"Pil verpest het seksleven"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: "Pil verpest het seksleven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:23

Ik vind ook dat men niet ineens moet doen alsof de pil het meest vreselijke middel op aarde is, maar om dat te horen van een bokker die elders al op de achterste benen staat om paracetamol of conserveringsmiddelen in voedsel dat kan ik dan niet al te serieus nemen.

In geval van de pil is het heel simpel: je neemt bewust bepaalde risico's (verhoogde kans op borstkanker e.d.) ten goede van het dagelijks gemak, namelijk niet ieder jaar een kind hoeven krijgen.
Het doel heiligt het middel, zoals altijd.
Komen daar extra ongemakken bij dan is het niet raar om eens te heroverwegen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:04

Ik heb even globaal een aantal pagina's doorgelezen. Ook ik herken me wel degelijk in de (negatieve) seks/dik/emotie/hormoon verhalen die worden genoemd.

Momenteel heb ik ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/0,15 , zit er aan te denken om compleet te stoppen of een hormoonspiraaltje te plaatsen. Feit is wel dat mijn menstruatie vroeger behoorlijk hevig was (Wat ook 1 van de redenen was om aan de pil te beginnen) en hier nu dus de afweging ligt.. weegt deze pijn weer op tegen compleet mezelf zijn? Tenminste ik hoop dat de oorzaak inderdaad hierbij ligt. Maar zou het anders niet weten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:09

Nou Nou,, overdrijven is ook een vak. Daarbij kan iedereen wel wat roeptoeteren maar ik heb nog steeds geen officiële studies gezien die onderbouwen wat hier gezegd wordt.
Neem de bijsluiter van Microgynon 30

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h08204.pdf

Bijwerkingen die vaak voorkomen, 1 tot 10 op de 1000, zijn depressieve stemming, braken, hoofdpijn, gewichtstoename, misselijk, diarree enz. Dat krijg je ook van teveel cola drinken en chips eten en ruzie maken met je moeder. Daar heb je niet eens per se de pil voor nodig dus zo ernstig is dat nou ook weer niet.
En dan de ernstige bijwerkingen, 1 tot 10 op de 10.000. Daarbij kunnen die bijwerkingen ook door andere factoren worden veroorzaakt. Roken, erfelijke aanleg, enz, kan ook bloedstolsels veroorzaken.
Dus het valt nog wel mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:13

Tot iemand bij jou in de familie iets er van krijgt, right?

Ik kan me goed voorstellen dat als het bij mij ontzettend als anti-depressieva werkt het bij anderen ook de omgekeerde werking kan hebben.

Overigens is het in de meeste landen veel beter gecontrolleerd dan in Nederland.
Mijn gyn evalueert ieder jaar (standaard controle om verlenging van recept te kunnen krijgen) of er pil klachten zijn en of er reden is tot wisselen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-04-15 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:15

Anoniem schreef:
Dat krijg je ook van teveel cola drinken en chips eten en ruzie maken met je moeder. Daar heb je niet eens per se de pil voor nodig dus zo ernstig is dat nou ook weer niet.

Wat een rare redenatie? Lijkt me dat ieder voor zich moet bepalen of dat wel of niet ernstig is? Het is niet echt aan jou om daar een waardeoordeel aan te hangen hoe anderen dat moeten beleven of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:26

Oh, ik nam alleen maar even de houding aan van TS wanneer het over iets gaat dat niet in haar straatje past.
Sizzle had hem al door.
Misschien dat er nu een paar slapende oogjes ietsje meer open gaan maar ik ben er bang voor....

Ik persoonlijk ga zelfs niet voor het koper spiraaltje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:28

Ik vind je houding echt irritant Repelsteel. Jij bepaalt voor een ander, iets wat je gewoonweg niet kunt doen. Jij doet zaken af als niks, terwijl ik zelf duidelijk verschil merk of ik wel of geen hormonen binnen krijg. Wie ben jij dan om dat af te doen als onzin/niet waar/niet wetenschappelijk bewezen? Daaaag.

Sicayes, ik ben lang geleden ook de pil gaan slikken vanwege enorm heftige en pijnlijke menstruaties. Nu ik 10 jaar verder ben zijn mijn menstruaties prima te handelen. De eerste dag buikpijn, maar daarna zwakt dat af tot nihil.
Het is het proberen waard om eens een jaar te stoppen (ik denk dat het zo lang duurt voor je lichaam weer helemaal gezuiverd is), om te zien hoe je nu reageert :)

Anoniem

_helga_ schreef:
Is er iemand wel eens overgestapt van de prikpil naar de slikpil?
Ik mag daar pas mee beginnen op de eerste dag van mijn menstruatie tot die tijd moet ik het veilig doen want anders heb ik kans dat ik zwanger word.

Maar hij was allemaal op Google aan het zoeken wanneer ik met de pil moest beginnen

Dus kan dat niet gewoon eerder?

