Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:47

Ik had gesprekken met een theoloog/counceller die was ingehuurd door een UWV. Eigenlijk een verlengde van een reIntegratie-adviesbureau. Die theoloog wist dus heel veel van HSP en ik niets. Op zo'n groot whiteboard schreef hij termen op en ik dacht: dat ben ik. Nadien ben ik op internet gaan zoeken en alles klopte. Mijn moeder is al lang geleden overleden maar ik denk dat zij ook een HSP-er was. Ze maakte het moeilijk voor zichzelf en 4 kinderen kon ze niet aan. We mochten ook weinig tot geen vriendinnetjes e.d. uitnodigen. Was allemaal te druk. Nu begrijp ik het pas.

Mootje, ik lees je post terwijl ik dit tik, en begrijp je helemaal. Die moeheid. Ik kan me wel afsluiten want heb bewust geen kinderen gewild. Ik wilde weer alleen wonen dus heb partners afgestoten. Nu ben ik wel veel alleen. Soms een beetje te hoor. Maar ik heb wel rust. Had afgelopen dagen kopers voor wat spullen en ben gelijk weer pffffffff. Dan ook nog terloopse gesprekken met buren die uren duren lijkt het wel en dan ben ik echt toe aan mijn rust. Deur dicht, lekker voor tv en rust.

Sentido

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:54

@flicka: mag ik vragen of je dan helemaal geen behoefte hebt aan sociaal contact oid, zoals bijvoorbeeld uitgaan? :)
Ik heb namelijk dat ik bijvoorbeeld eens per week, afhankelijk van mijn stemming, dat ik zo'n dag rust wil. Maar ik heb ook wel regelmatig echt behoefte aan gezellige dingen doen en ik ga ook zeker graag uit, de drukte vind ik op zich niet eens zo erg.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:26

Flicka: Dat herken ik ook hoor. Gewoon geen kinderen of partner willen. Omdat het zo lekker rustig is. Ik hou bv van de nacht omdat er dan zeker niemand heen en weer loopt en me dus met rust laat.

Maar het kan enorm stimulerend (wat Sentido zegt) zijn om mensen te ontmoeten. Ik doe dat op me werk en op stal bij de paarden. 1x in de week doe ik sociaal bar zitten en ik merk dat ik de dag daarna erg moe ben. Maar dat ik me na het moeie gevoel weer enorm geïnspireerd en heerlijk in me eigen wereld voel. Natuurlijk voel ik me echt wel minder als er iemand slechte dag heeft of iets dergelijks. Maar dat weegt wel op.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:43

Het bericht van Gummie zet je wel aan het denken.

Ik kom trouwens wel graag onder de mensen. Hoewel ik tot mijn 19de daar wel heel veel moeite mee heb gehad en bewust 'de grote stad' vermijdde. Nu ontmoet ik graag mensen. Ik maak graag ook nieuwe vrienden. En wie zich openstelt voor anderen, kan klappen krijgen. Dus ik ben ook wel veel gekwetst in vriendschappen. Mijn man zegt dan altijd (die zelf al 148 jaar ofzo dezelfde vrienden heeft) dat ik ook te makkelijk ben met mensen inlaten. Maar ja... ik denk altijd maar: stel dat je die ene waardevolle vriendschap niet kan vinden omdat je je niet openstelt. Zonde. Als ik 9 vervelende mensen moet leren kennen om die ene 10de geweldige vriendschap te krijgen, dan is dat het waard.

Ik ben zo gefascineerd door het fenomeen 'mensen'. Ik zuig alles in me op wat ik tegenkom. Ja, niet altijd slim als HSP-er, maar ik vind het gewoon zo geweldig. Als die karakters, observeren, luisteren, praten, filosoferen en vooral voelen, dus als een HSP-er proberen mensen te 'lezen'. En soms kom je iemand tegen die je zo enorm fascineerd, dan moet je die persoon gewoon beter leren kennen. Ja, ik ben verliefd op mensen. Ben ook altijd helemaal opgewonden als ik een nieuw en leuk persoon heb leren kennen.

