Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:20

Kwanyin schreef:
maura schreef:
Hihi, wat heten opeens veel mensen Sees.
Wat mij verbaasd is dat mensen van een aantal reacties vinden dat die kwetsend zijn voor mensen die IVF overwegen/gebruiken. Maar uitspraken die in mijn ogen net zo goed kwetsend zijn, alleen dan voor adoptieouders/-kinderen, zijn dan weer normaal? Ik snap best dat er verschil is tussen adopteren en de natuurlijke weg, net zoals er verschil zit tussen de natuurlijke weg en wat hulp uit medische hoek. Maar ouders zijn ouders en kinderen zijn eigen kinderen zodra ze in het bevolkingsregister zijn opgenomen als behorende bij de personen die de ouders zijn. Ongeacht door wie die kinderen zijn verwekt en gebaard.

Een IVF-kind is geen nep-kind, een adoptiekind ook niet.

Ik denk dat je die gewoon verkeerd leest :)

Nope. Zie de reactie van Coldsummers op exact dezelfde tekst als waar mijn vraag een Sees over ging. En laat Coldsummers nou geadopteerd zijn.

Kijk nou eens goed naar wat je zelf schrijft:

Kwanyin schreef:
Het écht houden van een adoptiekind is niet voor iedereen weggelegd. Het moedergevoel ontwikkelen voor een kind dat geen bloedband met je heeft, dat je niet zelf hebt gedragen en eruit geperst.
Dat wil absoluut niet zeggen dat er geen mensen zijn die dit wel kunnen, zich zo openstellen en die een kind van iemand anders even graag kunnen zien als hun eigen.

Een kind van iemand anders? Een adoptiekind is een eigen kind.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:21

Eerlijk? ik heb er écht geen mening over. Heb zelf nooit voor de keuze hoeven staan en durf ook echt niet te zeggen wat ik zou doen. Ik ben blij dat ik de keuze niet heb hoeven maken maar kan er daarom ook geen oordeel over hebben. Denk dat je dat pas echt kunt als je in de situatie zelf zit. Eveneens met adoptie, of bijvoorbeeld een ongezond kindje krijgen.
Of bijvoorbeeld een kindje dat veel te vroeg geboren wordt en alle medische zorg nodig heeft om überhaupt te overleven.

Ik ben een voorstander van wat meer de natuur z'n gang laten gaan maar dit gaat niet in iedere situatie op.
Ik weet ook zeker dat de mensen die dat roepen ook regelmatig dankbaar gebruik maken van iets wat de mens ipv de natuur heeft geregeld :D Vind het dus vrij makkelijk geoordeeld over ivf en vergelijkbare zaken.

Kwanyin

En ik vraag mij nog àltijd af, want daar heb ik na 15 pagina's nog altijd niet gehoord, waarom dat argument "als je geen kinderen kunt krijgen zal er wel een reden voor zijn" toch altijd terugkomt? Maar niemand die dat gelooft tot nu een fatsoenlijk antwoord kan zeggen op de vraag:

"Als er dan een reden voor is, waarom kunnen mensen na zo'n behandeling kerngezonde kinderen krijgen die uitgroeien tot hele goede personen die een steentje bijdragen aan de maatschappij? Terwijl anderen die kunnen kweken als konijnen, misschien wel 6 kinderen maken die allemaal delinquent gedrag vertonen, of zwaar gehandicapt zijn...waarom zou het kind van die eerste persoon minder recht op leven hebben gehad dan degene van de andere?"

vuurneon

Even over adoptie:

Van de adoptiekinderen komt 50 tot 75 procent aan met psychische problemen. ( Hoksbergen 2000).

