Iedereen een label?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:42

gummie schreef:
Ik kies eieren voor mijn geld,

Als je geen zin hebt in discussie, sla die vragen (die volgens jou 'neutraal' zouden zijn') dan gewoon over? Je stelt mij vragen. Als je eieren voor je geld kiest, stel ze dan gewoon niet. :)

Citaat:
Als jij het idee hebt dat de ander niet kan of wil snappen wat je schrijft, ongeacht of dat werkelijk zo is, blijf jij dan herhalen of geef je het op?

Ligt eraan. Soms besluit ik me buiten de discussie te houden, soms probeer ik het op andere manieren uit te leggen. Wat ik in elk geval probeer om niet te doen is steeds halfhalf - een mening verkondigen, insinuerende vragen stellen, etc, en me zodra daar iets op terugkomt, me terugtrekken. Dat vind ik namelijk nogal eh... zwakjes.

Citaat:
Nee natuurlijk niet. Waar het om gaat, dat is dat jij alles ophangt aan een definitie.

Nogmaals, dat schreef ik niet :) Sterker nog, je schrijft het zelf...

Citaat:
Vergelijk het even met het recht... Voorheen was prostitutie verboden. Een prostituee was dan strafbaar, en prostitutie viel onder crimineel gedrag. Tegenwoordig is hetzelfde gedrag niet meer strafbaar. Het gedrag is NIET veranderd. De bepaling of het strafbaar is, wel. Dus niet het gedrag, maar de definitie bepaalt.

Quatsch-voorbeeld: de definitie is niet veranderd, prostitutie is nog steeds het tegen betaling sex hebben. De status is veranderd, en dus de mogelijke consequenties, de definitie niet.

Maar om bij jouw voorbeeld te blijven: een rechter die ineens bepaalt dat het bij prostitutie niet gaat om sex tegen betaling, maar bv er iets bijhaalt als 'jamaar ze vond hem leuk en daarom is het geen prostitutie' (ook al is de sex tegen betaling gewoon bewezen) gaat ook buiten z'n boekje.*

Citaat:
Maar of je aan die definitie voldoet, is onderhevig aan interpretatie en beoordeling van gedrag dat onderhevig is aan vele factoren, en aan de kwaliteit van jouw hulpverlener, de omschrijving van bijvoorbeeld onderwijzer en ouder, en wat als wel of niet belemmerend of 'abnormaal' wordt ervaren.

Klopt, maar dus NIET onderhevig aan het al dan niet reageren op methylfenidaat - de uitspraak waar ik op reageerde.

Citaat:
Je kunt uberhaupt pas over hetzelfde discussieren als je dezelfde definitie aanhoudt. Ik vraag van begin af aan al wat volgens mensen hier ADHD is.

Nou, je zou de reacties kunnen lezen, want volgens mij heb je van heel wat mensen antwoord gekregen. Lees die antwoorden en je hebt een idee.

Citaat:
Jij verwijst naar de definitie in de DSM IV, maar het gaat vervolgens om de kans op onjuiste diagnose JUIST door de constructie van DSM IV en hoe ADHD wordt vastgesteld. Het is niet zo dat ik dat maar verzin, het geeft verschillende zienswijzen weer van deskundigen, allemaal gebaseerd op dezelfde uitgangspunten, maar zich uitend in uiteenlopende visies, ook over de behandeling.

Je kunt er een heel mooi verhaal omheen houden, maar uitspraken als 'als je niet op medicatie reageert heb je geen adhd' blijven onzin, en horen door een professional niet gedaan te worden. Zoals gezegd: er is kritiek te geven op ons huidige instrument, de DSM-IV. Maar dat maakt nog niet dat elke kritiek automatisch valide is. De diagnose vereist interpretatie - en daar kunnen dus verschillen ontstaan. Dat betekent niet dat alle verschillende interpretaties automatisch aanvaardbaar zijn. En dat geldt trouwens ook voor rechtspraak (ook interpretatie en weging maar geen geheel vrije interpretatie.)

* noot - ik heb het wetboek niet nageslagen op details. Daar gaat het namelijk niet om. Het gaat er om dat je als professional niet zomaar eenzijdig definities kunt veranderen omdat je daar toevallig zin in hebt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:44

Hier trouwens nog een voorbeeld van wat ik bedoel, met in dit geval niet ADHD maar autisme als onderwerp:

Citaat:
Het kan zomaar zijn dat een groot aantal mensen met een diagnose in het Autistisch Spectrum, deze diagnose volgens de nieuwe criteria niet zouden krijgen. Volgens een studie uitgevoerd door onderzoekers aan de Yale University (USA) zou 40% met de nieuwe criteria geen diagnose krijgen (bron: Medscape).

