Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:16

In 1975 kreeg slechts 10% van de kinderen borstvoeding

En ik heb nog nergens alarmerende berichten gelezen over een "verloren generatie"
Bovendien lijkt mij dat de kwaliteit van kunstvoeding ook behoorlijk beter is geworden.

Dus laat het in je intake gesprek met de vk, kraambureau vastleggen op hun formulieren, dossier en dan heb je dat alvast gehad.
Het zijn de enige mensen die op dat moment echt wat met je te maken hebben en als je van de rest geen preek wilt, zou ik er gewoon lekker niet over beginnen of zeggen "optie D: weet niet" :D

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:17

Lieve TS, Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt. Als moeder weet je nog steeds zelf wat het beste is voor jouw kindje. En als jij het niet meer ziet zitten om je borsten te laten mollesteren voor je kind, wat je ook perfect kan groot brengen met een flesje, dan moet je dat zeker niet doen (en als ik zo jouw verhaal lees, zou ik er zelf ook geen zin meer in hebben) !
Jouw liefde voor je kindje is 1000 keer belangrijker dan dertig goede melkborsten samen!
Ik hoop van in het diepste van mijn hart dat je zin in een tweede kindje niet de kop in wordt gedrukt door het vele gepreek over al dan niet borstvoeding!
Succes met je kleintje nu, en hophop voor het tweede!
Ikzelf ga het zowieso eerst proberen, want ik ben zelf ook BV-voorstander, maar als het niet gaat, gaat het niet.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:17

Trouwens, mijn oma van 85 vroeg bij elke bezoekje wel of ik 'nog steeds' bv gaf en dat vroeg ze al vanaf een maand of 3. Alles daarna vond ze volgens mij maar overdreven :D
Voor haar was dat blijkbaar helemaal niet zo gewoon.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:56

Ach, weet je, des Nederlands is het toch nooit goed :D Te warm, te koud, te nat, te droog :+ Geef je BV dan ben je een alternatieve, fanatieke, loeiende koei en bovendien lid van de BV maffia. En als je FV geeft dan is het ook niet goed want dan maak je je er makkelijk vanaf, ben je geen die-hard moeder want echte moeders kolven geen moedermelk maar Fristi :j

Nu even serieus. Als BV lukt is het heel gaaf, maar dan ook nog behoorlijk intensief, vind ik. Dus volg je gevoel. Bij twijfel (en die heb je volgens mij niet) probeer je het. En als je nu al buikpijn krijgt van het idee, dan doe je het lekker niet. Ik gun je een geweldige kraamweek de 2e keer. Dat is een onbetaalbare ervaring en zou puur genieten 'moeten' zijn. En als dat met FV is, dan is dat zo :j

Tja, en tips om de preken af te kappen. Ik had een vk die het belachelijk vond dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen. Want ik moest niet denken dat er achter elke deur een gynaecoloog zou staan. Toen heb ik fijntjes gezegd dat deze bij mij thuis ZEKER niet achter de deur zou staan. Het enige wat helpt is stellig zijn in je standpunt. Want als ze twijfel/schuldgevoel bespeuren dan gaan ze daarop in.

Succes!

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:57

essie79 schreef:
Trouwens, mijn oma van 85 vroeg bij elke bezoekje wel of ik 'nog steeds' bv gaf en dat vroeg ze al vanaf een maand of 3. Alles daarna vond ze volgens mij maar overdreven :D
Voor haar was dat blijkbaar helemaal niet zo gewoon.

Haha, hoe herkenbaar :D

mick75

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:50

Heb het hele topic doorgeworsteld en kom tot de conclusie dat alleen al het pro-borstvoeding gezanik mij over de drempel heeft geholpen nooit borstvoeding te gaan geven mocht ik per ongeluk een kind krijgen. Alle goedbedoelde adviezen kunnen ook heel erg averechts werken en ik krijg er enorme jeuk van op hele verkeerde plaatsen, en een heel dringende behoefte om ergens tegenaan te schoppen.

