Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lelijke_heks

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:55

volgens mij is de reden daarvoor dat veel mensen felle kleurtjes leuk vinden.... :Y)

wilde vanmorgen gaan lopen maar het regende echt zo hard dat hondlief en ik samen besloten het toch maar niet te doen... op woensdag ga ik altijd al zwemmen (en alle2 de paardjes rijden) dus weet ik niet of ik morgenvroeg ga of juist donderdag...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:43

arggg ik moet even mijn frustratie kwijt. Ik wilde vandaag voor de 5de keer gaan en het ging echt goed met het programma van Evy. Maar na 1 keer 1 minuut en 1 keer 2 minuten kon ik niet meer lopen van de kramp in mijn benen. Ik kon dus niet eens meer normaal wandelen. Echt zo een domper want ik krijg er net een kick van als ik elke keer weer mijn doel (de les uitlopen) haal. Gelijk maar een vrouw gevraagd die er vrij fanatiek uitzag en die gaf me de tip nog eens goed op te rekken en bij het kruidvat magnesium bruistabletten te halen. Dan moest het met 2 dagen over zijn. dat zou ook goed helpen tegen steken in de zij.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:44

oefff net een uurtje les 1 achter de rug, ik vond het nog best wel zwaar, maar ik heb het wel volgehouden! :D toen ze zei: en nu gaan we onze grenzen verleggen, drie minuten! toen dacht ik al van; neeeeee dat houd ik toch nooit vol, maar het is me gelukt hoor haha :P
Ik hoorde dat sommige les 1 over hadden gedaan, maar ik weet eigenlijk niet of ik dat ook zou moeten doen?
ik hield het namelijk wel vol, maar ik vond het op zich wel zwaar, wat zouden jullie doen als je mij was?

voor de rest, wel leuk zo'n hardlooptopic, stimuleert me wel om door te gaan met me voornemen :D

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:50

Als je les 1 hebt uitgelopen zou ik gewoon voor les 2 gaan. ik ben zelfs van les 1 naar les 3 gegaan en mijn conditie is waardeloos. Les 4 heb ik ook gewoon uitgelopen maar ik merkte wel dat het zwaar was. Maar goed als ej dan even dat allerlaatste beetje uit jezelf kan geven en het dan uitloopt dan kun je ook weer even lekker trots zijn ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:08

Nou, dan val ik daar denk ik toch buiten, Lelijke heks (:D :D sorry hoor, blijf lachen om die naam, vind 'm echt leuk!! :D ). Ik ben meer van het zwart wit en dan wel een felgekleurd shirtje!

Een uurtje les 1? Die van Evy? Ik dacht dat die in totaal maar een kwartiertje was ofzo? Heb je niet een verkeerd schema op je mp3-speler/telefoon gezet? Voor een eerste les meteen een uur bezig zijn is volgens mij vrij veel?

Balen Manuela! Heb je veel heuveltjes gelopen oid? Of misschien een andere logische reden? Ik heb geen idee of die pillen werken, slik nooit pillen :).

Ik ben me toch een beetje aan het orienteren op een hartslagmeter. Maar jeetje.. Er is wel heeeel veel keus! Ben er wel uit dat het een damesmodel moet zijn, liefst ook een lief kleurtje zoals roze of gewoon wit. Geen zwart en geen belachelijk groot ding! Loop al genoeg voor paal zonder zo'n ding om mijn arm ;).
Mijn oog viel op de Polar FT40f white (92.50 bij hartslagmeter.com) . Iemand daar mee bekend? Want zag ook de Polar FT4f Brown (65.00) en de Garmin Forerunner 110 HRM (169.00, vind ik eigenlijk te duur).

Plaatjes:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:10

Mooi, die hartslagmeters! Ik kan helaas geen advies geven, ik wil er zelf ook nog steeds een maar ik vind ze zo duur.

Ik vind hardlopen trouwens nog steeds niet leuk, ik vind het zo zinloos. Het gaat zo langzaam en je gaat niet eens van A naar B.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:20

Ik ben nog lang niet zo ver dat ik met een hartslagmeter aan de slag ga maar succes bij je keuze :+

Arwen: ik volg dus die lessen van evy en ik stel me dan elke keer ten doel om die te halen en dus uiteindelijk een half uur of uur te kunnen hardlopen. Ik vind het fijn zo een meetbaar resultaat te hebben. Eerst haalde ik maar 7 minuten en nu na 4 keer lopen al 11 minuten (als ik geen beenkramp krijg) dat maakt het voor mij een stuk minder zinloos want dat vond ik eerst ook van hardlopen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:21

_manuela_ schreef:
Ik ben nog lang niet zo ver dat ik met een hartslagmeter aan de slag ga maar succes bij je keuze :+