Nee, je moet wachten tot je eerste menstruatie. Moest mijn dochter ook en dat heeft 2 jaar geduurd. Ik hoop voor jou dat je niet zo lang hoeft te wachten.

Anoniem

Kayleigh_ schreef:
Ik vind je houding echt irritant [naam]. Jij bepaalt voor een ander, iets wat je gewoonweg niet kunt doen. Jij doet zaken af als niks, terwijl ik zelf duidelijk verschil merk of ik wel of geen hormonen binnen krijg. Wie ben jij dan om dat af te doen als onzin/niet waar/niet wetenschappelijk bewezen? Daaaag.

Sicayes, ik ben lang geleden ook de pil gaan slikken vanwege enorm heftige en pijnlijke menstruaties. Nu ik 10 jaar verder ben zijn mijn menstruaties prima te handelen. De eerste dag buikpijn, maar daarna zwakt dat af tot nihil.
Het is het proberen waard om eens een jaar te stoppen (ik denk dat het zo lang duurt voor je lichaam weer helemaal gezuiverd is), om te zien hoe je nu reageert :)

Ik weet precies wat je bedoelt hoor, je moest eens weten ...

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:41

Kayleigh_ schreef:

Bedankt :) De oude 'angst' zit er inderdaad in, misschien valt het nu wel onwijs mee. Ik denk ook dat het in ieder geval het proberen waard is. In mijn stopweek ben ik immers over het algemeen wel 'gezelliger' (op de eerste dag na) en heb ik ook meer zin.

Of dit tussen mijn oren zit? Misschien. Maar als het als placebo effect dan dus ook tussen m'n oren weggaat als ik stop dan is het doel in ieder geval bereikt. :+

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:42

Ik vind de prikpil wel een stuk enger dan de pil juist. Als je er niet goed op reageert kun je die hormonen niet meer even uit je lichaam halen. Bij de pil natuurlijk ook niet maar volgens mij zijn die er natuurlijk wel een stuk sneller uit zodra je stopt dan bij de prikpil.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:47

Anoniem schreef:
_helga_ schreef:
Is er iemand wel eens overgestapt van de prikpil naar de slikpil?
Ik mag daar pas mee beginnen op de eerste dag van mijn menstruatie tot die tijd moet ik het veilig doen want anders heb ik kans dat ik zwanger word.

Maar hij was allemaal op Google aan het zoeken wanneer ik met de pil moest beginnen

Dus kan dat niet gewoon eerder?

Nee, je moet wachten tot je eerste menstruatie. Moest mijn dochter ook en dat heeft 2 jaar geduurd. Ik hoop voor jou dat je niet zo lang hoeft te wachten.

Weet jij wat de rede daar van is ?
hoor vaak dat je meteen met de pil moet beginnen.
Weet niet waarom ik zou moeten wachten neem aan dat als ik de pil netjes slik dat me cyclus eerder op gang is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:48

De bedoeling is dat je de pil laat meevaren op je huidige cyclus, en niet je hele cyclus laat overnemen. Ik zou het er niet op wagen om eerder te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:16

Sowieso zou ik gewoon het advies van de huisarts opvolgen en verder niet op internet rondneuzen en zelf conclusies trekken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:25

Anoniem schreef:
Oh, ik nam alleen maar even de houding aan van TS wanneer het over iets gaat dat niet in haar straatje past.
Sizzle had hem al door.

Volgens mij is dat niet handig op een groot forum - de meeste mensen weten helemaal niet wie wat allemaal schrijft. Het veroorzaakt dus alleen maar misverstanden en een hele rare discussie. Gewoon zeggen wat je bedoelt houdt de dingen wel zo overzichtelijk naar mijn mening.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:29

En niet op de man spelen. Als je een probleem hebt met TS, doe je dat via PB en niet zo onvolwassen in een topic waar niemand wat van begrijpt en bovenal niks mee te maken heeft. Je maakt jezelf hartstikke ongeloofwaardig op deze manier.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 13:43

Sizzle schreef:
Ik vind ook dat men niet ineens moet doen alsof de pil het meest vreselijke middel op aarde is, maar om dat te horen van een bokker die elders al op de achterste benen staat om paracetamol of conserveringsmiddelen in voedsel dat kan ik dan niet al te serieus nemen.

In geval van de pil is het heel simpel: je neemt bewust bepaalde risico's (verhoogde kans op borstkanker e.d.) ten goede van het dagelijks gemak, namelijk niet ieder jaar een kind hoeven krijgen.
Het doel heiligt het middel, zoals altijd.
Komen daar extra ongemakken bij dan is het niet raar om eens te heroverwegen.

Bedoel je mij?