Mijn zusje heeft borstvoeding geprobeerd, ze had niet genoeg, bij beide kinderen niet. En zij is ook volledig afgebrand omdat ze uit nood na 2 weken over ging op de fles. Haar eerste kind heeft nota-bene op de intensive care gelegen omdat ze niet genoeg voeding had en zij het perse goed wilde doen! Maar ook zij kreeg alleen maar te horen dat ze niet hard genoeg probeerde en niet genoeg wilde en dat ze geen kinderen verdiende omdat ze flesvoeding gaf... En dat het haar eigen schuld was dat haar kindje op de intensive care lag want ze deed niet genoeg haar best om het kind te voeden... Sorry hoor!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:06

Een baby heeft meer aan een blije moeder met een fles dan een afgepeigerde moeder met kapotte tepels. Ik heb bij de eerste wel BV gegeven. Dat ging prima. De tweede ben ik vrij vlot op de fles overgestapt omdat ze afviel en ik het vele voeden niet volhield en die deed het met flessevoeding ook prima. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Het is jouw lichaam en jouw kind. Al die mensen met hun goed bedoelde adviezen gaan weer naar huis en dan zit je weer alleen met de ellende. Jij bent baas over je eigen leven. Laat je niet betuttelen maar houd zelf de regie.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:22

Vind het zooo jammer dat mensen zo fanatiek worden. Je ziet het in verschillende stromingen van met je paard omgaan, verschillende manier van kinderen opvoeden, of honden. Mensen worden gewoon extremistisch, fundamentalistisch. En dan krijgt religie de schuld van sociale druk... We zijn super tolerant en vrij in Nederland, maar als het om dit soort onderwerpen gaat, lijken we wel terug naar de Middeleeuwen, spaanse Inquisitie.
Zullen we elkaar gewoon vrij laten en helpen, in plaats van eindeloos veroordelen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:22

Heb niet alles doorgelezen en ga kook niet doen.

Ts mijn eerste vraag is waarom wilde je bij de eerste bv geven?
Het zou jammer zijn als je nu al de keuze maakt het niet te doen terwijl je als de eerste ervaring anders was het nu ook weer wilde proberen.

Ik snap wat je bedoeld qua puschen maar dat is bij fv en bv hetzelfde. Daar kan de discussie over door blijven gaan erg nutteloos. Zal altijd zo blijven. En de discussie wat gezonder is hoeft ook niet er zijn onderzoeken naar gedaan. Als een veulen door wat voor reden dan ook niet bij de moeder kan drinken zou heel bokt roepen zoek zo snel mogelijk een pleegmoeder want de melk is het beste. Tja waarom dan in de aanval gaan over flesvoeding of borstvoeding iedereen weet wat beter is qua voeding.

Mijn tweede vraag zou zijn wat heb je geprobeerd en qua deskundigheid is er gekeken naar een schimmelinfectie, te kort tongriempje,aanleggen aanhappen eventueel met tepelhoedje etcetera...

Problemen komen vaak door ontwetendheid en ondeskundig handelen.

Al met al heeft iedereen het beste met zijn kind voor en wil hem of haar zo goed mogelijk opvoeden

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:28

Ik krijg steeds meer gevoel bij de reden van je topic, ts.
Heel vermoeiend dit ;(

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 02:13

StalNollie schreef:

Het zou jammer zijn als je nu al de keuze maakt het niet te doen terwijl je als de eerste ervaring anders was het nu ook weer wilde proberen.

Ik snap wat je bedoeld qua puschen maar dat is bij fv en bv hetzelfde. Daar kan de discussie over door blijven gaan erg nutteloos. Zal altijd zo blijven. En de discussie wat gezonder is hoeft ook niet er zijn onderzoeken naar gedaan. Als een veulen door wat voor reden dan ook niet bij de moeder kan drinken zou heel bokt roepen zoek zo snel mogelijk een pleegmoeder want de melk is het beste. Tja waarom dan in de aanval gaan over flesvoeding of borstvoeding iedereen weet wat beter is qua voeding.