Ja we zijn 15 jaar verder idd, maar het is positief dat er veel meer aandacht voor is; ook in de informatie bijeenkomsten. Want o wat is dat in het begin onderschat. Ineens ouder worden van een kindje met hechtingsproblemen is pittig. Dus heel goed dat het wordt benoemd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:22

nou zonder ivf was ik niet geboren hoor vind het onzin dat je kan zeggen dat je lichaam er niet geschikt voor is wand dat is onzin , de ene is vruchtbaarder dan de andere en elke vrouw is er op gebouwd om kinderen te krijgen ...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:22

coldsummers schreef:
Waarom, als je geen kinderen kunt krijgen, zou je geen kind adopteren?
Ten eerste je helpt het kindje aan een betere toekomst en ten tweede, je hoeft geen pijnlijke behandelingen te ondergaan.

Ik ben het eens met KoudbloedKim

Stel je voor: je hebt twee vrienden die net te horen hebben gekregen dat ze geen kinderen kunnen krijgen. Zou jij hun zeggen dat ze dan maar moeten adopteren? Als je dat doet, denk ik dat je grote kans loopt dat ze je vrienden niet meer zijn.

Ik denk dat je pas weet wat het is als je het zelf meemaakt.

De conclusie dat adopteren ook kan, is er eentje die die mensen zelf mogen trekken, maar dan moeten ze eerst ruim de tijd en de ruimte krijgen dat te verwerken.
Het gaat niet om een pup uit het asiel.

Voor adoptie moet je mentaal sterk in je schoenen staan want niet alle adoptiekindjes zijn meteen gehecht aan hun adoptieouders, sommigen hebben eerst tijdenlang moeten overleven op straat bijvoorbeeld, (niet iedereen wordt als baby geadopteerd) en als je als adoptie ouder nog in een rouwproces zit, valt je dat dubbel zwaar daar goed op te reageren en daar heeft het adoptiekind niets aan.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:23

Vuurneon, dat kan voorkomen inderdaad. Maar vaak is dat bij kinderen die op latere leeftijd zijn geadopteerd. Mijn ouders hebben er voor gekozen om een baby te adopteren; zo ben ik met vier maanden naar Nederland gekomen.

Ik zeg ook niet dat ik geen problemen heb, maar deze komen niet voor uit adoptie (althans daar ben ik van overtuigd).

Je hebt ook groot gelijk, een betere toekomst is soms heel relatief.

Maura; Danku! _/-\o_
Kwanyin; sorry maar een adoptiekind is hetzelfde als een bloedkind! Zeker als ze op jonge leeftijd zijn geadopteerd (onder de 1 jaar). En tsja mijn ouders houden van mij, we hebben een hele goede band. Soms vragen mensen me waar ik vandaan kom en dan antwoord ik "Nederland" en dat is puur omdat ik me weinig bewust ben van het feit dat ik geadopteerd ben.
Laatst in het ziekenhuis vroeg de dokter waar ik vandaan kwam. Dus ik zeg doodleuk mijn woonplaats en het duurde even voordat ik doorhad dat hij dat helemaal niet bedoelde. :')

Zoolgangster: zo bedoelde ik het totaal niet, sorry als het zo overkwam. Ik bedoelde dat deze optie ook nog bestond, ik zou niemand dwingen tot IVF of adoptie; het is altijd nog de keuze van die persoon.
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 13-04-15 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:23

bontebonte schreef:
nou zonder ivf was ik niet geboren hoor vind het onzin dat je kan zeggen dat je lichaam er niet geschikt voor is wand dat is onzin , de ene is vruchtbaarder dan de andere en elke vrouw is er op gebouwd om kinderen te krijgen ...

Dit dus (zie ook mijn reactie op pagina 15). Zonder IVF was ik er niet eens geweest :z

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:24

maura schreef:

Zo jij het als ten volle bewuste voor een adoptiekind kies, en dan IS het ook je eigen kind ja :j

Maar houden van, kan je dat afdwingen? Kan je iemand die geen kinderen kan krijgen een Afrikaans kind in zijn handen duwen en zeggen "hier, dit is nu je eigen kind"?

