Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 06:07

Ik meld me! Ben niet overdreven 'dik' enkel mijn buik is buiten verhouding, ik zit nu nog maar 5 kg boven mijn gezonde gewicht, dat waren er vorig jaar 15. Elke x als ik IETS in mijn mond steek en mijn broer is thuis, hoor ik dat ik een boeffer ben, dat we Door mij het niet zo breed hebben etc. Zelfs mijn moeder zegt het. Ik fiets 10km naar de paarden elke dag, voor de rest doe ik rustig, ik heb een zwakkere rug. Maar dat weerhoudt hun niet me uit te schelden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:09

pandour4evuh schreef:
ja en als je dan op een dieet zit (vanaf mijn 10e gestuurd door mijn ouders) en je komt dan thuis met een dieetplan. nee steph je eet gewoon met de pot mee. ze wouden dat ik naar de dietiste ging maar vooral dan niet meedoen in het koken (toen kon ik nog niet zelf koken)
{:)-:
en mijn vafder ook altijd nej je hoeft geen tussendoortjes (in dieetplan maarjah :7 )

owww het lijkt mij zoo intens irritant dat iedereen altijd belerend doet over hoe je moet afvallen, waarom je te dik bent ed! Mijn ervaring is: de mensen met het meeste verstand ervan, hebben vaak een maatje meer!! Omdat zij er altijd mee bezig zijn

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:16

Ik was vroeger (mijn mama heeft het gisteren nog eens vermeld) het magerste kindje uit de klas, maar spijtig genoeg eet ik heel graag en heb ik slechte knieen waardoor ik niet graag sport (ben er inmiddels aan geopereerd, dus kan sporten, maar vind het gewoon niet leuk omdat ik altijd bang ben dat ik erdoor ga zakken of...) dus...nu ben ik niet meer het magerste, achja, ik ben gelukkig, ik eet graag en ik sport niet graag (buiten fietsen of met de hond wandelen), dus dan is het logisch dat ik niet meer de magerste ben en dat ik dikke billen ed heb. Ik kan ermee leven, en als het echt op een punt komt dat ik niet meer tegen opmerkingen (vooral van broer) ofzo kan, ja, dan zal ik wel moeten sporten en minder eten.
Ik heb wel op een bepaald moment heel duidelijk tegen mijn moeder gezegd dat ik het absoluut niet waardeerde als zij een opmerking maakt. Van iedereen kun je het relativeren, maar als je eigen moeder je neerhaalt, is dat een hele andere zaak. Heb haar dit duidelijk uitgelegd en zij heeft sindsdien bijna nooit meer iets gezegd! Heb haar gwn heel duidelijk laten weten dat zij mij kwetste met zo'n opmerkingen en dat dat mij heel ongelukkig maakte.

Langs de andere kant kan ik er absoluut niet tegen dat sommige mensen dik zijn als excuus gebruiken. "Ja, maar, ik kan niet ..... want ...aleeja, je weet wel he, ik ben dik". Mja, sorry, maar buiten het minieme percentage dat dik is door een afwijking of medicijnengebruik, vind ik wel dat dik-zijn een eigen oorzaak is. Ik eet teveel of te ongezond of te onregelmatig (een vriendin van mij ontbijt nooit, eet maar 1x per dag, enja, die is te dik, maar dat komt dus niet door teveel te eten, maar door de onregelmatigheid) dus word ik dik. Er zijn uitzonderingen, maar echt niet zoveel. En ja, er zijn mensen met een sneller of een trager metabolisme, deal with it. Sommige mensen zijn blond, andere bruin, dat is juist hetzelfde als een snel of traag metabolisme. Als je weet dat je een traag metabolisme hebt, moet je je voedselinname hieraan aanpassen.

Ergens heb ik gelezen dat iemand kwaad werd omdat haar jonge, magere zus zei:"Jemig, ik zit vol". Djeezes....iedereen heeft toch het recht om te zeggen dat ze vol zitten en geen honger meer hebben? Als je je alles moet aantrekken en iedereen zich voor elke zin dat hij zegt, moet verantwoorden, zijn we nog lang van huis ze....

