Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:48

Soms denk ik erover , waar zal mijn bloed zijn beland? . Wie heb ik ermee geholpen of word het gewoon voor testen gebruikt.. Kon je net als bij postnl maar met track en trace je bloed volgen :P

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:50

Ja dat zou geweldig zijn :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:51

SinneJ schreef:
Wat ongelooflijk mooi dat jullie dat allemaal doen zeg! Ik heb al een tijdje wat bloedarmoede en ijzertekort en krijg het niet volledig in orde. Misschien nog even wachten met doneren? Iemand hier ervaring mee? Word je heel slap dan?

Dan mag je niet doneren, je moet zelfs 3 maanden van de ijzerpillen af zijn voor je weer mag doneren. :)
Ze testen je HB altijd voor je gaat doneren, is je HB te laag dan laten ze je niet doneren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:54

Saddledancer: heb je het over bloeddonor worden in de UK of hier?
Want je mag hier niet doneren als je pasgeleden in de UK bent geweest oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:59

JenW schreef:
Ja dat zou geweldig zijn :')

Zie het al helemaal voor me :') , klaar voor verzending. Aangekomen in het distributiecentrum haha

Ik kijk nu deel je leven , jeetje wat zijn die nieren 'gewild' . Ik houd hem graag voor het geval dat familie hem nodig heeft , al is ene zus O nega , andere A posi . Geloof mam ook positief ik A negatief , mengelmoesjes

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 23:04

Ik zou mijn nier zo afstaan, geen probleem! Het punt is dat ik over 4 weken op vakantie ben en dan naar Frankrijk vertrek.weet niet of het nog zou kunnen dan anders doe ik het zo :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:09

Air schreef:
Saddledancer: heb je het over bloeddonor worden in de UK of hier?
Want je mag hier niet doneren als je pasgeleden in de UK bent geweest oid.

in de uk :) ik ben maar 1 keer in de twee jaar ofzo in Nederland, dus daar donor zijn geen zin hebben denk ik.
ik ben ook uk organ donor, want als ze me eerst naar Nederland moeten vliegen voor ze mijn organen eruit kunnen vissen en Dan weer terug naar England voor mijn crematie is ook zo wat hahaha

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:52

JenW: Nu nog 'ff' je nier afstaan? Dat lijkt me niet iets wat je 'ff' doet. Als iemand hersendood is zoeken ze direct een match, maar als een het een geplande Samaritaanse actie is, dan gaat er, voor jou, nog wel wat voorbereiding aan vooraf hoor ;).

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:06

Ik ga me hier melden, ik ben bloeddonor in België en werk op een bloedtransfusie afdeling in een ziekenhuis.

Vaak vraag ik me af of het zakje dat ik aan de patiënt geef toevallig mijn eigen zakje is, maar voor de rest weinig last van doneren.

Voor wat er gebeurd na mijn dood weet ik nog niet, in theorie is elke Belg na zijn overlijden orgaandonor, maar de familie mag altijd nog weigeren. Dus ik overtuig af en toe mijn familie dat mijn lichaam voor de wetenschap gebruikt mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:54

Lichaam voor de wetenschap lijkt me ook erg mooi :j

Ben de jongste van 5 , waarschijnlijk blijf ik op den duur alleen achter als oud bep. Gekke gedachte. .

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:17

Sting schreef:
JenW: Nu nog 'ff' je nier afstaan? Dat lijkt me niet iets wat je 'ff' doet. Als iemand hersendood is zoeken ze direct een match, maar als een het een geplande Samaritaanse actie is, dan gaat er, voor jou, nog wel wat voorbereiding aan vooraf hoor ;).

Dit weet ik ook wel hihi. Maar zou het moeten ben ik ertoe bereid :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:12

Ahh interessant topic! Ik heb nu 4 x gedoneerd. In Maart had ik mijn inentingen net gemaakt voor mijn reis en mag nu ik terug ben een half jaar niet doneren aangezien ik in malaria gebied ben geweest dus moet even wachten.
Ik kreeg een folder voor het worden voor plasma donors. Wat zijn jullie ervaringen. Dit moet minimaal 6 x per jaar? Het klinkt vrij veel. Zijn er mensen die dit geven en wat zijn jullie ervaringen?

Overigens ben ik ook orgaandonor. Alleen mijn hoornvlies heb ik niet ter beschikking maar dat zit meer tussen me oren. Verder vind ik alles prima. Knap hoor mensen die zichzelf ter beschikking stellen van de wetenschap!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:23

Wat is het hoornvlies eigenlijk?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:59

Een simpele zoekopdracht geeft het volgende : https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornvlies . Een deel van het oog dus :-)

Ik ben zelf geen plasma donor, je moet daar vrij goede aderen voor hebben en bloed dat 'makkelijk stroomt', bij mij is die 500ml al een ramp, ik zit de hele tijd met een warme handschoen en zo'n knijpdingetje en alsnog piept dat apparaat de hele tijd dat het te langzaam gaat. Als plasmadonor zit je volgens mij een half uur tot drie kwartier eraan vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:01

