Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rexxie schreef:Ik ben vanmiddag weer bij de psychiater geweest. Had gister contact met haar gehad omdat ik er van het weekend weer doorheen zat. Voelde me helemaal leeg en toch ook vol met spanning die ik niet kwijt kon. Had geluk dat vanmiddag iemand niet kwam, dus kon vanmiddag nog terecht. Voel me er nog niet beter door, maar was ook pas het 2e gesprek met haar. Gelukkig wel iemand waar ik me goed bij voel en kan zeggen wat ik wil zeggen. Zij luisterd ook naar waar ik mee zit en vraagt ook waar ik graag hulp bij wil hebben. De diagnoses leggen we aan de kant, die maken niet uit, het gaat om waar ik nu last van heb en graag hulp bij wil hebben.
Soms gebruik ik voor mijn omgeving wel de "stempels" om kort te zeggen wat er aan de hand is. Maar als ik mensen een beetje kan vertrouwen probeer ik kort uit te leggen waar ik tegenaan loop.
Ook op school, mijn coach en de vertrouwenspersoon weten de diagnoses en dat ik bij het GGZ loop, maar we kijken niet naar diagnoses, maar naar waar ik hinder van ondervind op school. Vind het wel fijn dat ik nu 1x per week, op een vast moment een gesprek heb met de vertrouwenspersoon, daarin nemen we de week door en of er dingen zijn op school waar ik tegenaanloop. En mocht ik een mindere periode hebben dan kan ik altijd even bij haar aankloppen voor hulp. En mocht ik het een keer echt niet redden om een werkstuk/opdracht optijd af te hebben, dan kan ik het ook bij haar kwijt en regelt zij het samen met mij met de docent.
Helaas is hierdoor vorig jaar mijn school ook fout gelopen, onvoldoende begeleiding op school, en woonde op begeleid wonen waar absoluut geen "toezicht" op me was. Deed wat ik wou en ben weken niet van me kamer afgeweest.
Gelukkig mag ik nu een nieuwe start maken en hebben we voor het begin van het schooljaar al afspraken gemaakt, en nu wil ik er ook helemaal voor gaan.
Citaat:Citaat:
als je negatieve gedachten krijgt schrijf de situatie dan op en maak daarna een lijst met gedachten die je er bij hebt en zet deze om naar positieve gedachten
bijvoorbeeld:
situatie: Mijn vriend belt niet
gedachten: hij is vast met iemand anders die leuker is
hij houdt niet meer van me
hij wil geen tijd aan mij besteden
zet deze om naar bijvoorbeeld:
- hij is vast met een ander leuk persoon, dat wil niet zeggen dat die persoon leuker is als mij of dat dat een bedreiging is voor mijn relatie
- liefde is niet in een dag voorbij, ik hoef mij geen zorgen te maken
- misschien is hij even druk, dat zegt niets over hoe ze over mij denkt
etc
BarbaLala schreef:Joolien, mooi gedichtje.
Soms is je wil om verder te gaan sterker dan het vermogen om dingen uit het verleden te kunnen verwerken.
Dat is heel tegenstrijdig.
![]()
Ik zit in de ziektewet dus werken hoeft gelukkig niet, zou ik echt nog niet redden ook.
Gummie, dat is makkelijk gezegd inderdaad, maar zo eenvoudig werkt het helaas niet nee.![]()
Edit: Zie al dat gezegd is wat ik wilde zeggen en begrijp je berichtje
Dreamy schreef:Hallo, ik wil mij hier even melden!
Door mijn onzekerheid en mijn eigen gedachtengang (en daar ook naar te handelen) is mijn relatie verbroken. Ik weet dondersgoed dat, als ik er niks aan doe, dit ook in de toekomst voort zal zetten in mogelijke toekomstige relaties.
Ik heb toen ergens een tip gelezen om naar een RET (rationeel emotieve therapie)-therapie te gaan. Ik vroeg mij af of mensen hier ervaring mee hebben?
http://www.therapiehulp.nl/therapie/psychotherapie/ret
Soort vanCitaat:Citaat:
als je negatieve gedachten krijgt schrijf de situatie dan op en maak daarna een lijst met gedachten die je er bij hebt en zet deze om naar positieve gedachten
bijvoorbeeld:
situatie: Mijn vriend belt niet
gedachten: hij is vast met iemand anders die leuker is
hij houdt niet meer van me
hij wil geen tijd aan mij besteden
zet deze om naar bijvoorbeeld:
- hij is vast met een ander leuk persoon, dat wil niet zeggen dat die persoon leuker is als mij of dat dat een bedreiging is voor mijn relatie
- liefde is niet in een dag voorbij, ik hoef mij geen zorgen te maken
- misschien is hij even druk, dat zegt niets over hoe ze over mij denkt
etc
Klinkt misschien heel knullig, maar ik heb zoiets echt nodig
bromfiets schreef:Dreamy: Welkom! Geen ervaring met die therapie, maar misschien zijn G-schema's iets voor jou? Dat is ongeveer hetzelfde, alleen vul je dan per gedachte een vaststaand formulier in dat je gewoon op internet kan vinden volgens mij. En dat kan misschien net wat makkelijker zijn? Daar is trouwens ook een bijpassende therapie bij --> schematherapie, dat kan zowel individueel als in groep.