Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:05

Jenner observeerde de ziekte 'pokken', kwam met een verdunning van een (variatie/ verzwakking) en dat werkte. Het begin van vaccinatie (en een zegen voor de mensheid).

Het is traditie - niet meer en niet minder - om de "volgelingen" van Jenner te rekenen tot de gebruikelijke geneeskunde.

Maar het gaat er mij om, dat het principiële verschil tussen 'het werk van Jenner' en veel van zijn collega's niet bestaat.
(Want het is helaas traditie geworden om de geschiedenis van de geneeskunde te negeren en veel van de collega's van Jenner bij het grof vuil te zetten, 'want ze deden aan homeopathie'.)

Vanaf kleinkind 1 ging het zo: een "homeopatisch verdund" druppeltje met mazelen, een paar dagen rustig aan en daarna spelen bij kinderen met mazelen. And just for fun hebben ze via een vriend van papa bloedonderzoek gedaan.

Dubbel bewijs, dus. (Mbt de kleinkinderen.)

En het principiële verschil: ik zou het niet weten. (Veel vaccins gaan via een injectienaald maar dat is in wezen bijzaak. Er is een poliovaccin in een suikerklontje.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:43

Zahlina schreef:
Ruim 5 jaar later:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0946672X17308763

Het bewijs is daar, aluminum, het middel waarom ik uiteindelijk niet gevaccineerd heb.
Een onderzoek wat in maart dit jaar gepubliceerd is.

Waarom ik dit topic weer naar boven haal?
Omdat ik er benieuwd of er nu nog het zelfde over nagedacht wordt, of ik nog steeds een gevaar ben of dat ik misschien kijkende naar mijn kinderen achteraf wel eens een hele juiste keuze heb gemaakt.

Bewijs? Ik lees hier geen bewijs dat vaccinaties autisme zouden veroorzaken.

Als iedereen nu gewoon zou doen waarvoor hij opgeleid is en zich wat minder gingen ‘verdiepen’ in zaken waar ze niks van begrijpen zou het leven wat eenvoudiger worden.
Wat staat hier een onzin in dit topic van 5 jaar oud :n onbegrijpelijk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:15

Chubby schreef:
Punt is een beetje dat er ouders zijn die wél hun twijfels hebben bij de gevolgen van vaccins bij hun kind. Die gevolgen kunnen niet altijd maar afgedaan blijven worden met onzin. Persoonlijk vind ik dat je ook nog altijd niet kunt spreken van 'lange termijn gevolgen' naar aanleiding van vaccineren. Daarvoor wordt er toch echt nog te kort gevaccineerd. We zijn nog niet eens aan de derde generatie begonnen sinds vaccins breed zijn ingevoerd en voor sommige vaccins geldt zelfs dat er nog niet eens 1 generatie mee groot is geworden.

Er zijn ook ouders die geloven dat de aarde plat is, dat het goed is om je kinderen alleen rauw voedsel te geven of dat het een goed idee is je kind alles zelf te laten betalen. Die twijfels zijn er, maar de onderzoeken zijn er ook die de twijfels zouden moeten wegnemen. Je kan feitelijk dus wel zeggen dat het onzin is. Het vaccinatieprogramma in Nederland is dacht ik in 1950 of begonnen, dus er is zoiezo 60 jaar vaccinatie, onderzoek en medische vooruitgang geweest. We weten - van vrijwel alle - vaccins dus wat de lange termijn gevolgen zijn.

Het is bekend wat de werking is van een vaccin (een klein beetje virus zodat het immuunsysteem deze herkent en zich er tegen kan verweren), de ingredienten zijn bekend (yep, die klinken vreselijk eng, maar als je kijkt wat je voor enge dingen met enge namen er zitten in de dingen die je doordeweeks eet schrik je je ook dood. Zoek maar is wat er in een banaantje zit) en er word al meer dan 50 jaar gevaccineerd. Ieder vaccin (en medicijn) word uitgebreid onderzocht, met echte onderzoeken met toetsbare resultaten. De procedures zijn heel streng. De overheid heeft geen financieel belang bij enten behalve dan een gezonde beroepsbevolking en heeft er ook geen belang bij onjuiste informatie te verspreiden of “dingen in de doofpot” te stoppen.

