Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 17:39

JasmijnJoy schreef:
Hoe gaat het met jullie?

Ik heb net mijn vinger bijna in mijn keel gestoken. Ik was halverwege.Maar toch van gedachte veranderd.
Niet fijn dus -O-

En ik had een vraag, heeft er hier iemand laxeermiddel gebruikt?

Oh dit vind ik wel een heel triggerende opmerking, wil je hier even op letten? -O-

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:36

Hebben diegenen die dat berichtje triggerend vinden al ervaring met de hulpverlening? Want ik vraag me echt af hoe dat dan in het dagelijks leven gaat. Dan word je toch ook geconfronteerd met triggers?

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:41

Broccoli schreef:
Hebben diegenen die dat berichtje triggerend vinden al ervaring met de hulpverlening? Want ik vraag me echt af hoe dat dan in het dagelijks leven gaat. Dan word je toch ook geconfronteerd met triggers?

Ja 3 keer in de week, maar in het dagelijks leven zegt niemand 'Joh ik heb bijna mijn vinger in mijn keel gestoken' :n

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:44

Heb je dan individueel? Want daar zit wel verschil in denk ik. In de kliniek moesten we ook elke maandag na het wegen ons gewicht zeggen. En dus ook als je dus wilde compenseren. Ik denk dat het aangaan van triggers ook zeer belangrijk is voor het genezen van een es.

MyLittleLove

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:47

1 keer in een groep en 2 keer individueel. Ik ga zeker triggers aan, maar die post hierboven komt heel hard aan (omdat ik boulimia heb)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:50

Snap je wel hoor. Uiteindelijk zul je er beter mee om kunnen gaan hoor. Komt nog wel. Sterkte met je strijd!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:16

Ik heb zo een vermoeden en ook een schuldgevoel dat ik Jasmijnjoy getriggerd heb wat betreft haar activiteit en dat spijt me heel hard.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:03

Een trigger is persoonlijk. Het feit dat je getriggerd wordt door een bepaalde opmerking zegt vaak veel meer over jezelf dan over die feitelijke opmerking. Hele expliciete opmerkingen (hoeveel je bent afgevallen, trots op hoe weinig je hebt gegeten, beschrijven hoe blij je bent dat je hebt gebraakt) kunnen overduidelijk niet maar verder vind ik dat niet iets om je schuldig over te voelen hoor. :)

De post dat Jasmijn graag had willen braken maar het niet heeft gedaan vind ik ook niet over de grens gaan. Ik kan me wel voorstellen dat het triggerend is als je zelf boulimia hebt en dat het verkeerd aan kan komen, maar het is toch an sich geen hele heftige of pro-eetstoornis opmerking? Hoe dan ook; vervelend dat het je zo raakt. :(:)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:14

F_Orumster schreef:
Ik heb zo een vermoeden en ook een schuldgevoel dat ik Jasmijnjoy getriggerd heb wat betreft haar activiteit en dat spijt me heel hard.

Dit snap ik even niet. :o

Sorry voor degene die mij triggerend(?) vinden. Ik post vanaf nu af aan ook alleen maar vragen en hulp.Of hoe je dat ook noemt. Het spijt me heel erg!
En dat:"jóh, ik heb bijna mijn vinger in mijn keel gestoken"dat je dat zomaar tegen iemand zegt. Dat niet nee. Maar ik heb het wel aan 2 vertrouwens personen vertelt :j

SORRY!!!!!!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:23

Jasmijnjoy, ik had eerder verteld dat ik van het type vinger in de keel ben... daardoor was ik bang jou geriggerd te hebben.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:24

DaniBanani schreef:
Een trigger is persoonlijk. Het feit dat je getriggerd wordt door een bepaalde opmerking zegt vaak veel meer over jezelf dan over die feitelijke opmerking.

Of iets triggerend is, is inderdaad persoonlijk, maar we moeten er wel rekening mee houden dat dit topic gelezen wordt door mensen die een eetstoornis hebben of hadden. Sommige van deze mensen zijn nog gevoelig voor triggers en hebben het moeilijk met bepaalde opmerkingen die voor anderen niet als triggerend overkomen. Opdat het topic voor deze mensen ook een steun kan zijn vind ik het wel goed dat er bepaalde regels en beperkingen worden vastgelegd.

