de strijd tegen de kilo's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:19

Ik beweeg gewoon veel,en eet minder ook al ben ik zon lekkerbek,wat ik wel rot vindt is dat honger gevoel iedere keer,dat negeer ik maar,ik blijf er wel fit onder dat wel.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:27

Een hongergevoel hebben is niet nodig.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:39

Vorige week nog een recept geprobeerd met paprika. Ik eet nauwelijks paprika omdat ik het wel lust maar niet lekker vind en daarin te 'verwend' ben. Besloten daar een einde aan te gaan maken daar ik het eerder thuis ook gewoon at.
Was nog lekker ook met dit recept! (Alleen dan zonder champignons voor mij want die lust ik echt niet. I.p.v. daar van courgette en komkommer gedaan)

Wellicht ook wat voor jullie dus ik deel hem ff :).

Gevulde paprika’s met couscous

Dit heb je nodig (2 personen)
• 3 paprika’s (kleur naar keuze)
• 150 gr rundergehakt
• 100 gr couscous
• 125 gr champignons
• 1 ui
• 1 teentje knoflook
• 1 kippenbouillonblokje
• Italiaanse kruiden

Zo maak je het
• Verwarm de oven voor op 180 graden.
• Snij de paprika’s in de lengte doormidden en haal de zaadlijsten eruit.
• Snipper de ui, hak de knoflook fijn en snij de champignons in plakjes of stukjes.
• Bereid de couscous volgens de bereidingswijze op de verpakking. Gebruik hiervoor kippenbouillon.
• Bak in een koekenpan het gehakt, de ui, knoflook en champignons gaar. Maak op smaak met peper en Italiaanse kruiden.
• Neem een grote kom of pan en meng alle gebakken ingrediënten door de couscous. Dit gaat het makkelijkst met een vork.
• Verdeel het mengsel over de paprika’s.
• Zet de gevulde paprika’s ongeveer 20 minuten in de oven.

Voedingswaarde p.p.
• Kcal: 425
• Eiwit: 24,8 gram
• Koolhydraten: 54,6 gram
• Vet: 12,5 gram
• Vezels: 6,3 gram

Annettu_

Re: de strijd tegen de kilo's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:48

Wat bij mij goed helpt is een hele goede nachtrust en een uurtje meer slaap pakken dan normaal.. hoe meer ik moe ben hoe meer ik wil gaan over-eaten.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:33

Ik ga het vanavond direct proberen Pattypaard, ziet er lekker uit

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:32

Ik maak een ommeletje met 2 eitjes, 1 tomaat en paar plakjes kaas. Eet ik zonder brood. Ik vind het zelf dat ik goed bezig ben!Maar is dat ook zo?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:56

Ongeveer 300/400 kcal. Dat is heel netjes.

Wel vraag ik me af of je hiermee vol genoeg zit tot je avondeten. Persoonlijk zou ik er nog iets meer groente door gooien. Maar dat is mijn mening.
Goed bezig!

(Je kan er ook gerust een broodje bij eten hoor. Als je volkoren brood hebt voegt dat 80 kcal per snee toe maar het vult wel.)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:56

Zou er geen paar plakjes kaas in doen. Eventueel 1 plakje maar het liefst vervangen door wat ham.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:25

Ik zie nu een 3e afvaltopic voorbij komen volgens mij kan dit best wat centraler...
De feestdagen komen er ook weer aan, maar denk niet dat het voor de kerstdagen gaat lukken om 10 kilo kwijt te raken.

Wat mijn opvalt is dat iedereen er rocketscience van probeert te maken terwijl dit het eigenlijk niet is. Om af te vallen heb je eigenlijk 5 ingredienten nodig;

1. Weet wat je nodig hebt en wat je eet. 80% van het afvallen zit in voeding, 20% in bewegen. Zorg er dus voor dat je weet wat er nodig is voor jou lichaam om de dag door te komen.
Hou ook bij wat je binnen krijgt, met schatten zit je altijd te hoog of te laag en meten is weten.
Je kan alles eten, maar doe dit met mate.