Mijn tweede vraag zou zijn wat heb je geprobeerd en qua deskundigheid is er gekeken naar een schimmelinfectie, te kort tongriempje,aanleggen aanhappen eventueel met tepelhoedje etcetera...

Al met al heeft iedereen het beste met zijn kind voor en wil hem of haar zo goed mogelijk opvoeden

Hier weer iemand die vindt dat het nog niet genoeg geweest is. Ik zal er even op in gaan omdat ik toch niet kan gaan slapen (dochterlief heeft beetje koorts).

Ik weet niet of je al mijn posts gelezen hebt (kan je heel makkelijk op sorteren). Ik geef heel wat info over hoe slecht het de eerste keer gegaan is. Lees gewoon even wat er staat, en lees mijn vraag. Ik heb al beslist dat ik geen behoefte heb om nog een keer door die hel te gaan. Ik vraag advies om om te gaan met de ontzettende druk van alle kanten om toch maar BV te geven. En wat krijg ik dan? Nog meer druk.

Ik ervaar jouw vergelijking met moederloze veulens als heel beledigend. Wat bedoel je nou eigenlijk? Ben ik zonder BV zo`n slechte moeder dat mijn kind eigenlijk beter af is bij een andere vrouw? Is `goed moederschap` dan niets meer dan alleen maar melk? Ben ik als moeder die geen borstmelk geeft hetzelfde als een dode merrie? Je vindt dus eigenlijk dat mensen die geen BV willen of kunnen geven eigenlijk geen kinderen zouden moeten nemen? -O-
BV zal op populatieniveau bekeken misschien iets beter zijn dan FV, maar niet zoveel beter. Als je verkondigt dat ze FV moeders hun baby moeten afpakken om die te laten adopteren door een BV moeder dan leef je toch niet op deze planeet. Dit is precies wat ik bedoelde toen ik het topic startte. Het is om triest van te worden. De strijd om baas in eigen buik hebben we 40 jaar geleden al gewonnen, maar baas aan eigen borst, daar is toch nog werk aan de winkel. :n

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 02:23

Hoe staat je man hierin? Is hij in staat om ieder gezeur erover de kop in te drukken? Dat zou bij jou misschien al een stuk stress wegnemen. Ben je van plan in het zh te bevallen, dan zou je ook kunnen overwegen om geen kraamzorg te nemen. Dat is alleen verplicht als je thuis bevalt omdat ze dan de vk assisteren. Zou misschien al wat stress bij je wegnemen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 02:30

Anoeska27 schreef:
Hoe staat je man hierin? Is hij in staat om ieder gezeur erover de kop in te drukken? Dat zou bij jou misschien al een stuk stress wegnemen. Ben je van plan in het zh te bevallen, dan zou je ook kunnen overwegen om geen kraamzorg te nemen. Dat is alleen verplicht als je thuis bevalt omdat ze dan de vk assisteren. Zou misschien al wat stress bij je wegnemen.

Om andere redenen moet ik sowieso in het ziekenhuis bevallen. Ik wil liever wel kraamzorg omdat zij dan kan helpen met mijn oudste, huis netjes houden, bezoek etc. Als ik het zo kan regelen dat er geen gezeur komt over BV en FV, wel te verstaan.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 02:36

Dan gewoon duidelijk zijn bij het intakegesprek. Aangeven dat je de voordelen kent, maar dat dit jouw keus is en dat je daar geen discussie over wilt. Dan sturen ze iemand die daar ook geen discussie over aan zal gaan. Maak voor het ziekenhuis een bevalplan en zet daar hetzelfde in. En laat je man voor je opkomen als iemand toch de discussie aan wil gaan. Ik ben in Arnhem bevallen en bij degene naast mij die kv wilde geven hebben ze ook echt niet moeilijk gedaan. Ik heb maar 1x horen vragen of ze bv of fv gaven en de overige dagen dat ze er lag heb ik de vraag niet meer langs horen komen. En zo hoort het ook, jouw kind en dus ook jouw keus.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 05:37

Ts, ik denk dat je het bericht van sn wel heel zwartgallig benaderd. Zij geeft toch alleen maar aan dat mensen altijd willen kiezen voor het beste? Dat dat iets natuurlijke is, het graag goed willen doen?
Ze zegt echter nergens dat het jou een slechte moeder maakt Door fv te geven!

