ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:03

ADHD'ers vallen andere mensen er meer mee lastig dan ADD'ers? :+ (grapje)

Ik denk dat mensen met ADHD ook impulsiever zijn.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:16

Heino schreef:
Ik twijfel ook weleens aan mijn diagnose. Ook omdat tot nu toe geen enkel medicijn echt iets gedaan heeft. Maarja, zoveel oorzaken, zoveel soorten ADHD. Dus ook zoveel hersenafwijkingen, en die medicijnen hebben vaak een zeer specifieke werking, en als dat nu net niet bij jouw hersenen past... Want mijn klachten zijn wel echt ADHD, kan het nergens anders door verklaren en het is te heftig om het gewoon "verstrooidheid" te noemen. Ben jij weleens op hoogbegaafdheid getest Lenn? Hebben ze bij mij destijds wel gedaan, omdat hoogbegaafdheid vergelijkbare klachten kan geven. Ik bleek verbaal hoogbegaafd te zijn, maar handelingsgericht niet :)

Mirka, weleens bij PsyQ geïnformeerd? Of Lucertis?
Ik denk dat ADHD trekken uitvergrotingen zijn van normale karaktereigenschappen. Iedereen is weleens chaotisch en impulsief, maar bij mij staat het op de voorgrond :) Uiteindelijk is ADHD (en veel andere stoornissen) gewoon een verzamelnaam voor een groep uitvergrotingen van karaktertrekken, die toevallig een naam gekregen hebben om er gerichter onderzoek naar te kunnen doen. Bepaalde combinaties van karaktertrekken geven nu eenmaal meer problemen dan andere combi's. Alleen vergeetachtig zijn is geen ramp, dat compenseer je dan vaak wel met een andere sterke karaktertrek, bvb gestructureerdheid. Maar als die structuur óók niet erg aanwezig is, wordt het lastig :)

Ja ik ben onlangs o.a. getest op hoogbegaafdheid om de diagnose met meer zekerheid te stellen, maar dat is niet het geval. Ik was ook verbaal heel sterk, maar handelingsgericht (met blokken figuren nabouwen) kon ik echt helemaal niks hahaha. Maar ik moet de 'rapportage' nog ontvangen.

Met de vragenlijst-test van ADHD viel me inderdaad ook dat veel 'menselijke' mensen op veel vragen het 'ADHD-gewenste' antwoord zouden geven. Maarja het is nu al twee keer door onafhankelijk van elkaar geconstateerd/ geconcludeerd.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:18

Alwiene schreef:
Ritalin is een dopamine-heropname-remmer dopamine is een van de stofjes in je hersenen die rondgestuurd worden om daarmee boodschappen over te brengen. Bij mensen met ADHD gaat er daarbij iets niet helemaal goed. Dopamine komt vrij op één plaats in je hersenen en wordt dan op een andere plaats weer opgenomen als de boodschap overgebracht is. Ritalin houdt de plek waar het weer opgenomen moet worden voor de gek waardoor de dopamine minder snel opgenomen wordt en dus langer blijft rondgaan. Hierdoor wordt de overdracht van boodschappen in je hersenen dus verbeterd.

Je hebt andere medicatie die er juist voor zorgt dat er méér dopamine vrijgegeven wordt. Het effect is dan hetzelfde, meer dopamine in de hersenen, maar de manier waarop je het bereikt is anders. Voor sommige mensen werkt daarom Ritalin niet, maar kan een ander middel wel weer heel goed werken. :)

Dat laatste wat je omschrijft is dexamfetamine, dat heb ik nu als laatste optie!

Kun je trouwens iets concluderen uit het feit dat je van geen van die dopaminen iets merkt? Bijvoorbeeld dat je dan geen ADD hebt of juist eerder wel?

fjordjes

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:22

Ik kom ook even binnenvallen... Welk langwerkend middel word vergoed door CZ? Ik kan er niet wijs uit worden. Ik heb een poosje Ritalin gehad maar ik vergat het steeds, werkt dus niet. Maar had ook het gevoel dat het nauwelijks werkt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:32

Volgens mij worden alleen ritalin en dexamfetamine in het basispakket vergoed. De langwerkenden niet, omdat die duurder zijn terwijl de meerwaarde ervan vooralsnog niet voldoende aangetoond is.