Maar het liefst dus één op één contacten. Een groep ligt mij, zoals al gezegd, niet. Daar kan ik gewoon weinig mee.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:54

MootjeK schreef:
Heb net het hele topic doorgelezen, wat een herkenning. Ik heb vorig jaar de diagnose ADD gekregen, maar daarmee was mijn 'niet goed in mijn vel zitten' niet opgelost. Ondanks een goede coach blijf ik tegen dingen aan lopen, zoals ontzettend gevoelig zijn voor stemmingen van anderen, heel slecht tegen drukte kunnen (in de zin van twee kinderen die tegelijkertijd een ander verhaal tegen je aan lopen te tetteren terwijl ik me probeer te concentreren op iets, daar kan ik echt volledig van flippen), dingen moeilijk kunnen loslaten en nog veel meer van dat soort dingen. Mijn stemmingen gaan ontzettend op en neer, niks-aan-de-hand en vol vertrouwen in de toekomst kan door één verkeerd woord of zelfs een blik van iemand compleet omslaan naar depressie en een ontzettend rotgevoel en het idee van 'dit komt nooit meer goed'. Ik hoop enorm dat ik nog eens leer om me meer af te sluiten, want dit vind ik echt doodvermoeiend. Op dit moment is echt alles me teveel, alles wat afwijkt van het normale maakt me geirriteerd en moe, moe, moe. Ik loop voor mijn gevoel al jaren op mijn tandvlees. Waarop mijn man dan zijn standaard zin uit de kast trekt "dan moet je eerder naar bed". :roll:
Fijn om hier te lezen dat ik niet de enige idioot ben. :D

Precies zoals ik ook ben :j Hadden mijn woorden kunnen zijn... Ik heb nu weer even een 'goede' fase, ben benieuwd hoe lang dat nog stand houdt ;)

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:58

Daar word ik zo ontzettend moe van he, dat het steeds in golven lijkt te gaan. Voel ik me even goed, dan is het weer wachten op de onvermijdelijke dip die weer gaat komen. Ik zou zo graag wat meer stabiliteit hebben, ik word echt doodmoe van dat op en neer gedoe de hele tijd... Ik hoop al jaren ooit eens rust te vinden, in een kalmer vaarwater terecht te komen, een soort van innerlijke vrede te vinden. Maar voorlopig is die ver te zoeken...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:10

bij mij is het ook vastgesteld, heb er ook last van samen met ADD en CVS (heb al eens eerder in het topic gereageerd dacht ik)!

Nu volg ik een soort therapie (niet zoiets als de riagg hoor) waarbij je je lichaam op rust brengt door:
- speciale voeding (je hoeft niet van eetgewoonte te veranderen, maar alleen eens in de 2 dagen bijvoorbeeld s 'avonds yoghurt nemen) .
- Oefeningen doen (vergelijkbaar met fysiotherapeutische oefeningen).
- Supplementen.

Ik ben er nu iets meer als een maand en merk er in ieder geval al een verschil!
Eergisteren van 8 tot 10 op een concours gelopen wat ik normaal nooit zou kunnen en nu had ik veel minder last van alle prikkels dan normaal!
Ik zou het ook iedereen aanraden, ook omdat het niet erger word als je het probeert en het kan ook nog eens gezond uitpakken :D

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:10

Wat ik het allervervelendst vind aan HSP zijn is het onbegrip van de omgeving.
Er zijn erg weinig mensen die weten/begrijpen wat het is en hoe je ermee omgaat.

Ik ben er ook één, ik kan érg goed met mezelf leven maar ik zorg ook goed voor mezelf en bepaal zelf wat ik wil doen en waar ik wel en niet naartoe ga. Als ik tijd voor mezelf inplan of neem voel ik dat mijn omgeving het af en toe niet begrijpt en mij een beetje als 'saai' bestempelt. Terwijl ik ALLES behalve saai ben!

Het woord HPS heeft een beetje dezelfde lading als 'paranormaal begaafd'. Iemand noemt zichzelf eigenlijk 'speciaal'. Als je in een gesprek zegt dat je HSP bent krijg je vaak een reactie van 'Oooooooh ja...'. Mensen denken dat je een uitvlucht zoekt voor een bepaald gedrag of zo, ik weet niet wat het is.

