Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaaah

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:47

Jammer eigenlijk, ik vond het een mooi alternatief om geen shampoo te gebruiken en tegelijk niet met vettig haar rond te lopen..

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:19

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 00:23

ik heb zo een namaak borstel en die maakt mijn haar verschrikkelijk pluizig!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:47

Stefaaah schreef:
Jammer eigenlijk, ik vond het een mooi alternatief om geen shampoo te gebruiken en tegelijk niet met vettig haar rond te lopen..

Ik denk dat het wel een goede overgang zou kunnen zijn van shampoo naar alleen water. Ik ben wat dat betreft echt best een hele tijd tevreden geweest over wassen met baking soda.
Wat voor mij de truc was, en wat ook aangegeven wordt bij het wassen met alleen water, is dat het eigenlijk alleen werkt als je niet te hard water hebt. Wij hebben echt mega hard water en ik gebruik dus regenwater en dat is super! Het is wat omslachtig omdat je het moet opvangen. Lekkende afdakjes en regenpijpen genoeg hier, dus dat is voor mij geen probleem. Ook icm de bakingsoda was dat voor de uitkomst. Met gewoon water en bakingsoda had ik echt een soort van vettig laagje over mijn haar heen wat heel viezig aanvoelde en er ook niet direct heel fris uitzag. Ik stond op het punt om weer gewoon de shampoo fles te pakken want na 3 maanden proberen was ik mijn vieze haar wel zat. Als laatste poging regenwater gebruikt en dat gaf mij uiteindelijk wel lekker schoon haar *\o/*

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:50

mlc schreef:
Nou, ik heb een borstel gevonden! Ik heb hem bestelt en als het goed is komt die morgen aan.

Het is een Denman D81. Deze heeft een mix van haar en nylon, precies wat ik zocht dus. Het was nog wel een heel karwei om een site te vinden die deze verkoopt in de maat medium (ik vind grote borstels niet zo fijn, ben ik niet gewend), maar het is gelukt. Ik ben erg benieuwd. Het is overigens wel de bedoeling dat er ooit een Mason Pearson komt. :o

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:17

Maaike_Indy schreef:
Stefaaah schreef:

Ik denk dat het wel een goede overgang zou kunnen zijn van shampoo naar alleen water. Ik ben wat dat betreft echt best een hele tijd tevreden geweest over wassen met baking soda.
Wat voor mij de truc was, en wat ook aangegeven wordt bij het wassen met alleen water, is dat het eigenlijk alleen werkt als je niet te hard water hebt. Wij hebben echt mega hard water en ik gebruik dus regenwater en dat is super! Het is wat omslachtig omdat je het moet opvangen. Lekkende afdakjes en regenpijpen genoeg hier, dus dat is voor mij geen probleem. Ook icm de bakingsoda was dat voor de uitkomst. Met gewoon water en bakingsoda had ik echt een soort van vettig laagje over mijn haar heen wat heel viezig aanvoelde en er ook niet direct heel fris uitzag. Ik stond op het punt om weer gewoon de shampoo fles te pakken want na 3 maanden proberen was ik mijn vieze haar wel zat. Als laatste poging regenwater gebruikt en dat gaf mij uiteindelijk wel lekker schoon haar *\o/*

Goh, dit vind ik wel heel erg interessant. Regenwater... maar weet je zeker dat dit wel schoon genoeg is? :o Ik heb alles behalve smetvrees, maar je hoort regelmatig dingen over aangetast regenwater, zure regen etc. En stel het is door de dakgoot gelopen, zou het me niets verbazen als er flink wat vogelpoep in te vinden is. :+ Hoe vang je dit dan precies op? Emmertje water buiten zetten terwijl het regent? Wat nou als daar iets in beland of een kikker gaat er lekker in zwemmen. :') Ik zit me nu wel van alles voor te stellen maar ik ben wel heel erg nieuwsgierig. :j

En hoe kan je precies testen of je te hard water hebt?

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:46

Daar ben ik ook benieuwd naar, hoe weet je of je te hard water hebt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:52

JolisaJ schreef:
Daar ben ik ook benieuwd naar, hoe weet je of je te hard water hebt?

Simpele indicator is hoe vaak je de waterkoker/koffiezetapparaat moet ontkalken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:53

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:46

Bedankt allebei!
Dan valt het (als ik het goed begrijp) qua hard water mee hier. :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:26

Wij hebben onze eigen bron en ik zie het in huis overal in terug dat we hard water hebben, waterkoker, koffiezet apparaat, boiler etc. Ik moet regelmatig ontkalken, zelfs de boiler een paar keer per jaar!

