Huertecilla schreef:Goed gewicht = BMI.
Goed ruitergewicht = onderin BMI.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Dat mogen alleen de boven BMI zeker?!
BMI heeft al een behoorlijkbrede groene zône als indicatie voor gezond gewicht.
Dat hoort de norm te zijn.
Als een groot deel van de mensen in een bepaalde samenleving buiten deze behoorlijk ruime zône valt, dan is er een gezondheidsprobleem.
Smaak en ´vinden´ staat hier los van.
Op een ruiterforum komt daar nog wat bij:
Een ruiter gaat op een paard zitten. Het is de verantwoordelijkheid van de ruier om het paard daarbij zo min mogelijk te schaden. dat houdt in: zo min mogelijk te wegen. Minder is in deze meer.
Kortom; onderin het BMI is voor een ruiter het optimum als richtlijn.
Optimum want nog gezond voor de ruiter en zo weinig mogelijk voor het paard.
Wanneer je meer weegt dan BMI mag je daar van vinden wat je wil. Je kan het ook mooi vinden; zelfs een fetish met vetrollen hebben. Het geeft echter geen pas om dat als gezond of goed te presenteren. Het geeft helemáál geen pas om er een paardenrug onnodig mee te belasten.
Goed gewicht = BMI.
Goed ruitergewicht = onderin BMI.
De rest is subjectief.
horsesm schreef:@Huertecilla
Dus mensen die niet onderin het BMI zitten mogen eigenlijk niet paardrijden ? Belachelijk hoe jij dat stelt..
Selka schreef:@romyv, ja daar kwam ik ook achter toen de kilo's verdwenen. Ik dacht altijd gewoon een blok te zijn
Huertecilla schreef:horsesm schreef:@Huertecilla
Dus mensen die niet onderin het BMI zitten mogen eigenlijk niet paardrijden ? Belachelijk hoe jij dat stelt..
Léés![]()
De paardzijde is:
Hoe meer je weegt hoe meer je het paard belast. Minder = meer.
Je hoort een zo goed mogelijk gewichtverdelend zadel te gebruiken en je zo vaardig mogelijk te maken. Dat hoort bij elk gewicht!
De menszijde is:
BMI.
Optimale combi:
Onderin BMI.
Trek verder je eigen conclusie.
Dat jij dat belachelijk víndt is jouw goed recht doch niet wanneer dit het welzijnsrecht van jouw rijpaard treedt
JasmijnJoy schreef:Ik hoop dat het een grapje is, anders moet ik nog wat afslanken voor ik onderin BMI zit
Huertecilla schreef:horsesm schreef:@Huertecilla
Léés![]()
De paardzijde is:
Je hoort een zo goed mogelijk gewichtverdelend zadel te gebruiken en je zo vaardig mogelijk te maken. Dat hoort bij elk gewicht!
De menszijde is:
BMI.
Optimale combi:
Onderin BMI.
Dat jij dat belachelijk víndt is jouw goed recht doch niet wanneer dit het welzijnsrecht van jouw rijpaard treedt
Romyv schreef:Ik ben echt van mening dat je alles kan en mag eten, gaat alleen om hoe, wanneer en hoeveel. Door gebrek aan kennis over voeding, het lichaam en beweging pak je het al snel "verkeerd" aan en de uiteindelijke conclusie die getrokken word is "ik heb gewoon van nature de aanleg om voller te zijn" of "ik zal toch nooit slank zijn".
Romyv schreef:Huertecilla schreef:
Léés![]()
De paardzijde is:
De menszijde is:
BMI.
Optimale combi:
Onderin BMI.
Stel, ik zit met een lengte van 195 onder in mn BMI, iemand met 165 zit bovenin de BMI, dan kan ik toch nog altijd 15 kg zwaarder zijn? maar toch is dat beter..... Klopt natuurlijk niet
Yv_ schreef:Romyv schreef:Ik ben echt van mening dat je alles kan en mag eten, gaat alleen om hoe, wanneer en hoeveel. Door gebrek aan kennis over voeding, het lichaam en beweging pak je het al snel "verkeerd" aan en de uiteindelijke conclusie die getrokken word is "ik heb gewoon van nature de aanleg om voller te zijn" of "ik zal toch nooit slank zijn".
Sorry maar moet nu aan een potje vol geel denken![]()
Huertecilla schreef:JasmijnJoy schreef:Wat een complete onzin! Dus iemand met ondergewicht is eht fijnste voor het paard? En welzijn van mensen dan?
Ik schrijf toch echt binnen BMI![]()
Lees eens gewoon wat er stáát.
aikon schreef:Wanneer ben je eigenlijk "mollig"? Is dat alleen in gewicht ten opzichte van lengte? Of in uiterlijke "blubber vetjes"?
Als ik en een vriendin (beide de 35 gepasseerd) in een snackbar gaan eten word zij vreemd aan gekeken. We zijn beide 1.70 m., wegen beide 85 kilo alleen ik heb maat 40 en zij 50. Veel geloven mij niet dat ik "wel" 85 kilo weeg. Net als dat ze mij niet wouden geloven dat ik op 16 jarige leeftijd 62 kilo woog en gratenpakhuis was.