Het is nog niet algemeen maatschappelijk geaccepteerd als ADHD of ADD. Dat is wel eens lastig.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:16

Dat snap ik helemaal!
In mijn omgeving was er ook veel onbegrip, sommige mensen doen ronduit asociaal tegen je!
en vergelijken je met andere dingen!

Ik vind mezelf ook niet saai hoor!
Laatst zij diegene waarbij ik de BSM-De Jong therapie volg:
Raar he dat je best veel dingen leuk vind en totaal niet saai bent, maar je wel zo overkomt!
Hier probeerde ze te vertellen dat er een oorzaak moet worden gezocht na hetgeen wat mij zo belemmert.
Bij mij ligt het aan de hormonen en de organen! volgens mij zijn er ook veel minder mannen dan vrouwen met HSP!

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:48

Dat onbegrip is idd erg irritant. Maar ik merk dat mijn ADD ook niet begrepen wordt. Veel mensen hebben toch zoiets van 'je moet het gewoon doen en niet zo zeuren.' Ze snappen echt niet dat werkelijk alles mij moeite kost en niks 'gewoon' voor me is.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:48

Ik heb gelukkig een heel aantal mensen om mij heen met HSP dus die reacties vallen enigsinds mee, maar mijn ouders en mijn vriendengroep hebben het er inderdaad wel moeilijk mee.

Heb ook van een andere HSP'er heel veel tips en trics gehad waar ik hard mee bezig ben, en ik moet zeggen het helpt mij inderdaad wel echt! Ik krijg wat meer controle over mezelf en daardoor kan ik dingen zo af en toe een héél klein beetje uittunen, maar alles is een vooruitgang!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:52

Leuk onderwerp :) Ik heb het zelf ook en voordat ik erachter kwam voelde ik me altijd een buitenbeentje..Daarna ben ik me er meer in gaan verdiepen en ben echt nu veel meer happy met mezelf :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:01

gummie schreef:
Ik ben er van overtuigd dat HSP bestaan, ik ben er alleen ook van overtuigd dat je nooit met 100% zekerheid deze diagnose kan stellen en al helemaal niet op basis van een zelf afgenomen test uit een boek of van internet!

Het beeld dat een diagnose met 100% zekerheid kan worden gesteld is echt iets wat je moet loslaten. Dat is ook iets wat ik afleid uit jouw eigen verhaal trouwens :D
De een stelt bij een persoon de ene diagnose, de ander een compleet andere inclusief omgekeerde oorzaak-gevolg relaties etc.
De enigen die een diagnose mogen stellen van deze omvang zijn GZ-psychologen. Anderen, inclusief 'gewone' psychologen mogen het alleen benoemen als 'vermoeden van'.

Het maakt mij in ieder geval weinig uit dat de diagnose bij mij nooit officieel gesteld is. Ik kan hier mee uit de voeten, en heel eerlijk gezegd maakt het mij weinig meer uit wat de rest van de wereld er van vindt.
Dan vinden ze me maar saai, het maakt mij echt niet meer uit.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:05

That's the spirit Wendy!

Bij mij is het dus vorige week door een GZ-psycholoog als diagnose gestelt, maar ik wist helemaal niet dat het kon. Wist het al heel lang van mezelf maar ben dus verbaasd om te lezen dat het inderdaad als diagnose gesteld kan worden (dacht namelijk dat ze wat bazelde :o )

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:23

Duke schreef:
Het bericht van Gummie zet je wel aan het denken.

Ik kom trouwens wel graag onder de mensen. Hoewel ik tot mijn 19de daar wel heel veel moeite mee heb gehad en bewust 'de grote stad' vermijdde. Nu ontmoet ik graag mensen. Ik maak graag ook nieuwe vrienden. En wie zich openstelt voor anderen, kan klappen krijgen. Dus ik ben ook wel veel gekwetst in vriendschappen. Mijn man zegt dan altijd (die zelf al 148 jaar ofzo dezelfde vrienden heeft) dat ik ook te makkelijk ben met mensen inlaten. Maar ja... ik denk altijd maar: stel dat je die ene waardevolle vriendschap niet kan vinden omdat je je niet openstelt. Zonde. Als ik 9 vervelende mensen moet leren kennen om die ene 10de geweldige vriendschap te krijgen, dan is dat het waard.