Stel nu dat invoering van de DSM V daadwerkelijk leidt tot een afname van het aantal diagnoses met 40%. Dan is dat het gevolg van de aanpassing van de definitie, en niet van een afname van mensen die voldoen aan de definitie van de DSM IV.
Was de definitie NIET aangepast, dan had die 40% WEL autisme.

Dat is wat ik bedoel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:46

gummie schreef:
Dat is wat ik bedoel.

En wat wil je daar dan precies mee zeggen?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:59

Shadow0 schreef:
Nogmaals, dat schreef ik niet :) Sterker nog, je schrijft het zelf...

Shadow0 schreef:
Heeft niks met visie te maken, en alles met definitie.
:evaw:

Citaat:
Quatsch-voorbeeld: de definitie is niet veranderd, prostitutie is nog steeds het tegen betaling sex hebben. De status is veranderd, en dus de mogelijke consequenties, de definitie niet.

*zucht*

De definitie van wat STRAFBAAR is, verandert. Daardoor is gedrag dat voorheen strafbaar was, dat nu NIET meer. De vergelijking met ADHD of autisme is, dat als een definitie wordt aangepast, hetzelfde gedrag ineens een ander label krijgt. Niet ADHD vs wel ADHD, niet-autisme vs wel-autisme, niet strafbaar neuken vs wel strafbaar neuken. Wil je even bevestigen of ontkennen dat je de clou hiervan begrijpt? Want het niet begrijpen ervan betekent dat ik tegen een muur zit te praten.

Citaat:
Maar om bij jouw voorbeeld te blijven: een rechter die ineens bepaalt dat het bij prostitutie niet gaat om sex tegen betaling, maar bv er iets bijhaalt als 'jamaar ze vond hem leuk en daarom is het geen prostitutie' (ook al is de sex tegen betaling gewoon bewezen) gaat ook buiten z'n boekje.*

Deze hele zin is gebaseerd op jouw vorige onjuiste interpretatie, die NIET aan mijn formulering te wijten is maar aan jouw begrip ervan.

Citaat:
Klopt, maar dus NIET onderhevig aan het al dan niet reageren op methylfenidaat - de uitspraak waar ik op reageerde.

Okee :)

Citaat:
Nou, je zou de reacties kunnen lezen, want volgens mij heb je van heel wat mensen antwoord gekregen. Lees die antwoorden en je hebt een idee.

En die heb ik allemaal gelezen, en daarop bent ik verder gegaan in de discussie. Dus wat is jouw punt?

Citaat:
Zoals gezegd: er is kritiek te geven op ons huidige instrument, de DSM-IV. Maar dat maakt nog niet dat elke kritiek automatisch valide is. De diagnose vereist interpretatie - en daar kunnen dus verschillen ontstaan. Dat betekent niet dat alle verschillende interpretaties automatisch aanvaardbaar zijn. En dat geldt trouwens ook voor rechtspraak (ook interpretatie en weging maar geen geheel vrije interpretatie.)

* noot - ik heb het wetboek niet nageslagen op details. Daar gaat het namelijk niet om. Het gaat er om dat je als professional niet zomaar eenzijdig definities kunt veranderen omdat je daar toevallig zin in hebt.

Sterker nog: er is een algemene kritiek te geven op alle diagnoses die gebaseerd zijn op gedragingen die door een ander geinterpreteerd worden alvorens er een oordeel over te geven. Die algemene kritieken zijn inherent aan de wijze waarop gediagnostiseerd wordt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:16

xHaithi schreef:
Ik open dit topic omdat dit iets is dat mij énorm opvalt de laatste jaren en waarvan ik me afvraag of ik de enige ben die hier zo over denkt, gezien de meeste mensen dit wel normaal lijken te vinden.

De laatste jaren heeft iedereen wat lijkt het, en dan bedoel ik mentaal. PDD-NOS, autisme (asperger oa), ADHD, ADD, en weet ik wat nog allemaal, in lichte vorm. Mensen die dus verder gewoon naar school gaan e.d.

Ik vraag mij inderdaad af wat die lichtere vorm dan inhoudt. Betekent dat dat de symptomen minder sterk aanwezig zijn? Dat het de persoon minder belemmert in het functioneren? Of is er sprake van minder kenmerken waaraan voldaan wordt?