2. Plan wat je eet. Door te plannen wat je eet op welk tijdstip heb je voordat je de dag begint al inzicht in je calorieën wat je tot je neemt. Dan kun je al bijsturen waar je teveel of te weinig aan calorieën binnen krijgt.
Even een voorbeeld uit eigen keuken, ik maak 1x per week een lijst met de avondmaaltijden die ik die week ga eten (vaak ook nog eens aan de hand van de folder van de supermarkt, dus ook financieel smart) Doordat ik weet wat ik 's avonds eet kan ik daar mijn ontbijt, lunch en tussendoortjes op afstemmen.
Om te laat wakker worden e.d. te ondervangen maak in na het avondeten (als ik de afwas heb gedaan) mijn lunch alvast klaar voor de volgende dag samen met alle tussendoortjes in een koeltasje in de koelkast. De volgende dag grijp ik het tasje uit de koelkast en heb ik mijn lunch en tussendoortjes al mee.
Voordeel is ook ik kom maar 1 keer in de week in de supermarkt en kan daardoor alle verleidingen weerstaan die in de supermarkt op je af komen.

3. Bewegen. Ga niet schatten wat je met bewegen aan calorieën verbrand, want je zit altijd verkeerd. Ga de beweging die je hebt ook niet compenseren in je eten, want dan eet je er weer aan wat je net heel hard hebt geprobeerd kwijt te raken.

4. Discipline en doorzettingsvermogen. Iedereen kan afvallen als je je hoofd ernaar kan zetten en het langer kan volhouden dan 4 dagen voordat je er weer een stuk chocolade, chips, frituur of andere bende doorheen fietst.
Gun jezelf een momentje in de week dat je even niet over je eten hoeft na te denken en pak wat lekkers. Door het jezelf te gunnen en daar bewust van te zijn kun je daar extra van genieten.

5. Rust. Zo belangrijk maar vaak vergeten zorg voor voldoende rust en slaap. Geef je lichaam de tijd om je eten te verteren en om bij te komen van de gedane arbeid.

Eigenlijk niet moeilijk toch?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:41

Precies mijn visie brighteyes85!
Ik vind het wel heel knap dat je voor de hele week boodschappen kan doen! Ik kan maximaal voor 2 dagen avondeten kopen, want ik weet vaak pas op de dag zelf wat ik wil eten, haha!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:07

@maanlicht thnx! Ik heb dit van mijn moeder geleerd :D Naast de folder pak ik ook de seizoenskalender voor groente en fruit erbij daar haal ik vaak ook ideeën uit.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:13

Volgens mij is het ook gewoon gewenning om per dag te beslissen wat je gaat eten. Ik plan meestal ook paar dagen vooruit wat ik als lunch wil. En in het weekend voor 3 dagen wat we als avondeten willen. Als ik er dan geen zin in heb, heb ik gewoon pech gehad.
Toen ik een jaar niet thuis woonde heb ik eerste halfjaar dagelijks boodschappen gedaan en tweede halfjaar altijd voor week in voren (toen was ik ook bezig met afvallen, daarvoor niet :P ). En het is gewoon een soort verwendheid eigenlijk om dagelijks te kopen waar je zin in hebt. Kan ik hier bij mijn ouders ook niet, moet ik ook eten wat de pot schaft.

Brighteyes, mooi overzicht met de hoofdpunten!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:15

Hm ik koop meestal ook elke dag wat ik die avond wil eten :P Het gaat op zich prima hoor, ik plan dan juist altijd iets wat goed in m'n macro's past.
Hoewel het wel een stuk makkelijker is om in het weekend alles voor de rest van de week te plannen, dat zeker.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:40

:o :D

Het is inderdaad een luxe om iedere dag te kunnen kiezen wat je als avondeten hebt. Het scheelt mij tijd en geld en de ergenis om iedere dag te bepalen wat ik ga eten. Daardoor hou ik tijd over om te bewegen *D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:03

Ik heb een vraag die wel in dit topic past :)
Ik heb een app gedownload waarmee je bij kunt houden hoeveel calorieën je per dag eet. Nu heb ik ingevuld dat ik 3 kilo wil afvallen en volgens de app mag ik dan 1561 kc per dag eten. Maar ik zit er steeds overheen :')
Wat ik vandaag gegeten heb:
- 3 eetlepels magere kwark met 2 handjes muesli en een handje rozijnen
- 2 mariakoekjes
- 3 geroosterde boterhammen met gebraden gehakt
- 2 mandarijnen, 2 crackers met smeerworst
- 2 kleine meergranenbolletjes met avocado, roomkaas en een plakje gerookte zalm
- mandarijn

En nog zit ik er met 100 calorieën overheen en gisteren ook al. Moet ik gewoon wennen aan deze manier van eten of is het echt wat weinig?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:06

Gebraden gehakt, smeerworst, geroosterd brod en de bollen vervangen zou vermoed ik wonderen doen..