Ik ben zo gefascineerd door het fenomeen 'mensen'. Ik zuig alles in me op wat ik tegenkom. Ja, niet altijd slim als HSP-er, maar ik vind het gewoon zo geweldig. Als die karakters, observeren, luisteren, praten, filosoferen en vooral voelen, dus als een HSP-er proberen mensen te 'lezen'. En soms kom je iemand tegen die je zo enorm fascineerd, dan moet je die persoon gewoon beter leren kennen. Ja, ik ben verliefd op mensen. Ben ook altijd helemaal opgewonden als ik een nieuw en leuk persoon heb leren kennen.

Maar het liefst dus één op één contacten. Een groep ligt mij, zoals al gezegd, niet. Daar kan ik gewoon weinig mee.

Goh herkenbaar.. al is het bij mij wel snel eenrichtingsverkeer, want ik praat heel moeilijk over mezelf. Ik vind het fascinerend om mensen te leren kennen, maar ik laat maar zelden iemand mij kennen :+

Een groep, hangt er een beetje van af in welke samenstelling en omgeving.. Ook van belang is mijn stemming op het moment. Ik heb dagen dat ik het middelpunt kan zijn, maar ook regelmatig dat ik aan de zijlijn zit en amper mee doe. Een op een gaat me wel het makkelijkste af, dan ben ik sneller mezelf. :)

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:24

Hier nog een HSP'er :D het zit bij ons echt een beetje in de familie.. heb het er wel lastig mee gehad en ik baal er nog weleens van natuurlijk maar ik zou ook niet 'gewoon' willen zijn! :p

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:19

HSP of geen HSP.... wat me moeite kost is het omgaan met het gevoel van onmacht. En dan heb ik het over het kunnen aanvoelen hoe het met een ander gaat, maar er niks aan kunnen doen... Zou fijn zijn om daar een schildje voor te kunnen krijgen, zodat ik niet steeds andermans gevoelens overneem. Ben sinds gisteren weer doodmoe en ziek doordat ik op pad ben geweest met een vriendin met wie het even wat minder gaat door omstandigheden. Ik merk aan mijn lichaam dat ik het overneem, zelfs als ik denk dat ik er afstand van kan houden. Heb weer 2 dagen of zelfs meer nodig om bij te komen. Het houdt mijn burn out in stand.

Heeft iemand hier enig idee hoe je je beter kunt beschermen voor deze invloeden van buitenaf? Kan je dat leren? Heb me voorheen volledig afgesloten/ geisoleerd. Dat is geen oplossing. Ik krijg energie van de omgang met mensen en dieren, maar tegelijkertijd kan het me ziek maken. Iemand hier suggesties voor?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:30

Tja, dan meld ik me ook maar officieel (lees al een tijdje mee). ;)
Vroeger dacht ik dat ik een lichte vorm van autisme had, tot ik op internet zocht wat voor type dan wel, en HSP tegenkwam en ja, dat ben ik absoluut.
Ik kan dus ook niet teveel dingen plannen, word altijd oververmoeid van drukke visites. Ook het aanvoelen van stemmingen is heel herkenbaar.
Was als kind al een dromer, en nog steeds kan ik als ik bijvoorbeeld met de honden wandel of een buitenrit maak helemaal wegdromen in een eigen wereld. :o

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:49

gummie schreef:
HSP of geen HSP.... wat me moeite kost is het omgaan met het gevoel van onmacht. En dan heb ik het over het kunnen aanvoelen hoe het met een ander gaat, maar er niks aan kunnen doen... Zou fijn zijn om daar een schildje voor te kunnen krijgen, zodat ik niet steeds andermans gevoelens overneem. Ben sinds gisteren weer doodmoe en ziek doordat ik op pad ben geweest met een vriendin met wie het even wat minder gaat door omstandigheden. Ik merk aan mijn lichaam dat ik het overneem, zelfs als ik denk dat ik er afstand van kan houden. Heb weer 2 dagen of zelfs meer nodig om bij te komen. Het houdt mijn burn out in stand.

