Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:37

Oeps, is de kans dan niet heel groot dat je een boog gekregen die eigenlijk niet bij je past? In elk geval vertelt een trekkrachtmeter (een weegschaal met een haakje) je meteen wat het trekgewicht op jouw treklengte is. Een simpele kost minder dan een tientje. Ik neem aan dat je weer lid wordt bij een vereniging, daar hebben ze er zeker minstens een liggen. ;) Bij een recurve staat soms op de latten wat de trekkracht is, die wordt standaard gemeten op een treklengte van 28". Als je dat weet kun je die ook omrekenen naar het trekgewicht bij je eigen treklengte. :)

FloMax

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:57

Ja, ik zag het net haha. Ik dacht ik ga even gauw editten.. Het stond inderdaad op de lat. Ik weet zo gauw even niet meer wat erop stond.. Het is nog vroeg :o Ik zal straks even weer kijken. Ik denk wel dat deze boog bij me past, hij is niet heel zwaar maar ik moet natuurlijk wel weer even wennen en vooral oefenen.. Gelukkig heb ik een gigantische tuin, want de dichtsbijzijnde vereniging(waar ik waarschijnlijk dan lid van word) zit zo'n 20km verderop.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:45

Als je wilt weten of je je boog aankan:
Trek hem uit, en hou je boog 10 seconden uitgetrokken,
ga je redelijk wat trillen? dan is die te zwaar
( beetje trillen is geen ramp )

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:14

Oh dan is hij prima haha. Maar hij had ook echt niet zwaarder gehoeven want dan was hij idd niks voor mij. Ik denk wel dat ik een iets lichtere ga aanschaffen voor de dagen waarop mijn schouderblessure opspeelt, maar op goede dagen is deze prima :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:34

Nu drie lessen gehad en ongelooflijk veel geleerd! En met name dan de houding!
Volgende week gaan we dan voor het eerst met een vizier schieten, dus ik ben benieuwd.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:08

Leuk hoor! Ik heb drie lessen met vizier geschoten toen ik al lang barebow gewend was - heel lastig vond ik dat, omdat je dan ineens niet langs de pijl moet kijken maar naar de korrel en ook nog onder je kin moest ankeren. Dat betekende steeds bewust moeten afwijken van mijn automatismen, lastig! Wel heel leerzaam. :j Ben benieuwd hoe het jou bevalt!

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:51

Weet iemand toevallig of er ook losse werparmen verkocht worden (voor een Ragim Wildcat take down) en zoja.. waar?? Gewoon een vraagje just in case :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:33

Elanor schreef:
Leuk hoor! Ik heb drie lessen met vizier geschoten toen ik al lang barebow gewend was - heel lastig vond ik dat, omdat je dan ineens niet langs de pijl moet kijken maar naar de korrel en ook nog onder je kin moest ankeren. Dat betekende steeds bewust moeten afwijken van mijn automatismen, lastig! Wel heel leerzaam. :j Ben benieuwd hoe het jou bevalt!

Dat wordt leuk...
Heb ik net de goede houding voor barebow te pakken, moet ik weer gaan veranderen! Maar wie weet vind ik het wel hartstikke leuk!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:42

Ik wissel modern recurve en ruiterboog af. Ik vind het altijd even wennen, maar na een paar keer schieten is het alsof ik altijd op die manier schiet. De basishouding blijft immers hetzelfde, het ankeren is voornamelijk anders. Ik vind afwisselen dus niet zo'n probleem :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:38

Dan ga ik er vrijdag met goede moed naar toe! :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:28

Ongetwijfeld FloMax, is dat niet via Google te vinden? Wellicht helpt zoeken op het Engelse (take down) limbs. :)

Succes Ashley!

Ik ben een poos afwezig: 5 weken trekken door Nieuw Zeeland!

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:05

Supergaaf! Ruilen :o ?? Ik heb zojuist 4 van mn 6 pijlen kapot geschoten :( ... 3 missende punten en 1 missende nok... Ik schoot normaal, niets bijzonders maar iemand tips hoe ik dit kan voorkomen? Ik-baal-als-een-stekker.nl

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:52

Na twee keer een ronde schieten, had ik dehoudig door, dus dat viel me mee! Met het vizier was en is het nog steeds even zoeken op welke stand ik had beste kan schieten, maar dat komt nog wel! :)
Waar ik weer heel erg op moet letten, is dat ik wel iedere keer hetzelfde doe. Met het vizier ben ik weer wat rommeliger geworden, waardoor ik niet iedere keer een mooo groepje schiet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:10

Ik ben veel te haastig dus moest met mijn ogen dicht schieten afgelopen les, en dat is echt niet handig :+
Het geel nog niet geraakt het eerste uur en daarna meteen tegen de rest moeten schieten met een spel. Maar het blijft wel leuk, al ben ik wel slap schijnbaar, 22lbs was te zwaar.. Maar ach, gelukkig hebben ze ook lichtere latten :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:31

Dat lijkt mij echt heel erg eng om met ogen dicht te schieten!!
Ik heb de afgelopen weken ruzie gehad met het lossen. Het lukte mij niet om mijn hand te ontspannen met een tapje/tepje (dat dingetje... :') ) om mijn vingers. Ik ging er van plukken. Maar ik krijg nu weer goed de smaak te pakken met vizier erbij!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:41

Ankertab bedoel je denk ik :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:55

Ja, die! :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:37

Wat een rust hier! :))

Gaat er nog iemand naar de 3D in het Historisch Openlucht Museum Eindhoven komende zondag?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:50

Helaas nog niet!
Maar ik zit aan het einde van de cursus en morgen gaan we (eindelijk! :Y) ) verschillende soorten bogen proberen! Natuurlijk ga ik zowel de compound enzo proberen, maar ik ben erg benieuw naar de longbow en de ruiterboog die er ook zullen zijn!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:05

Leuk, ben benieuwd wat je aanspreekt! Verenigingsgenoot neemt morgen zijn nieuwe project mee: hij is een hoornen ruiterboog aan het bouwen. Ben heel benieuwd, hij is nu bezig groeven te maken in het hoorn en het hout zodat er een groter lijmoppervlak ontstaat. Het ding moet helaas wel 60 lbs gaan worden - tikkie teveel voor mij. :))

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:48

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:57

Haha! Mijn vriend (die ook op boogschieten zit) heeft vandaag kaartjes voor de Hunger Games besteld en daar stond ook die foto op. En dat was ook het eerste wat ons op viel!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:23

Helaas ligt het boogschieten wegens drukte een beetje erg stil! Nou ja.. in het voorjaar maar weer oppakken.
Wie heeft de nieuwe hunger games al gezien?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:46

Zondag ga ik er heen! Maar ik hoor al genoeg om mij heen dat deze film zelfs beter is dan de eerste. Nou, ik ga het zien! :P

Vandaag heb ik op de cursus verschillende bogen geprobeerd en dan met name een barebow, longbow en ruiterboog. En ik ben absoluut volledig verkocht aan de ruiterboog! Helemaal geweldig! :D Helaas is het eerst nog wel even met een barebow de trekkracht opbouwen, want zo'n ruiterboog trekt nog best wel zwaar! Maar ben dus helemaal verkocht!! :D

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 02:23

Ik ga hem de 29e kijken
En ik had de poster nog nier gezien
Maar volgens mij deed ze het in deel 1 ook al zo :\