Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:38

youngster schreef:
dank je :D
Idd vrij simpel, ga het eens proberen :j

Als je nog wilt variëren: [VT] 2 ingredienten pannenkoek: banaan/ei

Thee kan je het beste bij De Tuinen, Ekoplaza etc halen, of losse thee kopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:33

Siamsmeesje schreef:
Zoals al gezegd zijn suikers ook koolhydraten, maar het lichaam maakt zelf ook weer suikers van de andere koolhydraten (zetmelen). Ons lichaam is door moeder Natuur lui ontworpen en zal dus altijd de veel makkelijker te verbranden suikers kiezen in plaats van het moeilijk te verbranden vet. Dat vet wordt dan mooi op geslagen, en dat wil je niet :n
Dit is gewoon het natuurlijke proces om vet voor de winter op te slaan, en dat is ook de reden dat het meeste suikerrijke fruit er in zomer en herfst is 8-)

Nou, dat van dat lui, dat valt wel mee.
We zijn ontworpen om te overleven en we kunnen snel koolhydraten verbranden als vechten of vluchten aan de orde is. Dat wil niet zeggen, dat je lichaam blij is, als je altijd de 'makkelijke' weg van de koolhydraatverbranding zou kiezen.

Vet verbranden is moeilijk, als je in een rijk land leeft, waar je wordt verteld, dat het goed is, om tussendoortjes te eten en waar allerlei onvolmaakt gemaakt eten wordt aangeprezen als de hoogste wijsheid.

Zoals we zijn ontworpen, aten we als jager/ verzamelaar een of twee keer per dag, en wandelden we zo'n 6 uur per dag.

Als je volwaardig eet, dus de goede dingen en in de goede hoeveelheid, en niet "bewerkt, verrijkt, light" of meer van dat soort onzin, dan heb je vanzelf de carnitine, B vitaminen, zink, ijzer en magnesium aan boord die je nodig hebt om je opslag (vetrolletjes) aan te spreken tijdens de wandelingen.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:05

Janneke2 schreef:
(Wat Ysra meldde: wie stress ervaart, heeft helaas behoefte aan koolhydraat. Voedingstechnisch is koolhydraat bedoeld, om acuut te kunnen hollen. Doorgaans verdwijnt de stress daar ook het snelste van - krachtsport. Helaas weten veel psychologen daar niets van, zodat gestreste mensen allerlei onzin adviezen over ontspannen en nadenken krijgen. Reuze verstandig, NADAT je je lichaam uit de stress hebt gehaald.)

Oké, bedankt ook voor je pb, ik ben gaan lezen en ook over de symptomen over wat je vertelde over die bijschorsnier. Het klinkt allemaal zeer logisch en zeker ook omdat ik geen vleeseter ben. Ik ben niet 100% vegetariër, maar ik eet bijna nooit vlees. En dit is bij mij echt omdat ik het niet weg krijg. Het idee dat er een beest op mijn bord ligt, krijg er kriebels van.

Ik ga nu met de tips op het internet een dieet voor mezelf opstellen waarbij vooral voeding wordt aangeraden welke goed is om die klier te ondersteunen en weer optimaal te krijgen zodat mijn klachten hopelijk afnemen en ik ook weer uit die cirkel kan kruipen. Ik ga beginnen met een periode van drie maanden en dan voor mezelf analyseren wat er voor mij is veranderd. Daarnaast ook die suikers blijven vermijden. Ik ben benieuwd. Hoop volgende week te gaan beginnen en ik zal mijn lijst van menu's en voedingsschema hier neer zetten.

classeygurl

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:24

Sinds kort laat ik de geraffineerde suikers ook zoveel mogelijk staan en ik ben ook geminderd in het eten van tarwe.

In het begin is het echt even goed uitzoeken wat je wel en niet kan eten maar hier wordt je al snel heel handig in! Er staan veel lekkere recepten op internet en ik kan de meeste boodschappen gewoon in de supermarkt doen :-)

Ik zie hier in het topic ook veel leuke tips en links voorbij komen dus zal dit binnenkort een doorlezen!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:59

Even een vraagje:
Hoe zorgen jullie dat jullie het gevoel van honger/ trek niet meer hebben?

Ik eet voornamelijk fruit, brood met kaas, superbessen (goji en incabessen) en noten en gewoon avondeten.
De hele dag door heb ik een onverzadigd gevoel in mijn buik, daarnaast slaap ik ook slecht sinds ik gestopt ben met suiker...

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:45

laetitia schreef:
Even een vraagje:
Hoe zorgen jullie dat jullie het gevoel van honger/ trek niet meer hebben?

