Confronterend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: Confronterend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:46

Smeer in het weekend ook gewoon 's ochtends je brood. Dan pak je dat net zo makkelijk 'even' als die zak chips.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:57

Dat kan ik inderdaad wel gaan proberen Richtje. :j

Dat mijn brood gewoon klaar ligt en ik precies weet wat ik mag of ga eten. :j

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik heel gevoelig ben voor de befaamde winterdip en ik doe heel hard mijn best om daar deze winter niet in te belanden! :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:06

Jammer Nanne dat het niet helemaal zoals geplant ging. Maar het kan ook niet altijd goed gaan he? Gewoon nu de draad weer oppakken en je weet nu volgend weekend waar het mis kan gaan. Dus dan zorgen dat je geen chips in huis hebt. En gewoon bezig blijven. Het is makkelijk praten en dat weet ik hoe het voelt maar het is gewoon echt doorzetten. En ja het kan mis gaan. maar het hoort erbij.

En misschien al een schema maken voor wat je in het weekend mag eten. Eventueel wat lekkers inplannen :) Je bent al zo goed bezig.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 21:12

MJ, ik kort het even af hoor. ;)

Ik ga nu ook absoluut niet bij de pakken neer zitten. Dit kan gebeuren, is te verwachten en zal heus nog wel eens gebeuren.

Natuurlijk is het klote, maar niet het einde van de wereld en van fouten moet je leren toch?

Ik ga inderdaad vrijdag dus even geen chips halen, al ben ik wel van mening dat ik het gewoon in huis moet kunnen hebben zonder mezelf er aan te vergrijpen. :')

Ja, ik wil binnenkort even gaan zitten voor die schema's en als ik er mee klaar ben mogen jullie ze beoordelen. :j

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:44

Jammer meis dat het even niet helemaal lekker ging :(:) Laat het niet een terugslag zijn maar gewoon even een dipje. En vanaf morgen weer vol frisse moed ertegen aan.

NOg een paar dingen die ik je mee wil geven:
Ik ben altijd iets zwaarder als ik net voor mijn ongesteldheid zit, lichaam houdt dan vocht vast en dat is duidelijk te zien op de weegschaal (scheelt soms 2 kilo)

De maanden november tm januari ga ik het liefst in winterslaap :Z Al is het alleen maar vanwege die winterdip. Wat mij goed helpt is een winterdiplamp, 10 dagen achter elkaar een kwartier erachter, geeft mij veel meer energie.

En ik doe altijd op vrijdag boodschappen voor de hele week. Ik maak dan donderdagavond tijdens het eten een lijstje wat ik allemaal nodig heb. Woensdag ga ik ook nog wel even tussendoor naar de winkel maar dan alleen voor een paar dingen die op zijn en niet kunnen wachten tot vrijdag. Ik koop alleen de spullen die op het lijstje staan. Dat hang ik na het boodschappen aan het prikbord zodat ik 's avonds na het werk weet wat er op het menu staat. Voordeel is dat je niet zo maar lukraak gaat kopen, je niet iedere dag die verleiding hebt in de winkel en je bewust met eten en boodschappen bezig bent.

Hoop vanaf morgen weer goede berichten te lezen :j +:)+

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 21:53

Bom,

Ik ga er ook gewoon weer voor anders word het nooit wat met mij. :')

Met mijn ongesteld zijn kan het niet te maken hebben want dat ben ik al een jaar of 5 niet meer. ;)
Kan evt. wel met de stoelgang te maken hebben. Het stomme darmen namelijk..

Ik heb inderdaad ook wel eens naar die winterdiplampen gekeken maar ben altijd zo sceptisch.. Maar jij merkt dus wel degelijk verschil?

Ik doe ook op vrijdag weekboodschappen en de laatste tijd inderdaad met lijstjes en dan goed bedacht wat ik moet halen wat ik dan het weekend kan koken en invriezen voor mee naar mijn werk. :j
Het werkt inderdaad wel als je dat doet. Anders gooi ik altijd van alles in de kar en dan kom ik thuis en vraag mezelf af wat ik er mee moet. :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:56

Dat is een goed idee van idd volges het lijstje werken
als ik geen lijstje heb gooi ik er snoep in en weet ik het allemaal..

