Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:20

Sizzle schreef:
Ligt maar net aan de situatie toch?
Als opa en oma een uitstapje zijn is dat heel wat anders dan als opa en oma de kinderopvang zijn.

BloemBloem schreef:
En ik niet .... :n !

Tegengestelde boodschappen mogen in deze situatie in mijn ogen.
Opa en Oma zijn is heel anders dan Mama en Papa oftewel de opvoeders!

In een normale situatie is het prima en natuurlijk dat er verschil is.
Maar in een probleemsituatie, en daar hebben we mee te maken hier, moet iedereen op 1 lijn staan, anders gaat het de moeder niet lukken om het op te lossen.

Als een moeder zorgt dat een verslaafd kind niet aan alcohol kan komen en de oma geeft hem een fles jenever, dat heeft het ook geen zin meer dat de moeder hem niks geeft. Snap je?

Hier is zelfs in dit topic voorbij gekomen dat kind zelf het eten had uitgekozen, maar vervolgens gaat het met opa en oma mee en zit het alweer in een pannekoekhuis.
Wat heeft het zelf eten uitzoeken dan voor nut gehad? Dat is gewoon ondermijnd door opa en oma.
Daar moeten gewoon afspraken over gemaakt.
Kind moet eerst weten wat de regels zijn thuis en zich er aan houden, om ze los te kunnen gooien bij een ander. Niet dat hij overal de situatie maar bepaalt.... Dat geeft hem de macht. En als hij thuis van alles moet en van alles niks mag maar bij een ander wel dan is het echt wel "ik heb het zo rot thuis", terwijl als het bij de ander óók gewoon zo is, het gewoon geaccepteerd wordt als normaal.

Nogmaals het gaat niet om een normale situatie, daar ligt het anders.

Het hoeft dus ook niet altijd zo te blijven. Zodra er thuis orde en regelmaat is, is het anders.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:24

Shadow0 schreef:
BloemBloem schreef:
Tegengestelde boodschappen mogen in deze situatie in mijn ogen.
Opa en Oma zijn is heel anders dan Mama en Papa oftewel de opvoeders!

Dat is normaal gesproken prima - maar niet als je probeert zoiets als dit te veranderen. (Je laat een paard dat je aan het heropvoeden bent bv ook niet meteen in handen van anderen die zich totaal anders opstellen - teveel tegenstrijdige signalen.)

Zodra het nieuwe gedrag bevestigd is, dan prima, want dan is het gewoon duidelijk. En dan kunnen kinderen inderdaad heel goed omgaan dat het bij opa en oma anders is, en specialer. Maar als de verandering nog bezig is, dan kan het even niet, want dan maak je het voor iedereen alleen maar ingewikkelder, vooral ook voor het kind zelf. Je begint met duidelijkheid en daarna kun je dat verruimen, niet andersom.

Doodziek word ik van dit soort berichten .... dit is echt allemaal
boekjes theorie! Wanneer dringt het nu eens tot jullie door dat niet
ieder kind hetzelfde is........ !!!!!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:27

luxje schreef:
Over wat wel en niet gezond is, kun je discussieren tot je een ons weegt, wat jij als gezond bestempelt, vindt Paleo juist helemaal geen geschikt eten.

Wie is jij?
Ik vat dit niet persoonlijk op, want ik heb het nergens over gezond gehad. (Slechts over alternatieve maagvullers als je geen brood wilt eten.)
Dus ik neem aan dat je "men" bedoeld?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:30

BloemBloem schreef:
Shadow0 schreef:

Dat is normaal gesproken prima - maar niet als je probeert zoiets als dit te veranderen. (Je laat een paard dat je aan het heropvoeden bent bv ook niet meteen in handen van anderen die zich totaal anders opstellen - teveel tegenstrijdige signalen.)

Zodra het nieuwe gedrag bevestigd is, dan prima, want dan is het gewoon duidelijk. En dan kunnen kinderen inderdaad heel goed omgaan dat het bij opa en oma anders is, en specialer. Maar als de verandering nog bezig is, dan kan het even niet, want dan maak je het voor iedereen alleen maar ingewikkelder, vooral ook voor het kind zelf. Je begint met duidelijkheid en daarna kun je dat verruimen, niet andersom.