Ik ben geent (heel veel zelfs ivm reis naar afrika), mijn vriend is geent, iedereen die we kennen is geent, onze neefjes en nichtjes zijn geent, en als er ooit kinderen komen worden die zeker ook geent. Ik geloof niet in indianenverhalen en vind de risico’s van een enting (welke risico’s zijn er ook alweer?) absoluut niet opwegen tegen het risico dat een kindje heel ziek word. Niemand is autistisch in onze omgeving, niemand is ziek geworden van enten.

Het is is echt pure angstzaaierij (doe ik het wel goed voor mijn kindje) waar handig op word ingespeeld door de vaccinatieontstoorders en “kritische” (=goed in googelen, slecht in bronnen checken) ouders. Mijn advies - laat je niet gek maken. Google weinig, vraag veel na op je consultatiebureau en in het echte leven. Gebruik inderdaad desnoods een alternatief enting schema als je je daar fijner bij voelt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:54

https://vrouw.nl/artikel/verhalen-achte ... et-inenten

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/13/pr ... 6-a1541133

Nog wat de andere kant op persoonlijke horrorverhalen. Typisch vind ik ook dat vaccinaties al rond de 50 jaar bestaan (in NL) maar dat de critici er pas de laatste jaren zijn. Als de vaccinatiegraad rond de 95% zouden er toch veel meer zieke kinderen moeten zijn? Er zijn zoiezo veel meer kinderen met 1 of andere diagnose, ook dat is iets van pas de laatste pakweg 10 jaar. Dat is voor mijn dan echt niet te linken met vaccinaties.

https://youtu.be/9bYqgp6RcPM

Hier ook nog de altijd leuke Arjan Lubach, dienhet heel duidelijk nog een keertje uitlegt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:09

Citaat:
Punt is een beetje dat er ouders zijn die wél hun twijfels hebben bij de gevolgen van vaccins bij hun kind.

Ik schijn geen anti vaccer te zijn - maar als wetenschapper vind ik twijfel zinvol.
Dat is iets anders dan opgeklopte horrorverhalen - maar nul procent schade is niet gegarandeerd. Zoals bij iedere medische ingreep.

En ja, mijn schoonzus is autist. Syndroom van Rett, nul aanwijsbare relatie tot DKTP. Zij het dat bij haar op de afdeling wel een vrouw woont die nooit meer hersteld is van de DKTP. Zij het dat ik ernstig twijfel aan het idee dat zij 'autistisch' zou zijn: meer 'locked in'. |(

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat je ook nog altijd niet kunt spreken van 'lange termijn gevolgen' naar aanleiding van vaccineren. Daarvoor wordt er toch echt nog te kort gevaccineerd. We zijn nog niet eens aan de derde generatie begonnen sinds vaccins breed zijn ingevoerd en voor sommige vaccins geldt zelfs dat er nog niet eens 1 generatie mee groot is geworden.
In termen van de grote getallen klopt dit, maar er zijn dus uitzonderingen op.
Let wel: de gezinsvervangende tehuizen zijn niet mudjevol met 'dit soort mensen'.
Citaat:
Er zijn ook ouders die geloven dat de aarde plat is, dat het goed is om je kinderen alleen rauw voedsel te geven of dat het een goed idee is je kind alles zelf te laten betalen. Die twijfels zijn er, maar de onderzoeken zijn er ook die de twijfels zouden moeten wegnemen. Je kan feitelijk dus wel zeggen dat het onzin is.

Oneens.
Als hulpverlener kan 'geruststelling' je taak zijn - als wetenschapper hoor je vragen te stellen.
En helaas: was het maar onzin!
Ik denk dat we juist weg moeten uit het 'zwart -wit': door het 'af te doen' met onzin roep je de tegenreactie weer op.

De risico's zijn beperkt, maar er zijn risico's.

Inenten tegen meningokokken - of het risico lopen dat jouw kind een van de 17 doden per jaar wordt...?
Ik vind het een hondsmoeilijke vraag!!!

En ik denk dat er over nadenken, hoe ingewikkeld dit kan zijn meer zoden aan de dijk zet.

Citaat:
Het vaccinatieprogramma in Nederland is dacht ik in 1950 of begonnen, dus er is zoiezo 60 jaar vaccinatie, onderzoek en medische vooruitgang geweest. We weten - van vrijwel alle - vaccins dus wat de lange termijn gevolgen zijn.