Citaat:
Nu moet ik zeggen dat als ik zo iemand leer kennen of tegenkom ik 9 vd 10 keer niks merk aan deze mensen. Ik hou ook echt geen rekening met een zogenaamde 'aandoening', gedraag me niet anders of aangepast naar hen toe, en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Perceptie is alles! Maar als voor de diagnose het criterium is dat zowel thuis als op school als in relaties, etc de symptomen zodanig aanwezig moeten zijn dat het de persoon belemmert in het functioneren, kun je je imo inderdaad afvragen of dit plaatje wel klopt bij de diagnose... OF dat jij zelf een andere perceptie hebt van wat problematisch is.

Citaat:
Vaak merk ik dat er een hoop scheef kan zitten: onzekerheid bv, veel gepest vroeger, opsluiten in zichzelf door verleden, niet goed weten hoe zich te voelen of gedragen in onze maatschappij die toch behoorlijk wat druk legt op (jonge) mensen, etc, maar nooit mensen die ik een speciale term zou geven om deze redenen.

Dit is altijd moeilijk... Wat is oorzaak en wat is gevolg. Is het kind gepest en onzeker OMDAT het kenmerken van ADHD vertoont bijvoorbeeld? Of laat het kind kenmerken van ADHD zien als GEVOLG van pesten en is het kind als gevolg van het pesten onzeker?
Op enkele sites wordt gesproken van factoren buiten het kind die ADHD kunnen veroorzaken of versterken. Of dat klopt, weet ik niet. Kennelijk zijn de meningen daarover verdeeld. Emotionele verwaarlozing of echtscheiding worden dan bijvoorbeeld genoemd als oorzaak of trigger van ADHD-symptomen. Heb je dan geen ADHD, of wel?

Citaat:
Blijkbaar worden in dit soort zaken door psychologen en andere mensen wel graag labeltjes op mensen gekleefd. Ik heb hier in mijn heel directe omgeving een groot voorbeeld van. Alleen geloof ik dus echt niet in al die labeltjes en dat alle mensen die zo'n sticker krijgen ook effectief een probleem hebben of apart behandeld moeten worden (dan heb ik het niet over wat extra hulp het leren bv, dat kan iedereen wel eens gebruiken).

Als ze geen werkelijk probleem hebben in de zin van belemmeringen in het functioneren, zou het stickertje sowieso niet geplakt mogen worden. Of dat toch gebeurt en hoe dat gecontroleerd kan worden, is dus de vraag.

Citaat:
Hoe denkt bokt hierover? Geloven jullie echt in al die zogezegde diagnoses van deze 'aandoeningen'? Of denken jullie ook weleens dat dit gewoon mensen in hokjes proppen is en er misschien andere dingen aan de hand zijn, of mensen gewoon wat 'anders' zijn? Waarom moet 'anders' of 'niet doorsnee' gelijk een termpje krijgen?

Nogmaals: alles is perceptie. Wat is veel, wat is weinig, wat is normaal, wat is niet normaal. Daar kunnen foutmarges in ontstaan imo, zoals dat naar mijn idee inherent is aan het diagnostiseren van psychische of psychiatrische aandoeningen....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:12

Shadow0 schreef:
Maar daar ging het hier niet om. "Reactie op methylfenidaat" is geen diagnosecriterium, en artsen die met grote stelligheid beweren dat zij dat wel zo zien, gaan buiten hun boekje.

Dat klopt, daarover zijn we het eens. Had ik al eerder aangegeven dus leek me niet nodig om dat nog eens te doen. Maar ik begrijp nu waarom we weer langs elkaar heen banketstaaf. Communicatieprobleem uit de weg geholpen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:21

gummie schreef:
Dat klopt, daarover zijn we het eens. Had ik al eerder aangegeven dus leek me niet nodig om dat nog eens te doen. Maar ik begrijp nu waarom we weer langs elkaar heen banketstaaf. Communicatieprobleem uit de weg geholpen :)

Mag ik dan toch nog vragen waarom je dan uitgerekend reageerde op dat bericht? Ik schreef daar namelijk niets anders dan dat een psych buiten z'n boekje gaat met een uitspraak als 'als je niet op methylfenidaat reageert heb je geen adhd'. Toch koos je ervoor om te reageren, inclusief een quote van die uitspraak, over visie A en visie B. Waarom? Wat wilde je daarmee zeggen? Waarom ga je tegen een dergelijk bericht in op een manier die de indruk wekt dat je het weerlegt, als je het er eigenlijk gewoon mee eens bent? Wat wil je daarmee bereiken?

gummie

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:37

Omdat jij het kennelijk steeds over die ene zin hebt, over die ene uitspraak, en dat centraal stelt in alles wat je zegt en scrhijft... terwijl ik het steeds hebt over het grote verhaal, het gehele topic, en ik dat centraal stel in alles wat ik zeg en schrijf.

