gummie schreef:Ik kies eieren voor mijn geld,
Als je geen zin hebt in discussie, sla die vragen (die volgens jou 'neutraal' zouden zijn') dan gewoon over? Je stelt mij vragen. Als je eieren voor je geld kiest, stel ze dan gewoon niet.

Citaat:Als jij het idee hebt dat de ander niet kan of wil snappen wat je schrijft, ongeacht of dat werkelijk zo is, blijf jij dan herhalen of geef je het op?
Ligt eraan. Soms besluit ik me buiten de discussie te houden, soms probeer ik het op andere manieren uit te leggen. Wat ik in elk geval probeer om niet te doen is steeds halfhalf - een mening verkondigen, insinuerende vragen stellen, etc, en me zodra daar iets op terugkomt, me terugtrekken. Dat vind ik namelijk nogal eh... zwakjes.
Citaat:Nee natuurlijk niet. Waar het om gaat, dat is dat jij alles ophangt aan een definitie.
Nogmaals, dat schreef ik niet

Citaat:Vergelijk het even met het recht... Voorheen was prostitutie verboden. Een prostituee was dan strafbaar, en prostitutie viel onder crimineel gedrag. Tegenwoordig is hetzelfde gedrag niet meer strafbaar. Het gedrag is NIET veranderd. De bepaling of het strafbaar is, wel. Dus niet het gedrag, maar de definitie bepaalt.
Quatsch-voorbeeld: de definitie is niet veranderd, prostitutie is nog steeds het tegen betaling sex hebben. De status is veranderd, en dus de mogelijke consequenties, de definitie niet.
Maar om bij jouw voorbeeld te blijven: een rechter die ineens bepaalt dat het bij prostitutie niet gaat om sex tegen betaling, maar bv er iets bijhaalt als 'jamaar ze vond hem leuk en daarom is het geen prostitutie' (ook al is de sex tegen betaling gewoon bewezen) gaat ook buiten z'n boekje.*
Citaat:Maar of je aan die definitie voldoet, is onderhevig aan interpretatie en beoordeling van gedrag dat onderhevig is aan vele factoren, en aan de kwaliteit van jouw hulpverlener, de omschrijving van bijvoorbeeld onderwijzer en ouder, en wat als wel of niet belemmerend of 'abnormaal' wordt ervaren.
Klopt, maar dus NIET onderhevig aan het al dan niet reageren op methylfenidaat - de uitspraak waar ik op reageerde.
Citaat:Je kunt uberhaupt pas over hetzelfde discussieren als je dezelfde definitie aanhoudt. Ik vraag van begin af aan al wat volgens mensen hier ADHD is.
Nou, je zou de reacties kunnen lezen, want volgens mij heb je van heel wat mensen antwoord gekregen. Lees die antwoorden en je hebt een idee.
Citaat:Jij verwijst naar de definitie in de DSM IV, maar het gaat vervolgens om de kans op onjuiste diagnose JUIST door de constructie van DSM IV en hoe ADHD wordt vastgesteld. Het is niet zo dat ik dat maar verzin, het geeft verschillende zienswijzen weer van deskundigen, allemaal gebaseerd op dezelfde uitgangspunten, maar zich uitend in uiteenlopende visies, ook over de behandeling.
Je kunt er een heel mooi verhaal omheen houden, maar uitspraken als 'als je niet op medicatie reageert heb je geen adhd' blijven onzin, en horen door een professional niet gedaan te worden. Zoals gezegd: er is kritiek te geven op ons huidige instrument, de DSM-IV. Maar dat maakt nog niet dat elke kritiek automatisch valide is. De diagnose vereist interpretatie - en daar kunnen dus verschillen ontstaan. Dat betekent niet dat alle verschillende interpretaties automatisch aanvaardbaar zijn. En dat geldt trouwens ook voor rechtspraak (ook interpretatie en weging maar geen geheel vrije interpretatie.)
* noot - ik heb het wetboek niet nageslagen op details. Daar gaat het namelijk niet om. Het gaat er om dat je als professional niet zomaar eenzijdig definities kunt veranderen omdat je daar toevallig zin in hebt.