Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:40

Rot voor je, MachoPablo, veel sterkte!

MachoPablo

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:59

Dankjweel

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:09

Hoe gaat het vandaag met je MachoPablo? Woon je alleen?

Wil je even een virtuele knuffel geven :(:) . Depressief zijn is echt vreselijk. Maar blijf hoop houden dat je beter wordt!

Wat mij heeft geholpen tijdens een hele ernstige depressie is om een foto van mezelf op te hangen waar ik heel gelukkig op sta. Ik zei dan elke keer als ik naar die foto keek "Dit ben ik, nu ben ik ziek maar op een dag ben ik weer zo gelukkig".

Bedenk dat je ziek bent, dat helpt vaak al om er mee om te gaan.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:40

laetitia schreef:

Wil je even een virtuele knuffel geven :(:) . Depressief zijn is echt vreselijk. Maar blijf hoop houden dat je beter wordt!

Wat mij heeft geholpen tijdens een hele ernstige depressie is om een foto van mezelf op te hangen waar ik heel gelukkig op sta. Ik zei dan elke keer als ik naar die foto keek "Dit ben ik, nu ben ik ziek maar op een dag ben ik weer zo gelukkig".

Ja redelijk ben gewoon gaan werken en nu me eigen paarden doen..

Nee nog thuis maar thuis gaat ook niet goed dus is een beetje mezelf erg aan afzonderen voor de rest ook niemand in de buurt om me heen dus probeer me ding te blijven doen maar ook met tegenzin hoor ik moet van de week rijDen van mezelf haha

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:00

Goed dat je bent gaan werken, dat geeft afleiding en de paardjes ook :j.
Al voel je je rot, je bent dat rot gevoel soms dan even kwijt en dat is al heel erg fijn.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:05

laetitia schreef:

Dat is zo'n goede, ik geloofde op een gegeven moment gewoon niet meer dat ik ooit wel gelukkig was geweest en al helemaal niet meer dat ik het ooit weer zou worden.

Was gelukkig allebei niet waar..

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:17

laetitia schreef:
Goed dat je bent gaan werken, dat geeft afleiding en de paardjes ook :j.
Al voel je je rot, je bent dat rot gevoel soms dan even kwijt en dat is al heel erg fijn.

Jaa klopt, en ik probeer juist door te gaan, Ondanks ik er even Flink doorheen zit :(

Het spel Pokenemon Go zorg ook wel dat ik vaker buiten ben :)
Hoe gaat het met julllie ??

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:28

Nou ik ga me ook maar melden... Lang genoeg geduurt voor ik t wilde toegeven maar helaas ik kom er niet uit. Duurt nu al een aantal maanden, veel dissociaties heel druk hoofd en vreemde gedachtes.
Pokemon Go, zorgt wel dat ik vaker buiten ben en afleiding heb al kan t me ook leegzuigen.
Ik ga vanaf nu proberen wat vaker op bokt te komen en bij te lezen hier, wie weet kunnen we elkaar uppe. :D

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:47

Al heel lang niet op Bokt geweest en zie dit topic nu pas. Eerlijk gezegd niet de energie om alles uitgebreid te lezen. Ik wil iedereen heel veel sterkte wensen en hoop op een goed herstel voor iedereen. De kunst is om niet te forceren, daar ben ik inmiddels wel achter.
Ik wil er (voor zover dat nog niet gedaan is) even uitdrukkelijk op wijzen dat burn-out en depressie niet op één hoop gegooid moeten worden. Er is een wezenlijk verschil tussen een burn-out en een depressie.
Een burn-out is een energiestoornis, een depressie een stemmingsstoornis.
Ik heb een burn-out maar geen depressie. Ik ben - zoals het woord al zegt - "opgebrand", maar ik ben niet depressief, zie het leven absoluut zitten.
Wel is het zo dat de stress die samengaat met burn-out een chronische lichamelijke aandoening bij mij doet opflakkeren.
Ik heb wel het gevoel dat ik weer aan het opklimmen ben, ben weer aan het werk alhoewel niet in mijn eigen (heel leuke) functie, maar doe nu werk dat absoluut geen stress geeft bij dezelfde werkgever. Afijn, dat is in het kort dus even mijn verhaal...

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:24

^ Goed onderscheid en sterkte!