Opmerkingen maken op of over andere mensen is niet ok, punt, maar vaak vind ik wel dat "dikkere" mensen veel te weinig kunnen relativeren (zoals bovenstaand voorbeeld)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:35

Is het niet zo dat ouders misschien het beste met je voor hebben en daarom zeggen dat je misschien beter kunt afvallen? Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om te horen, maar als kinderen te dik zijn, vragen we ons af waarom de ouders er niks aan doen, maar zeggen de ouders er iets van, dan is het iemand kleineren.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:38

Ik keek even in je profiel, maar ik vind je echt niet te dik hoor! En wat is er mis met een beetje vet?
Moet eerlijk bekennen dat ik tijdens het werk (in de supermarkt) wel eens naar iemand kijken en dan inderdaad denk: laat dat maar liggen..

Andersom is het trouwens ook niet leuk hoor, dat je erg dun bent en mensen je daarom willen volstoppen, je kan zelf lijkt mij goed genoeg bepalen wat je wel en niet wilt eten.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:43

zoooo vervelend!

maar zo ben ik ook gewoon, iets te zwaar terwijl al mijn vriendinnen 10x zoveel eten maarja.
en dan dat iemand zegt, zou je nou wel dat koekje nemen ?

ook nog ruzie gehad met een vriendin daarom, die had een jongen gevraagd hoeveel hij was afgevallen en hoeveel hij eerst was
en dat wou hij niet zeggen, snap ik ook best. bleef ze door doorzeuren :S

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:03

Ik snap het ook wel, je wordt vast echt ziek van die opmerkingen! En bij sommigen werken die nog negatief ook.... Oke, ik ben niet te dik of te dun, maar heb wel handvaatjes en een buikje ;) En alsnog wordt er gezegd dat ik dat koekje echt wel kan hebben hoor, ja dat kan ik ook wel, ik hoef hem alleen niet! :)

En aan je foto's in je profiel zal je niet zeggen dat je dik bent! Kijk, een vrouw in de winkel die het gehele gangpad bezet hield, bij de snoepafdeling... Ja, dat vind ik erg!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:07

Dat is ook Veroordelen XNavrant

wie weet had die mevrouw wel een kinderfeestje en moest ze snoepjes kopen voor op school voor 26 kids ;)

Ik vind dat veroordelen nooit zo netjes :n
en ik snap ook niet dat mensen dat blijven doen eerlijk gezegd...

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:42

De reacties in dit topic zijn zó herkenbaar. Ik heb dan wel de andere kant, ben te licht. Ik heb de hele dag door geen honger door een ziekte, maar ik eet iedere 2 uur omdat ik anders afval. Eigenlijk eet ik tegen mijn zin in omdat ik toch geen honger heb maar ik doe het wel. Hoe vaak ik wel niet de opmerking heb gehad of ik anorexia heb. Niet bij te houden. Ik snap ook echt niet hoe iemand het in z'n hoofd haalt om zoiets te zeggen/vragen. Ook altijd op verjaardag 'neem jij maar een extra stukje taart etc.' Ik bepaal zelf wel wat ik eet, dat hoeft een ander niet voor mij te vertellen.

Ik denk trouwens dat het nooit goed is. Als je iets te dik bent, krijg je opmerkingen 'of je dat stukje taart wel zou nemen', als je te dun bent vragen ze of je anorexia hebt en als je 'gemiddeld' bent zeggen ze 'ja jij hoeft nooit op je lijn te letten he, lekker makkelijk' (terwijl je er bijvoorbeeld veel voor doet om je lijn zo te houden, dat weten anderen niet).

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:09

ik denk dat ik op zich wel de goede maat heb, maar wat je zegt, er is altijd wat, ik vind vaak dat ik ook niet dun genoeg ben.. terwijl ik maatje 34 heb. niet dat ik anorexia of wat ook heb, of ooit zal krijgen, maar iedereen heeft gewoon het gevoel dat er wel iets aan zichzelf beter moet.
het is gewoon irritant als mensen zo op je letten, ik vind dat ieder persoon lekker zelf moet weten hoe weinig of hoeveel die eet en hoe weinig of hoeveel die sport.
Als iedereen zich gewoon op zichzelf zou richten was er totaal geen probleem.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:43