Nee, dat kan je niet! Je kan liefde niet dwingen! En daarom mogen, of zou dat toch moeten, alleen mensen die echt heel bewust voor adoptie kiezen adoptiekinderen mogen adopteren. Dat zijn gewoon feiten, dat is gewoon zoals het is. Niet iedereen kan moedergevoelens krijgen voor een kind dat ze niet zelf op de wereld hebben gezegd. Hoe vaak hoor je hier op bokt alleen al niet "ik kan kinderen van iemand anders niet uitstaan, maar mijn ventje is mijn hele wereld"?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:24

Zonder ivf had ik niet bestaan. Iedereen die tegen is verteld mij nu dus in feite dat ik niet mag bestaan omdat mijn moeders lijf niet goed genoeg was om natuurlijk zwanger te worden. Fijn om te lezen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:25

Kwanyin schreef:
maura schreef:

Zo jij het als ten volle bewuste voor een adoptiekind kies, en dan IS het ook je eigen kind ja :j

Maar houden van, kan je dat afdwingen? Kan je iemand die geen kinderen kan krijgen een Afrikaans kind in zijn handen duwen en zeggen "hier, dit is nu je eigen kind"?

Nee, dat kan je niet! Je kan liefde niet dwingen! En daarom mogen, of zou dat toch moeten, alleen mensen die echt heel bewust voor adoptie kiezen adoptiekinderen mogen adopteren. Dat zijn gewoon feiten, dat is gewoon zoals het is. Niet iedereen kan moedergevoelens krijgen voor een kind dat ze niet zelf op de wereld hebben gezegd. Hoe vaak hoor je hier op bokt alleen al niet "ik kan kinderen van iemand anders niet uitstaan, maar mijn ventje is mijn hele wereld"?

Wat is dat voor rotopmerking?
an je iemand die geen kinderen kan krijgen een Afrikaans kind in zijn handen duwen en zeggen "hier, dit is nu je eigen kind"?
Zo werkt adoptie helemaal niet! Mensen kiezen hier bewust zelf voor.

Jammer dat je zo tegen adoptie aankijkt.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:25

antje_vip schreef:
Een gevoelig onderwerp: ivf. Het kunstmatig maken van een baby. Hoe denk jij hierover?

Mijn mening: niet doen. Ik vind het jammer dat ivf bestaat. Berust je erin dat je geen kind kan krijgen. Je lichaam is er blijkbaar niet geschikt voor. Waarom koste wat kost op een niet normale manier zwanger worden?

Ik ben benieuwd of meer mensen dit zo zien, en naar andere meningen.

Discussies zijn leuk, maar respecteer elkaars mening! :)

Dus als jij je arm breekt laat je die ook niet opereren? Want je lichaam was blijkbaar niet geschikt voor een niet-gebroken arm. Schouder uit de kom? Jammer dan, was je lichaam blijkbaar niet geschikt voor.

Ik vind het heel goed dat het IVF er is. Onvruchtbaarheid is al vreselijk genoeg, en ik vind het heel fijn dat deze optie er is voor zulke mensen. Zelf heb ik totaal geen kinderwens, maar ik ben blij dat er op deze manier toch nog een kans is voor mensen die dat wel hebben, maar niet zelf kunnen krijgen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:27

coldsummers schreef:
Kwanyin; sorry maar een adoptiekind is hetzelfde als een bloedkind! Zeker als ze op jonge leeftijd zijn geadopteerd (onder de 1 jaar). En tsja mijn ouders houden van mij, we hebben een hele goede band. Soms vragen mensen me waar ik vandaan kom en dan antwoord ik "Nederland" en dat is puur omdat ik me weinig bewust ben van het feit dat ik geadopteerd ben.
Laatst in het ziekenhuis vroeg de dokter waar ik vandaan kwam. Dus ik zeg doodleuk mijn woonplaats en het duurde even voordat ik doorhad dat hij dat helemaal niet bedoelde. :')

Zoolgangster: zo bedoelde ik het totaal niet, sorry als het zo overkwam. Ik bedoelde dat deze optie ook nog bestond, ik zou niemand dwingen tot IVF of adoptie; het is altijd nog de keuze van die persoon.

