Bloed of stamceldonor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bloed of stamceldonor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:47

Ik heb de oproep binnen! , woensdag mag ik :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:19

Ik twijfel om ook bloed te gaan geven...
Maar ik vraag me dus af, merk je hier iets van na het geven van bloed ? Ik bedoel in de zin van vermoeidheid enz?
Zo ja, hoe lang houden die klachten aan, en hoeveel tijd heeft je lichaam nodig om het weer " aan te vullen " ?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:25

Ik heb nu 1x bloed gegeven (in de avond) ik was er na wel een beetje moe, hoofdpijn en een klein beetje misselijk maar dat zal ook van de spanning komen!

Ik heb wel nog gewoon aan school zitten werken daarna en de volgende dag was ik er weer helemaal bovenop! Maar het zal bij iedereen anders zijn, sommige hebben ook helemaal geen last.

Hoe lang het duurt voordat het is aangevuld durf ik niet te zeggen..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 15:25

Ik heb na het bloedprikken me savonds wat slapjes gevoeld. maar gister was dat helemaal weg. En die vrouw zei dat je na de eerste keer er bijna geen last meer van hebt en dat je de volgende keer minder last hebt

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:05

Ik heb er eigenlijk niet echt last van.
Ik ben 1x met een donatie zelf even wat minder lekker geworden, maar dat trok erg snel weg. Ik zat toen in een erg drukke periode met werk en stage, dus lag het waarschijnlijk aan mezelf. Verder nooit echt misselijk geweest of hoofdpijn of iets van dat, ik denk dat de meeste mensen vrij weinig last hebben. Gewoon goed eten/drinken, dat is belangrijk.
Mijn vader en vriend gaan ook gerust 's avonds sporten als ze van de bloedbank af komen (dit wordt afgeraden dus ik doe het netjes niet). Het scheelt dus best per persoon.

Ik ben vrij gespannen omdat ik de naald niet fijn vind, dan wil het wel dat mijn arm de volgende dag wat stijf is maar dat ligt weer geheel aan mezelf ;)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:22

Ik kreeg wel een giga blauwe plek. :Y)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:08

Ik ben woensdagavond gaan doneren. Toen had ik eigenlijk nergens last van. Ik heb toen ook niks meer gedaan behalve douchen.

Gisteren moest ik gewoon werken en toen was ik toch wel duizelig en als ik me een beetje inspande werd het erger. Maar dat komt denk ik ook wel omdat ik niet zo'n goede slaper ben en ook te weinig drink.
Volgende keer ga ik denk op vrijdagochtend en neem ik dan vrij de rest van de dag. Lekker rustig aan doen.

En ik woon 3 hoog en het is nu toch wel iets zwaarder die trappen op.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:37

Ik merkte 0.0 verschil ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:59

Moet ongesteld worden , is het dan wel verstandig? Ben het maar 1 dag heftig en verder niet echt

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:01

Beste is ervoor natuurlijk ;) maar zal niet zon ramp zijn anders neem je extra ijzer ranja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:05

Het is bij mij tussen de 20ste en 23ste.. , kwam ik net achter haha.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:43

Ik werd de ochtend erna ongesteld. Misschien dat ik me daarom de dag erna nog niet helemaal geweldig voelde?

Maar ik weet dat ook niet zeker of dat daarmee te maken had. Misschien morgen sanquin even bellen?

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:35

Ik ben gistermiddag geweest :) En ik kan zeggen dat mijn eerste geslaagde donatie erop zit! Vorige keer zat de naald verkeerd in mijn arm en werd ik zo licht in mijn hoofd toen ze hem goed wilden doen, dat ze gestopt zijn en ik maar 60 ml had gegeven. Deze keer tijdens het doneren ook wat licht, maar heb wel 450 ml gegeven :) Nog een paar minuutjes in de stoel gelegen, volgepropt met roze koeken en water en ik voelde me weer helemaal prima. Alleen 's avonds zag ik sneller vlekken voor mijn ogen als ik te snel op stond en misschien toch net wat sneller buiten adem bij het traplopen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Ik denk trouwens inderdaad dat het de eerste keer erger is en dat het de volgende keren zal meevallen. Je lichaam is er toch niet aangewend dat je een halve liter bloed verliest en ik kon de naald in mijn arm voelen zitten, wat toch wel een vreemde ervaring is. Ook het idee dat je daar gewoon ligt en er ondertussen een halve liter bloed uit je lichaam sijpelt, raar idee := .