Het hele BMI verhaal geloof ik nietOp mijn 16e was mijn BMI met 62 kilo te hoog en op mijn 28e met 72 kilo goed?
Romyv schreef:aikon schreef:Wanneer ben je eigenlijk "mollig"? Is dat alleen in gewicht ten opzichte van lengte? Of in uiterlijke "blubber vetjes"?
Als ik en een vriendin (beide de 35 gepasseerd) in een snackbar gaan eten word zij vreemd aan gekeken. We zijn beide 1.70 m., wegen beide 85 kilo alleen ik heb maat 40 en zij 50. Veel geloven mij niet dat ik "wel" 85 kilo weeg. Net als dat ze mij niet wouden geloven dat ik op 16 jarige leeftijd 62 kilo woog en gratenpakhuis was.
Het hele BMI verhaal geloof ik nietOp mijn 16e was mijn BMI met 62 kilo te hoog en op mijn 28e met 72 kilo goed?
vet% tussen de:
10-15 ongezond en gevaarlijk; sommige sporters hebben dat en zijn niet meer ongesteld
15-20 afgetraind of mager
20-25 slank
25-30 normaal
30-35 mollig
35-40 dik
40% obesed
Dat is de norm(let op, heb het over vet% en niet BMI!)
Romyv schreef:Stel, ik zit met een lengte van 195 onder in mn BMI, iemand met 165 zit bovenin de BMI, dan kan ik toch nog altijd 15 kg zwaarder zijn? maar toch is dat beter..... Klopt natuurlijk niet
Huertecilla schreef:Romyv schreef:Stel, ik zit met een lengte van 195 onder in mn BMI, iemand met 165 zit bovenin de BMI, dan kan ik toch nog altijd 15 kg zwaarder zijn? maar toch is dat beter..... Klopt natuurlijk niet
Jawel; klopt helemaal.
Minder is beter voor het paard. Daar is niets ingewikkelds aan.
Het punt is dat voor de betreffende méns onderin BMI de gezonde ondergrens is.
Inderdaad is een kleinere mens daarbij in het voordeel mbt de belasting van het paard. Daar is wederom niet ingewikkelds aan. Klopt gewoon.
liedje89 schreef:Ik denk dat je een punt hebt maar dat het dan veel beter is om naar het vetpercentage te kijken dan naar de BMI. Vet is namelijk alleen vervelend voor je paard (dood gewicht), heb je echter een goede bespiering dan komt dit je rijden waarschijnlijk juist te goede (niet overdreven natuurlijk) maar gewoon normaal en gezond. Als je alleen maar licht bent zonder rekening te houden met een goede conditie schiet je niet zoveel op.
Huertecilla schreef:liedje89 schreef:Ik denk dat je een punt hebt maar dat het dan veel beter is om naar het vetpercentage te kijken dan naar de BMI. Vet is namelijk alleen vervelend voor je paard (dood gewicht), heb je echter een goede bespiering dan komt dit je rijden waarschijnlijk juist te goede (niet overdreven natuurlijk) maar gewoon normaal en gezond. Als je alleen maar licht bent zonder rekening te houden met een goede conditie schiet je niet zoveel op.
Als je op díe toer wil, dan moet je de individuele motorische vaardigheid per gewichtseenheid meten en vergelijken en niet vet/spieren.
Spieren zeggen niet zoveel over de vaardigheid om soepel evenwicht te bewaren etc.
BMI is geen precisie-instrument. Het is echter het meest indicatieve makkelijk meetbare.
Het zou al heelzijn voor hun gezondheid als mensen binnen de groene zône van het BMI zouden zitten.
Het zou al heelzijn voor hun paard als ruiters onderin die zône zouden zitten.
Zitten we allemaal dáár, dan kunnen we nog fijner gaan poepen
Huertecilla schreef:liedje89 schreef:Ik denk dat je een punt hebt maar dat het dan veel beter is om naar het vetpercentage te kijken dan naar de BMI. Vet is namelijk alleen vervelend voor je paard (dood gewicht), heb je echter een goede bespiering dan komt dit je rijden waarschijnlijk juist te goede (niet overdreven natuurlijk) maar gewoon normaal en gezond. Als je alleen maar licht bent zonder rekening te houden met een goede conditie schiet je niet zoveel op.
Als je op díe toer wil, dan moet je de individuele motorische vaardigheid per gewichtseenheid meten en vergelijken en niet vet/spieren.
Spieren zeggen niet zoveel over de vaardigheid om soepel evenwicht te bewaren etc.
BMI is geen precisie-instrument. Het is echter het meest indicatieve makkelijk meetbare.
Het zou al heelzijn voor hun gezondheid als mensen binnen de groene zône van het BMI zouden zitten.
Het zou al heelzijn voor hun paard als ruiters onderin die zône zouden zitten.
Zitten we allemaal dáár, dan kunnen we nog fijner gaan poepen