Niemand hoeft zich schuldig te voelen en ik vind ook niet dat er iemand moet worden aangewezen als de oorzaak dat er regels gekomen zijn. De beperkingen die zijn opgelegd zorgen er gewoon voor dat dit topic niet uit de hand kan lopen. Op die manier blijft het topic dienen waarvoor het bedoeld was en hoeft iemand die nog moeite heeft met bepaalde zaken niet bang te zijn om hier mee te lezen.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:26

F_Orumster schreef:
Jasmijnjoy, ik had eerder verteld dat ik van het type vinger in de keel ben... daardoor was ik bang jou geriggerd te hebben.

Nee, totaal niet! Echt niet jou schuld of iets hoor. Als je dat maar weet :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:27

Gelukkig maar. Ik probeer zo bewust mogelijk geen gevoelens wat er dan gebeurd neer te zetten.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:28

Ja, daar moet ik ook echt eens mee opletten -O-

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:31

GeekGirl schreef:
Of iets triggerend is, is inderdaad persoonlijk, maar we moeten er wel rekening mee houden dat dit topic gelezen wordt door mensen die een eetstoornis hebben of hadden. Sommige van deze mensen zijn nog gevoelig voor triggers en hebben het moeilijk met bepaalde opmerkingen die voor anderen niet als triggerend overkomen. Opdat het topic voor deze mensen ook een steun kan zijn vind ik het wel goed dat er bepaalde regels en beperkingen worden vastgelegd.

Helemaal mee eens hoor! :) Alleen is het denk ik wel belangrijk ook te blijven bedenken dat een opmerking die je triggert niet altijd ook een triggerende opmerking is. ;) Ik ben zelf ooit eens vreselijk over de zeik geweest doordat iemand iets schreef over zelfmoord. Geen poging oid., gewoon het woord en de bijbehorende emoties. Schoot me helemaal in het verkeerde keelgat. Maar dat lag overduidelijk aan mij, want die opmerking was in de verste verte niets mee mis. Dat bedoel ik. :) Als iemand schrijft dat het vandaag zo moeilijk was om die 2e boterham bij het ontbijt te eten zou dat voor iemand ook een trigger kunnen zijn, terwijl het best een normale opmerking is in de context van dit topic.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:32

MyLittleLove schreef:
JasmijnJoy schreef:
Hoe gaat het met jullie?

Ik heb net mijn vinger bijna in mijn keel gestoken. Ik was halverwege.Maar toch van gedachte veranderd.
Niet fijn dus -O-

En ik had een vraag, heeft er hier iemand laxeermiddel gebruikt?

Oh dit vind ik wel een heel triggerende opmerking, wil je hier even op letten? -O-

Ik vind het een beetje jammer dat deze opmerking nu nog komt, na de mod-opmerking. Dit is gezegd voordat de 'regels' zijn aangepast, Jasmijn zal nu heus wel begrijpen dat zulke uitspraken misschien niet heel handig zijn. Lijkt me nergens voor nodig om haar er nu nog op te wijzen.

Ik vind het lastig te bepalen wat nu wel of wat nu niet een trigger is. Wanneer ik zeg dat ik 's ochtends mijn best doe om twee beschuitjes te eten, is dat dan een trigger of niet? Of als ik zeg dat ik vanochtend niet ontbeten heb, is dat een trigger? Kijk, explicite zaken als gewicht/eetlijstjes begrijp ik helemaal, maar het schaduwgebied... Dat vind ik lastig! Ik ben zelf redelijk 'competitief', en vergelijk mezelf ontzettend veel met anderen. Als ik hier lees dat het met jullie niet goed gaat, dan voel ik me bijna schuldig als het met mij wel goed gaat. Of, wanneer één van jullie bvb zegt te zijn afgevallen, dan wil ik dat ook, en méér. Een hele kleine opmerking kan op die manier dus triggerend zijn, terwijl ik de opmerking van Jasmijn dan weer wel kan handelen.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:34

Ja, vinden jullie het terecht dat mijn vriendin boos op mij word omdat ik mijzelf met elke ander meisje vergelijk?

Is dat triggerend eigenlijk?^^ Ik kaan daar echt niet zo goed onderscheid tussen maken :(

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:40

JasmijnJoy schreef:
Ja, vinden jullie het terecht dat mijn vriendin boos op mij word omdat ik mijzelf met elke ander meisje vergelijk?