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:58

Nou inderdaad, en ik doe dan eind van de middag boodschappen, zo net voor etenstijd dus dan ligt er een hoop "slecht" voedsel in het karretje. Daarom doe ik 1x per week uitgebreid boodschappen, 's ochtends als ik vol zit van mijn ontbijt. En dan de woensdag eventueel nog een paar dingetjes erbij.

Ja die lamp helpt mij echt. Merk dat ik er veel meer erergie van krijg. Doe het altijd wel 's ochtends als ik zit te ontbijten, dan heb ik er de hele dag nog profijt van. 's avonds kan ik niet slapen ervan

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:16

Hoe gaat het er vandaag mee?

Even terug komen op je reactie. Ik weet dat ik het eigenlijk moet loslaten maar het is zo moeilijk.. Ik kan het niet van mij afzetten dat ik zonder die 5 kilo niet gelukkig kan zijn, snappie?

Ik denk dat het goed is om in het begin helemaal niks lekkers in huis te hebben.. De drempel van even naar de kast lopen om wat te pakken is veeeele malen kleiner dan de drempel, ik heb zin in wat en moet dan naar de super..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:20

Vandaag gaat het goed. Ben ook weer naar therapie geweest en het was wel gezellig.

Maar nog geen problemen gehad verder qua eten vandaag.

Heb wel besproken over het feit dat ik chips dus bijv niet in huis kan hebben want dat is echt mijn eetbuivoedsel. In het begin van de therapie vonden ze dit helemaal geweldig en nu moedigen ze mij juist aan om wel elke week een zak chips te kopen om er mee leren om te gaan.

Helemaal niks lekkers in huis doe ik eigenlijk nooit ivm onverwachte visite, maar ik kan heel gemakkelijk dingen zoals koek en chocolade, taart en snoep in huis halen. Daar kan ik over het algemeen gewoon van af blijven.

Chips en nootjes zijn bij mij echt de trigger om nog meer te gaan eten. Ik heb bijv in de vriezer allemaal snacks liggen en een schone frituurpan, maar ik heb totaal niet de behoefte om die aan te zetten. Ook niet als ik een eetbui heb.

Ik snap wel dat je 5 kg kwijt wilt hoor. Maar maakt het je echt gelukkiger denk je? Als je heel eerlijk bent tegen jezelf?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:13

Nanne, ik heb alleen het begin en het einde gelezen..
Dus sorry voor dubbele vragen, maar wat is je resultaat tot nu toe?

Ik wil je ook een hart onder de riem steken!!
Bij mij is 3 weken geleden die spreekwoordelijke knop om gegaan..
Ik vind het ook zeer moeilijk, maar ik MOET nu volhouden..

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:02

Volgens mij ben je wel al in de goede richting.
Hoe vaak weeg je je eigenlijk?

Tja die 5 kilo is een magisch getal voor mij. Ik moet zeggen dat die 5 kilo mij gelukkiger maakt omdat ik het net mooier vind in bikini en dan heb minder een buik over mijn broek als ik zit.

Ik heb gister een baaldag gehad. Zo'n roze koek een redbull en nog tomatensoep als extra gegeten.. Heeeel slecht ik weet het! Het kwam bij mij door de vertraging van de trein. Dan raak ik van slag en ga ik eten :(

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:22

Nanne, heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al genoemd. Maar ik zou nog even wachten met het kopen van wat lekkers waar je een zwak voor hebt. Eerst maar eens in het patroon komen van goed en gezond eten, veel bewegen en afvallen. En pas chips kopen als je een aantal maanden verder bent.

Volgens je therapie groep zou je daar nu al mee moeten oefenen, maar zover ben je gewoon nog niet. Dat geeft niet, dat komt wel. Voor je eigen gevoel en je eigenwaarde lijkt het me verstandig om dat pas veel later in het proces te doen. Sla het chipspad in de winkel even over.

