? Ik laat zoveel mogelijk toevoegingen staan maar na pasen had ik een gigadip, paaseitjes gekocht in de aanbieding etc... oeps. Dus probeer nu weer weer meer op te letten want merk het direct aan mijn huid en hoofdpijn.