Wat een hysterische berichten, er is niks mis met boekjestheorie, sterker nog, ik ben het helemaal eens met Lusitana en Shadow. Dit kind heeft duidelijke regels nodig en een hele duidelijke structuur en iedereen in de omgeving moet daar aan meegaan helpen totdat de situatie weer normaal is. Gezin, opa en oma, ooms en tantes, school en derden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:30

BloemBloem schreef:

Rustig maar moederleeuw, je gaat volledig voorbij aan het punt van Shadow0. Nergens beweert zij er een aanpak is die voor elk kind werkt.

Het doel van TS is om verandering te bewerkstelligen. Shadow0 geeft aan dat uitzonderingen die telkens gemaakt worden in dat proces voor moeilijkheden kunnen zorgen.

Collie2008

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:34

Maar het is wel afhankelijk van de reden waarom het kind bepaalde dingen niet wilt eten. Denk dat TS daar eerst maar achter moet zien te komen. Genoeg kinderen die niet willen eten, maar dat echt niet alleen doen vanwege koppigheid, sterk karakter o.i.d. Je past je plan aan op de oorzaak toch?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:35

Lusitana schreef:
BloemBloem schreef:
Jij wilt dus zeggen dat als jouw kind dit probleem zou hebben en in
de vakantie een leuke dag zou hebben met opa en oma, dat zij hem niets
"lekkers" c.q. "ongezonds" zouden mogen geven?

Ja, ik zou daar wel op staan.
Anders geef je ontzettend tegengestelde boodschappen, die bovendien nog verkeerd uitpakken voor de thuissituatie.
Kind denkt dan dat ze thuis slecht zijn omdat ze daar iets proberen wat hij niet wil, bij opa en oma krijgt het gewoon zijn zin. Dus die worden favoriet en mamma deugt niet. Dat mag zeker niet gebeuren.
Verwennen kan alleen als de thuissituatie gereguleerd is. Dan kan het ook nog als beloning werken.
"als je de hele week eet wat de pot schaft, mag je in het weekeinde naar opa en oma." bv.

"Enabling" is echt heel slecht op het moment dat je probeert iets recht te zetten.

Voor mijn geval ga je dan weer te veel in het hoekje van straffen en belonen zitten en ik vind dat je aan eten gewoon geen straf of beloning moet koppelen. je eet wat je aangeboden wordt, of een voorafgesproken compromis, gewoon een toetje en niet alleen wanneer je je bord leegeet. Tussendoor gewoon een snoepje/koekje/kaasje/worstje/stuk fruit (schiet me nou te binnen maar toen ze klein waren maakte ik vaak een "lekkere hapjes bord" klaar met brood/soepstengel/cracker tomaatjes/komkommer, schijfje worst, olijfjes, en een klein stukje chocola ofzo. Vonden ze heerlijk!).
En soms een pizza, pannekoek,frietje.
Als ze vaak naar oma gaan gelden daar dezelfde regels qua eten dus gewoon mee eten en dat mag best een keer friet zijn. Als ze daar maar sporadisch een keer mee-eten mag oma ze best verwennen met friet of pannekoek.
Ook tijdens dagjes uit lekker uit eten, het moet voor iedereen leuk zijn toch?

Voor mijn gevoel wordt het onderwerp "slecht eten" zwaarder gemaakt dan het hoeft te zijn. Zolang ze niet verhongeren of uitdrogen (of het tegenovergestelde, te dik worden dat kan natuurlijk ook), er geen duidelijke medische of psychologishe oorzaak aan ten grondslag ligt (bijvoorbeeld bang om zich te verslikken, ik noem maar wat) komt het allemaal wel weer op zijn pootjes terecht. Lees hier zo veel verhalen van mensen die pas op latere leeftijd normaal zijn gaan eten.

Ik had al gezegd dat ik als kind een moelijke eter was en dat mijn vader speciaal groentes voor mij klaarmaakte (alles uit blik, vers bliefde ik niet) en dat ik nu vrijwel alles eet. Juist omdat er nooit een strijd is gemaakt van eten. Het enige jammere is misschien dat mijn vader een vrij beperkte keuken had en ik dus ook niet met veel verschillende dingen in aanraking ben gekomen. Wij houden van koken en proberen veel uit. Daardoor onze kinderen ook. Zo zaten we in Sevilla in een restaurant en bestelde onze jongste van 9 eendenpate met marmelade, tonijn, olijven en calamaris (vind ik dus echt niet lekker).