Klopt. De inenting tegen pokken (meaning smallpox, variola) is alweer afgeschaft - die was verplicht en meer dan 100 jaar oud.
En wat we dus niet meer weten: hoe difterie er uit ziet, compleet onverdunde kinkhoest, etc. En dat je dus dood kunt gaan aan polio.
Citaat:
Het is bekend wat de werking is van een vaccin (een klein beetje virus zodat het immuunsysteem deze herkent en zich er tegen kan verweren), de ingredienten zijn bekend (yep, die klinken vreselijk eng, maar als je kijkt wat je voor enge dingen met enge namen er zitten in de dingen die je doordeweeks eet schrik je je ook dood. Zoek maar is wat er in een banaantje zit) en er word al meer dan 50 jaar gevaccineerd. Ieder vaccin (en medicijn) word uitgebreid onderzocht, met echte onderzoeken met toetsbare resultaten. De procedures zijn heel streng. De overheid heeft geen financieel belang bij enten behalve dan een gezonde beroepsbevolking en heeft er ook geen belang bij onjuiste informatie te verspreiden of “dingen in de doofpot” te stoppen.

...als hulpverlener kan geruststelling je doel zijn,
dat doel schiet je voorbij op deze manier.

DES?
Vioxx?
Geruststelling kan goed zijn, maar er slippen dingen tussendoor. Ik ga biet brullen 'dat de softenon nog onder ons is', maar niet alle medicijnen werken even goed.

En uiteraard hebben we niet alleen met de overheid te maken, de echte financiële belangen gelden de farmaceutische industrie.
Citaat:
Gebruik inderdaad desnoods een alternatief enting schema als je je daar fijner bij voelt.

Heb ik ook gedaan - ander schema (telkens het immuunsysteem lekker laten bijkomen) en met net een beetje ander spul de immuunreactie opgewekt.

Urbanus

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:19

Gelukkig zijn onderzoeken veel geavenceerder dan in de jaren 60.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:53

Een ieder moet gewoon zijn eigen afwegingen maken, maar dat doorslaan in extremisme (beide kanten op) is nergens voor nodig.
Ik zal de laatste zijn die beweert dat je pharma en onderzoek gewoon blind moet vertrouwen (er zijn voldoende doofpotjes bekend) maar alles verketteren slaat ook nergens op.
Wij hebben voor een aangepast schema gekozen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:59

Sizzle schreef:
Een ieder moet gewoon zijn eigen afwegingen maken, maar dat doorslaan in extremisme (beide kanten op) is nergens voor nodig.
Ik zal de laatste zijn die beweert dat je pharma en onderzoek gewoon blind moet vertrouwen (er zijn voldoende doofpotjes bekend) maar alles verketteren slaat ook nergens op.
Wij hebben voor een aangepast schema gekozen.

Wij ook. Aan de hand van alle bijsluiters die te vinden zijn op de site van het rivm. Die voor de ouders en profs (zijn niet geheel hetzelfde)
Kinderen worden volledig dekkend geent maar alsnog wordt je onder de niet gevaccineerde kinderen geschaard :?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:04

Ik heb bewijs liggen dat mijn dochter een BMR titer heeft die net zo hoog is als een natuurlijk doorgemaakte ziekte.
Een booster is daarmee hooguit op volwassen leeftijd weer zinvol. De ent reactie was zo heftig dat het duidelijk was dat we niet van een non-responder hoefde te spreken maar de kinderarts vond dat niet voldoende bewijs (terwijl haar papa ook arts is) en bleef maar drammen, toen hebben we dus een titratie gedaan. Nu zeurt hij enkel nog over hepB, maar we hebben beloofd dat we thuis niet aan de drugs gaan en dat we haar voor de potentiele sex en drugs leeftijd informeren :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:08

Alles zomaar vertrouwend is idd ook niet goed. Maar ik vertrouw meer op mensen die er voor gestudeerd hebben, verstand hebben van onderzoek en weten waar ze het over hebben, dan op ‘kritische’ moeders die al hun kennis bij elkaar hebben gegoogled en vaccinvrij.nl blind volgen. Die site zou verboden moeten worden, levensgevaarlijk hoeveel onzin erop staat :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:10

Ik las trouwens nog wat over het RS-virus waarom daar niet tegen gevaccineerd wordt; kwetsbare kinderen krijgen daar wel een maandelijkse prik met antistoffen voor in het RS-seizoen.
Heeft mijn kind ook gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:12

Zowel ik als mijn partner hebben ervoor gestudeerd, ik ben gematigd skeptisch.