Ik eet voornamelijk fruit, brood met kaas, superbessen (goji en incabessen) en noten en gewoon avondeten.
De hele dag door heb ik een onverzadigd gevoel in mijn buik, daarnaast slaap ik ook slecht sinds ik gestopt ben met suiker...

Groenten, groeten, groenten, groenten, groenten en vlees/vis!

Het is niet de bedoeling dat je gewoon 'weinig' gaat eten natuurlijk :). Je moet je lijf geven waar het naar vraagt.... Voedingsstoffen. Eerlijk: sinds ik gestopt ben met het eten van suiker (en lactose, en gluten - volledig paleo) twee maanden geleden, heb ik geen moment honger mee gehad. Het kan dus zeker.

Start je dag eens met een omelet: twee eieren, 100gr spekblokjes, 1 paprika, 1 tomaat, paar champignons en een handvol olijven. Honger tussendoor? Stuk komkommer, wortel, kerstomaatjes,... . Voor de middag een slaatje met véél groentjes, een blikje tonijn erbij, wat geroosterde pijnboompitjes. Namiddag honger? Neem een banaan, een appeltje met kaneel. Avondeten: maak een stevige portie, gebruik 'vullende' groenten (pompoen, zoete aardappel, aardperen, rapen), maak een curry met kokosmelk, rooster in de oven,....

Geloof me: je hoeft echt geen honger te hebben zonder suikers...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:52

Grappig. Ik eet sowieso weinig suikers, maar als ik een tijdje achter elkaar alleen op suikers die van nature in producten zitten moet leven merk ik toch dat ik stukken minder energie heb, slechter slaap en stressgevoeliger ben dan als ik gewoon, met mate, suikers eet. Een paar snoepjes per dag maakt echt wel verschil, voor mij in positieve zin.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:18

Meer vet eten.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:43

mick75 schreef:
Grappig. Ik eet sowieso weinig suikers, maar als ik een tijdje achter elkaar alleen op suikers die van nature in producten zitten moet leven merk ik toch dat ik stukken minder energie heb, slechter slaap en stressgevoeliger ben dan als ik gewoon, met mate, suikers eet. Een paar snoepjes per dag maakt echt wel verschil, voor mij in positieve zin.

phormicola schreef:
Meer vet eten.

Inderdaad. Meer vet eten, meer eiwitten eten (vlees, vis, noten, zaden, kokosmelk, avocado, eieren). Ik draai echt perfect zonder suikers, terwijl ik wel quasi elke dag train (krachttraining en intervaltraining, meestal op vrij hoge intensiteit).....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:32

Bedankt voor de tip! Heb volle kwark gekocht, helpt inderdaad met een voller gevoel krijgen.

Nog een tip voor iedereen:
Op de site www.ikeetsuikervrij.nl kan je je aanmelden voor een gratis online cursus over suikervrij eten. De cursus start op 1 april en duurt 12 dagen.
Elke dag komt er een bepaald aspect aan bod.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:41

Leuk, heb me aangemeld!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:41

Ik heb jullie mening nodig!

Over enkele weken ga ik met een tiental andere jongeren een sponsortocht fietsen vanaf Parijs. In drie en halve dag 550 km.

Ik heb aangegeven dat ik in principe geen suiker mag en dat ik mijn eigen spullen we mee kan nemen. Ze willen er rekening mee houden in de boodschappen. Ik vind het echter niet fair tegenover hen om ze zoveel moeite te laten doen voor suikervrije dingen. En zoveel handigheid heb ik er zelf ook nog niet in. Bovendien merk ik van een kleine hoeveelheid suiker niets.

Zijn er voordelige maaltijden met weinig of geen suiker? Ze moeten uiteraard ook makkelijk klaar te maken zijn ;)
Bestaan er tussendoortjes (zoals energierepen) en energiedrankjes zonder suiker, maar waar je wel energie van krijgt?
En voor de kenners onder ons: Kan ik met een gerust hart glutamine poeder gebruiken?
Ik vond dit in een artikel: Behalve als bron van stikstof dient L-Glutamine ook als energiebron. L-Glutamine kan door het lichaam op een eenvoudige wijze worden omgezet in glucose en daarmee als extra energiebron fungeren. Hierdoor kun je langer en intensiever trainen en wordt het rendement van de training extra groot.

Als ik dingen over het hoofd zie: alle tips zijn welkom! :)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:03

als je al "langer" met zo min mogelijk suiker doet, raad ik je af wel suiker te gaan gebruiken.

vandaag hier kleine 2mnd met zo min mogelijk suiker en vanwegen verjaardag gedacht,
nu mag t , jammie, lekker stuk slagroom gebak...