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:35

Moederleeuw? Verandering die THUIS plaats moeten vinden, toch?
Kind eet toch niet dagelijks zijn avondeten elders?
Dus omdat kind in kwestie thuis problemen heeft, mag het bij opa en oma
niet meer verwend worden. Dat is wat er staat. Ik vind dat persoonlijk erg ver gaan.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:37

Lusitana schreef:
luxje schreef:
Over wat wel en niet gezond is, kun je discussieren tot je een ons weegt, wat jij als gezond bestempelt, vindt Paleo juist helemaal geen geschikt eten.

Wie is jij?
Ik vat dit niet persoonlijk op, want ik heb het nergens over gezond gehad. (Slechts over alternatieve maagvullers als je geen brood wilt eten.)
Dus ik neem aan dat je "men" bedoeld?

Nu gaan we wel erg off topic...
Maar inderdaad "men" dan en dan dekt dat nog niet de lading, want de verschillende stromingen staan lijnrecht tegenover elkaar voor wat betreft hun mening over gezond eten en zoek dan maar eens zelf uit welke stroming het dichtst bij de waarheid zit..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:38

Hij lust wel melk. Lust ie ook pap dan?
Dat is ook een prima ontbijt natuurlijk.

Mijn kleine man is gek op noten en zaden. Dat is ook een prima tussendoortje. Verder kun je natuurlijk ook bv. spaghetti van courgette maken of inderdaad groentefriet en groentechips maken.

Ik kan me voorstellen dat je graag hebt dat hij gezond eet, en het zou ook wel fijn zijn als dat hetzelfde is als wat jij eet, maar ik ben meer van het loslaten. Zorg er eigenlijk altijd wel voor dat er een onderdeel in het avondeten zit wat hij wel graag eet. Dan geef ik van alles een heel klein beetje incl het geen wat hij wel lust. Hij weet dat ie eerst moet eten wat op zn bord ligt voordat hij weer het andere krijgt. En dat gaat eigenlijk meestal wel redelijk. Veel gejammer over het opdelen van het eten en nog een stukje voor mamma (want ik ben zo lief dat ik mn eten deel), maar goed. Ik ga er niet boos over worden. De regel is zoals hij is, of je het nu lekker of niet lekker vindt.

Ik zorg er wel altijd voor dat er dingen zijn die altijd vrij beschikbaar zijn en op eigen initiatief gegeten kunnen worden. Voornamelijk speltcrackers en fruit. Dat mag ten allertijde gevraagd en gekregen worden. Hij hoeft niet met een lege maag naar bed te gaan (dat is ook eigen belang want anders wordt hij om 05u wakker van de honger).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:41

Bmamavan2 schreef:
Voor mijn geval ga je dan weer te veel in het hoekje van straffen en belonen zitten en ik vind dat je aan eten gewoon geen straf of beloning moet koppelen. je eet wat je aangeboden wordt, of een voorafgesproken compromis, gewoon een toetje en niet alleen wanneer je je bord leegeet. Tussendoor gewoon een snoepje/koekje/kaasje/worstje/stuk fruit (schiet me nou te binnen maar toen ze klein waren maakte ik vaak een "lekkere hapjes bord" klaar met brood/soepstengel/cracker tomaatjes/komkommer, schijfje worst, olijfjes, en een klein stukje chocola ofzo. Vonden ze heerlijk!).
En soms een pizza, pannekoek,frietje.
Als ze vaak naar oma gaan gelden daar dezelfde regels qua eten dus gewoon mee eten en dat mag best een keer friet zijn. Als ze daar maar sporadisch een keer mee-eten mag oma ze best verwennen met friet of pannekoek.

Voor mijn gevoel wordt het onderwerp "slecht eten" zwaarder gemaakt dan het hoeft te zijn. Zolang ze niet verhongeren of uitdrogen (of het tegenovergestelde, te dik worden dat kan natuurlijk ook), er geen duidelijke medische of psychologishe oorzaak aan ten grondslag ligt (bijvoorbeeld bang om zich te verslikken, ik noem maar wat) komt het allemaal wel weer op zijn pootjes terecht. Lees hier zo veel verhalen van mensen die pas op latere leeftijd normaal zijn gaan eten.

Ik had al gezegd dat ik als kind een moelijke eter was en dat mijn vader speciaal groentes voor mij klaarmaakte (alles uit blik, vers bliefde ik niet) en dat ik nu vrijwel alles eet. Juist omdat er nooit een strijd is gemaakt van eten. Het enige jammere is misschien dat mijn vader een vrij beperkte keuken had en ik dus ook niet met veel verschillende dingen in aanraking ben gekomen. Wij houden van koken en proberen veel uit. Daardoor onze kinderen ook. Zo zaten we in Sevilla in een restaurant en bestelde onze jongste van 9 eendenpate met marmelade, tonijn, olijven en calamaris (vind ik dus echt niet lekker).