Probeer je wel een beetje reële voorstelling te maken van de kraamtijd. Heb het al eerder gezegd. Want welke voeding je ook gebruikt, het blijft zwaar. Zeker bij een tweede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 05:38

Rapperijder schreef:
Het feit dat dit onderwerp een discussie van 15 pagina's op gang brengt toont aan dat er echt wel problemen zijn met het respecteren van de keuze van fv moeders.

O maar vergis je niet, ook bv-moeders worden regelmatig totáál niet gerespecteerd hoor! Hoe vaak het niet voorkomt dat werkgevers willen weten of ze niet onder bv-/kolftijd uit kunnen komen, of dat ik klachten krijg van moeders die dan maar op het toilet moeten kolven als ze dan zo nodig moeten 'melken'... :r Of moeders die door collega's getreiterd worden in allerlei vormen omdat ze het gevol hebben ( en misschien IS het ook daadwerkelijk wel zo) dat ZIJ harder moeten werken, omdat een ander 'zo nodig' moet kolven... -O-

Respect is vaak ver te zoeken in deze maatschappij...

Weet je, ik ben op dit moment een paar maanden aan het rondreizen door voornamelijk boeddhistische landen (vandaar mijn soms voor jullie rare post-tijden op Bokt), waar respect hoog in het vaandel staat en 'leven en laten leven' zo'n beetje het motto is. En dat is ZO fijn

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 06:51

Flesvoeding voor veulen of mens is totaal geen vergelijking. Ten eerste mist een flessenveulen vaak wat opvoeding van een moedermerrie en zijn ze kwa karakter daardoor moeilijker, en ten tweede is een fles melk voor een baby toch net van een beetje hoogstaander en beter geteste kwaliteit dan melk voor een veulen. Daarbij kan je als je als vrouw de flesvoeding geeft lekker je kind in je armen nemen en genieten van een rustig momentje samen, wat goed is voor je band. Je kind afstaan aan iemands anders borst neemt heel die intimiteit en mooie kans om een hechting op te bouwen helemaal weg.

Ik vraag me trouwens af die hele bv/fvmania iets typisch Nederlands is? Ik heb hier werkelijk nog nooit iemand horen verwijten als een moeder fv gaf, ofwel ken ik de verkeerde mensen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 07:09

Imitador schreef:
Vind het zooo jammer dat mensen zo fanatiek worden. Je ziet het in verschillende stromingen van met je paard omgaan, verschillende manier van kinderen opvoeden, of honden. Mensen worden gewoon extremistisch, fundamentalistisch. En dan krijgt religie de schuld van sociale druk... We zijn super tolerant en vrij in Nederland, maar als het om dit soort onderwerpen gaat, lijken we wel terug naar de Middeleeuwen, spaanse Inquisitie.
Zullen we elkaar gewoon vrij laten en helpen, in plaats van eindeloos veroordelen?

Helemaal mee eens, soms lijkt het alsof er alleen zwart of wit bestaat, grijs vergeten we voor het gemak.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 07:34

Nou sorry hoor maar dit is toch wel heel erg... Ga je nou echt een moederloos veulen vergelijken met een moeder die geen BV wil of kan geven....

Wat is er nou zo moeilijk om te accepteren dat een kind groot brengen op verschillende manieren kan, borstvoeding is niet zaligmakend en het is ook geen wedstrijd.