-O- al 2,5u last van mn buik, diareeerig en voel me niet lekker -O-

(ben t meteen weer afgeleerd, zoveel reactie had ik never nooit verwacht.
ben met suiker mijden begonnen door een uitdaging en niets medisch.
maar zie het resultaat :( )

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:17

Ik ben ook zeker niet van plan om gewoon suiker te gaan eten. De meeste tussendoortjes zal ik sowieso moeten vermijden.

Ik zit vooral met de maaltijden en energierepen/drankjes in mijn maag. (haha, leuke woordspeling)
Een doorsnee mens krijgt energie van suiker. Zijn er andere dingen waar eeh.. niet-suiker-etende mensen energie van krijgen?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:41

als je alleen de geraffineerde suikers wilt mijden en niet de fruitsuikers kun je veel energie halen uit bananen en dadels. Als je een beetje crea bent kun je met cocosvezels, cocosvet, nootjes en suikervrije chocolade en al dan niet superfoodzaadjes/bessen ook heerlijke energierepen maken. Cocoswater (in een flesje) geeft ook veel energie. Volgens mij staan er op voedzo.nl veel recepten om zelf powerrepen te maken. Ik neem zelf altijd nootjes mee omdat ik ook niet tegen teveel fruitsuikers kan, daar kom ik ook prima een actieve dag mee door.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:49

Bedankt voor de tips! Hier heb ik zeker wat aan :)

Hebben jullie ook nog tips voor de algemene boodschappen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:13

Ik heb gister een blender gekocht, zaterdag weer naar de markt en dan maar heerlijke smoothies maken!!

Echt helemaal stoppen met suiker eten lukt mij helaas niet, vandaag op het werk kreeg ik een stroopwafel aangeboden en dat kon ik gewoon niet weerstaan...Maar ik drink tegenwoordig zelfs koffie zonder suiker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:43

En als je van plan bent om een stevige sportprestatie neer te gaan zetten is L-Glutamine een goede aanvulling.
Het is een aminozuur, dat meehelpt met oa de suikerstofwisseling. Het wordt wel aanbevolen na sporten.

Idealiter haal je als mens je energie uit vet - alleen bij fight/flight moet en zal je lichaam koolhydraten verbranden. En sportdrankjes voor tijdens de marathon bevatten ook geen vet meer, dan moet je ook doorhollen op koolhydraten.
Als je in rustig tempo fietst, kan het doorgaans ook op vetverbranding.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:57

Ik kom hier ook eens even meelezen. Ik heb altijd zo weinig energie en ik ben altijd moe.
Ik denk zelf dat het vooral door de suikers komt. Ik drink nogal veel cola en redbull.

Helemaal suikervrij gaat me niet in 1 keer lukken. Maar ik ga eens beginnen met mijn drinkpatroon aan te passen.
Meer water en thee. Is kruidenthee geschikt om te drinken? Momenteel zit ik vooral aan de sterrenmunt.

En ook wil ik meer groente en fruit proberen te gaan eten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:48

Kruidenthee is uitstekend.
Wat je zou kunne doen: ga naar een echte drogist - en ruik aan de verschillende kruiden die er zoal in de winkel staan. Zo kun je je eigen "boeket" samenstellen. Het biedt veel mogelijkheden (en op zijn hollands: het is nog goedkoper ook).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:08

Als energiereep maak ik soms zelf wat: ik smelt zo puur mogelijke chocola au bain-marie en roer daar nootjes doorheen. Het worden dan een soort pindarotsjes! Ik gebruik meestal net zoveel chocola dat de nootjes net blijven plakken.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:27

Bedankt voor de tips.
Ik eet wel honing. Dat is toch niet geraffineerd? Ik word er in ieder geval niet moe van..
Daar zou ik ook nog wel wat mee kunnen maken. En fruit natuurlijk!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:36

wbt honing, kan je het beste koudgeslingerde honing nemen. Dit is puurder dan de honing in de winkel :j
hebben ze vaak wel bij een groentenman of bio winkel.

Weet niet of deze site al voorbij gekomen is, maar staan leuke recepten op.

www.degroenemeisjes.nl

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:07

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:19

Ik ga hier ook eens meelezen, moet ook de witte suikers weglaten en heb net L-Glutamine 500mg gekocht..

Als je gaat stoppen, kom er pas achter hoe verslaafd je bent aan snoepen (suiker) haha :9 :+:
Cola enz. is al de deur uit, maar af en toe een snoepje voor de lekker moet kunnen :=