Ik vang het regenwater op van een afdak waar het grote staldak op afloopt. Als het regent laat ik het eerst even het dak schoonregenen. Daarna een emmertje onder het punt waar het goed van het afdak lekt en dan heb ik mijn regenwater. Wij hebben niet echt dakgoten dus voor opvangen van hemelwater ideaal. Emmertje gewoon buiten zetten werkt minder want dan krijg je echt maar een inie minie laagje water. Ik weet eerlijk gezegd niet wat in NL een handig manier van opvangen zou zijn... Wellicht een regenton.
Er zitten altijd wel wat prutjes stof of iets in, maar dat zeef ik er uit. Ook het onderste uit de emmer gebruik ik nooit. Het water stinkt niet ofzo en je moet het daarna ook geen tijden laten staan denk ik. Ik zou het regenwater ook niet opdrinken, maar ik denk niet dat het verder schadelijk is. Azijn is ook zuur, dus als het regenwater iets zurig is dan is dat ook niet direct gevaarlijk lijkt me. Het verschil met wassen met gewoon water en regenwater was dusdanig groot dat ik geen gewoon water meer gebruik.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:44

Hier zijn wel enkele kranen aangesloten op regenwater, zal ik daar maar eens mijn haar mee wassen. Goede tip! :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:59

Ik heb vanmorgen baking soda gehaald bij de sligro
Ben benieuwd hoe het gaat straks!

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:06

Ik heb de Denman borstel binnen sinds gister en nu twee keer gebruikt. Het is een fijne borstel die redelijk mild is met het ontknopen van klitten. Dat vind ik een voordeel, want hierdoor breekt mijn haar niet zo snel. De pinnen zijn een béétje hard op je hoofdhuid, maar niet echt storend. Na het borstelen haal ik direct alle haren er uit en ga ik met mijn hand door de borstel (boven de prullenbak) om al het stof er uit te krijgen. Toen ik zag wat er na één borstelbeurt al uit kwam, is dat iets wat ik gewoon dagelijks ga doen om hem schoon te houden.
Tot nu toe vind ik het een prima borstel, maar ik heb hem ook pas twee keer gebruikt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:30

M'n haar reageert niet helema zoals gehoopt... het is heel erg touw. Ik ga het nog 2-3 weken aankijken, alleen wassen met water, en anders ga ik een shampoo zoeken zonder dat SLS (of dat schadelijke :P ) spul. Hier wordt ik ook niet blij van.

M'n hoofdhuid is wel een stuk rustiger en m'n haar wordt niet meer zo snel vet. Maar het is gewoon niet zacht en glanzend.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:50

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:56

EskeGirl schreef:
M'n haar reageert niet helema zoals gehoopt... het is heel erg touw. Ik ga het nog 2-3 weken aankijken, alleen wassen met water, en anders ga ik een shampoo zoeken zonder dat SLS (of dat schadelijke :P ) spul. Hier wordt ik ook niet blij van.

M'n hoofdhuid is wel een stuk rustiger en m'n haar wordt niet meer zo snel vet. Maar het is gewoon niet zacht en glanzend.

Het gevoel is inderdaad even wennen. Het voelt niet zo "knisperend" schoon (sorry, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) als dat je het wast met shampoo. Je haar heeft echt even tijd nodig om te wennen. Mijn haar was in het begin ook een beetje touw-achtig maar begint nu toch wat zachter te worden weer.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:08

Ik zit nu op zo'n 6 weken zonder shampoo, en m'n haar begint sinds deze week weer wat mooier te worden. Draag het nu alweer vaker los merk ik, glanst meer en wordt gladder (onderaan is het nog steeds touw, maar dat heeft meer met een bezoek aan de kapper te maken dan met wel of niet wassen). Ik was het momenteel zo'n 2x per week met appelazijn/citroen, citroen vind ik persoonlijk fijner en minder stinken, maar mijn haar hoeft momenteel echt niet nog lichter te worden, dus citroen wil ik deze zomer toch wat vermijden.
Ook lukt het nu beter om m'n haar meer te borstelen, in het begin had ik het idee dat ik met het ontwennen te veel vet stimuleerde door teveel aan m'n hoofdhuid te komen, en nu wordt ook dat langzaam beter :j

Edit: ik gebruik trouwens een doodnormale plastic borstel, daarna iets water erin zodat het wat minder statisch/pluizig is. Op termijn wil ik misschien wel een betere borstel kopen, maar ik kijk het nog even aan :)

Eskegirl, van citroen en/of appelazijn wordt m'n haar zachter, misschien dat een keer proberen?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:01

Ik kreeg laatst te horen dat mijn haar zo lekker rook xD en dat terwijl ik het al zeker 4 dagen niet gewassen heb. Heb vriendlief dat maar niet verteld.