Helemaal mee eens. Echt voor de volle 100 procent.
Wat ik er nog uit wilde lichten: de neutrale houding is inderdaad ontzettend belangrijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:42

BloemBloem schreef:

Heeft niks met theorie te maken, maar met logica.

Je kunt gewoon niet verwachten dat een kind gaat eten wat je wilt als je het constant laat eten wat je niet wilt.
Want wanneer zou hij dat moeten gaan doen dan?
Pas op het moment dat er enigszins gegeten wordt zoals jij het wilt, kun je toestaan dat het ook wel eens eet wat je niet wilt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:44

Lusitana schreef:
BloemBloem schreef:

Heeft niks met theorie te maken, maar met logica.

Je kunt gewoon niet verwachten dat een kind gaat eten wat je wilt als je het constant laat eten wat je niet wilt.
Want wanneer zou hij dat moeten gaan doen dan?
Pas op het moment dat er enigszins gegeten wordt zoals jij het wilt, kun je toestaan dat het ook wel eens eet wat je niet wilt.

Nou jouw logica zou bij mij thuis dus absoluut niet
werken! Soms moet je met kleine kinderen een compromis sluiten.
Zo zwart wit als jij het ziet werkt het niet is mijn mening!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:45

Een kind kan heel goed onderscheid maken tussen verschillende huishoudens.
Heel erg goed zelfs. Mijne is 3 en ik heb een waslijst aan dingen die hij bij mij wel eet, bij mij niet eet, bij de gastouder wel eet en bij zn vader niet.

Het gaat er wel om hoe de grootouders er mee omgaan. Zodra ze zeer nadrukkelijk benoemen 'want dat is wel lekker he?' of iets anders waarmee ze de opvoeding in diskrediet brengen, dan is het foute boel. Maar het jong kan zeker daar gewoon frietjes of pannenkoeken eten zonder dat daarmee meteen alles wat TS op aan het bouwen is afgebroken wordt.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:46

Zodra het nieuwe gedrag bevestigd is, dan prima, want dan is het gewoon duidelijk. En dan kunnen kinderen inderdaad heel goed omgaan dat het bij opa en oma anders is, en specialer. Maar als de verandering nog bezig is, dan kan het even niet, want dan maak je het voor iedereen alleen maar ingewikkelder, vooral ook voor het kind zelf. Je begint met duidelijkheid en daarna kun je dat verruimen, niet andersom.[/quote]

ieder kind hetzelfde is........ !!!!!!![/quote]

Inderdaad!
Je kan als opvoeder van alles proberen wat je zelf weet te bedenken, wat je in boeken of internet leest, wat de buurvrouw vertelt maar het moet wel bij jouw situatie en jouw kind passen.
Ikzelf (mijn mening hoeft dus niet gelijk te zijn met een ander) is dus dat het allemaal te zwaar wordt gemaakt. Ikzelf ben meer van het wat lossere en het lost zich zelf wel op, opvoeden. Tenzij er gevaar dreigt natuurlijk. Even off-topic. Zo kreeg ik eens een nogal vervelende opmerking toen mijn jongste aardig vies uit de zandbak kwam. Eh, ja.....hij had zich heerlijk geamuseerd, was buiten geweest, we hebben thuis een bad en een wasmachine, wat is het probleem? Hetzelfde met slapen. De kinderen van vrienden moesten altijd om 7 uur naar bed. Strijd zeg ik je. Mijn jongste van toen 6 ging altijd om 8 uur en sliep meteen. Als ik hem om 7 uur erin legde was het ook drama. Gewoon half acht, pyama aan, tanden poetsen, verhaaltje en 8 uur slapen. En nog zo iets; geef opa eens een kusje....eh nee, mijn kinderen geven een hand maar hoeven niet te kussen of te knuffelen tenzij ze daar zelf behoefte aan hebben. Maar goed ik dwaal af.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:46

Iris82 schreef:
Heel erg goed zelfs. Mijne is 3 en ik heb een waslijst aan dingen die hij bij mij wel eet, bij mij niet eet, bij de gastouder wel eet en bij zn vader niet.