RS was de horror bij ons, 2x een ziekenhuis opname.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:16

Tegen RS worden inderdaad alleen de kwetsbare groepen ingeënt. Maar dat komt omdat het geen vaccin is dat werkt zoals de vaccins als BMR waarbij een beetje van het virus ingespoten wordt. Bij RS wordt juist antistof ingespoten en dit moet in het seizoen (september-april/mei) vierwekelijks herhaald worden. Bovendien moet met het groeien van de baby steeds meer antistof ingespoten worden.
Mijn twee jongste kinderen hebben vanwege hun vroeggeboorte gedurende hun eerste winter deze prikken gehad en op het laatst moesten er steeds twee prikken met flink wat entstof gezet worden.
Ik kan me voorstellen dat gezien de kosten en logistiek ervoor gekozen is om alleen de kwetsbare kinderen tegen RS te enten. Maar als je als ouder graag wil dat je kindje hiertegen geënt wordt, kan dit op eigen kosten volgens mij wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:19

Idd, die twee prikjes vond ik zielig, toen heb ik een tweede prikster gevraagd zodat ze tegelijk konden prikken :o

Op eigen kosten kan idd alles :) maar ik heb in m’n verzekeringsapp gezien wat het kostte... nou, dan mag je wel een dikke portemonnee hebben :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:33

Dat voor RS is (nog) geen effectieve actieve entstof behalve inderdaad die kortwerkende met een gigantisch prijskaartje (zo rond de 5000 euro dacht ik).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:54

Zoals ik zag was het steeds rond de 1500€ per keer. En je hebt er in een seizoen een stuk of 10 nodig. En iemand die ze erin komt prikken. Aan huis gebeurde dat.
Dus wil je het zelf betalen kom je op meer dan €15000 uit.

Maar wat de rest van de vaccinaties kosten weet ik eigenlijk niet eens om te vergelijken. Die komen niet op je verzekering blijkbaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:01

De BMR ligt zo rond de 50-150 euro per injectie en ligt voor ontwikkelingslanden meer rond een tientje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:06

Als ouder zijnde ben je vroeger toch ook gevaccineerd??? Jou vader en moeder wellicht ook enz enz... En heb je daar wat aan over gehouden?
Waarom zou je dat dan nu in ene je kind willen onthouden??

Ik snap daar werkelijk niks van.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:13

Citaat:
Inenten tegen meningokokken - of het risico lopen dat jouw kind een van de 17 doden per jaar wordt...?
Ik vind het een hondsmoeilijke vraag!!

Ik kan met alles wat ik weet van inenten nog steeds niet begrijpen dat dit een hondsmoeilijke vraag is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:48

Popstra schreef:
Als ouder zijnde ben je vroeger toch ook gevaccineerd??? Jou vader en moeder wellicht ook enz enz... En heb je daar wat aan over gehouden?
Waarom zou je dat dan nu in ene je kind willen onthouden??

Ik snap daar werkelijk niks van.

Mijn ouders zijn alleen geent tegen de pokken in hun tienerjaren. Ze hebben de littekens van die vaccinatie nog op hun armen.
Zelf heb ik vaccinaties gehad maar véél minder als de kinderen nu.
Mijn kinderen krijgen vaccinaties op het geadviseerde tempo uit de bijsluiters. Dit komt niet overeen met het rijksvaccinatie schema.
We beginnen wel later.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:50

Maar dat werd erin gekrast volgens mij. Mijn ouders hebben beide ook nog flinke littekens op hun arm daarvan. Ben blij dat dat niet meer gedaan wordt. :oo

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:59

Iris82 schreef:
Maar dat werd erin gekrast volgens mij. Mijn ouders hebben beide ook nog flinke littekens op hun arm daarvan. Ben blij dat dat niet meer gedaan wordt. :oo

Zijn meerdere grote ronde littekens. Een cm 2 a 3 per stuk. Valt bijna onder verminking

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:05

De krasjes zijn meestal een BCG inenting geweest.
Dat is trouwens ook een redelijk omstreden vaccin, is het eigenlijk nog verplicht voor emigratie naar de UK?

Circels horen meer bij de pokken inenting inderdaad.

De tante van een collega heeft destijds nog het onveilige polio slik vaccin gekregen en heeft toen daadwerkelijk polio ontwikkeld en gehandicapt geraakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:06

Allang niet meer denk ik := Ik ben zo’n 25 jaar geleden daarheen geëmigreerd, maar dat niet gehad :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:12

verootjoo schreef:
Allang niet meer denk ik := Ik ben zo’n 25 jaar geleden daarheen geëmigreerd, maar dat niet gehad :n

Een vriendin van mij wel rond 2000/2001