Tijdens de laatste aflevering van Obese werd gevierd dat de dame in kwestie (ben even de naam vergeten) 25 kilo kwijt was. Er stond een hele grote mooie taart op tafel maar zij mocht niet, Wendy vroeg het nog maar NEE, ook geen klein stukje :n

Je zult zien dat als je het niet koopt, je het ook niet eet, je trots op jezelf bent, helemaal als je maandag weer op de weegschaal staat en dat is weer goed voor je zelfvertrouwen :j

Sterkte! Het gaat je zeker lukken!!!!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:51

Maar waarom zo focussen op het niet kopen van het lekkers wat ze graag eet? Ik denk juist dat het belangrijk is om juist te eten wat je wilt maar met mate en ook gezond eten. Ik denk dat ze zich juist niet moet focussen op het afvallen maar dat er voor lief bijnemen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:19

Hoi hoi!

Maar waar ik zelf bang voor ben is dat als ik het niet meer in huis haal ik er nooit normaal mee om zal kunnen gaan..

Snap je wat ik bedoel?

Het moet toch gewoon in de kast kunnen liggen zonder dat ik flip?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:09

MJ, als ze lekkers koopt, gaat dat in 1 keer op.... op dit moment.

Nanne, je hoeft niet nooooooit meer chips te halen, alleen op dit moment nog even niet. Stel dat je je nu vanaf nu een maand gezond en lekker eet, dan ben je misschien een kilo of 5 kwijt, dat geeft een ontzettend goed gevoel voor je. Je krijgt hierdoor meer zelfvertrouwen, bent blijer met jezelf, want je hebt het tenslotte helemaal zelf gedaan. Als je dan chips in huis haalt, bedenk je je misschien: hé, dit is niet goed, hierdoor krijg ik een naar gevoel, want ik vreet in 1x die zak leeg, word boos op mezelf, weg goede gevoel, foetsie zelfvertrouwen en daar ga je. Dan verval je weer in je oude patroon. Want ach, een hele zak chips is leeg, dus dan kan ik dat ook nog wel opeten, en dat en dat etc.

Daarnaast zitten er in chips vaak toegevoegde stofjes (E-nrs) die ervoor zorgen dat je alleen maar meer wilt. Dus niet een handje, maar die stofjes sturen wat naar je hersenen en die gaan op "standje": meer meer meer.

Probeer eerst sterker in je schoenen te staan, meer zelfvertrouwen te kweken, minder vatbaar te zijn voor emoties en dan pas chips halen. Omdat je namelijk boos of verdrietig bent op jezelf, ga je eten. Dus als je zorgt dat je blij bent met jezelf, ga je geen negatieve emoties wegeten, maar juist meer respect krijgen voor jezelf, meer van jezelf houden, minder rotzooi in jezelf proppen etc. De opwaartse spiraal zeg maar.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:16

Als je het zo op schrijft zit er inderdaad wel een grote kern van waarheid in. :j

Ik wist niet eens dat er in bijv. chips een stof zit waardoor je alleen maar meer en meer wilt.. Chips is namelijk echt mijn eetbuivoedsel en dat zou wel een hoop verklaren dan. :x

Maar waar ik nu wel tegen aanloop is het volgende.. Ik ben eind deze maand jarig en vier dat begin december.. Nu wil alvast stukje bij beetje dingetjes in huis gaan halen zodat ik niet alles in één keer hoef te kopen. Als de chips dus in de aanbieding is, wil ik dat eigenlijk alvast kopen.

Zou ik het dan proberen om het in huis te houden of is het verstandiger om het dan bijv. bij mijn ouders thuis neer te leggen?

Edit.

Ik ben sinds gister trouwens gestopt met roken.. :+

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:31

Ik zou het lekker bij je ouders neerleggen :j Stukje veiliger ;) DAn kom je ook niet in de verleiding

Misschien had ik het wat kort en krom neergezet vanmiddag, zat op mijn werk en wilde "ff" snel reageren.

En je kunt ook een heleboel lekkere dingen maken van gezond voedsel, of in ieder geval gezonder dan chips en zoutjes. Wat het hier goed doet zijn die wraps dun besmeren met philadelphia light en dan bv. gerookte zalm of achterham in het midden, oprollen en in stukjes snijden. Komkommer en snoeptomaatjes doen het ook altijd goed. 20+ kaas in blokjes. Ham met augurk erin gerold etc.