Dexamfetamine werkt iets langer. Kan je misschien met 2 keer per dag ook wel mee uit komen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:41

Dex werkt gemiddeld een uur langer dan Ritalin, dus met twee keer een hele dag doorkomen lijkt me lastig worden. :) Ik durf niet te zeggen of het 'niks merken' wijst op het wel/niet hebben van ADHD. Wat heb je allemaal geprobeerd? Alleen ritalin en dex? Of bijvoorbeeld ook Wellbutrin? Ik heb zelf Ritalin, Dex en Wellbutrin gehad en ben terug op Ritalin. Dex werkte op een andere manier heel goed, maar ik slaap er niet zo lekker van en dat doe ik met Ritalin veel beter. Liefst had ik die twee gecombineerd, overdag dex en 's avonds Ritalin, maar mijn psych zag dat helaas niet zitten. Ik wist overigens wel dat dex een dopamine-verhoger is hoor, maar wilde dat verhaal niet nog ingewikkelder maken :+

Langwerkende medicatie wordt (met uitzondering van Wellbutrin, wat een compleet ander middel is) niet in het basispakket vergoed, sommige uitgebreide aanvullende verzekeringen vergoeden het wel geheel of gedeeltelijk. Gewoon even je verzekering bellen, die kunnen je dat prima vertellen :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:50

Alwiene schreef:
Tesssaaa schreef:
Dit is allemaal zo herkenbaar mischien moeten we een HK topic openen voor AD(H)D-ers :+

Dat hadden we [HK] Druk? Druk? Ik ben niet druk!! ADHD-topic deel 1!
Echter is dat topic al lang geleden doodgebloed. Zal wel iets zijn met ADHD en 'vergeten' te reageren enzo :+

Menino schreef:
Ik vind de diagnostisering van ADD als aandoening opzichzelf gewoon niet betrouwbaar genoeg :o . Je kunt ook concentratueproblemen hebben omdat je ongezond leeft oid. En dat verschil komt niet naar voren met zo'n test. Dan kun je er ritalin/concerta inproppen wat je wil. Maar daar kom je niet ver mee.... En dan willen ze de criteria nog verder 'versoepelen' -O- ...

Ben ik het niet met je eens, ADHD is heel wat meer dan alleen maar concentratieproblemen. En ik geloof dan ook niet dat iemand met zomaar concentratieproblemen snel het label ADHD opgeplakt krijgt. Er zullen best gevallen bij zijn waarbij een verkeerde diagnose gesteld wordt, maar dat heb je denk ik bij allerlei aandoeningen wel. Zolang je het niet kan meten of in het bloed kan testen oid blijft het natuurlijk lastig en mensenwerk en worden er wel eens (inschattings)fouten gemaakt.

Ik weet niet wat dat 'versoepelen' precies in zou moeten houden, maar dat lijkt me niet perse negatief. Ik ben er van overtuigd dat er verschillende soorten ADHD bestaan en dat mensen met een wat andere soort soms niet goed in het huidige plaatje passen terwijl ze m.i. wél een vorm van ADHD hebben. Als versoepelen inhoud dat er meer ruimte komt voor verschillende manieren waarop ADHD zich bij mensen kan uiten vind ik dat alleen maar een goede zaak persoonlijk :)

Nou, ik hoefde alleen wat vragenlijsten in te vullen. En toen was het van ' Ja, ze heeft ADD, we proppen er maar wat medicijnen in ' .. Dan vind ik het niet raar dat ik soms twijfels heb bij mijn eigen diagnose.
En aangezien iedereen die een keer blijft zitten omdat ze niet met school bezig zijn, al meteen een etiketje kan krijgen, als die getest wordt volgens mij.
Ik heb zelden iemand meegemaakt die een test ging doen en waarbij er niet uitkwam dat hij AD(H)D had. En aangezien er echt om de meest kleine redenen al getest wordt... :7