Ik denk dat het hooguit door elkaar wordt gehaald omdat je in beide situaties zo leeg, energie loos en opgebrand voelt. Heb van zowel mensen met een burn out als depressieve mensen gehoord dat ze zich als een kapotte en lege batterij voelen.

Daarnaast zijn er ook nog eens mensen die zowel een burn out als een depressie hebben, met misschien wel een causaal verband

Echt super fijn dat je een beetje aan t opklimmen bent weer.

Ls_fotos fijn dat pokemon go je wat afleiding gaf, bij mij was het een puppy kopen, daardoor was ik ook lekker veel buiten weer

Een kleine update van mezelf: het is echt ongelovelijk hoe goed ik me voel en heb gevoeld de laatste 3 weken. Ik hoop echt dat dit een permanent iets is en niet weer maar een fase in de ups en downs.

Ben ook 2,5 kilo aangekomen (wat een goed teken is bij mij qua happy heid). T gaat echt mega goed in mn relatie en ik trek me veel minder aan wanneer er nare dingen zijn.
En ik ben dus weer verliefd terwijl ik dacht dat ik door die depressie nooit meer verliefd zou kunnen gaan worden in mn leven :P

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:42

Hier gaat momenteel steeds slechter, heb het een beetje gehad met alles..
wil liefste nog alleen zyn ff niks aan me hoofd

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:52

sidera, wat fijn zeg! dat klinkt heel goed. hou vast!! verliefdheid kan je heel veel energie geven :) <3

MachoPablo.. :(:) sterkte!

Ik ben het er wel mee eens dat burnout en depressie verschillend zijn. Maar het ligt wel dichtbij elkaar. Hier gaat het redelijk... nog steeds heel weinig energie, levensmoe, alles is te veel.. maar goed, ik heb geen keus, kan er niet aan toegeven. Kinderen en bedrijf gaan toch voor en door.
ben inmiddels wel gestopt met de pil in de hoop dat het beter gaat.. die hormonen schijnen ook niet heel fijn voor je gestel te zijn lees ik overal... duurt wel even voor het uit mn systeem is, dus ik weet nog niet of het echt werkt.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:02

Ik was destijds ook gestopt met de pil en dat hielp voor mn gevoel wel iets!
Ook gestopt met koffie drinken, dat gaf een geeft me teveel stress. Had echt de energie/wil niet om te sporten maar soms een kleine wandeling maken gaf mn hoofd een klein beetje lucht (al was t vaak maar zeer kort durig). Al hebben jullie dat soort advies waarschijnlijk al herhaaldelijk gehoord dus typ ik het wellicht in overdaad

Vervelend voor jullie allebei! Als jullie een keertje willen bellen om even je hart te luchten moeten jullie maar even een pbtje sturen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:11

Vwb dingen als wandelen geldt bij burn out dat je heel geleidelijk aan moet opbouwen - dat kan zijn: beginnen met een blokje om. En dan de sportmeetlat: je lichaam moet na 36 uur volledig hersteld zijn, anders was het te veel. Bij herstel: na 36 uur weer een enkel blokje om.

Voor depressie is ooit de norm opgesteld 'drie maal per week een half uur 'brisk walk', maar je mag niet buiten adem raken'.
Voor diegenen onder ons die beide aandoeningen hebben ("te lang te veel stress is een uitstekende voedingsbodem voor depressie") please eerst opbouwen! !

En voor wie genadeloos door moet: veel sterkte!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:04

Voor iedereen hier in het topic met burnout/depressie: herkennen jullie de extreme vermoeidheid na sociale activiteiten?

Ik was echt behoorlijk weer op de rit, had geen middagdutje meer nodig. Kon weer paardrijden en werkte 2 x 3 uur en dat ging goed.
Tot dit weekend. Zaterdagmiddag even bij mijn moeder geweest, zaterdagavond bij vrienden wat gedronken en in de tuin gezeten. Zondag was ik daar al heel moe van, maar we moesten ook nog naar mijn schoonzus en zwager op een uur rijden. Daar 2,5 uur geweest en weer een uur terugrijden (vriend reed gelukkig, ik lag als een zombie op de stoel).

Nu,dinsdag ben ik nog compleet gesloopt. Heb een middagdutje gedaan en net even naar een winkel geweest maar ik kan echt niets meer dan als een zombie op de bank liggen...