Ik zag dat je 23 bent, ga ervan uit dat je 83 wordt, dan heb je nog 60 jaar te gaan. Wat is dan een paar maanden op die 60 jaar om nu even geen chips te eten?

Verder het misschien goed om iemand te vinden in je omgeving waarmee je goed kunt praten en die eventueel ook nog wil mee sporten. Je ziet het ook bij Obese, de eerste paar weken gaat het goed, daarna komt er een dip want men is verslaafd aan iets en dat mogen ze niet meer, dat is een heel moeilijk moment waar iedereen (alcoholisten, rokers, obesitas etc) doorheen moeten. Op dat punt komen ook de emoties naar boven, die moeten eruit, daar moet over gesproken worden want anders worden ze weggestopt dmv eten, roken, drinken enzo. En dan ben je weer van voor af aan. Daarom is het heel erg belangrijk om iemand te hebben die je op dat soort momenten kunt bellen of mailen of smsen etc. Ga dan maar zitten janken, huilen, schreeuwen, vloeken, maar dan komt het er wel uit.

Pfffff, krijg lamme vingers ;)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:44

Daar had ik zelf inderdaad ook al over na zitten denken dat ik het dan maar gewoon bij hun moet stallen. :j
Hopen dat mijn vader er wel vanaf blijft! :')

Het stond niet krom hoor en nu je het zo uitgeschreven heb snap ik het wel beter. Maar omdat ik zelf zo in mijn hoofd had dat ik gewoon vind dat ik het in huis moet kunnen hebben. Vind het wel moeilijk om dat te moeten accepteren.

Dat van die wraps is een goed idee! Heb er nog zat in de vriezer liggen! Komkommer en snoeptomaten heb in inderdaad ook altijd wel in huis. :j

Ach het is ook zo.. Chips is zeker geen primaire levensbehoefte dus ik moet gewoon makkelijk zonder kunnen.

Qua praten heb ik heel veel aan mijn buurvrouw en ik wil na mijn behandeling bij het GGZ gaan kijken om therapie te volgen via internet zodat ik toch mijn verhaal kwijt kan.
Ik heb wel een vriendinnetje waar ik mee kan sporten, niet elke dag, maar toch wel één á twee keer in de week. :j
Die ga ik gewoon weer eens vragen of ze tijd heeft.

Ik ben inderdaad bang voor die dip ja.. Wat als ik alle goede voornemens weer uit het raam gooi en weer terug bij af ben? Dat vind ik echt doodeng.

Ik weet ook niet of het slim is dat ik nu ook nog gestopt ben met roken, maar misschien is het ook wel weer goed. Ik weet het niet. Maar niet geschoten is altijd mis. :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:58

Oei, jij bent wel heeeeeeel streng voor jezelf. En geen sigaret meer én geen chips!

De dip kan komen, hoeft helemaal niet. Alleen het is dan wel fijn om te weten bij wie je dan terecht kunt. En dan tijdens die dip zeker geen verleidingen in huis hebben, dan ga je zeker de mist in.

WAt een collega van mij nog een keer gemaakt heeft, was ook heeeeeel lekker en gezond, eierkoek met daarop aardbeien :9 Als taartje ipv vette slagroomtaart etc. Nu is het geen aardbeien tijd meer, maar als idee voor een andere keer

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:03

Maar hetbommeke, wat is daar erg aan? Behalve dat het niet gezond is. Heb 2 boeken gelezen over BED en daar word je dus echt geleerd dat het daar niet om gaat. Hoeveel je eet. Maar je gevoel erbij en het gevoel erna. Daar gaat het om

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 21:09

Bom..

Ik weet het.. :')

Maar ik vind roken gewoon veel te duur worden en ik vind het eigenlijk helemaal niet lekker meer.. Dus ik dacht ik stop er gewoon mee. :+

Sowieso vind ik dat je met eierkoeken veel kan. :j
Je kan er bijv. ook wat halvajam opsmeren oid om er wat extra smaak aan te geven.

