Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:15

Ik was met alleppozeep en dan een spoeling van beetje appelazijn met drup naturalshampoo van de hema.
Werkt voor mij nu het allerbeste.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:27

Morgen de laatste hand aan de winkel leggen en dan gaat donderdag de allereerste verpakkingsvrije winkel van Nederland open in Groningen!

Ik heb er echt super veel zin in, nu het pand is ingericht en alles steeds meer op z´n plek komt begint alles ook op zijn plek te vallen. Natuurlijk ben ik er bij de opening en dan vrijdag mag ik de eerste dag in de supermarkt draaien, van 11 tot 17. Daarna mag ik maandag in de keuken aan de slag (er zit een lunchroom bij in), spannend!

Voor de mensen die niet weten waar ik het over heb: http://www.opgewecktnoord.nl/

Laat het duurzame winkelen beginnen!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:41

Super leuk!!!! veel plezier!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:45

Ben benieuwd of het druk gaat worden daar.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:51

Het klinkt nog steeds als een geweldig idee. Maar ik vraag me af of het kwa prijzen niet giga duur gaat zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:59

Tis helaas een beetje ver rijden :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:45

Ik ben ook benieuwd of het gaat lopen, want de prijs van dat biologische eten moet wel lager liggen dan in de supermarkt omdat je bespaard op de verpakking. Is de prijs gelijk of hoger, dan vrees ik voor het succes.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:27

Wat tof mara. Succes op je eerste werkdag daar. Is voor mij ook nog een eind weg om langs te komen, maar ben heel benieuwd. :j

Iemand hier ervaring met lipbalsem gemaakt van bijenwas? Zag het liggen bij de DA drogist en ben erg benieuwd aar ervaringen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:55

hi,
Ik heb de lippenbalsem, vind hem fijn! Wel hard als het koud is en dan lastig smeren. Maar ik ga er dan even op zitten haha. Vind het fijn. Maar iemand zij laatst weer dat het niet ok was met bijenwas. Weet ff niet meer waarom.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:08

Tof Mara! Kan je me vertellen hoe het zit met de "tentoonstelling" van pinda's en noten in de winkel? Ligt het open en bloot in bakken? Hangt een sterke notenlucht in de winkel? En hoe wordt kruisbesmetting met andere etenswaren voorkomen? Of is het net als bij de Lidl in open bakken?
Ik ben nl allergische voor pinda's en noten en bovenstaande vragen zijn nogal doorslaggevend of ik wel of niet een bezoekje kan brengen aan de winkel :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:23

Ik ben ook fan van bijenwas lippenbalsem maar houdt het altijd even tussen de handen (heb warme handen) anders smeert het zo stom :')

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:08

Ik heb zelf bijenwas vaseline/lippenbalsem gemaakt. Ik vind het heerlijk.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:17

Oké, kan mij dus wel wagen aan de lipbalsem van bijenwas +:)+

Plien daar noem je wat, kruis besmetting :oo Eigenlijk nooit aan gedacht, ik heb lactose en gluten allergie, zou niet blij worden als ik vrije producten koop in zo'n winkel en er blijkt een kruisbesmetting plaats gevonden te hebben. >;) Mijn ervaring is wel dat mensen er niet bij stilstaan dat er mensen zijn die niet tegen bepaalde dingen kunnen. Er zitten smeerlappen bij. Dat is eigenlijk de reden dat ik graag verpakte producten koop, wat dan weer zo'n beetje 80 % van mijn afval berg is ^)

Hhmm, Mara weet jij daar antwoord op?????

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:00

Plien91 schreef:
Tof Mara! Kan je me vertellen hoe het zit met de "tentoonstelling" van pinda's en noten in de winkel? Ligt het open en bloot in bakken? Hangt een sterke notenlucht in de winkel? En hoe wordt kruisbesmetting met andere etenswaren voorkomen? Of is het net als bij de Lidl in open bakken?
Ik ben nl allergische voor pinda's en noten en bovenstaande vragen zijn nogal doorslaggevend of ik wel of niet een bezoekje kan brengen aan de winkel :)

Het merendeel van de noten zit in zo'n silo waar je kan 'tappen' als het waren. Maar er liggen ook walnoten, hazelnoten en doppinda's in manden, open in de lucht. Er hangt verder geen enorme notengeur, zeker omdat de noten die wel in de open lucht liggen, in hun natuurlijke bescherming zitten. Maar ik weet niet of dat voor jou allergie een verschil maakt.

