ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:35

dat lukt je niet al te best Corrie. Ik moet zeggen dat ik enorme weerstand heb om nog op jou te reageren. De toon en aard van jouw posten richting mij vind ik alles behalve prettig en ik merk dat ik daarom niet meer op een constructieve manier op jou kan reageren.

Voor mij is het beter als ik niet meer op jou reageer, en ik zou het prettig vinden als jij ook niet meer op mij reageert.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:38

Ben blij dat je blijkbaar toch weet dat je weet wat het is en dus ook kunt erkennen dat je reacties kant noch wal raken.

Prima dat je het niet eens bent met andermans mening, maar so be it.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:43

Anoniem schreef:
Ceriadwen schreef:
dat lukt je niet al te best Corrie. Ik moet zeggen dat ik enorme weerstand heb om nog op jou te reageren. De toon en aard van jouw posten richting mij vind ik alles behalve prettig en ik merk dat ik daarom niet meer op een constructieve manier op jou kan reageren.

Voor mij is het beter als ik niet meer op jou reageer, en ik zou het prettig vinden als jij ook niet meer op mij reageert.

Ik vrees dat dat onmogelijk is zo lang jij berichten plaatst waarvan ik vind dat ik daarop moet reageren. Het is jammer dat je iedereen de les probeert te lezen, maar in mij blijkbaar een meerdere ziet waar je geen antwoord aan kunt / wilt geven. Ik heb een aantal vragen aan je gesteld, zoals jij vragen aan anderen stelt. Maar antwoorden kun of wil je niet. Ik zal zeker op jou blijven reageren zolang ik vind dat dat noodzakelijk is, het zal dus van de manier waarop jij post afhangen of ik reageer of niet.
Die weerstand had ik al vanaf je eerste berichten, geen fijn gevoel als iemand je de waarheid in het gezicht slingert he Ceriadwen

Is prima corrie, als jij mijn niet meer reageren op jouw posts ziet als een of andere erkenning dan ben je vrij om dit te doen. Deze post is wederom een hele nare post en ik weiger om mij te verlagen tot jouw niveau. Dit is mijn laatste reactie op jou.

Uiteraard sta ik open voor een ieder ander om deze discussie voort te zetten, want interessant is die wel.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:03

Het Nederlands is een erg rijke taal. Zo kun je aanstootgevende opmerkingen maken, maar je kunt ook aanstoot nemen aan een opmerking. Tussen aanstoot geven en nemen zit maar een heel dun lijntje. Eigenlijk geen lijntje, wat voor de één nemen is, is voor de ander geven. Een opmerking is - nuchter beschouwd - veelal beduidend minder kwetsend of beledigend dan overkomt bij iemand die niet nuchter reageert maar vanuit haar emoties.

Maar goed, stel dat ADHD inderdaad niet bestaat. Wat dan? Stoppen mensen met een of meer ADHD kinderen dan ineens met alle moeite die ze in zo'n kind steken? Ziet de wereld er voor dat kind dan ineens anders uit? Maar die wereld zag er toch al niet uit als een probleemloze speeltuin?
Voor zover ik weer zijn er nu kinderen met ADHD die baat hebben bij Ritalin (of dat anders spul, hoe het dat ook alweer). Maar er zijn ook kinderen die diezelfde diagnose ADHD hebben die niet beter worden van Ritalin. Misschien leidt de stelling dat ADHD als zodanig niet bestaat, wel tot verdere verfijning van de diagnose waardoor duidelijk wordt waarom niet alle ADHD-kinderen opknappen van medicatie. En dan komt er ongetwijfeld een nieuw, beter passend labeltje voor die kinderen. Dat zou toch alleen maar gunstig zijn voor alle betrokkenen?

Sadira

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:14

:oo Jeetje wat speelt iedereen in dit topic toch ontzettend op de man in plaats van op de bal. Ik moet zeggen dat ik dit in het begin een superinteressant topic vond en graag mijn steentje er aan bij wilde dragen maar ik sta nu op het punt om de boel maar eens te gaan ontstippen ofzo, want men heeft hier zo te zien totaal geen respect voor andermans meningen.

Ik ben ook compleet kwijt wat het hele punt van de discussie nog is. Gaat het überhaupt nog over het wel of niet bestaan van AD(H)D?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:15

Vroeger bestond het niet, of kende ze het nog niet. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, het niet bestaan van ADHD. Hoe is alles niet veranderd, onze voeding meer moeten presteren, veel stress enz.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:25

Maar, als medicijnen (ritalin) niet zouden werken. Kan iemand me dan vertellen hoe het kan dat ik zonder concerta/ritalin ongeconcentreert en afgeleid ben, en met niet. En dat ik zonder concerta esn schooldag niet vol zou kunnen houden, laat staan 5. En dat het met aardig goed gaat? Ik heb overigend Asperger, of bestaat dat ook niet :D?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:27

Placebo?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:29

marleen_usar schreef:
Placebo?