MJ

Het is wel lastig.. Opzich heb ik tijdens het eten geen tot weinig gevoel en daarna een schuldgevoel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:17

MightyJoe schreef:
Maar hetbommeke, wat is daar erg aan? Behalve dat het niet gezond is. Heb 2 boeken gelezen over BED en daar word je dus echt geleerd dat het daar niet om gaat. Hoeveel je eet. Maar je gevoel erbij en het gevoel erna. Daar gaat het om

ik denk zelf, dat als je in het ongezonde cirkeltje blijft hangen, dat het psychisch moeilijk is om je niet over te geven aan eetbuien. Ik kan het lastig uitleggen. Maar de grens tussen 1 koekje en 10 koekjes is veel kleiner dan de grens tussen één stukje komkommer en 10 koekjes bv.

Niet dat je daarom maar een hypergezond dieet moet volgen, dat is óók eetgestoord gedrag en heeft weinig slagingskans. Maar als je in grote frequentie ongezonde dingen blijft eten is het tussen je oren moeilijker om de stap naar eetbuien niet te maken. Dus je moet gewoon een goede balans vinden en ik denk dat het best belangrijk is dat je streeft naar een 'normaal' gezond eetpatroon....
Dus in dat opzicht kan ik me wel vinden in wat bom schrijft.

Al vind ik wel dat je gevoel meer prioriteit daarin heeft dan je gewicht!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:21

Maar daar is waar het om gaat nanne, dat schuld gevoel! Ik raad je echt aan de boeken uit de ban van eetbuien en met welke dip raak je je saus kwijt te lezen.. Echt! :) je moet nu echt je gevoel en eetpatroon op 1 zetten. Dan zal ik pas gaan kijken als je helemaal stabiel bent wat betreft afvallen en jezelf wegen

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:19

MJ, ik praat nu puur vanuit mijzelf, ik kan niet in het hoofd van Nanne kijken. Wat ik ervaren heb bij mezelf was onvrede, ik vond mezelf te dik, lelijk, dom, zonder zelfdiscipline etc. Kortom ik was niet tevreden met mezelf en had al helemaal geen zelfvertrouwen. Ipv die gevoelens onder woorden te brengen en er wat aan te doen, ging ik ze weg eten. Want een zak M&M's (mmmmmjammie) gaf mij tijdelijk een heel fijn gevoel en zo stopte ik de rest weg.

Nadat de zak leeg was, baalde ik van mezelf, was boos op mezelf, zwaar ontevreden want hoe had ik dat nou kunnen doen en daar zakte mijn zelfvertrouwen weer tot onder het nulpunt. Met als gevolg dat ik weer ging eten om die nare gevoelens weg te stoppen. DAn kom je in een neerwaartse spiraal terecht.

Ik heb toen heel rigoreus de knop om gezet, geen verleidelijk eten in huis gehaald en ben gaan sporten (hardlopen). De kilo's vlogen eraf evenals de cm's. Ik was trots op mezelf, blij, zelfverzekerder werd ik, mensen gingen complimenten maken dat ik er zo goed uitzag en slanker was geworden. Ik ging van maatje 44 naar 38, mocht van mezelf nieuwe kleren kopen etc. En tuurlijk had ik wel trek in die M&M's maar ik haalde ze nog steeds niet in huis, omdat ik die opwaartse positieve spiraal niet wilde doorbreken.

Inmiddels ben ik een stuk lichter (15 kilo), is mijn gewicht stabiel en mag ik in de weekends met mate iets lekkers eten van mezelf. Maar door de weeks haal ik nog steeds bewust geen M&M's in huis.

Zo is het een beetje bij mij gegaan. En dan kan Nanne wel die chips in huis halen maar die zit nog niet in de opwaartse spiraal, en heeft nog niet het juiste gewicht bereikt. Krijgt ze een schuldgevoel, baalt ze van zichzelf, gaat eten om dat gevoel weg te stoppen etc. Vandaar dat mijn advies was om dat nog allemaal maar niet te kopen.

En ik ga binnenkort even op zoek naar die boeken, ben wel erg nieuwsgierig wat erin staat :j

Nu ga ik douchen en slapen, heb me net 40 min in het zweet staan werken met een Sculpt workout van TurboJam en ruik mezelf een beetje :o