Natuurlijk houden ze van jou, omdat zij mensen zijn die hier heel bewust voor gekozen hebben! Ik zeg nergens dat niémand in staat is om van een kind te houden dat niet van hunzelf is, ik zeg enkel dat je niet kan verwachten dat iedereen dat kan.
En zou jij in een adoptiegezin willen groot gebracht zijn van ouders die je hebben geadopteerd, louter omdat ze zelf geen kinderen konden krijgen, maar die je niet dezelfde liefde kunnen als een echte moeder? Je moet echt niet lichtzinnig denken over moederinstincten en moederliefde, echt niet iedereen kan dit zomaar. Dat zijn gewoon feiten, niets meer niets minder.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:29

Kwanyin schreef:
maura schreef:

Meen je dit nou serieus? :')

Je gaat mij echt niet wijs maken dat adoptieouders er niet goed over na denken.. Ik denk juist dat mensen die moeite hebben met het krijgen van kinderen, juist de ouders zijn die er het meest over nadenken om wel of niet kinderen te nemen. (krijgen.)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:30

coldsummers schreef:
Wat is dat voor rotopmerking?
an je iemand die geen kinderen kan krijgen een Afrikaans kind in zijn handen duwen en zeggen "hier, dit is nu je eigen kind"?
Zo werkt adoptie helemaal niet! Mensen kiezen hier bewust zelf voor.

Jammer dat je zo tegen adoptie aankijkt.

Sorry, je begrijpt me helemaal verkeerd :)
Want dat is niet hoe ik er zelf tegen aan kijk. Maar wel wat je zegt als "mensen maar moeten adopteren als ze geen kinderen kunnen krijgen". Alsof het zo gemakkelijk is.

Maar echt, schrijf ik het dan zo slecht dat jullie mijn insteek de hele tijd zo negatief en verkeerd opvatten? Ik weet echt niet meer hoe ik het anders moet uitleggen en jullie zien het totaal verkeerd...

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:31

Kwanyin: Je opmerking komt wel over alsof adoptie: "een kind in iemand handen douwen en zeggen 'hier ga er maar van houden". En mensen die kiezen voor adoptie omdat ze dat bewust willen, niet omdat ze zo dolgraag een kind willen. Er wordt bewust voor gekozen, men doorstaat de hele procedure. Zwakke schakels haken al snel af, mensen die echt willen en er voor gaan dat zijn de mensen die er echt bewust voor hebben gekozen.

En ik denk niet dat mensen gaan kiezen voor adoptie als ze niet van een adoptiekind kunnen houden, of als uberhaupt deze twijfel bestaat.

En ik weet, dat toen ik 15 jaar was ik nog helemaal niet aan sex etc dacht. En dat terwijl mijn biologische moeder op haar 16de beviel van mij. Er zit 16 jaar tussen mij en mijn biologische moeder. Zou jij op je 16de een kind willen? Als je nog op school zit, en nog maar net komt kijken in het leven? En nee mijn biologische moeder, familie was niet arm. Dus de hele; "adoptie wordt alleen gedaan in arme landen" is bullcrap. En daarbij "Spoorloos" zoekt ook altijd alleen maar de zielige verhalen uit. Als ik mijn biologische moeder wil zien kan ik alles zo achterhalen, niets geen Spoorloos bij nodig.
^^ Dit even voor de duidelijkheid.

En nog even mijn mening over IVF, ik vind dat iedereen recht heeft om kinderen te krijgen. En ik vind het dapper dat mensen IVF proberen. En de kinderen die voortkomen uit IVF hebben evenveel recht op het bestaan als ieder ander mens en ze zijn niets meer of minder; zelfde geldt voor adoptiekinderen
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 13-04-15 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:32

Yaemyn schreef:
Zonder ivf had ik niet bestaan. Iedereen die tegen is verteld mij nu dus in feite dat ik niet mag bestaan omdat mijn moeders lijf niet goed genoeg was om natuurlijk zwanger te worden. Fijn om te lezen.