Ik zeg in de OP al, dat het niet mijn bedoeling is om iedereen massaal van de pil af te halen. Ik hoop gewoon dat vrouwen even bij zichzelf nagaan: herken ik dit misschien? Nee? Klik het topic weg en ga verder met je leven :)
Herken je het wel, dan is het misschien een idee om een maandje met de pil te stoppen - nee, je natuurlijke cyclus is dan nog niet op gang, de synthetische hormonen nog niet je lichaam uit. Maaaar, als je al de bijsluiter erbij moet pakken als je één pil vergeten bent omdat je mogelijk minder goed beschermd ben hoef je geen wetenschapper te zijn om te bedenken dat je binnen een maand toch wel enig verschil kan merken. Positief of negatief :)

Jammer dat mij vanalles in de mond wordt gelegd, ik wil nadrukkelijk niet een anti-pil campagne voeren of iets dergelijks :+ Ik wil graag dat vrouwen zich er van bewust zijn dat ze mogelijk niet de optimale vorm van anticonceptie gebruiken. Juist omdat de pil zo makkelijk voor wordt geschreven en niet iedereen bekend is met de bijwerkingen. Hoe kan je een afweging maken (of je de bijwerkingen voor het gemak over hebt) als je niet weet wat de negatieve effecten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:58

Oké, maar als ik schijf wat ik bedoel dan wordt dat vast verwijderd. Daar gaat ie...
Ik vind het op zijn minst gezegd nogal behoorlijk hypocriet dat je dit topic durft te openen waarin je je behoorlijk zorgen maakt over de pil en wat deze in JOUW lichaam kan aanrichten, terwijl je van anderen verwacht dat ze hun kind vol laten spuiten met chemische medicijnen in de vorm van vaccins, waar ook zware bijwerkingen aan zitten maar waarvan de risico's dan maar geaccepteerd moeten worden, TS.
Maar dit zul je wel afdoen onder de noemer " het grote geheel".
Ook vind ik van de wetenschappers hier die normaal gesproken van mening zijn dat alleen keiharde officiële dubbel blind studies en hoe je het ook maar mag noemen voldoende bewijs zijn dat bijwerkingen bestaan en plaatsvinden ze nu ineens wel heel makkelijk om gaan met persoonlijke waarnemingen als "ik voel dit en dat" en dit ineens acceptabel genoeg vinden als bewijs.
Zo zie je maar weer, als het maar je eigen straatje past ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:01

Dit is gewoon echt appels en peren vergelijken..
Als je je kind niet vaccineert komen er bijna uitgestorven ziektes terug wat nergens voor nodig is.
Maar voor die discussie zul je een eigen topic moeten aanmaken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:07

Repelsteel, bespreek dat via PB. In dit topic gaat het niet over vaccinaties. Klaar. Punt. Over uit. Het zal ons allemaal geen hol interesseren waar TS normaal post, of hoe ze over andere dingen denkt. Daar gaat het hier niet om. Dat kun je allemaal lekker via PB bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:12

Het was alleen maar een kleine waarneming waarover ik mij nogal verbaasde, meer niet.
Veel plezier verder samen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:22

Rare wending in dit topic :?

Dus back on track, is hier toevallig al eerder wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?
(heb ook nog niet gezocht, maar dacht vraag het gewoon *D )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:26

_Yasmine_ schreef:
Dus back on track, is hier toevallig al eerder wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?
(heb ook nog niet gezocht, maar dacht vraag het gewoon *D )

Natuurlijk is dit onderzocht. Alleen zijn psychologische corratiestudies niet altijd de meest briljante.
Ik ga het ook niet opzoeken eerlijk gezegd. Want zelfs als het duidleijk aantoonbaar is wil dat nog niet zeggen dat de individuele gebruiker er ook last van heeft.
Libido veranderingen vallen bij mij niet bepaald onder 'risico'. Hooguit onder 'onpraktisch'.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:28

Is zeker onpraktisch, maar een enkel artikel vind ik nog niet geheel overtuigend :n

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:09

Wat een handig topic dit zeg!
Ondertussen weet ik nu af van het bestaan van de divacup. Wat al echt als een geweldige uitkomst klinkt voor al mijn ongemakken tijdens de ongesteldheid.
Daarnaast is mijn libido best wel erg gezakt sinds ik overstapte op een andere pil. Ik ben van de microgynon 30 naar de modicon overgegaan. Zeker in combinatie met een langere relatie, wat natuurlijk ook deels oorzaak is, is er praktisch niks over mijn libido.
Ik heb altijd wel wat twijfels gehad bij de pil moet ik zeggen. Toch omdat ik bang ben dat het misschien meer schade kan veroorzaken dan dat ik zelf weet. (Onvruchtbaarheid bijvoorbeeld)
Ik zit eraan te denken om te gaan stoppen met de pil en dan maar over te gaan op condooms. Er zijn hele dunne verkrijgbaar en echt sfeer verpestend vind ik het niet. Ik vind het eerder vervelend dat ik bijna nooit zin heb in seks. Dus ik ga eens peilen wat mijn vriend ervan vindt. Ook lijkt weer terug stappen op de microgynon me een goede optie, mocht het stoppen niet bevallen, alleen heb ik geen idee hoe die pil dan weer bevalt. Al voordat ik seksueel actief werd, zat ik aan de pil, dus ik heb nooit geweten hoe hoog libido ik zou hebben zonder de pil..