@Aikon: het merendeel zit dus in afgesloten silo's, er zitten ook redelijk wat producten in glazen (weck) potten, waar dan weer statiegeld opzit die men dus weer terug naar de winkel kan brengen om te recyclen. Kruisbesmetting zal dan ook niet een enorm risico zijn, omdat eigenlijk niks echt open en bloot in de winkel ligt. Dat mag ook niet van de Voeding en Waren autoriteit. Ook alle kruiden, thee, dadels, gedroogde paddenstoelen zitten allemaal in potten met een deksel erop.

Morgen de grande opening, vandaag de hele dag bezig geweest. Alle versproducten in de winkel gelegd, prijs stickeren, last minute aanpassingen etc. etc. Ben ook heel erg benieuwd hoe het gaat lopen, prijzen zijn vergelijkbaar met ekoplaza maar dan wel net iets goedkoper. Maar zo goedkoop als een Albert Heijn gaat het nooit worden.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:06

Succes Mara morgen met de opening! :)

Ivm de no-poo methode: ik was mijn haar nog steeds met bakingsoda, maar kan de hoeveelheid jammer genoeg nog steeds niet afbouwen. Heb helaas ook 1x moeten wassen met echte shampoo, waardoor ik terug vanaf nul kon beginnen. Mijn haar werd terug vettig na 1 dag (ipv 2 ;) ). Maar ik geef niet op ;)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:06

Gisteren naar de kapper geweest zonder m'n haren te laten wassen! :D
Hij heeft wel een conditionerspray moeten spuiten omdat hij anders nooit door m'n haar geraakte... Maar daar kan ik nog mee leven ;)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:57

Ik wil binnenkort ook naar de kapper, een andere coupe, korter, maar ik weet niet precies wat ik nou wil. Hopelijk kan de kapper mij daar bij helpen, ook met advies wat voor shampoo nou handig is. Ik wil af van alle chemische spullen, maar mijn vriendin zit niet echt te wachten op een flesje met baking soda en water, dus ook maar even langs de Tuinen denk ik. :)

Vandaag mijn eerste boodschappen gedaan bij de verpakkingsvrije winkel. Een bakje met muesli, een flesje met rode wijn azijn, een kilo aardappelen (80 cent!), een fles volle melk (50% korting, dus nog maar 80 cent, omdat die woensdag over de datum gaat), friese nagelkaas en een halve pot rooibos thee. Ik was voor dit alles 13 euro kwijt, de kaas was het duurste, die kostte mij toch wel dik 8 euro. Dus ongeveer 5 euro voor 250 gram muesli, 250 ml rode wijnazijn, 1kg aardappelen, 1 liter volle melk en 50 gram rooibosthee. Valt allemaal mee!

Ik ben wel druk opzoek naar broodzakken, heeft iemand ze al eens zelf gemaakt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:46

...we hadden het op dit lijntje een tijd terug over composteren en "dat dat moeilijk is als je geen tuin hebt".

Vanmorgen op de radio, bij 'vroege vogels' (http://www.vroegevogels.vara.nl/Fragmenten) een verhaal over 'bouw je eigen wormenhotel'.
Het zijn een soort poppenhuizen, en ze komen naast een paar peopchique amsterdamse hotels te staan - maar het idee werkt uitstekend driehoog aachter in de keuken, op het balkon of hoe het maar uitkomt.

Een en ander staat ook op de website van foodguerrilla: http://www.foodguerrilla.nl als het kick off event wormenhotel.

(En er zitten ook nog toeters en bellen omheen: zelf zo'n ding bouwen en een duur diner winnen, etc. Tijdens de uitzending hadden ze het ovrr speciale regenwormen, maar op je eigen manege even vragen of je met een emmertje en een schepje wat regenwormen mag vangen werkt waarschijnlijk net zo goed.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:34

Speciale regenwormen? := gewoon lokale park in gaan na een regenbui en even wiebelen met een schepje in de grond :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:56

Niet alle wormen zijn even geschikt voor zo een compostbak of emmer.
Ze moeten aardig goed tempo kunnen houden onder andere.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:00

vuurneon schreef:
Speciale regenwormen? := gewoon lokale park in gaan na een regenbui en even wiebelen met een schepje in de grond :D