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:42

Ja dat is heel herkenbaar!
Word hopelijk beter als je je een tijdje goed blijft voelen...

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:01

Hier gaat nog steeds slechter en slechter en nog eens Flink ziek :(
nou fijn ik zonder mezelf ook steeds beetje by beetje van de wererld af

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:56

Ik meld mij ook -O- Zo'n 2 maanden geleden burn-out geconstateerd na veel lichamelijke klachten. Ik was gewoon meer dan op, door meerdere oorzaken. Ik had nooit verwacht nu 2 maanden verder nog steeds niet de oude te zijn, wat duurt dat lang zeg!!!

Ik ben iemand die niet stil kan zitten, en sporten is mijn grootste hobby. Verplicht rust nemen heb ik lang niet kunnen accepteren, maar uiteindelijk moet je. Ik ben inmiddels sinds 3 weken het werken rustig aan het opbouwen, en zo'n 2 weken geleden voelde ik voor het eerst weer wat energie om iets te doen en te gaan sporten. Nu 2 weken verder, voel ik me terug bij af. Ik wil van alles, maar mijn lichaam wil alleen maar in bed liggen -O- Bah, ben er wel klaar mee, was blij met het stijgende lijntje, maar voelt nu ineens weer als een enorme stap terug :n Als ik jullie verhalen zo'n beetje lees is dit heel herkenbaar..
Verder slaap ik enorm slecht, dat helpt niet mee.

laetitia: ja heel herkenbaar! Ik was ook zover dat ik geen middagdutje meer nodig had en weer wat aan beweging kon doen. Sinds een paar dagen helemaal uitgeteld -O-

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:11

@Sidera: Kan inderdaad wel een burnout èn een depressie (met eventueel causaal verband). Doordat je zo “opgebrand” bent, kan het wel voorkomen dat je het niet meer ziet zitten dat je ooit nog beter wordt en ik vind het aannemelijk dat je daar depressief van kan worden.
Fijn dat jij op de goede weg bent. Probeer het niet te forceren, maar super blij voor je.
@MachoPablo: heel veel sterkte.
@Janneke: dat wist ik helemaal niet over hoe weinig je mag en hoe lang het duurt voor je hersteld bent van een kleine lichamelijke inspanning. Ik heb me al veel schuldig gevoeld omdat ik echt niks kon, maar dat is dus helemaal niet nodig.
@anne_bento: misschien heb je inmiddels al gehoord/gelezen of anderszins begrepen dat een burn-out niet in een paar maanden over is. Ik denk dat de boel forceren en je ertegen verzetten alleen maar averechts werkt.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 00:39

Stille meelezer valt binnen
Veel sterkte allemaal.

Hebben jullie ook partners? In geval van depressie werken zij dan gewoon? Blijven ze voor je thuis als het heel slecht met je gaat?

Pb mag ook :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:12

Ik heb een partner die fulltime werkt. Hij heeft onregelmatige diensten, en we zien elkaar nu dus veel vaker dan toen ik nog fulltime werkte. Dan zagen we elkaar de ene week bij het avondeten en de ander week pas weer in het weekend.

Dat heeft in het begin voor veel spanning gezorgd, nu hebben we een eigen kamer voor mij gemaakt waarin ik me kan terug trekken. Zo zitten we niet zo op elkaars lip.

Hoe staan jullie partners erin? Ontstaan er ook spanningen? En voelen jullie je ook schuldig dat het herstel zo langzaam gaat? Dat je niet mee kan naar feestjes? Of even gezellig uit eten?

@ Niene:
Toen het echt heel slecht met me ging, is hij weleens eerder naar huis gekomen.
Ben je onder behandeling van een psychiater? En hoe voel je je als het slecht gaat?