Arwen: ik volg dus die lessen van evy en ik stel me dan elke keer ten doel om die te halen en dus uiteindelijk een half uur of uur te kunnen hardlopen. Ik vind het fijn zo een meetbaar resultaat te hebben. Eerst haalde ik maar 7 minuten en nu na 4 keer lopen al 11 minuten (als ik geen beenkramp krijg) dat maakt het voor mij een stuk minder zinloos want dat vond ik eerst ook van hardlopen

Ik volg ook Evy. Ben nu bij les 14. Maar met mijn conditie is op zich niets mis, ik wil vooral spieren kweken en dat zie ik nog niet gebeuren helaas.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:22

De eerste les van evy duurt zonder warming up 18 minuten met alleen 1 en 2 minuten hardlopen. Ik ben dus net als Yv zeer benieuwd :)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:24

Volgens mij had ze een uur geleden die les gelopen en die les dus een uur lang al achter de rug ;)

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:24

@arwen en als je een lekker muziekje opzet? Of de hond meeneemt (als je die hebt?) of naar de supermarkt rennen (met een omweg) en dan een boodschapje doen en als cooling down naar huis lopen. De buurman gaat altijd joggen met de pony van zijn dochter, vroeger de shet maar sinds kort met een andalusier ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:26

Met hond zou ik het al leuker vinden. Supermarkt heb ik wel gedaan, maar de terugweg is niet geslaagd met zo'n zware rugtas :P

Het is bij mij meer zo dat ik steeds denk: 'jeetje, ik had veel betere dingen kunnen doen in deze tijd :P'

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:41

CalvinM schreef:
Mambobeach: op een hoog tempo hardlopen traint voornamelijk je conditie. Je lichaam zal dan gebruik maken van suikers en koolhydraten. Op een lager tempo hardlopen zorgt ervoor dat je lichaam meer vet verbrand als energie. Op een hartslagmeter kun je dit mooi zien. Als ik constant op een hoge hartslag gelopen heb, geeft hij bijvoorbeeld aan: gemiddelde hartslag 148, aantal calorien verbruikt: 756, waarvan 50% uit vet. Als ik op een lagere hartslag heb gelopen, verbrand ik misschien minder calorien, maar dan bijvoorbeeld wel 60% uit vet.

Edit: Klopt helemaal mootje!

Ben ik niet helemaal met je eens want als je een 'gevorderde' loper bent en op hoger tempo loopt verbrand je dus juist wel meer.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:43

Mas schreef:
Doen jullie ook iets aan je buikspieren etc?
Op de AV krijgen wij veel oefeningen om 'core stability' te trainen en dus in de juiste houding te blijven lopen. Dit schijnt ook te helpen bij het voorkomen van blessures.

O ja, ik heb een super gaaf running shirt van Puma gezien, weet nog niet of ik m mag kopen van mezelf:

Afbeelding

Die is zeker gaaf!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:47

Wat een gaaf shirt!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:48

@arwen wel als je op de terugweg alleen wandelt dus echt de cooling down dat kan ook met een rugtas. Heb je dan geen goed gevoel dat je hebt gesport? En een andere sport? Want als je het echt niet leuk vind is het niet vol te houden!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:50

Ik ben nogal wedstrijdgericht, dus hou me voor dat ik binnenkort wedstrijden ga lopen :)

Ik vind het wel een lekker gevoel dat ik het gedaan heb, maar na het paardrijden bijvoorbeeld ben ik echt blij en na het hardlopen denk ik: zooo, ook weer gebeurd :P

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:52

Wow dat shirtje ziet er gaaf uit zeg! Die hartslagmeters ook trouwens. Ik moet ook ernstig investeren in mijn outfit, loop nu in mijn oude paardenshirtjes/vesten.

Magnesiumtabletten nog nooit gebruikt, maar ik heb gelukkig ook geen last van spierpijn.

Vragen m.b.t. verbranding vet/koolhydraten houden mij ook altijd bezig, ik kijk gewoon naar het aantal verbrande calorieën (en steek vervolgens een koekje in mijn mond :o )

Vandaag tijdtraining gedaan, 30 minuten. Ik heb 4,75 km gelopen, gemiddeld 9.59 km per uur. Ik ga echt hard vooruit! Ik heb net ff teruggekeken, 13 dagen geleden liep ik in dezelfde tijd 3.72 km. Mijn doel van 5 km in een half uur komt sneller dichtbij dan ik dacht!

Vrijdag weer tempotraining (8 x 400 meter )en dit weekend in plaats van duurloop weer tempo (1.6 km). Heb er zo wel weer zin in!