Ach, ik had van de artsen ook niet mogen bestaan ivm de gezondheid van mijn moeder, maar ik ben er lekker toch, denk ik dan maar. :(:)

Ik denk ook niet dat mensen jou echt geen bestaan gunnen hoor. En ze kunnen niet aan je zien dat je van IVF afkomstig bent.
Ik verbaas me er trouwens over dat er blijkbaar best veel mensen tegen IVF zijn, dat had ik niet verwacht.

Mallow

Gelukkig zijn de regels omtrent adoptie ook enorm scherp. Mensen die daar niet volledig voor open staan krijgen ook echt geen kindje toegewezen. Ik vind het fantastisch dat het bestaat. IEDER kind heeft recht op liefde en veiligheid.
Daarnaast worden kinderen vaak niet voor niets ter adoptie aangeboden.

Zoe_97

ik ben niet tegen adoptie maar die kinderen KUNNEN SOMS erg ondankbaar zijn. Ik ken verschillende kinderen die als baby geadopteerd zijn. Verschillende hebben verschrkkelijke ruzies met de adoptieouders. 1 kind gaat zelf zo ver dat ze de adoptieouders de schuld geeft van dat ze niet meer in haar geboorteland woont (meisje is nu 17). en het is niet zo dat het een slecht gezin is, het andere adoptiekind in dat gezin is 2 jaar jonger en wel heel gelukkig

Ik kan dus goed begrijpen waarom sommige mensne niet zouden kunnen adopteren

Kwanyin

__Sannne schreef:
Meen je dit nou serieus? :')

Je gaat mij echt niet wijs maken dat adoptieouders er niet goed over na denken.. Ik denk juist dat mensen die moeite hebben met het krijgen van kinderen, juist de ouders zijn die er het meest over nadenken om wel of niet kinderen te nemen. (krijgen.)

Dat zeg ik toch ook? Er is een reden waarom adoptie niet zomaar "je kan geen kinderen zelf krijgen, hier adopteer er maar eentje!" is, en dat is omdat je er goed over na moet denken. En dat je niet zelf kinderen kunt krijgen, wil gewoon niet zeggen dat je daarmee automatisch open staat of kàn openstaan voor adoptie.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:34

coldsummers schreef:
Kwanyin: Je opmerking komt wel over alsof adoptie: "een kind in iemand handen douwen en zeggen 'hier ga er maar van houden". En mensen die kiezen voor adoptie omdat ze dat bewust willen, niet omdat ze zo dolgraag een kind willen. Er wordt bewust voor gekozen, men doorstaat de hele procedure. Zwakke schakels haken al snel af, mensen die echt willen en er voor gaan dat zijn de mensen die er echt bewust voor hebben gekozen.

En ik denk niet dat mensen gaan kiezen voor adoptie als ze niet van een adoptiekind kunnen houden, of als uberhaupt deze twijfel bestaat.

ok nog 1 keer :D

Ik zeg NIET dat adoptie zo loopt. Ik zeg NIET dat adoptie inhoudt 'hier een kind'

MAAR

er zijn hier wel mensen die roepen "ja ik ben tegen ifv, als je geen kinderen kunt krijgen dan moet je maar adopteren kinderen genoeg die een warme thuis nodig hebben!"

En ja, als je zoiets roept dan vind ik wel dat je adoptie voorstelt als "oh hier heb je een kind'. En vandaar mijn vraag zelf, kan je dat wel zoiets doen?
Ik denk dat het antwoord uit de heftige reacties meer dan duidelijk is, dat je dat NIET kan :) .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:37

olafgek schreef:
ik ben niet tegen adoptie maar die kinderen KUNNEN SOMS erg ondankbaar zijn. Ik ken verschillende kinderen die als baby geadopteerd zijn. Verschillende hebben verschrkkelijke ruzies met de adoptieouders. 1 kind gaat zelf zo ver dat ze de adoptieouders de schuld geeft van dat ze niet meer in haar geboorteland woont (meisje is nu 17). en het is niet zo dat het een slecht gezin is, het andere adoptiekind in dat gezin is 2 jaar jonger en wel heel gelukkig

Weet je hoe moeilijk het is als je wordt afgestaan door je ouders? Weet je hoe zoekende je bent naar je eigen ik? Er komt veel leed achterweg, psychisch. In de basis wil elke kind goedkeuring van de ouders, maar als je ouders je aan anderen meegeven is dat moeilijk. Juist in de puberteit. De meeste kinderen komen aan met een verkeerde hechting, niet bij elk kind gaat dat beter met ouder worden.
Je hebt ook begrip voor de problemen van een meisje doordat ze in een pleeggezin woont, want het is niet makkelijk als je eigen ouders je afstaan...