Doen we dat niet allemaal???Oordelen???? of het nou over te dik of te dun gaat, of over vreemde kleding of schoenen.... (ik denk het alleen :o )....
Ik ben ook te dik, iemand op mijn werk maakt daar ook rotopmerkingen over of over mijn leeftijd. Volgende keer is hij aan de beurt over zijn tanden!!! En dat is ook weer oordelen.....
Ik denk dat ik het rot vind, omdat ik liever niet te dik ben en eigenlijk moet ik me van zo'n @#kel niets aantrekken maar dat doe ik toch. Het rare is dat er wel meegeleefd wordt met mensen met een rookverslaving of druggebruik (rotjeugd he!) maar met eten niet. Terwijl minder of gezonder eten veel moeilijker is, je MOET eten maar ja ... gewoon minder of anders is lastig als het niet je smaak is. Bovendien is het wel een kwestie van aanleg dus extra moeilijk. Roken kun je voor kiezen om mee te beginnen, eten gaat gewoon door...... Mensen maken soms ook rotopmerkingen omdat ze zich zelf rot voelen en zich af reageren, ik denk altijd maar "Jij hebt niets te vertellen thuis", dat helpt wel!!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:57

_Rapido_ schreef:
De reacties in dit topic zijn zó herkenbaar. Ik heb dan wel de andere kant, ben te licht. Ik heb de hele dag door geen honger door een ziekte, maar ik eet iedere 2 uur omdat ik anders afval. Eigenlijk eet ik tegen mijn zin in omdat ik toch geen honger heb maar ik doe het wel. Hoe vaak ik wel niet de opmerking heb gehad of ik anorexia heb. Niet bij te houden. Ik snap ook echt niet hoe iemand het in z'n hoofd haalt om zoiets te zeggen/vragen. Ook altijd op verjaardag 'neem jij maar een extra stukje taart etc.' Ik bepaal zelf wel wat ik eet, dat hoeft een ander niet voor mij te vertellen.

Ik denk trouwens dat het nooit goed is. Als je iets te dik bent, krijg je opmerkingen 'of je dat stukje taart wel zou nemen', als je te dun bent vragen ze of je anorexia hebt en als je 'gemiddeld' bent zeggen ze 'ja jij hoeft nooit op je lijn te letten he, lekker makkelijk' (terwijl je er bijvoorbeeld veel voor doet om je lijn zo te houden, dat weten anderen niet).

Dat is idd een mooie :') Dat krijg ik ook vaak te horen van mensen die me niet kenden toen ik 100 kilo woog :+

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:25

lifaya schreef:
Piloetje schreef:
Tja ik denk dat dat hetzelfde is als tegen iemand zeggen die rookt, of veel alcohol drinkt dat hij dat beter kan laten. Waar bemoeien die mensen zich mee? Als jij lekker van een peukie geniet, of van een vette hap of van bankhangen en te weinig bewegen? Ja je kunt er ziektes van krijgen en het is slecht voor je gezondheid. Mensen bemoeien zich graag met andermans zaken. Goedbedoeld of niet, dat zit blijkbaar in onze natuur...

vind dat er wel een verschil in zit. Als jij binnen in huis bij iemand een peukie opsteekt trek je andere mensen mee met je slechte gewoonte. Als jij aan de alcohol zit kun je andere mensen er ook mee lastigvallen. Als jij aan je whopper zit met kingsize twister val je eigenlijk niemand lastig :')

Je kunt mensen ook lastig vallen door je vol te stuffen met stinkend eten in de bus, bij de bushalte of in andere openbare ruimtes. Krakende zakjes, gesmak, etensluchten... Kan toch net zo irritant zijn als iemand die naar rook of drank stinkt.

Meeroken is heel ongezond, opgevoed worden door een alcoholist ook. Maar opgevoed worden door iemand met slechte eet en leef gewoontes ook. Ik las laatst nog iets over hoeveel percentage van de kinderen van mensen met extreem overgewicht zelf later ook overgewicht hebben, en dat is niet mis.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:25

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er eigenlijk voor mijn gevoel ook niks aan hoef te doen, om slank te blijven. Maar ik ben met gezond voedsel opgevoed, als kind ook nooit echt snoep gekregen etc. en iedereen hier is vegetariër dus het zit er bij mij zo automatisch in om gezond te eten dat het me ook geen moeite kost. Ik denk dat het best lastig is als je van huis uit minder gezond eten meekrijgt, om zulke gewoontes te veranderen want dat sluipt er toch automatisch in.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:27