Regenwormen zijn een andere soort dan de compostwormen waar ze het over hebben. Je zal waarschijnlijk meer succes hebben bij een hengelsport zaak, daar worden ze wel als aas verkocht. Dingen heten in het latijn Eisenia Foetida en hebben de voedselrijkdom van mest nodig, in gewone grond zie je ze nauwelijks omdat er niet genoeg voeding voor ze te vinden is. Een schep in een oudere mesthoop zetten (zonder grondplaat, etc. er onder) geeft vaak wel prijs.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:02

Aha! Op die manier, nou mocht iemand willen zoeken; ik heb wel een mesthoop :+

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:30

Ik lees ook even mee! Leuk topic!

Ik ben een mama van een 1jarig jongetje en ben getrouwd! Ik kan zo enthousiast worden van de documentaires over green evelien en merk dat ik zelf ook steeds wat bewuster wordt. Manlief plaatst soms her en der kanttekeningen bij en is vaak wat minder snel enthousiast dan ik. Maar vaak wel terecht, hij verdiept zich ook wel vaak in duurzaamheid etc door oa veel National Geographic en Discovery te kijken. ☺️

Wij eten al een aantal jaren biologisch vlees, aardappelen en sommige groenten. We eten lang niet elke dag vlees en vaak ook wel minimaal 2 dagen per week vegetarisch. Ik heb eco wasmiddel van de jumbo en ook de eco wc reiniger maar las dat baking soda met azijn net zo goed helpt dus daar wil ik straks op over. Verdere schoonmaakproducten heb ik al niet meer alleen schoonmaakazijn en groene zeep. Ik probeer de tv nu overdag helemaal uit te laten, evenals de radio. We hadden nooit een droger maar sinds de komst van onze zoon leek manlief dat makkelijker voor mij. Dat is het ook wel maar toch wil ik t gebruik meer afbouwen (gebruik het nu al alleen voor handdoeken, ondergoed, sokken en beddengoed) Onze zoon heeft veel 2e hands kleren aan (van z'n neefje) en ook wij proberen alleen kleding te kopen als we wat nodig zijn. Zoonlief was ik vaak met alleen water, enkele keer even met weledadouchegel. Ik heb een blok olijfoliezeep en heb me ook een tijdje alleen daar mee gewassen, ook m'n haren maar ik merkte toch dat ik na verloop stugger en vettiger haar kreeg maar misschien moet ik daar eens doorheen. Wil, als onze huidige tandpasta op is, zelf eens tandpasta maken en o ja afval scheiden doen we ook. Papier, glaswerk, plastic en groen afval scheiden we apart.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:45

En Mara, hoe verloopt het in de winkel? :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:52

@Stefaaah: Ja, het loopt heel leuk in de winkel! Zulke enthousiaste mensen, je merkt gewoon echt dat mensen heel blij zijn dat de winkel er is. Er is nog niet echt een pijl te trekken op het aantal mensen en wanneer ze komen per dag. Het verschilt enorm, ochtenden zijn rustig en dan ineens kan het om 1 uur vol staan, weer even leeg en dan ineens weer super vol. De nationale media begint er ook eindelijk gehoor aan te geven, in de Telegraaf een stukje onder andere, omroep Max is gisteren geweest, de NRC komt vrijdag, dus het wordt zeker opgepakt.

Ik merk zelf dat ik echt met heel veel plezier en enthousiasme naar me werk ga en dat de tijd ook echt voorbij vliegt! Ik werk voornamelijk keuken en dan ben ik daar van 8 tot half 3 en het is dan ook echt zo half 3. En dan wil ik eigenlijk nog niet naar huis want ik wil nog even die taart afmaken, of even die smoothie nog maken. Haha, dus ben er heel blij mee! :D

Ik heb vandaag nieuwe shampoo gekocht, die van "yes to carrots', ben heel benieuwd. Hij was in de aanbieding bij de Tuinen dus moest hem maar even uitproberen. Nu ben ik alleen nog opzoek naar een soort 'wax' of iets om me haar een beetje volume/model te geven (dat is wat de kapper zei :P ) maar nu zit ik te denken, zou ik daar ook niet gewoon kokosboter voor kunnen gebruiken? Iemand daar ervaring mee?