Waarom zouden ze dankbaar moeten zijn :? Dat is ook iets waar mijn vriendin vreselijk tegen aanloopt, mensen die zeggen dat ze vast heel dankbaar is. Voor wat? Dat haar eigen moeder haar heeft afgestaan? Dat ze geen biologische familie heeft in de buurt? Zij heeft er niet voor gekozen, dankbaarheid is een beetje ongelukkig gekozen. Ja ze houdt van haar ouders, dat staat er los van. Maar je gaat toch ook niet aan een kind vragen op de verjaardag; nou wat zul jij dankbaar zijn met je geboorte. Dankbaar zijn de ouders ervoor :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:37

Kwanyin: Snap je. Ik dacht dat jij die persoon was die er zo overdacht. Mijn excuses.
Mensen die dit soort dingen roepen weten niets van IVF of adoptie af. Deze mensen heb je helaas ook.
Ik denk dat je er pas echt over kan oordelen als je het zelf hebt meegemaakt of iets dergelijks. :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:40

vuurneon schreef:
olafgek schreef:

Weet je hoe moeilijk het is als je wordt afgestaan door je ouders? Weet je hoe zoekende je bent naar je eigen ik? Er komt veel leed achterweg, psychisch. In de basis wil elke kind goedkeuring van de ouders, maar als je ouders je aan anderen meegeven is dat moeilijk. Juist in de puberteit.

Waarom zouden ze dankbaar moeten zijn :? Dat is ook iets waar mijn vriendin vreselijk tegen aanloopt, mensen die zeggen dat ze vast heel dankbaar is. Voor wat? Dat haar eigen moeder haar heeft afgestaan? Dat ze geen biologische familie heeft in de buurt? Zij heeft er niet voor gekozen, dankbaarheid is een beetje ongelukkig gekozen.

Je neemt nu wel de extreme gevallen. Maar precies; mensen zeggen mij soms ook dat ik dankbaar moet zijn. Maar dan ben ik dankbaar voor mijn biologische moeder die deze keuze heeft gemaakt, en dankaar voor mijn adoptieouders. Want als mijn biologische moeder mij had gehouden, dan had ze verstoten kunnen worden door de maatschappij en al haar kansen werden dan weggegooid. Ze had niets kunnen bereiken en dat zou dan mijn schuld zijn geweest. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ze mij had gehouden en haar hele leven in zou storten. Maar inderdaad, dankbaar is hier wel een beetje ongelukkig gekozen. Want elke adoptie heeft zo zijn of haar eigen verhaal, je kan ze niet allemaal vergelijken.

Ik bof wel, heb het enorm getroffen met waar ik nu ben. En ik denk geen moment terug aan hoe het zou zijn geweest als ik nog daar was gebleven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:43

Kwanyin, ik begreep je wel gelijk hoor :j
Voor mij zou adoptie nooit een optie zijn, ik zou dat niet aandurven aangezien ik al moeite had om moedergevoelens te krijgen toen ik zwanger was en was daarom echt bang voor het moment dat het eruit moest komen. Want wat nou als die gevoelens er dan nog niet zijn? Gelukkig kwamen die wel natuurlijk, maar kan nog steeds weinig met andere babies.
Heb totaal niet dat ooohhh schattig klein kindje gevoel voor andermans babies.

Ik snap ook mensen die bijvoorbeeld zwanger willen worden door eicel donatie. Het hele zwanger zijn kun je niet voor iedereen bagataliseren. Sommige mensen hebben dat niet nodig voor de voorbereiding, andere wel. Dat is iets heel persoonlijks.