Heeft iemand hier enig idee hoe je je beter kunt beschermen voor deze invloeden van buitenaf? Kan je dat leren? Heb me voorheen volledig afgesloten/ geisoleerd. Dat is geen oplossing. Ik krijg energie van de omgang met mensen en dieren, maar tegelijkertijd kan het me ziek maken. Iemand hier suggesties voor?

De enige, maar dan ook gelijk drastische maatregel die ik kan bedenken: die mensen mijden. Dus niet met zo'n vriendin op pad gaan. Klinkt heel egoïstisch, maar als er iets is dat ik geleerd heb, is dus soms heel egoïstisch zijn. Kan me voorstellen dat je je vriendin niet wil afvallen, maar probeer het contact dan te doseren. Leg ook uit waarom. Hopelijk brengt dat begrip.

Ik kan me er blijkbaar wel redelijk goed voor afsluiten, maar ik zou niet weten hoe ik dat iemand kan leren. Ik doe het gewoon. Andersom heb ik meer: mensen die vrolijk, verliefd, blij en gelukkig zijn, dat pik ik wel erg op. Zo was ik donderdag op een bruiloft. Ik was helemaal euforisch van de liefde die het bruidspaar (bevriend stel van mij) uitstraalden. Werd er gewoon zelf verliefd van.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:54

Duke schreef:
gummie schreef:

De enige, maar dan ook gelijk drastische maatregel die ik kan bedenken: die mensen mijden. Dus niet met zo'n vriendin op pad gaan. Klinkt heel egoïstisch, maar als er iets is dat ik geleerd heb, is dus soms heel egoïstisch zijn. Kan me voorstellen dat je je vriendin niet wil afvallen, maar probeer het contact dan te doseren. Leg ook uit waarom. Hopelijk brengt dat begrip.

Ik kan me er blijkbaar wel redelijk goed voor afsluiten, maar ik zou niet weten hoe ik dat iemand kan leren. Ik doe het gewoon. Andersom heb ik meer: mensen die vrolijk, verliefd, blij en gelukkig zijn, dat pik ik wel erg op. Zo was ik donderdag op een bruiloft. Ik was helemaal euforisch van de liefde die het bruidspaar (bevriend stel van mij) uitstraalden. Werd er gewoon zelf verliefd van.

Thanx voor jouw meedenken.... Echter: dan zou ik wederom ALLE mensen moeten gaan vermijden, omdat het nu eenmaal nooit altijd goed gaat met iedereen. Dan kan ik ook geen boodschappen meer doen, kan ik de straat niet meer op. Ik heb het probleem namelijk overal. Ik heb het zelfs al als ik tv zit te kijken.... Bepaalde programma's kijk ik niet meer, omdat het me te veel raakt. Er is mij in ieder geval al geadviseerd geen werkzaamheden (in de toekomst) te verrichten in de hulpverlenende- of zorgsector. Er is mij ook geadviseerd niet te vaak op visite bij mijn ouders te gaan, omdat ik ook daar alles signaleer en ik daar last van heb. Daarnaast zou ik het erg vervelend vinden om vriendinnen "in de steek" te moeten laten zodra het met hen minder gaat. Zij hebben immers ook altijd voor mij klaargestaan. Maybe nog een andere oplossing?

Ps. inderdaad is het andersom ook het geval: als ergens een goede sfeer hangt, als het goed gaat met mensen, als ze gelukkig zijn, dan kan ik daar intens van (mee)genieten. dat wil ik voor geen goud missen ook ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:04

Ik heb ook een burnout gehad en in die periode bewust "vermoeiende" contacten vermeden. Het is immers maar tijdelijk en voor je eigen bestwil.