Het gaat er wel om hoe de grootouders er mee omgaan. Zodra ze zeer nadrukkelijk benoemen 'want dat is wel lekker he?' of iets anders waarmee ze de opvoeding in diskrediet brengen, dan is het foute boel. Maar het jong kan zeker daar gewoon frietjes of pannenkoeken eten zonder dat daarmee meteen alles wat TS op aan het bouwen is afgebroken wordt.

Juist!

En dat is met alles zo, bij mij thuis gelden er ook hele andere
regels dan bij mijn ouders. Mijn dochter weet dit dondersgoed :D

Liselot

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:49

Jongens, denken jullie echt dat je TS helpt met deze discussie?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:50

Iris82 schreef:

In een normale situatie zou ik verschillende dingen zelfs aanmoedigen, maar niet op het gebied van eten wanneer dit niet goed is.

TS is allang afgezwaaid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:51

BloemBloem, waarom reageer je zo heftig? Volgens mij leggen zowel Lusitana als ik heel normaal uit wat we vinden. Waarom zou je daar 'doodziek' van worden?

Verder is het volgens mij wel degelijk een vrij universele regel voor zowel mensen als dieren. (En dat gaat helemaal niet over boekjeswijsheid, da's iets waar ongeveer iedereen op uit komt als ze het zelf ervaren.)
Als je iets wilt veranderen, begint dat met duidelijkheid. En hoe groter dat wat je wilt veranderen, hoe groter de duidelijkheid die nodig is. Normaal gesproken is het geen enkel probleem om bij opa en oma andere dingen te krijgen dan thuis, maar wel als je andere eetgewoontes wilt aanleren na jaren waarin dat niet gelukt is. Zodra het nieuwe normaal geworden is kan dat weer. Maar tijdens de verandering even niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:53

Bmamavan2 schreef:
Voor mijn geval ga je dan weer te veel in het hoekje van straffen en belonen zitten en ik vind dat je aan eten gewoon geen straf of beloning moet koppelen. je eet wat je aangeboden wordt, of een voorafgesproken compromis, gewoon een toetje en niet alleen wanneer je je bord leegeet.

Je zegt het zelf "als ze vaak naar oma gaan, gelden daar dezelfde regels, maar als ze daar sporadisch komen mag er best verwent worden. " Zo hoort het ook, dat is waar ik ook op doel.
Het gaat trouwens helemaal niet om belonen en straffen in een strikte manier, maar meer om op orde krijgen van reges die blijkbaar niet bestaan of continue veranderen en ondermijnd worden, ao door anderen.
Jij hebt een basis om vanuit te werken. Er zijn regels. Je hebt geen kind in het middelpunt dat bepaalt wat er gegeten wordt.
Maar TS heeft een kind dat bepaalt.

Er moet ook inderdaad geen punt van gemaakt. Het kind hoeft niet te horen of te weten welke afspraken je met anderen maakt om je eetpatroon tot een succes te maken. Juist niet. Het moet gewoon uitgevoerd.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:54

Heb jij kinderen Shadow0 :) ?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:56

BloemBloem schreef:

Och god daar krijgen we weer zo'n non argument. In mijn eerlijke mening, het opvoeden van tegenwoordig gaat nergens meer over. Kinderen krijgen geen regels meer geleerd, leren niet dat er consequenties aan gedrag hangen etc. Ik zie het continue om mij heen, ook op mijn werk.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:57

Amandavd schreef:
BloemBloem schreef:

Och god daar krijgen we weer zo'n non argument. In mijn eerlijke mening, het opvoeden van tegenwoordig gaat nergens meer over. Kinderen krijgen geen regels meer geleerd, leren niet dat er consequenties aan gedrag hangen etc. Ik zie het continue om mij heen, ook op mijn werk.

Makkelijk lüllen vanaf de zijlijn ..... en dan mag ik heftig
zijn of overkomen, maar als je geen kinderen hebt kan je geen
juist beeld schetsen PUNT!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:57

BloemBloem schreef:

Waarom zou ik jouw vraag willen beantwoorden als je die van mij niet beantwoordt, namelijk waarom je zo heftig reageert op een hele normale uitleg?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:58

BloemBloem schreef:
Amandavd schreef:

Makkelijk lüllen vanaf de zijlijn ..... en dan mag ik heftig
zijn of overkomen, maar als je geen kinderen hebt kan je geen
juist beeld schetsen PUNT!

Wat een dikke vette onzin. Alsof je een kind gebaard moet hebben om te weten hoe je een kind moet opvoeden. Daar gaat het in 80% van de gevallen al fout. Ouders die denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben maar inmiddels wel steken laten vallen.