Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:06

Citaat:
De mensen die niet slaan of nooit geslagen zijn geven in dit topic aan makkelijk te zijn geweest als kind. Zelf was ik ook een gemakkelijk kind; toeval? Dat denk ik niet.

Wat wil je daarmee zeggen, dat een kind gemakkelijk is en wordt als ie geen pak voor de broek krijgt? Dus dat een pak voor de broek moeilijke kinderen creeert en dito ouders?

Ik heb nog wel een clicker voor de hond, misschien kan ik met mijn kind ook gaan targetten :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:08

Mindim schreef:
Hoe laat je dat testen eigenlijk en wordt dat vergoed?

Iq test (of equivalent) is de simpelste manier; hebben ze ook voor jongere kinderen. Of het vergoed wordt? Dat weet de verzekering wel. Hangt er vanaf; als een kind zich afwijkend ontwikkeld (hoogbegaafdheid is immers een afwijking van het gemiddelde) en problemen ontstaan daardoor, dan is de kans groot dat het wordt vergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:09

vuurneon schreef:
Mindim schreef:
Hoe laat je dat testen eigenlijk en wordt dat vergoed?

Iq test (of equivalent) is de simpelste manier; hebben ze ook voor jongere kinderen. Of het vergoed wordt? Dat weet de verzekering wel. Hangt er vanaf; als een kind zich afwijkend ontwikkeld en problemen ontstaan daardoor, dan is de kans groot dat het wordt vergoed.

Het is toch een uitgebreider onderzoek dan alleen IQ ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:11

Iq test bestaat uit zoveel onderdelen waarbij ook taal,ruimtelijke ordening (dmv blokken bv) etc voorbijkomen dat je daarmee wel een aardige indicatie hebt van het intellect van een kind tov leeftijdsgenoten. Hoogintelligent is wel voorwaarde om hoogbegaafd te zijn.
Aanvullende testen kunnen ook zeker worden gedaan :j

Het is ook wel een teken aan de wand als je 10 jarige het huiswerk maakt van je 16 jarige :D

Anoniem

Re: Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:17

Ik denk niet eens zozeer aan bijvoorbeeld leerprestaties, maar in gedrag. Ik zal eens rondkijken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:20

De manier van leren en presteren (bv altijd de beste willen zijn en altijd meer willen) is ook een vorm van gedrag :) hoe ze iets doen om iets te bereiken is meetbaar gedrag. Het uitzonderlijke cognitieve vermogen uit zich in gedrag; manier van ontleden van dingen, observeren, continue drang om meer te willen weten, zelfs de manier waarop vragen worden gesteld en conclusies worden getrokken kan heel wonderlijk zijn.
(En vaak toch verminderde sociale vaardigheden en motorisch achterlopen op leeftijdgenoten. Als eerste de rekensom hebben opgelost, maar ook als eerste getikt worden bv)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-01-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:28

Mindim schreef:
Wat wil je daarmee zeggen, dat een kind gemakkelijk is en wordt als ie geen pak voor de broek krijgt? Dus dat een pak voor de broek moeilijke kinderen creeert en dito ouders?

Ik zeg inderdaad (is ook punt 8 van de eerste link) dat het geven van 'een tik' de invloed die de ouder op het kind heeft verkleint.

Citaat:
Ik heb nog wel een clicker voor de hond, misschien kan ik met mijn kind ook gaan targetten :')

http://www.tagteach.com/

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:35

:')
Geweldig kinderen clickeren :') Die filmpjes zijn grappig; ik verwacht de hele tijd een 'waf'!
(Zit men er toch niet erg naast dat opvoeden van kinderen voor een deel vergelijkbaar is met dieren....)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:42

vuurneon schreef:
:')
Geweldig kinderen clickeren :') Die filmpjes zijn grappig; ik verwacht de hele tijd een 'waf'!
(Zit men er toch niet erg naast dat opvoeden van kinderen voor een deel vergelijkbaar is met dieren....)

youtube maar eens op tagteach... resultaten genoeg!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:47

Dat filmpje zegt mij weinig; ik zie een moeder die teveel vraagt (nee, je vraagt dat niet als een kind het moet doen), te onduidelijk is en eerder zelf op de clicker reageert dan haar kind. Ik zie eerder een moeder die is verandert omdat ze met een clicker zich een betere houding weet te geven en daardoor haar kind ook anders reageert.

Maar goed, het concept van de trainingsmethode van dieren overhevelen naar kinderen vind ik wel interessant! Is ook niet heel anders dan je kind belonen met stickers natuurlijk en kan zeer effectief zijn voor ouders die tegen soortgelijke problemen aanlopen met bv de neusspray. Geeft houvast en moeder voelt zich zekerder en dat is in mijn ogen effectiever dan het clickeren op zichzelf.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 21:09

vuurneon schreef:
Dat filmpje zegt mij weinig; ik zie een moeder die teveel vraagt (nee, je vraagt dat niet als een kind het moet doen), te onduidelijk is en eerder zelf op de clicker reageert dan haar kind. Ik zie eerder een moeder die is verandert omdat ze met een clicker zich een betere houding weet te geven en daardoor haar kind ook anders reageert.

Maar goed, het concept van de trainingsmethode van dieren overhevelen naar kinderen vind ik wel interessant! Is ook niet heel anders dan je kind belonen met stickers natuurlijk en kan zeer effectief zijn voor ouders die tegen soortgelijke problemen aanlopen met bv de neusspray. Geeft houvast en moeder voelt zich zekerder en dat is in mijn ogen effectiever dan het clickeren op zichzelf.

Ach ik pakte maar een van de eerste filmpjes... verdiep je er eens in zou ik zeggen, literatuur genoeg! Overigens hoef je maar één keer iets zelf te leren dmv TAGteach om te voelen hoe effectief het is. Ik leer mijn studenten aan wat operante conditionering is met de traininggame: http://www.clickertraining.com/node/155.

Het is ook gewoon ontzettend leuk. Kijk hieronder maar eens vanaf 1.31 minuten naar de reactie van het kind :) . En vergeet niet naar het verschil te kijken tussen de eerste poging en de resultaten na 2 (!) minuten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:37

Mindim schreef:
Citaat:
De mensen die niet slaan of nooit geslagen zijn geven in dit topic aan makkelijk te zijn geweest als kind. Zelf was ik ook een gemakkelijk kind; toeval? Dat denk ik niet.

Nee, ik denk eerder dat een makkelijk kind geen slaag behoeft en bij moeilijke kinderen de ouders vanzelf naar zwaardere straffen grijpen omdat de simpele straffen niet werken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 21:49

anneliesdj schreef:
Nee, ik denk eerder dat een makkelijk kind geen slaag behoeft en bij moeilijke kinderen de ouders vanzelf naar zwaardere straffen grijpen omdat de simpele straffen niet werken.

Volgens mij is dat wat de meeste mensen denken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:56

Denk dat het vaak ook wel klopt, alleen kan het resultaat ook averechts zijn, dat je juist heel dwarse kinderen krijgt omdat je die tikken uitdeelt.
Mijn eigen dochter reageerde ook heel dwars op de strenge aanpak en sinds we alles poeslief doen is zij ook poeslief geworden en heeft ze bijna geen streng woord meer nodig.