Nou, vanmorgen dacht ik dat het had ingenomen, was niet zo bleek later en was toch enorm afgeleid, dus lijkt me niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:34

EskeGirl schreef:
marleen_usar schreef:
Placebo?

Nou, vanmorgen dacht ik dat het had ingenomen, was niet zo bleek later en was toch enorm afgeleid, dus lijkt me niet.

Maar als jij een placebo zou slikken en zou denken dat het gewoon ritalin is, dan zou je het wellicht weg wuiven.

Asperger is iets heel anders dan ADHD, Asperger valt in het Autisme spectrum, ADHD niet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:37

EskeGirl schreef:
Maar, als medicijnen (ritalin) niet zouden werken. Kan iemand me dan vertellen hoe het kan dat ik zonder concerta/ritalin ongeconcentreert en afgeleid ben, en met niet. En dat ik zonder concerta esn schooldag niet vol zou kunnen houden, laat staan 5. En dat het met aardig goed gaat? Ik heb overigend Asperger, of bestaat dat ook niet :D?

Ik weet niet of Asperger onder de noemer ADHD valt.

maargoed wat ik wil zeggen is dat ik ook wel eens afgeleid ben of me slecht kan concentreren, helaas vaker dan mij lief is. Dat is volgens mij iets heel menselijks, zeker als je wat ouder wordt en zorgen krijgt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:39

Dat weet ik. Ik heb ooit de diagnose ADHD gehad, weet niet zeker of die klopt... maar anders zou het wss niet op me werken. Je ziet wel vaker de combi ADHD-autisme.
En ik heb een goede opvoeding met ouders die voor me door het vuur gaan. Ik zou graag die stoornis niet hebben, maar het isnu eenmaal zo. Ik maak gebruik van mijn
kwaliteiten en verschuil me er niet achter...
Ik zal er toch mee moeten leven. Ik denk dat ik deze discussie ga verlaten, heb de hele tijd meegelezen, maar wat hier wordt gezegd... denk na voor je een mening vormt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:42

Ik ook ga deze discussie verlaten. Er wordt weinig inhoudelijk meer gediscussieerd, en als je mening geven hoe kwetsend die dan ook is en daarom niks geven meer de boventoon gaat voeren dan ben ik weg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:43

marleen_usar schreef:
Vroeger bestond het niet, of kende ze het nog niet. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, het niet bestaan van ADHD. Hoe is alles niet veranderd, onze voeding meer moeten presteren, veel stress enz.

Vroeger 'bestond' kanker ook niet en gingen mensen zonder rede dood, dat we nu weten waarom betekend niet dat het toen daadwerkelijk niet bestond.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:44

Ik vind dat tegenwoordig altijd overal een labeltje aangehangen moet worden, oh die is druk Hop, adhd. O die heeft moeite met dit en dat hup autisme enz. Begrijp me niet verkeerd hoor, voor die mensen is het fijn dat er medicijnen zijn die het voor hun makkelijker maken.

Ik zelf ben ook heel druk of eigenlijk hyperactief en heb altijd moeite met me concentreren en ik vind drukke situaties met veel mensen/veel ruis vreselijk. Heel veel mensen hebben al aan me gevraagd of ik wel eens een test heb gedaan voor adhd maar ik heb me nooit laten testen, want uiteindelijk schiet ik er vrij weinig mee op. Ja ik krijg een stempel en heb grote kans op medicijnen die het rustiger voor me maken maar ik zie er geen noodzaak in. Ik heb veel moeite met concentreren op school en ben altijd en overal snel afgeleid maar met een beetje extra hulp van docenten en klasgenoten red ik mezelf ook wel. Dan vind ik testen niet noodzakelijk om vervolgens misschien medicijnen te krijgen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:45

@mirtedl
Eerst zijn er gesprekken met een psycholoog en vragenlijsten, gaat echt niet zomaar. Dit weet je blijkbaar niet, zeker omdat Adhd niet hyperactiviteit is, niet alleen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:47

Stel als ADHD niet bestaat.
Bestaat Asperger en PDD - NOS en andere vormen van autismes dan ook niet ?
En HSP ook niet ?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:48

Autisme heeft niks met ADHD te maken ik snap niet dat steeds het autistische spectrum erbij gehaald wordt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:57

Anoniem schreef:
Natuurlijk zou niemand stoppen met de begeleiding aan het kind te geven, maar stel dat ADHD niet vast lag in de DSM en het geen naam had, zouden mensen dan de handleiding van ADHD kunnen vinden of ueberhaupt bedenken dat het kind wel eens last zou kunnen hebben van deze aandoening ?