Of.......

100 kc verbranden met fietsen of wandelen of iets anders :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:08

Aranel schreef:
En nog zit ik er met 100 calorieën overheen en gisteren ook al. Moet ik gewoon wennen aan deze manier van eten of is het echt wat weinig?

Loop je nog een blokje om :)*

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:09

Aranel schreef:
Ik heb een vraag die wel in dit topic past :)
Ik heb een app gedownload waarmee je bij kunt houden hoeveel calorieën je per dag eet. Nu heb ik ingevuld dat ik 3 kilo wil afvallen en volgens de app mag ik dan 1561 kc per dag eten. Maar ik zit er steeds overheen :')
Wat ik vandaag gegeten heb:
- 3 eetlepels magere kwark met 2 handjes muesli en een handje rozijnen
- 2 mariakoekjes
- 3 geroosterde boterhammen met gebraden gehakt
- 2 mandarijnen, 2 crackers met smeerworst
- 2 kleine meergranenbolletjes met avocado, roomkaas en een plakje gerookte zalm
- mandarijn

hoe oud ben je
hoe lang ben je
wat weeg je
hoe veel beweeg je op een dag? (Staand werk?) (sport?)

allemaal dingen die van belang zijn voor je vraag beantwoord kan worden.

nou is roomkaas niet bepaald gezond net als smeerworst en gebr gehakt. die meergranenbollen kunnen wel mits je ze niet elke dag standaard eet, dat telt ook voor de zalm trouwens. rozijnen zijn ook niet gezond. 3 eetlepels kwark is juist weer wat weinig. kies tussen of 3 geroosterde boterhammen of die meergranen bolletjes. brood bevat aardig wat calorieën. je kan het vervangen voor een volk cracker bijvoorbeeld.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:14

Oh ja, beweging :))
Half uurtje fietsen, wat stalwerkzaamheden en op mijn werk loop ik ook regelmatig.
Zometeen ga ik een half uurtje hoepelen.
Ik ben 1,75 en zit op 68 kilo (en een beetje :Y) )

Normaal eet ik geen bolletjes als avondeten hoor. Kwam vandaag even zo uit.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:48

Aranel schreef:
Oh ja, beweging :))
Half uurtje fietsen, wat stalwerkzaamheden en op mijn werk loop ik ook regelmatig.
Zometeen ga ik een half uurtje hoepelen.
Ik ben 1,75 en zit op 68 kilo (en een beetje :Y) )

Normaal eet ik geen bolletjes als avondeten hoor. Kwam vandaag even zo uit.

Gezien wat je verbruikt op een dag zou je best rond de 1800 a 2000 calorieën per dag mogen zitten, echter wel op basis van meerdere eet momenten en gezond voedsel. Dus niet 3 lepels extra roomkaas haha. Nu je dus 2 dagen op 1600 ongeveer zit, zit je wel goed maar helaas op basis van niet super gezonde keuzes dus echt aan je kilo verlies gewerkt heb je niet afgelopen dagen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:01

Het maakt voor kilo's verliezen niet uit of je "gezonde" keuzes maakt :P

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:07

Atent schreef:
Ik maak een ommeletje met 2 eitjes, 1 tomaat en paar plakjes kaas. Eet ik zonder brood. Ik vind het zelf dat ik goed bezig ben!Maar is dat ook zo?

misschien een tussendoortje in plannen tussen deze maaltijd en avond eten? stuk fruit of groente? met wat kwark

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:11

Eulogy schreef:

Dit dus. Negatieve energiebalans = negatieve energiebalans. Of je je lijf er goed mee doet is natuurlijk een andere discussie. :P

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:17

Simoonzel schreef:
Eulogy schreef:

Dit dus. Negatieve energiebalans = negatieve energiebalans. Of je je lijf er goed mee doet is natuurlijk een andere discussie. :P

Hahhaha omg :')

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:17

ik heb -1.5 kilo deze week :D Dinsdag is altijd mij meet en weeg dag *\o/*