Romyv schreef:
pandour4evuh schreef:
ja en als je dan op een dieet zit (vanaf mijn 10e gestuurd door mijn ouders) en je komt dan thuis met een dieetplan. nee steph je eet gewoon met de pot mee. ze wouden dat ik naar de dietiste ging maar vooral dan niet meedoen in het koken (toen kon ik nog niet zelf koken)
{:)-:
en mijn vafder ook altijd nej je hoeft geen tussendoortjes (in dieetplan maarjah :7 )

owww het lijkt mij zoo intens irritant dat iedereen altijd belerend doet over hoe je moet afvallen, waarom je te dik bent ed! Mijn ervaring is: de mensen met het meeste verstand ervan, hebben vaak een maatje meer!! Omdat zij er altijd mee bezig zijn

Dit is ook heel vervelend en ook zeer herkenbaar :+

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 08:26

Het grootste probleem is, dat we allemaal geïndoctrineerd worden door de media!
We zien dagelijks mensen voorbij schuiven met een perfect figuur, perfect zittend haar, een geweldig gebit, babyzachte huid.......
En ze rijden ook nog eens allemaal in een perfecte auto, bezitten een modelwoning, hebben een fantastisch sociaal leven.....
En dat allemaal omdat ze de juiste voeding eten, shampoo, tandpasta, gezichtscreme, koffie, wasmiddel, kortom, dagelijkse producten gebruiken........
Wel....ik heb zelf bijna alle verrassend volume shampoo's geprobeerd, maar het volume van mijn haar is nog steeds naadje!
dure anti rimpel creme's? de rimpels blijven komen....
wit makende tandpasta zodat mannen voor jou gaan sjouwen? vergeet het maar!
dieet producten? het enige wat daar van afvalt is mijn portomonee......
En zelfs de swiffer duster doet hier thuis niet wat hij op tv belooft......net zoals cilit bang.....
Toch trappen we er elke keer weer in.......

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:26

Dat ben ik met je eens Woofie. Ze komen allemaal met nieuwe producten op de markt maar het werkt allemaal niet even goed.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:05

Ik ben het daar totaal niet mee eens! Je wordt gebombardeerd met programma's over veel te zware mensen! Obese, help mijn kind is te dik, de grootste verliezer, en dan nog tal van Amerikaanse en Britse programma's over overgewicht.

De media heeft het niet op super dun. Wel op super gezond en verantwoord. Biologisch, ecologisch, gezond en fit. En dat maakt wel dat mensen bewuster kijken naar mensen met een maatje meer die iets eten wat zeer onverantwoord is.

Dat is de hype. Niet het slank zijn..

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:47

Piloetje schreef:
Ik ben het daar totaal niet mee eens! Je wordt gebombardeerd met programma's over veel te zware mensen! Obese, help mijn kind is te dik, de grootste verliezer, en dan nog tal van Amerikaanse en Britse programma's over overgewicht.

De media heeft het niet op super dun. Wel op super gezond en verantwoord. Biologisch, ecologisch, gezond en fit. En dat maakt wel dat mensen bewuster kijken naar mensen met een maatje meer die iets eten wat zeer onverantwoord is.

Dat is de hype. Niet het slank zijn..

Maar er is nagenoeg geen enkele reclame die het prototype van de normale mens laat zien.....
tenzij die normale mens als belachelijk wordt neergezet. (zie de reclame van centerparcs over de borsten van de buurman)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:04

het is wel zo dat er gestreefd wordt naar gezondheid. maar ook vooral naar slankheid. je ziet in de reclame vaak alleen de wat stevigere mensen in een spotje over afvallen. gezond zijn is ook veel in de reclame, maar daarvan vind ik dat ze vaak doorschieten en je hoeft heus niet alles te laten liggen om gezond te zijn. té gezond willen zijn is trouwens ook ongezond..

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:09

heel erg magere modellen die amper eten
geloof niet dat dit een gezond beeld is wat de reclames ons voorschotelen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:17

En alle presentatrices van programma's en acteurs uit soapseries zijn allemaal zo perfect slank met perfecte verhoudingen.
Zo wordt ook een signaal afgegeven wat het gewenste beeld is.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:19

idd niet ook niet te vergeten

nou ik ben goed zoals ik ben

iets te dik, nog wel maatje 40/42 ligt er aan hoe iets valt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:21

Er is ook een reclame van een supermarkt (ben even vergeten welke) met een volslanke mevrouw.
Wat een verademing!

Edit: volgens mij de Plus supermarkt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 06-01-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:25

:(:) Zeer rottige opmerking
ik heb er ook last van hoor