Ik begon met mijn reactie: 'maar Shadow, ben je het met me eens dat...' Jij betrekt dat op die ene zin van jou, jij bent gefocust op die ene uitspraak. Jij reageerde zelf daarmee echter op iemand anders. Ik ben die discussie niet begonnen over de psych die respons op medicatie als diagnostisch criterium beschouwd. Ik trok het breder en naar een ander vlak.
Omdat ik eerder al had aangegeven dat sommige ADHD'ers wel reageren op medicatie en andere niet, terwijl ook het effect op niet-ADHD'ers niet altijd lijkt op het effect van speed, was ik niet gericht op die ene uitspraak waarover je met een ander discussieerde. Alleen al daaruit had je ook kunnen afleiden dat IK in ieder geval niet van mening ben dat dat een diagnostisch criterium is op dit moment.

Dat is waar de communicatie mis loopt. Als je het terugleest, zoals ik dat net heb gedaan om te begrijpen waarom het wederom zo langs elkaar heen loopt, kan je zien dat jij en ik iets anders voor ogen hebben.

Kan je, dit loslatend, nu wellicht wel zien wat ik bedoel met visie A en visie B, en met definities, etc? Bezien vanuit de openingspost bijvoorbeeld?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:39

Om het even terug te halen, dit schreef ik eerder:

gummie schreef:
Er zijn mensen die geen ADHD hebben maar die dezelfde bijwerkingen ondervinden als wel ADHD'ers. Als voorbeeld die vriendin van mij. Er zijn niet ADHD'ers die van ritalin een speed-ervaring krijgen. Er zijn ADHD'ers die niet positief reageren op ritalin. En er zijn ADHD'ers die wel positief reageren op ritalin.

Of zou ik nu de redenering moetenvolgen dat die vriendin van mij ADHD heeft OMDAT ze er op reageert zoals ADHD'ers erop KUNNEN reageren? Dat is namelijk hetzelfde als roepen dat jij het niet hebt OMDAT je niet positief op ritalin reageert.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:45

Of bedoelde je deze?

Citaat:
Sorry als ik t een beetje door elkaar haal, maar ik krijg het idee dat mensen denken dat als ze geen reactie krijgen op het medicijn dat dar dan zou moeten betekenen dat ze dan ineens geen ADHD hebben.

Citaat:
Sterker nog: dat was de exacte uitspraak van de psych die max66 aanhaalde - en waarvan ik dus zei dat het onzin is en dat psychen die dat beweren buiten hun boekje gaan. :)

Citaat:
Maar als deskundigen het al niet eens zijn en ze hebben er wel allemaal voor gestudeerd EN de onderzoeken geven geen eenduidig bewijs, hoe weet je dan wat wel en wat geen onzin is? Dat jij visie A aannemelijker vindt dan visie B, of er meer voor voelt, wil niet zeggen dat visie B niet plausibel is.

Ons verschil zit 'em daar in dat jij het hebt over diagnostische criteria die nu gelden, en dat op basis van die criteria ADHD niet kan worden uitgesloten op basis van geen positieve respons op medicatie. Dat klopt, ben ik met je eens. Dat zegt iets over de criteria die nu gelden, en dat die maatstaf zijn.

Ik ga slechts in op dat het geen onzin hoeft te zijn, dat weet je niet, je weet alleen dat het op dit moment niet tot de criteria behoort. Dat wil niet zeggen dat wellicht in de toekomst die criteria niet kunnen veranderen, dat uit onderzoeken plotseling andere zaken naar voren komen, etc. Het hoeft dus geen onzin te zijn, alleen mag een psych op basis van dit criterium op dit moment in deze tijd met deze informatie niet uitsluiten. Of het onzin is, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Wat wel hieruit blijkt is dat deze psych kennelijk zelf de visie heeft dat
1. ADHD een hersenafwijking is (excuses als die niet de juiste benaming is)
2. dat medicatie 100% invloed heeft op die hersenafwijking
3. dat uitblijven van positieve respons op de medicatie dus betekent dat er geen sprake is van ADHD.