Is dat triggerend eigenlijk?^^ Ik kaan daar echt niet zo goed onderscheid tussen maken :(

Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe je jezelf vergelijkt. Mijn vriend wordt ook wel eens 'boos' omdat ik mezelf met iedereen vergelijk en mezelf als minderwaardig zie. Hij zegt altijd dat het een beetje voelt alsof ik hem belachelijk maak: hij zou immers toch niet met een lelijk, dik, onaardig meisje gaan? Jezelf negatief bekijken, kan dus ook kwetsend zijn voor de mensen om je heen, en daardoor wel boosheid uitlokken.
Terecht? Nee. Begrijpelijk? Ja. Je moet je bedenken dat zij jou heel anders ziet dan jij jezelf. Ze is geen vrienden met jou omdat je minder leuk bent dan anderen oid. Nee, ze is vrienden met jou omdat je een leuke, gezellige meid bent. En waarschijnlijk frustreert het haar dat je dat zelf niet ziet ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:43

Jasmijn: als jij jezelf constant hardop gaat vergelijken zou ik daar vreselijk geïrriteerd door worden dus als je dat doet snap ik 't wel. Het is ook gewoon vervelend als iemand steeds over eten/afvallen/mooie meisjes praat - of eigenlijk sowieso als iemand het constant over één onderwerp heeft, wat dat ook is. Misschien is het van haar ook wel machteloosheid? Zo van, 'waarom zie je nou niet dat je zelf gewoon mooi en leuk bent?!'

xSwanHeart: Zeggen dat je bent afgevallen moet echter wel kunnen, denk ik. Uiteraard niet hoeveel en ook niet met een 'ik ben blij/trots/mooier want...', maar gewoon 'ik moest vanochtend wegen bij de arts en ben toch wat afgevallen' lijkt me wel acceptabel? Het is inderdaad lastig. Jouw voorbeeld vind ik overigens ook wel kunnen, opnieuw wel zónder trotse emoties te benoemen natuurlijk. Natuurlijk kan het voor iemand een trigger zijn maar bijna elke opmerking kan dat wel zijn. Dat blijft wel een moeilijk punt, die afweging. Het moet ook niet zo zijn dat er niks eerlijk besproken mag worden, wat mij betreft.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:48

Oke, ja zo snap ik het opzich wel :j Maar ze blijft ook maar zeggen dat het misschien of waarschijnlijk gewoon met mijn groei heeft te maken. En dat zei dat ook heeft.

Maar ik kijk echt te goed naar andere meisjes, ik zou meer naar jongens moeten kijken misschien :')
Bedankt, ik zal er meer op letten :j

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:52

Nee, dat bedoel ik inderdaad, Dani. Het is vooral de ondertoon van een bericht die 't 'm doet. Wat mij betreft is neutraal praten over iets oké. Maar ik kan me voorstellen dat 'ik had mezelf vanochtend echt niet meer in de hand en toen heb ik 3 pakken koek weggewerkt en er weer uitgegooid' als triggerend kan worden ervaren, hoewel het een 'neutrale' opmerking is. Het blijft lastig om de lijn te trekken... :(

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:54

Ja klopt. Misschien is het vooral belangrijk om uit te spreken als iets triggert. Niet om de ander te beschuldigen of de opmerking te laten verwijderen maar gewoon, hé meiden, ik vind dit moeilijk. Soms kan zo'n gesprekje ook voor jezelf iets opleveren omdat je je moet afvragen waarom iets triggert en wát dan precies. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:57

Ik vind het pas een trigger als er een soort verborgen idee of tip bevat. Als je bijvoorbeeld details geeft wat een ander op ideeen kan brengen (negatieve ideeen bedoel ik uiteraard). Zoals eetlijsten of uitleggen hoe je iets doet etc.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:32

Ja precies en daarvan was volgens mij geen sprake.

Die opmerking van Jasmijn zou je zelfs ook om kunnen buigen tot een positieve opmerking. Ze heeft het immers niet gedaan en is daarmee tegen haar eetstoornis/eetprobleem in gegaan. Dan zou je ook kunnen denken: "dan kan ik het ook!" Het is maar net hoe je iets wil lezen vind ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 06:31

Je moet ook wel ergens tegen leren kunnen, ergensbmee om leren gaan. Ik heb ook moeite met het programma obese, heeft wat confronterends soms. Maar daar kan ik me toch overheen zetten.