Ginger18, ik heb dat ook ooit opgezocht en volgens mij kon het geen kwaad. Desnoods kun je de volgende keer ook vragen of ze bij de 450 ml stoppen, dit telt ook als een geslaagde donatie en scheelt net dat beetje bloed dat je nu misschien te kort komt. En wie weet ben je gewoon niet zo lekker door het feit dat je ongesteld bent. Als je je toch nog zorgen maakt, kan het zeker geen kwaad om nog even te bellen!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:05

Jannaa, ik wist niet dat ik ongesteld moest worden. (Ik hou dat nooit zo goed bij). Maar ik denk meer dat ik er last van heb door slecht slapen en te weinig drinken. Inmiddels is het ook weer goed. Is ook al bijna een week geleden dat ik gedoneerd heb.

Fijn dat je donatie nu wel geslaagd was.
Ik voelde de naald niet echt zitten. Met prikken heb ik niet gekeken. Daarna wel, vond het wel interessant om mijn bloed zo te zien stromen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:08

Ik ben het vandaag geworden! , ik zal meer drinken vandaag dan moet het morgen wel lukken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:56

Ik zit nog na , ik ben a negatief blijkbaar . Zussen zijn o negatief dus stelletje negatievelingen haha

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:59

Haha ik ben A+ tweelingzus ook..... Ik mag voorlopig niet geven pas rond eind maart weer bellen.....zie onderschrift ;)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:09

En hoe is het gegaan takkie muis?
Viel het mee?
Voor jou was het ook de 1e keer toch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:15

Pfft ik heb gister te horen gekregen dat ik ijzertekort heb -_-
Dan zal doneren er wel even niet in zitten...

Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt wat voor beroep je doet, die vragenlijst is beheurlijk uitgebreid en dekt alles wel wat echt risicovol is. Ik heb ook na de derde lijst maar eens gevraagd of het niet uitmaakte dat ik rookte en dat deed het geheel niet :) Zelfs als ik (een paar glazen) alcohol heb gedronken de avond ervoor maakt dat niets uit.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:23

Ik heb begin januari voor het eerst bloed gedoneerd. En ik moet bekennen dat het me echt alles is mee gevallen :) Ze deden me wel goed achterover leggen en ik moest wat langer nazitten uit voorzorg, maar ik heb er geen last van gehad. Ook niet van het aanprikken, dat deden ze echt heel netjes :)

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik weer een oproep ga krijgen. Ik ben trouwens A+ :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:26

Bij mij ging het precies hetzelfde Jipje.
En ik heb ook a+.
Snap niet waarom ik dan altijd zo negatief ben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:32

Ja was eerste keer , ging goed geen last van kwaaltjes nu. Moet nog wat dingen doen maar doe zo rustig mogelijk haha. Prikken was zo gepiept ( maar oh wat een dikke naald steken ze er in haha ) , ben zeer tevreden :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:34

Hangt ook een beetje per persoon af. Sommige mensen zijn nu eenmaal minder makkelijk aan te prikken. bijv als je aderen erg diep liggen. Mannen zijn ook in het algemeen makkelijker te prikken dan vrouwen, bij hen liggen de aderen minder "ingepakt" in het vet van je arm.

Ik ga binnenkort maar eens kijken voor mijn volgende tattoo :D en dan misschien even bellen of ik kan afspreken wanneer ik weer kom doneren, dan maak ik de afspraak voor de tattoo daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:44

Ik heb mooie aders , ze zijn goed zichtbaar was ook een reden om donor te worden

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:46

Mijn aders zijn wel heel mooi zichtbaar, maar niet erg groot/dik, dus dat maakt het tegelijkertijd weer wat lastiger, maar toch mikten ze in 1 keer goed :o