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:55

super dit topic! misschien ook maar een hartslagmeter kopen..

heb net een half uur hardgelopen... baal alleen dat als ik een stuk gesprint heb, ik dan echt minimaal 2 seconden nodig heb om weer op adem te komen.. >;) heb dan echt het idee dat ik dan op een vis lijk haha en daarna kan ik weer normaler ademhalen..
zo te horen moet ik ook maar een mp3 aanschaffen met goede hardloop muziek..

succes iedereen!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:22

@palhaco ik zou er zowat een moord voor doen om uberhaupt te kunnen sprinten. Na een minuut sukkeldrafje moet ik aan de beademing ;) Maar goed still learning

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:24

Yv_ schreef:
Nou, dan val ik daar denk ik toch buiten, Lelijke heks (:D :D sorry hoor, blijf lachen om die naam, vind 'm echt leuk!! :D ). Ik ben meer van het zwart wit en dan wel een felgekleurd shirtje!

Een uurtje les 1? Die van Evy? Ik dacht dat die in totaal maar een kwartiertje was ofzo? Heb je niet een verkeerd schema op je mp3-speler/telefoon gezet? Voor een eerste les meteen een uur bezig zijn is volgens mij vrij veel?

Balen Manuela! Heb je veel heuveltjes gelopen oid? Of misschien een andere logische reden? Ik heb geen idee of die pillen werken, slik nooit pillen :).

Ik ben me toch een beetje aan het orienteren op een hartslagmeter. Maar jeetje.. Er is wel heeeel veel keus! Ben er wel uit dat het een damesmodel moet zijn, liefst ook een lief kleurtje zoals roze of gewoon wit. Geen zwart en geen belachelijk groot ding! Loop al genoeg voor paal zonder zo'n ding om mijn arm ;).
Mijn oog viel op de Polar FT40f white (92.50 bij hartslagmeter.com) . Iemand daar mee bekend? Want zag ook de Polar FT4f Brown (65.00) en de Garmin Forerunner 110 HRM (169.00, vind ik eigenlijk te duur).

Plaatjes:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

hahaha nee toen was ik net een uur weer van die les 1, was eerst even aan het bijkomen, heb niet 1 uur over de les gedaan hoor hahaha :P

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:16

Mambo: klopt, maar je vergeet dat een gevorderde op een hoger tempo loopt met een naar verhouding lagere hartslag. Eerst liep ik 9 km per uur op een hartslag van 174, nu op 165.. Omdat je conditie beter is! Snap je wat ik bedoel?

Vind de vrouwen hartslagmeters heel gaaf! Heb ik ook voor staan kijken, maar uiteindelijk toch maar voor een zwarte lompe uit de aanbieding gekozen :-p

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:27

CalvinM schreef:
Mambo: klopt, maar je vergeet dat een gevorderde op een hoger tempo loopt met een naar verhouding lagere hartslag. Eerst liep ik 9 km per uur op een hartslag van 174, nu op 165.. Omdat je conditie beter is! Snap je wat ik bedoel?

Vind de vrouwen hartslagmeters heel gaaf! Heb ik ook voor staan kijken, maar uiteindelijk toch maar voor een zwarte lompe uit de aanbieding gekozen :-p

Nee, ik begrijp je niet helemaal denk ik. :) Ik begrijp niet wat ik vergeet. :+ Ik begrijp je conditieverhaal wel hoor maar je vetverbranding wordt steeds beter naarmate je loopt.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:32

Wat leuk om te horen dat iedereen zo goed gaat met het hardlopen!

Ik had gister gelopen, voor de 2e x weer les 1. Had namelijk nog last van spierpijn in mijn kuiten...
Helaas ging het niet zo goed, kreeg namelijk gruwelijke pijn in mijn linkerkuit..
Heb de les toen maar voor mezelf wat aangepast, totaal 4 min gerend, wel met veel stukjes wandelen.. om toch nog wat te bewegen..

Heb nu wijs spul tegen spierpijn op mijn kuiten gesmeerd, spierpijn is weg, dus mijn doel is om morgen les 1 uit te lopen, ik ben benieuwd!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:06

@ Yv_: die heb ik idd ook allemaal zitten bekijken :j De forerunner 110 vind ik het gaafst, maar idd met behoorlijk prijskaartje...

Hoe vind jij deze, ook lief kleurtje en maar €39
Afbeelding

@ _Arwen_: ach, jij loopt tenminste nog op straat :P Ik loop met de AVgroep nog op de baan, als die rondjes voelen ook weleens zinloos Maar als je dan merkt dat je vooruit gaat werkt dat toch wel weer motiverend :)
@ Zesiram: netjes hoor, dat gaat idd hard vooruit!
@ MM: balen van die pijn in je kuit! Welk spul heb je erop gesmeerd?

Ik heb zelf vanavond weer training bij de AV, helemaal zin in! We kunnen nu met de hele hardloop-dummies-groep 20 minuten achter elkaar volhouden en lopen. Qua afstand leggen we in die tijd ongeveer 3 km af :)