Ik heb nooit moeilijk, nog niet het balletje hoeven gebruiken :)

Plasma duurt lang zeg

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:58

Vandaag heb k een oproep binnen gekregen om weer bloed te doneren.
Maar door een aderontsteking in mijn been, moest ik afbellen.
Maar in oktober trombose gehad, en daarvoor bloedverdunners moeten spuiten.
Toen mocht ik in februari wel afgeven.
En dit is dan nu de 2e keer met aderproblemen en nu mag ik helemaal niet meer doneren.
Ik baal daarvan als een stekker. Maar kan wel het wel begrijpen.
Ik heb bloedgroep ABpositief en daar wordt niet veel van gegeven volgens de dokter.
En stromen deed het altijd als een gek.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:31

ikkeniet ik heb ook ab+. ze zeiden inderdaad ook dat het niet veel voorkomt, maar daardoor is het geloof ik ook minder nodig begreep ik ?
Ik denk dat ik daarom ook de oproep gekregen heb voor bloedplasma te doneren? Ga er vanuit tenminste dat ik dan geen gewoon bloed meer hoef te doneren.

Hoornvlies is inderdaad een onderdeel van je oog :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:40

Oh ja, ik had het natuurlijk ook gewoon op kunnen zoeken, sorry.
Ik snap aan de ene kant wel dat je het niet af wil geven, maar aan de andere kant, je bent toch dood, dus dan heb je er niks meer aan.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:51

Ik ben ook orgaandonor voor alles behalve mijn hoornvlies, het zit Meer tussen mijn Oren Dan dat ik er echt een probleem mee heb, dus misschien verander ik dat nog wel.

verder heb ik idd contact gezocht en gaan ze kijken of ik toch als beenmerg donor ingeschreven mag Worden, bloed kan wss niet vanwege mijn gewicht en daar baal ik echt van. :(

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:42

saddledancer schreef:
Ik ben ook orgaandonor voor alles behalve mijn hoornvlies, het zit Meer tussen mijn Oren Dan dat ik er echt een probleem mee heb, dus misschien verander ik dat nog wel.

verder heb ik idd contact gezocht en gaan ze kijken of ik toch als beenmerg donor ingeschreven mag Worden, bloed kan wss niet vanwege mijn gewicht en daar baal ik echt van. :(

Heb je ook echt ondergewicht of baal je dat je klein bent en is je BMI netjes? In het geval van ondergewicht snap ik de redenatie wel. Als je klein bent is het wel gewoon balen natuurlijk.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:41

@chantalsmook ik heb ondergewicht. Maar ik ben verder wel gezond, dus ik vind t erg jammer :(

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:08

ChantalSmook schreef:
ikkeniet ik heb ook ab+. ze zeiden inderdaad ook dat het niet veel voorkomt, maar daardoor is het geloof ik ook minder nodig begreep ik ?
Ik denk dat ik daarom ook de oproep gekregen heb voor bloedplasma te doneren? Ga er vanuit tenminste dat ik dan geen gewoon bloed meer hoef te doneren.

Dat ze je voor plasmadonor vragen komt omdat in het geval van bloed AB+ universele acceptor is, die patiënten kunnen van elke bloedgroep bloed krijgen. Maar AB+ bloed kan je alleen aan AB+ patiënten geven (en dat zijn er niet veel)

Maar voor plasma is AB de universele donor, AB plasma kan dus aan iedereen gegeven worden.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:51

Vandaag voor het eerst naar de bloedbank geweest voor de keuring. Vragenlijst was prima, net als mijn hartslag en ijzergehalte. Er zijn 4 buisjes bloed afgenomen voor controle. Als alles goed is hoop ik over 7 weken voor het eerst te kunnen doneren :) Zou fijn uitkomen zo vlak voor ik op vakantie ga. Ik ga naar Turkije en daarna mag je een maand niet doneren is mij verteld.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:26

Seltje schreef:
ChantalSmook schreef:

Dat ze je voor plasmadonor vragen komt omdat in het geval van bloed AB+ universele acceptor is, die patiënten kunnen van elke bloedgroep bloed krijgen. Maar AB+ bloed kan je alleen aan AB+ patiënten geven (en dat zijn er niet veel)

Maar voor plasma is AB de universele donor, AB plasma kan dus aan iedereen gegeven worden.

Bedankt voor je uitleg. Interessant om te weten. In dat geval zou het dus nuttiger zijn inderdaad om plasma te geven. Misschien dat ik het inderdaad maar eens moet proberen. Als het niet bevalt dan kan ik altijd weer wisselen. Krijg je dan ook dezelfde check up zoals bij gewoon bloed is?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:40

:wave: Hallo, ik ben ook bloeddonor en ze mogen alles van me nemen na mijn dood. Dat laatste heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad omdat ik niet kan lezen ofzo en het formulier steeds verkeerd invulde :') Beetje dom.

Ik ben al een hele tijd niet meer geweest voor bloed, het kwam er steeds niet van en anders had ik weer een nieuwe tattoo of keelpijn, dus het is wel gedoe geweest steeds. Maar ik zal volgende week wel weer eens langsgaan!