Ik denk dat mensen met ADHD ook impulsiever zijn.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heino schreef:Ik twijfel ook weleens aan mijn diagnose. Ook omdat tot nu toe geen enkel medicijn echt iets gedaan heeft. Maarja, zoveel oorzaken, zoveel soorten ADHD. Dus ook zoveel hersenafwijkingen, en die medicijnen hebben vaak een zeer specifieke werking, en als dat nu net niet bij jouw hersenen past... Want mijn klachten zijn wel echt ADHD, kan het nergens anders door verklaren en het is te heftig om het gewoon "verstrooidheid" te noemen. Ben jij weleens op hoogbegaafdheid getest Lenn? Hebben ze bij mij destijds wel gedaan, omdat hoogbegaafdheid vergelijkbare klachten kan geven. Ik bleek verbaal hoogbegaafd te zijn, maar handelingsgericht niet
Mirka, weleens bij PsyQ geïnformeerd? Of Lucertis?
Ik denk dat ADHD trekken uitvergrotingen zijn van normale karaktereigenschappen. Iedereen is weleens chaotisch en impulsief, maar bij mij staat het op de voorgrondUiteindelijk is ADHD (en veel andere stoornissen) gewoon een verzamelnaam voor een groep uitvergrotingen van karaktertrekken, die toevallig een naam gekregen hebben om er gerichter onderzoek naar te kunnen doen. Bepaalde combinaties van karaktertrekken geven nu eenmaal meer problemen dan andere combi's. Alleen vergeetachtig zijn is geen ramp, dat compenseer je dan vaak wel met een andere sterke karaktertrek, bvb gestructureerdheid. Maar als die structuur óók niet erg aanwezig is, wordt het lastig
Alwiene schreef:Ritalin is een dopamine-heropname-remmer dopamine is een van de stofjes in je hersenen die rondgestuurd worden om daarmee boodschappen over te brengen. Bij mensen met ADHD gaat er daarbij iets niet helemaal goed. Dopamine komt vrij op één plaats in je hersenen en wordt dan op een andere plaats weer opgenomen als de boodschap overgebracht is. Ritalin houdt de plek waar het weer opgenomen moet worden voor de gek waardoor de dopamine minder snel opgenomen wordt en dus langer blijft rondgaan. Hierdoor wordt de overdracht van boodschappen in je hersenen dus verbeterd.
Je hebt andere medicatie die er juist voor zorgt dat er méér dopamine vrijgegeven wordt. Het effect is dan hetzelfde, meer dopamine in de hersenen, maar de manier waarop je het bereikt is anders. Voor sommige mensen werkt daarom Ritalin niet, maar kan een ander middel wel weer heel goed werken.
Alwiene schreef:Tesssaaa schreef:Dit is allemaal zo herkenbaar mischien moeten we een HK topic openen voor AD(H)D-ers
Dat hadden we [HK] Druk? Druk? Ik ben niet druk!! ADHD-topic deel 1!
Echter is dat topic al lang geleden doodgebloed. Zal wel iets zijn met ADHD en 'vergeten' te reageren enzoMenino schreef:Ik vind de diagnostisering van ADD als aandoening opzichzelf gewoon niet betrouwbaar genoeg. Je kunt ook concentratueproblemen hebben omdat je ongezond leeft oid. En dat verschil komt niet naar voren met zo'n test. Dan kun je er ritalin/concerta inproppen wat je wil. Maar daar kom je niet ver mee.... En dan willen ze de criteria nog verder 'versoepelen'
...
Ben ik het niet met je eens, ADHD is heel wat meer dan alleen maar concentratieproblemen. En ik geloof dan ook niet dat iemand met zomaar concentratieproblemen snel het label ADHD opgeplakt krijgt. Er zullen best gevallen bij zijn waarbij een verkeerde diagnose gesteld wordt, maar dat heb je denk ik bij allerlei aandoeningen wel. Zolang je het niet kan meten of in het bloed kan testen oid blijft het natuurlijk lastig en mensenwerk en worden er wel eens (inschattings)fouten gemaakt.
Ik weet niet wat dat 'versoepelen' precies in zou moeten houden, maar dat lijkt me niet perse negatief. Ik ben er van overtuigd dat er verschillende soorten ADHD bestaan en dat mensen met een wat andere soort soms niet goed in het huidige plaatje passen terwijl ze m.i. wél een vorm van ADHD hebben. Als versoepelen inhoud dat er meer ruimte komt voor verschillende manieren waarop ADHD zich bij mensen kan uiten vind ik dat alleen maar een goede zaak persoonlijk
Juul schreef:@ Heino: hoorcolleges volg ik ook bijna niet, of ik kijk ze terug op internet.. Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik het allemaal niet kan plannen en nu al gigantisch achter loop, en dat ik dingen 10x kan lezen en dan nog gewoon totaal niet heb gelezen wat er staat. Het gaat gewoon de ene hersencel in en de volgende weer uit zegmaar..
kimmysan schreef:Ik ben vandaag begonnen ermee, en ik heb natuurlijk wat dingetjes op internet er over opgezocht al. Daarbij is bij mij wat onduidelijkheid ontstaan over de doseringen. Ik ben 1.77 en weeg 71 kilo, zijn hier mensen met hetzelfde postuur toevallig en kunnen die mij wat over hun dosering vertellen.