StalNollie schreef:

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:10

TS ik zeg het nogmaals jou tiet jou keuze.Ik zeg rug recht en laat ze maar l*llen.
Je moet genieten van je kleine niet de stress ja maar mensen vinden mij een slechte moeder.
Wie noemen jou een slechte moeder close friends, sorry dan zijn het geen vrienden.Vage kennissen? CB kraamzorg.Laat ze dan lekker.Bij kraamzorg aanvragen al aangeven ik ga FV geven en er hoeft niet over BV worden begonnen dat wil en doe ik niet.Een goed KZ buro houd er rekening mee.

En ja ik ben liever van de BV maar hallo het moet dragelijk zijn.De stress de pijn dat voelt zo'n uk echt wel.En hoeveel kids zijn er niet groot geworden op FV.
TS echt knoop in je oren je BENT GEEN SLECHTE MOEDER!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 08:15

benangelique schreef:
Probeer je wel een beetje reële voorstelling te maken van de kraamtijd. Heb het al eerder gezegd. Want welke voeding je ook gebruikt, het blijft zwaar. Zeker bij een tweede.

Waarom denk je toch steeds dat ik dat niet heb? Het is mijn tweede hoor! En erger dan de vorige keer kan het niet meer worden!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:16

Toch " grappig" dat zo'n topic over FV vs BV altijd zo fel gevoerd wordt.

Te fanatiek is nooit goed..in geen enkel geval. We zouden ons eens wat minder met elkaar moeten bemoeien , dat zou schelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:24

Blabla1980 schreef:
Toch " grappig" dat zo'n topic over FV vs BV altijd zo fel gevoerd wordt.

Te fanatiek is nooit goed..in geen enkel geval. We zouden ons eens wat minder met elkaar moeten bemoeien , dat zou schelen :)

Ach, is het anders als het over slofteugels gaat? Of weidegang, verkiezingen, Totilas...

-O-

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:28

TS wees gewoon duidelijk in je standpunt en blijf daar gewoon bij geef ook direct aan dat je eindeloze discussies niet wil aangaan dat je alle ins en outs al kent en alle voor en nadelen al op de hoogte bent, dan hebben anderen weinig nog te banketstaaf, t blijft jouw keuze en voor jou is deze keuze een goede keuze wat andere ook zeggen of beweren.
Zelf heb ik twee kinderen, eerste geprobeerd borstvoeding te geven maar na een week al gestopt, en zelfs op aanraden van de verpleegkundigen op de kraamafdeling waar ik lag over gegaan op flesvoeding, alles stond daar al netjes voor me klaar, en bij de tweede ook gelijk flesvoeding gegeven. Borst of fles zon keuze maak je zelf en niet omdat de buitenwereld iets vind wat je moet doen.
Succes en geniet van je zwangerschap en kraamtijd natuurlijk!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:30

Volgens mij was dit geen "flesvoeding versus borstvoeding" topic. Mensen maken dat hiervan, maar het was volgens mij "hoe voorkom ik gepreek, en krijg ik t een beetje naar mijn zin in mijn tweede kraamtijd" (vrije vertaling van mij TS, correct me if I am wrong.
Ik las ergens in een van de (vele) pagina's "kan je man geen inbreng geven bij de verloskundige of kraamhulp". Ik vind dat een hele goede opmerking. Hij is er uiteraard zeer emotioneel bij betrokken, maar het was niet zijn lijf waar al die polonaise aan hing, dus een heel klein beetje afstand is er wel. Soms moet je een beetje afstand hebben om iets goed of duidelijk te kunnen verwoorden. Kan me voorstellen dat TS bij preek 736 in de stress/emotie schiet. Om maar niet te spreken van de preken hier. Dat zijn er alleen al 2198. Dus; zou het een idee zijn om bij ieder bezoek waar dit onderwerp maar om de hoek zou kunnen komen kijken je man mee te nemen. Met de duidelijke boodschap "Dit is niet aan de orde. Mijn vrouw en ik maken een bepaalde keuze, deze discussie is bij ons eerste kind al gevoerd en is nu niet meer aan de orde. Volgend onderwerp graag." Heel veel sterkte toegewenst hoor!