En als je criteria zo ruim zijn, hoe kan je dan ooit wetenschappelijk onderzoeken of er een gemeenschappelijke oorzaak is van de symptomen.
Als je chaotisch bent, betekent dat niet meteen dat je een genetische afwijking hebt / een hersenafwijking hebt. Maar er wordt vervolgens wel heel makkelijk verondersteld dat je ADD hebt... En dus een hersenafwijking moet hebben. Dat vind ik niet juist. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom je je zo gedraagt en mijn ervaring is iig niet dat die er óók bij betrokken worden als je getest wordt.

Het dopamine verhaal is een theorie, die door velen als waarheid wordt beschouwt. Maar er is vooralsnog geen wetenschappelijk bewijs voor, naar mijn weten. Over 10 jaar zal de oorzak wel weer iets heel erg anders zijn :7

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:23

Menino, wat een belachelijke werkwijze van de instelling waar jij je hebt laten testen. Mijn ervaring als ervaringsdeskundige en stagiaire in de kinder GZZ is gelukkig dat er bij goede instellingen zeker wel gekeken wordt naar andere mogelijke verklaringen voor het gedrag en je niet zomaar een stempeltje krijgt.

Overigens vind ik de huidige ADHD criteria eigk helemaal niet zo ruim, wat vind jij er te ruim aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:44

mag ik vragen wat bij jou de werkwijze was dan? Bij mij is trouwens wel ook een lichamelijk onderzoek afgenomen. Om ' uit te sluiten ' dat het niets lichamelijks was (dat hield in, wegen, bloeddruk meten etc. :') ) Maar volgens mij is de meest voorkomende werkwijze toch wel vragenlijsten.

Wat ik te ruim vind aan de criteria is simpelweg dat het overgrote meerendeel van de mensen zich er in herkent. bv. in mijn klas. Iedereen die wat moeite had met leren (of zelfs niet eens) riep wel ' jaaaa ik denk echt dat ik AD(H)D heb, ik kwam zo'n site tegen met kenmerken! En ik voldeed aan bijna alles' . Echt, ik kan het gewoon niet eens meer serieus nemen. En iedereen in mijn omgeving die zich dan ook echt liet testen kwam uit de bus als 'ADHD'er' . Ik ben geen psychiater, maar ik heb daar dus echt wel mijn vraagtekens bij in sommige gevallen.
En vooral ook in mijn eigen geval. Want ik denk dat ik vooral leermoeilijkheden etc. heb/had die uit een andere hoek komen. In mijn geval is het diagnostiseren met ADD meer het benoemen van bepaalde gedragskenmerken (waar ik inderdaad dan voldoe) dan de diagnose van een ' stoornis/hersenafwijking' waar ook maar meteen een zooi medicijnen voor voor moeten schrijven. Vooral in het geval van kleine kinderen, die niet voor zichzelf kunnen beslissen, vind ik dat van die medicijnen echt ergerlijk moet ik zeggen. En de paps en mams maar blij dat de kinderen 'zich eindelijk eens gedragen en ineens zo wijs zijn voor hun leeftijd .... '

Ik geloof overigens zeker wel dat de afwijking bestaat hoor, alleen niet in de mate waarin het nu wordt vastgesteld. Tegenwoordig heb je eerder een afwijking als je niets hebt dan andersom :7

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:58

Tesssaaa schreef:
Dit is allemaal zo herkenbaar mischien moeten we een HK topic openen voor AD(H)D-ers :+

hou ik waarschijnlijk niet zo lang vol :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:02