Hij mag zijn diagnose / handelen hierop echter niet baseren, omdat het niet bewezen is, omdat het niet tot de criteria behoort, etc. Zou het wel tot de criteria behoren, mag hij dat wel. Dat zal slechts het geval zijn al 1 en 2 onomstotelijk bewezen zijn.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:04

:9k Rustig aan dames

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:05

Oe, koffie!! Goed plan :D 'word een beetje hyper' ;)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:11

...Koffie? Ik dacht meer aan... thee waar je lekker zen van wordt ofzo :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:12

Die drink ik de hele dag al :) Moet je nagaan hoe ik anders zou reageren :P

Iemand een idee welk label daar bij past? Om het maar ontopic te houden?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:26

gummie schreef:
Wat wel hieruit blijkt is dat deze psych kennelijk zelf de visie heeft dat
1. ADHD een hersenafwijking is (excuses als die niet de juiste benaming is)
2. dat medicatie 100% invloed heeft op die hersenafwijking
3. dat uitblijven van positieve respons op de medicatie dus betekent dat er geen sprake is van ADHD.

Hij mag zijn diagnose / handelen hierop echter niet baseren, omdat het niet bewezen is, omdat het niet tot de criteria behoort, etc. Zou het wel tot de criteria behoren, mag hij dat wel. Dat zal slechts het geval zijn al 1 en 2 onomstotelijk bewezen zijn.

Ik hoor kinderartsen hetzelfde doen. Die zeggen wanneer medicatie geen effect heeft tegen ouders. Nou dan heeft uw kind dus geen ADHD

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:29

Colway schreef:
Ik hoor kinderartsen hetzelfde doen. Die zeggen wanneer medicatie geen effect heeft tegen ouders. Nou dan heeft uw kind dus geen ADHD

Dat vind ik dus zooo kwalijk... Dat zijn artsen, professionals, mensen die echt beter moeten weten. :n

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:38

Dat is inderdaad het punt dat Shadow ook aanhaalde... Het is geen criterium bij het stellen van de diagnose.

Zo'n arts kan zijn oordeel niet met bewijzen onderbouwen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:39

Nee ik weet het, is ook kwalijk

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:31

Shadow0 schreef:
Colway schreef:

Dat vind ik dus zooo kwalijk... Dat zijn artsen, professionals, mensen die echt beter moeten weten. :n

De diagnose kan natuurlijk niet alleen worden gesteld a.d.h.v. de medicatie: werkt het wel/niet. Dat zal geen arts doen. Dat zou idd een slechte zaak zijn.
Als er n.a.v. testen en onderzoeken blijkt dat iemand ADHD heeft dan kan de werkzaamheid van de medicijnen wel een bevestiging zijn!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:34

max66 schreef:
Dat zal geen arts doen.

Daar zou ik niet zomaar van uit gaan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:42

Als ik naar een arts ga dan ga ik er zeker wel van uit dat hij zich aan zijn beroepscode houdt ja. Als je er al met wantrouwen naar toe zou moeten....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:51

max66 schreef:
Als ik naar een arts ga dan ga ik er zeker wel van uit dat hij zich aan zijn beroepscode houdt ja. Als je er al met wantrouwen naar toe zou moeten....

Je hoeft er niet meteen met wantrouwen naartoe te gaan - maar tegelijkertijd is het zo dat er ook door artsen regelmatig regelrechte onjuistheden verkondigd worden. Met blind vertrouwen los je dat niet op, daar is een iets kritischere houding voor nodig. En als artsen werkelijk uitspraken doen als 'als je niet op medicatie reageert heb je geen adhd' is dat onaanvaardbaar. Ik vind dat artsen meer aangesproken moeten worden als ze dergelijke opmerkingen maken, omdat ze daarmee werkelijk schade doen en een goede behandeling in de weg staan. En dat is heel erg kwalijk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:56

als artsen dat werkelijk beweren dan lijkt me dat idd klachtwaardig...

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 00:32

Euh, word ik verondersteld te reageren op die hele quote van mijn beginpost want ik weet niet zo goed wat die er opeens tussen komt doen? :P
Ik heb het de laatste dagen/week enorm druk dus heb weinig tijd om het topic telkens bij te lezen, hoewel ik het nog steeds een interessant onderwerp vind, en gezien er hier nogal verhit gediscussieerd wordt stromen de pagina's erbij, wat dat bijlezen niet vergemakkelijkt..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:20

Die staat er ineens tussen omdat ik graag op de OP wilde reageren, leek me best wel ontopic :)