Als je beter in je vel zit kun je wel dit soort afspraken plannen, maar ik doseer het zelf altijd. Dus liefst in de vakanties, of aan het begin van het weekend zodat je de volgende dag kunt bijtanken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:18

@Gummie: Okay.... -O- dat is wel heel extreem van dingen oppikken zeg. -O- Ik heb echt niet een passende oplossing. Misschien kan je jezelf aanleren je eigen emoties dominant te laten worden aan die van een ander. Als je bijvoorbeeld door een winkel loopt en je merkt dat je teveel negatieve emoties oppikt, om je dan te verheugen op iets leuks wat je te wachten staat: een filmavond, lekker eten, leuke afspraak, etc. Of gewoon denken: "Straks ga ik lekker op de bank zitten met een goed boek en iets lekker te eten en te drinken." En richt je op dat leuke vooruitzicht. Dus creëer je eigen positieve emotie. Ik noem nu echt maar wat hoor, maar dit doe ik als ik zelf in een nare situatie zit. En mij helpt dat.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:46

Duke schreef:
@Gummie: Okay.... -O- dat is wel heel extreem van dingen oppikken zeg. -O- Ik heb echt niet een passende oplossing. Misschien kan je jezelf aanleren je eigen emoties dominant te laten worden aan die van een ander. Als je bijvoorbeeld door een winkel loopt en je merkt dat je teveel negatieve emoties oppikt, om je dan te verheugen op iets leuks wat je te wachten staat: een filmavond, lekker eten, leuke afspraak, etc. Of gewoon denken: "Straks ga ik lekker op de bank zitten met een goed boek en iets lekker te eten en te drinken." En richt je op dat leuke vooruitzicht. Dus creëer je eigen positieve emotie. Ik noem nu echt maar wat hoor, maar dit doe ik als ik zelf in een nare situatie zit. En mij helpt dat.

Dat ga ik eens uitproberen! heb wel van een haptonoom ooit geleerd dat je inderdaad moet proberen je eigen emoties "dominant" te laten worden aan die van een ander zoals je het zo mooi omschrijft :) Denk daar nu pas weer aan omdat jij het zo zegt... heb toen ook geleerd om te "aarden". En hoe ik me "groot" kan maken en kan doen alsof ik in een grote luchtbel zit en er dus een "vlies" zit tussen anderen en mijzelf. klinkt wazig allemaal, maar maybe moet ik weer eens voor de geest halen hoe dat ook al weer zat :)

Ik ga er mee aan de slag :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:49

Wat bij mij ook een beetje gewerkt heeft is dat ik me voorstel dat ik een zeepbel ben.

Iemand die chaggerijnig, verdrietig of een andere negatieve emotie ervaart deukt jouw zeepbel in. Tot je dus maar een heel klein belletje bent.
Je moet dus proberen die emoties niet jezelf te maken. Als ik met een vriendin praat die bijv. verdrietig is, denk ik met haar mee, en probeer ervoor te zorgen dat ze iets beter bij me weggaat dan dat ze aankwam. Dát geeft me dan al een positiever gevoel. En door te beseffen welke emoties van mij zijn en van haar, kan ik ze altijd al iets beter 'teruggeven'.

Daarbij moet ik bij élk klein dingetje wat ik gedaan heb even een moment voor mezelf nemen waarin ik even helemaal niks hoef te doen. Desnoods in de slaapkamer met gordijnen en ogen dicht en muziekje in, vaak neem ik dan ook de stemming van de muziek over. Ik weet niet of je genoeg momenten neemt om weer tot jezelf te komen?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:57

Tijd nemen om weer tot mezelf te komen heb ik inmiddels wel geleerd.... Kan goed enkele dagen alleen zijn! Gewoon omdat ik dat prettig vind. Heb dat ook nodig, met name als ik op visite ben geweest, of bezoek heb gehad. Heb tegelijkertijd wel moeten leren om me niet volledig af te sluiten. Dat heeft dan weer meer met de burn out te maken: in "gezonde" toestand herstelde ik sneller en had ik minder klachten. Nu heeft het effect op mijn gezondheid, in sterke mate. met als gevolg dat ik helemaal niemand meer wilde zien. Alles was te veel. Als de burn out weg is (kan nog wel even duren) weet ik weer wat mijn "normale" grenzen zijn. Althans, mits die ooit weer "normaal" zullen zijn (er is nu weer CVS vastgesteld, dus het kan mijns inziens zijn dat ik door de vermoeidheid meer moeite blijf houden met het omgaan met hoogsensitiviteit).