@Menino:
Ik heb geen enkele vragenlijst gekregen :) Ja bij mn medicatiegesprekken, om te bekijken of mn klachten afnamen. Maar verder heb ik een uitgebreid gesprek gehad met een psycholoog en mn vriend, moeder en oma, om zoveel mogelijk informatie te verzamelen (ook over evt. andere mogelijke verklaringen voor mn klachten) en vooral, om te bekijken of mn klachten al vanaf de kindertijd aanwezig zijn. Daarnaast heb ik (op basis van mn schoolverloop en persoonlijkheid) ook een intelligentieonderzoek gehad om hoogbegaafdheid uit te sluiten en heb ik enige tijd antidepressiva geslikt omdat het niet duidelijk was of mijn klachten niet primair vanuit mn depressie vandaan kwamen.
Met vragenlijsten is an sich niets mis denk ik, zolang het maar enkel als screeningsinstrument gebruikt wordt en er maar geen diagnose aan ophangen wordt :)

Ja logisch dat merendeel zich herkent in de criteria, wat al eerder besproken is, het zijn uitvergrotingen van normale karaktertrekken. Waar veel mensen (ook die die lijsten invullen) geen rekening mee houden is dat de klachten je leven daadwerkelijk moeten beperken, dat het echt een stóórnis is en geen mindere eigenschappen oid. Die vragenlijsten vertellen je niet wanneer iets zodanig afwijkend aanwezig is dat er van een stoornis gesproken kan worden, die sommen enkel wat kenmerken op.

Wat betreft twijfelen aan je diagnose: het is verschrikkelijk lastig om de exacte diagnose te stellen, omdat er vaak heel veel dingen door elkaar heen lopen, waarbij soms het een het ander veroorzaakt of in stand houdt. Je krijgt bvb last van leerproblemen omdat je je niet goed kan concentreren, je kunt er depressief van worden, je kunt er angstig van worden etc. etc. Daarnaast overlappen stoornissen nogal eens, zo is de combinatie ADHD en autisme en ADHD en leerproblemen een veelvoorkomende. En wat dan precies bij welke primaire aandoening hoort kan dan erg lastig te bepalen zijn.

Kinderen en medicijnen is een lastige, ben ik met je eens. Ik vraag me wel steeds af wat schadelijker is: het kind dat per se zonder medicijnen moet van de ouders en daardoor gigantisch uitvalt op school en daardoor een slechte basis voor zijn/haar toekomst legt of medicijnen slikken waarvan niemand weet hoe ze precies werken, alleen dát ze bij vrij veel ADHD kindjes werken. Kiezen tussen twee kwaden zegmaar.

Als laatste: dat er zoveel mensen gediagnosticeerd worden (met welke stoornis dan ook) is niet vreemd, verzekeraars dwingen de GGZ zo'n beetje om mensen die voor een intake geweest zijn een stempeltje te geven. Doen ze dat niet, wordt het onderzoek simpelweg niet vergoed. Heel triest, maar da's de macht van de verzekeraars en de politiek helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:57

nou, dat ging dan wel anders dan bij mij inderdaad.
Ik heb vragenlijsten ingevuld en daar kwam uit dat ik op bepaalde vlakken hoger scoorde dan de gemiddelde persoon met ADHD (behalve impulsiviteit) . Zat overal boven de P93 ofzo (geen idee wat 't betekent) behalve mpulsiviteit, en mijn ADHDscore was P79.

M'n moeder en ik hebben die vragenlijst ingevuld. School moest het ook invullen, alleen ging ik toen niet naar school (wat mss ook veelzeggend is op je 16/17e :+ ) dus heb ik volgens mij niet eens een officiele diagnose. Maar ik ben wel medicijnen gaan slikken, en dat is echt best wel mis gegaan naar mijn mening. Ik had totaal niet door wat het met me deed, kon me wel heel goed concentreren en haalde hele goede cijfers (dus hielp het, voor mijn omgeving) maar verder ging het alleen maar bergafwaarts en kreeg ik enorme angstklachten (waar ik nog steeds last van heb). Mss dat ik er daarom ook een wat cynische houding heb tegenover het hele gebeuren.