Nee, dan zouden mensen dat niet kunnen vinden. Alleen ADHD staat wél in de DSM. De actuele discussie over het al dan niet bestaan van ADHD kan alleen leiden tot wijzigingen in een volgende versie van de DSM, niet tot het achteraf verwijderen van voorgaande versies van de DSM en alle informatie die ooit aan ADHD is gekoppeld. Daarom denk ik dat als ADHD uit de DSM geschrapt zou worden, dat eerder zou leiden tot verfijning van de informatie en niet tot een sprong terug in de tijd naar hoe het was toen ouders per definitie werden aangekeken op het gedrag van een ADHD-kind als onopgevoed en onaangepast.

Ik begrijp wel dat mensen bang zijn dat het verwijderen van ADHD uit de DSM leidt tot zo'n 'sprong terug in de tijd', maar ik geloof persoonlijk niet dat dat zou gebeuren. Met dat andere spul bedoelde ik trouwens inderdaad Concerta, thanks.

Ik ben van mening (en ik doe mijn best om daarin voorzichtig te zijn, maar mocht iemand zich toch aangevallen voelen lees dan eerst aub nog eens heel rustig en nuchter wat er staat en niet wat misschien denkt dat er staat) dat er inderdaad kinderen zijn die geen medicijnen nodig hebben maar ouders die kunnen opvoeden. Deze mening is o.a. gebaseerd op een documentaire die ik een paar jaar terug zag over het gemak waarmee kinderen in Amerika medicijnen krijgen voorgeschreven, is dus zeer algemeen en staat volkomen los van de persoonlijke situatie van wie dan ook in dit topic. Evengoed zijn er kinderen die wél baat hebben bij medicijnen en die medicijnen moeten voor die groep beschikbaar blijven. Maar ik denk niet dat aan die beschikbaarheid iets verandert als het label ADHD wordt geschrapt.

Ik heb de indruk dat het hele verhaal een beetje wordt opgeklopt. 'ADHD bestaat niet', kún je lezen als 'iedereen die beweert ADHD te hebben stelt zich aan'. Maar het zo lezen is een keuze. Je kunt ook een andere keuze maken: ADHD bestaat niet, het is een vrij onnauwkeurige verzamelterm voor verschillende problemen. Om effectieve behandeling van die problemen mogelijk te maken en om te voorkomen dat nodeloos medicatie wordt toegepast, moet verder worden onderzocht welke - op elkaar lijkende en soms verwante - stoornissen de problemen precies veroorzaken.
En er zijn vast nog wel meer interpretaties te bedenken. Afhankelijk van de interpretatie die je kiest kun je dan ruzie gaan maken, je persoonlijk aangesproken voelen of bijvoorbeeld meedenken hoe een diagnostisch instrument ontwikkeld zou kunnen worden om de groep patiënten te herkennen die baat zal hebben bij medicatie.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:15

Alle mensen die beweren 'ik ben ook wel eens afgeleid' moeten even teruglezen want daar heb ik met een paar amderen al uitgebreid uitgelegd dat het niet zomaar een beetje concentratieverlies is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:16

Quellian schreef:
Maar als jij een placebo zou slikken en zou denken dat het gewoon ritalin is, dan zou je het wellicht weg wuiven.

Asperger is iets heel anders dan ADHD, Asperger valt in het Autisme spectrum, ADHD niet.

Welke ervaring heb jij met ADHD' ers. Om welke reden kom jij tot je standpunt over ADHD en misschien kun je je standpunt hierin ook duidelijk maken, want je hebt behalve commentaar op Corrie nog bijster weinig toegevoegd aan het topic. Misschien handig om duidelijk te maken wat je standpunt is, voor iedereen wel zo makkelijk discussieren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:32

Ieder kind heeft baat bij structuur (de drie R's), maar kinderen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis) of AD(H)D hebben het absoluut nodig om te kunnen functioneren, beide hebben problemen met het filteren van prikkels; ADHD en ASS is dus niet 'iets heel anders'. Belangrijke kenmerken hebben ze gemeen, ook in aanpak hebben ze veel gemeen. Structuur bieden, consequent zijn, positieve benadering zo veel mogelijk, en zelfs de medicatie is vaak hetzelfde.

In mijn werk merk ik dat mensen die bij ons wonen vaak minder medicatie nodig hebben of zelfs zonder kunnen, omdat er zoveel structuur is en omdat we heel consequent en duidelijk zijn.
Sommige ouders hebben daar veel moeite mee. Het ene kind (brusje) doet het er dan wel prima, maar de andere dus niet.