Ik heb zelf ook weer een terugval, moest deze week van 2 x 3 uur naar 3 x 3 uur. In plaats van 2 dagen rust nu dus maar 1 dag rust tussen de werkdagen. Ben gister om 21.00 compleet uitgeblust mijn nest ingedoken, vanmorgen om 09.30 eruit en meteen weer op de bank gaan liggen. Gewoon tot niets in staat.
Morgen zou ik dus weer 3 uur moeten, maar ik luister nu echt naar mijn lijf. Ik ga max 1 uur.
Daarbij worden de oorsuizen en de hoofdpijn erger (was juist helemaal verdwenen) en word ik erg prikkelbaar.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:17

Over partners. Mijn vriend heeft een aantal jaar terug een relatie gehad met iemand met borderline. Daardoor heeft hij geleerd om niet over zijn eigen grenzen te gaan, en ook al ben ik heel ziek, dat hij toch zijn ding doet. Dat vond ik in het begin heel moeilijk, ging ik helemaal kapot van de depressie, maar toch ging hij dan naar feestjes andere afspraken. Maar achteraf vind ik het goed, dat heeft onzer relatie toch ook wel versterkt.
Verder praten we heel veel, en dat sterkt onze relatie ook wel. Mijn vriend voelt me ook heel goed aan, dat is wel prettig. Soms hoef ik niets meer te zeggen, dan pakt hij me vast en troost hij me. Dat zijn van die dingen waarom ik zoveel van hem houd <3

Goed naar je lijf blijven luisteren, ik heb ook snel hoofdpijn en oorsuizen door de spanning. Anders morgen helemaal niet gaan?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:28

Joolien dat is inderdaad erg belangrijk. Mijn vriend gaat ook gewoon weg, is zelfs een week op vakantie geweest (stond al gepland voordat ik ziek werd, hij gaat elk jaar met zijn broer een kleine week weg).

Ben toen uit angst om heel diep te vallen naar mijn moeder gegaan, maar na 1 nacht dat ik : "ik kan het wel alleen!". Heeft me toen zo'n boost in mijn zelfvertrouwen gegeven.

Super lief dat je vriend je zo aanvoelt! Het kan de relatie inderdaad ook sterker maken, ik zeg hem heel vaak hoe lief hij voor me is en dat hij echt een kanjer is. Leven met iemand die een depressie of burn out heeft is niet altijd makkelijk..

Ik wil morgen wel even gaan, anders word de drempel alleen maar hoger en hoger en dus de stress ook ..Wel fijn om te lezen dat jij de oorsuizen en hoofdpijn herkent.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:55

laetitia: wat vervelend dat je een terugval hebt. Snap wel dat je evengoed gaat, ik werk zelf ook liever even kort dan helemaal niet gaan, houdt de drempel wat lager. Oorsuizen en hoofdpijn herken ik niet, maar zo zijn bij iedereen de klachten anders.

Mijn partner heeft er erg veel moeite mee. Hij zegt zelf vorig jaar een burn out gehad te hebben, hij was er echter zo weer bovenop en lichamelijk geen klachten. Ik heb veel klachten lichamelijk gezien en dat begrijpt hij niet, dit levert enorm veel spanning op. We waren pas net samen toen de burn out begon dus een erg sterke basis hebben wij helaas ook nog niet. Ik heb van de week iets uitgedraaid van internet voor partners van mensen met een burn out, staan veel dingen in die ik erg herken. Hij staat er helaas niet zo voor open, hij gaat het wel lezen maar hij is een beetje (boel) eigenwijs dus ik geloof niet dat er iets zal veranderen. Zou hem erg graag eens meenemen naar therapie maar ik ga hem nooit mee krijgen en iemand die er niet voor open staat valt ook niet meer te praten.

Het houdt me ook tegen in mijn herstel, de ruzies kosten me teveel energie, ik probeer ze te vermijden of erover te praten maar dit werkt helaas niet zo... waardoor ik een paar keer per week maar een paar uur slaap 's nachts. Daarnaast ga ik over mijn grenzen heen. Op de dagen dat ik werk moet ik de rest vrij houden om te slapen en te rusten. Maar zoals afgelopen week moet er zoveel gedaan worden in het huishouden en heb ik een chagrijnige kerel omdat hij er geen zin in heeft, dus ben ik na het werk nog 2,5 uur bezig geweest met schoonmaken. Ik was kapot daarna, ver over mijn grenzen heen, maar wel een blije man.. tja keuzes..

Bij wat voor therapeuten lopen jullie? Ik ga om de week naar Mensendieck, wat echt heel fijn is! En om de week naar de praktijkondersteuner van het GGZ, ook erg prettig.
Laatst bijgewerkt door anne_bento op 26-08-16 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:08