Ik merk dat ik steeds langer kan rekken eigenlijk. Zo heb ik het met dit warme weer en een zweetkop toch zeker 3 dagen uitgehouden voor ik het weer met water heb gewassen. Nu voelt het echt weer helemaal fris, geen shampoo voor nodig. Toch doe ik af en toe wel shampoo, omdat ik echt jeuk op mijn hoofd krijg van de vettigheid, en dat ook geen pretje is.
Zeker omdat ik dan zo het gevoel heb dat het opvalt voor mijn collega's dat ik het niet gewassen heb. Misschien ga ik wel voor een poging vet laten worden als ik strakjes 3 weken vrij heb.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:38

Mag ik evengoed in het topic meepraten eigenlijk? Ik probeer de wastijd van mijn har zolang mogelijk uit te stellen!:D
Ik waste het de laatste tijd IEDERE dag met shampoo en conditioner.
Nu heb ik het vorige week pas na 4 dagen gewassen. Veel makkelijker! ze waren wel vettig natuurlijk.
Viel evengoed mee want ik gebuik zo een droogshampoo in poeder.
Ik wil het graag kunnen rekken tot 1 week!
Gebruik teouwens lushproducten!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:48

Afgelopen dinsdag heb ik voor het laatst mn haar met shampoo gewassen.
En gisteren oor het eerst met Baking Soda en Appelijzen (vermengd met water)
Mn haar was gister avond echt bagger vet!
Nu ziet het er iets schoner uit, maar het voelt nog steeds vet :\
Was mijn verhouding Baking Soda/water niet goed?
Of hoort het zo de eerste periode?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:13

@nanoukkie: ik praat ook lekker mee, maar maak nog niet de stap naar helemaal geen shampoo. Ook ik ben aan het uitstellen van het wassen. Kom van elke 2-3 dagen wassen, nu probeer ik elke 5 dagen. (wel vaker met water, maar alleen elke 5 met shampoo)

Ik heb zo'n haren-borstel gekocht, en heb hier ergens een tip gezien hoe je die borstel weer schoonmaakt na veel gebruik. Die van mij is nu supervet, dus wel aan een schoonmaakbadje toe, maar ik kan die tip niet meer vinden :(
Weet iemand de tip nog of kan iemand mij vertellen hoe je je haarborstel schoonmaakt? Op dit moment borstel ik mijn haar alleen maar vetter :(

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:16

Je haar moet er zeker eerst aan wennen! De shampoo die je als laatste gebruikt hebt kan ook invloed hebben. Als dat een shampoo met siliconen is, kan je daar nog "last" van hebben.

Je verteld er niet bij hoeveel baking soda je gebruikt hebt, dus of het teveel of te weinig is, is moeilijk te zeggen. Na het wassen met de baking soda heb je nagespoeld met de azijn?

De hardheid van het water heeft ook invloed op je haar na het wassen. Zeker met hard water blijf je na het wassen een viezig laagje op je haar houden (naspoelen met azijn helpt hier wel iets tegen, maar als je daarna nog flink naspoelt met alleen water dan dus niet). Wat je zou kunnen proberen is (daar ga ik weer), regenwater, gedestilleerd water (heb ik mij laten vertellen, zelf geen ervaring mee) of je water eerst koken voor je het gebruikt.

@ hierboven, je borstel maak je schoon door hem even een kwartiertje in warm water met zeep te zetten (ik los wat marseille zeep op in water, maar wellicht dat gewoon dreft ook wel kan). Wel eerst natuurlijk je haren uit de borstel verwijderen. Daarna goed uitspoelen en laten drogen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:22

Ik heb nu de borstel van echt haar. En merk als mijn haar vet is en ik het daar mee kam het er minder vet uit ziet :j

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:38

Maaike_Indy
Ik heb 1 kleine eetlepel op 300 ml water gemengd.
Nagespoeld met azijn en daarna ook weer flink nagespoeld met water.
En wij hebben hier erg hard water, dus dat zou het wellicht kunnen zijn.
Mijn laatst gebruikte shampoo heeft geen siliconen, maar ik wissel nog wel eens af met shampoo, dus het kan zomaar zijn dat de wasbeurt daarvoor wel met een siliconen shampoo is geweest :=

Ik hoop morgen mijn borstel met echte haren binnen te krijgen.
http://www.haarshop.nl/product/hercules-sagemann-9045
Deze heb ik besteld
Mooi prijsje om eens te proberen :)