En vergeet één ding niet; ik ben in mijn werk heel duidelijk en consequent, maar ik kom op een gegeven moment moe maar voldaan thuis in de rust. Ouders komen moe en voldaan thuis van het werk en dan zijn de kinderen ook moe. Met name kinderen die snel overprikkeld worden (ADHD en kinderen met ASS dus) moeten zich dan afreageren in hun bekende, vertrouwde en veilig aanvoelende omgeving. Dat is heel zwaar; je bent er als ouder van een dergelijk kind nooit niet vrij van en je zit er de rest van je leven mee in je maag of alles goed komt. Het is een hele verantwoordelijkheid. Ouders vinden het vaak juist heel erg moeilijk om hun kind te laten onderzoeken, voelen zich falen. Durven de medicatie niet aan vanwege de bijwerkingen etc etc. Het zijn allemaal loodzware en moeilijke beslissingen.

Het is echter altijd een afweging; in de eerste plaats worden ouders getraind en worden er tips aangereikt, vaak is er ambulante begeleiding. Vaak kunnen kinderen dan thuis blijven wonen en naar de reguliere basisschool gaan met medicatie.
Zonder medicatie zouden ze mogelijk op het speciaal onderwijs terecht komen en zou de situatie thuis uit de hand dreigen te lopen, waarbij ook de broertjes/zusjes de dupe dreigen te worden.
Wat kies je dan op een gegeven moment?

Dat weet je dus niet eerder dan dat je voor deze situatie staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:33

Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft, maar die fabel over de "bedenker" van ADHD en zijn sterfbed is al lang en breed weerlegd. Bijvoorbeeld:

http://vanbaardwijk.com/?page_id=5733
http://www.snopes.com/politics/quotes/adhd.asp

Dan nog kort, in mijn ervaring:

- ADHD bestaat wel degelijk; ik ken té veel voorbeelden van mensen die na grondige (!) diagnose, trainingen en medicatie ineens een compleet ander leven zijn gaan lijden. En daar ben ik zelf ook een voorbeeld van.
- ADHD houdt geen verband met suiker en kleurstoffen. Suiker en kleurstoffen verergeren ADHD niet, en veroorzaken het al helemaal niet. Dat is een theorie die aan alle kanten weerlegd is.
- JA, er is sprake van overdiagnose bij ADHD; niet alle behandelaars zijn even grondig in het stellen van de diagnose. Te vaak wordt er slecht onderscheid gemaakt tussen kinderen die wel degelijk gewoon een teveel aan suiker en kleurstoffen binnen krijgen, kinderen die door omgevingsfactoren druk of onhandelbaar worden, en kinderen die wel degelijk ADHD hebben.
- ADHD is geen kinderziekte en gaat niet over als je volwassen wordt. Is dat wel het geval, had je waarschijnlijk in eerste plaats al geen ADHD mar heb je ten onrechte een diagnose gekregen. Wel kan ADHD veel (heeeeel veel) minder belemmerend worden door de juiste medicatie én begeleiding.

Edit; aanvulling:

- Ook in de professionele wereld is erg lang aangenomen dat het een kinderziekte is, en bovendien is ADHD pas in de jaren 90 opgenomen in de DSM. Daardoor hebben veel mensen die inmiddels volwassen zijn (say; 25+) geen diagnose gehad terwijl ze dat wel zouden moeten hebben gehad. Pas de laatste jaren is ADHD-onderzoek bij volwassenen steeds gangbaarder, en geloof mij: de juiste diagnose kan héél véél verklaren. Veelal zijn dit mensen met bijvoorbeeld veel schooluitval, niet afgemaakte opleidingen, die banen niet vol kunnen houden, met een burn-out thuis komen te zitten, grote fianciële problemen hebben doordat ze problemen hebben met administratie, vastlopen in relaties, hun hele leven gepest zijn, enzovoort enzovoort enzovoort. Zeker als je het hebt over volwassenen is er nog veel eerder sprake van een onder- dan overdiagnosticering. Er zijn nog heel veel volwassenen waarvan het gewoon wachten is tot ze instorten, omvallen, in de hulpverlening terecht komen en die dan pas de hulp krijgen die ze eigenlijk als kind al hadden moeten krijgen.

De juiste diagnose is zó waardevol, die zou ik persoonlijk niemand willen ontnemen.
Verkeerde diagnoses.... ja, daar moet wat mij betreft wat aan gedaan worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-13 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:38

@Nouks
Wel is het zo dat volwassenen meestal er beter mee leren leven omdat ze nu eenmaal ouder zijn.
Voor kinderen is het veel moeilijker prikkels te onderdrukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:41

Brainless: ja en nee. Als je niet weet dat je hersenen anders functioneren dan zou moeten (lees: als de juiste diagnose nog niet gesteld is) kan dat tot grote problemen leiden. Burnouts, schulden, relatieproblemen, etc etc zijn veelvoorkomend onder niet-gediagnosticeerde volwassenen.