wat betreft kinderen vind ik gewoon dat ze goede begeleiding zouden moeten krijg ivm die troep. Voor de omgeving kan het er wel uitzien of 't goed gaat. Maar dat ze maatschappelijk wenselijk gedrag vertonen (wat ongetwijfeld 'makkelijk' is voor de omgeving) betekent niet dat ze zich ook goed voelen, en dat is bij kinderen ook wel moeilijk te peilen denk ik. Ik weet dat begeleiding financieel allemaal een beetje moeilijk zit met de bezuiniging op PGB en alles. Maargoed, medicatie vind ik geen alternatief. :o Daarnaast is ook aangetoond dat medicatie op langere termijn helemaal niet een gunstig effect heeft (heb ik ooit gelezen).

Maargoed, dat is mijn visie erop... Die wel wat gekleurd is door mijn eigen ervaringen. :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:16

Ik denk dat ze met die p's percentielen bedoelen :) Als je op het 79e percentiel (P79) zit betekent het in dit geval zo te lezen dat 21% van de mensen hoger scoort dan jij op die test :) Erg vervelend dat het bij jou zo gelopen is, zo te lezen ben je echt helemaal aan je lot over gelaten terwijl zij maar wat aanklootten :?

Goede begeleiding is altijd belangrijk, maar zeker kleine kinderen kun je lastiger op verstandelijk niveau benaderen, simpelweg omdat die hersengebieden nog niet ontwikkeld zijn op die leeftijd. Ons kan je léren plannen, een kind van 7 niet. Ook kan een 'normaal' jong kind zijn impulsen al slecht onder controle houden, laat staan een ADHD kind... En een kind dat spulletjes van anderen steelt, iedere dag gigantische ruzie heeft en zijn ouders het leven zuur maakt (niet uit onwil maar uit onmacht) is beter af met medicatie dan zonder denk ik, daar is niks sociaal wenselijks meer aan maar meer dat het gedrag niet alleen schadelijk is voor de omgeving maar ook voor de ontwikkeling van t kindje zelf.
Combi medicatie + therapie blijkt bij volwassenen het meest effectief (alleen therapie heeft amper effect), zou mij niks verbazen als dat bij kinderen ook zo is :)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:06

Ik ben vandaag begonnen ermee, en ik heb natuurlijk wat dingetjes op internet er over opgezocht al. Daarbij is bij mij wat onduidelijkheid ontstaan over de doseringen. Ik ben 1.77 en weeg 71 kilo, zijn hier mensen met hetzelfde postuur toevallig en kunnen die mij wat over hun dosering vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:12

Hey! Zag dit topic ineens weer bovenaan staan, en dacht misschien kan ik hier een poging wagen.. Ik heb in 2008 de diagnose ADHD gekregen, en toen een tijdje ritalin geslikt maar weer mee gestopt vanwege de nadelen ervan. Nu zit ik sinds een paar maanden aan de visoliecapsules en regelmatig valeriaan erbij. Dat ging opzich goed, maar nu ik aan een nieuwe studie ben begonnen en op mezelf woon merk ik eigenlijk dat ik het niet zo goed aan kan allemaal. Ik heb vrijdag een gesprek met een studentendecaan, maargoed, of dat echt iets oplost weet ik niet.

Mijn vraag is eigenlijk, zijn er hier meer mensen die ADHD hebben en een universitaire studie doen? En hoe pakken jullie dat aan (met/ zonder medicatie)?

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:21

Ik ga volgend jaar september als het goed is beginnen aan geneeskunde. Ik heb al 2 jaar therapie, om met bepaald situaties om te leren gaan, achter de rug. En vanwege de vele veranderingen die mij dan te wachten staan (naar uni, andere stad, nieuwe mensen, enz) heeft de psych mij ook aangeraden om nu dit te gaan proberen, omdat ik het nu allemaal al slecht aankan. Ik zou gewoon eens overleggen met bv. de huisarts of het verstandig is. Bv. een probeerfase van 2 weken om te kijken of je verschil merkt.

Edit: jeetje haha wat een chaotisch bericht als ik mn berichtje zo nalees :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:36

Kimmysan, waar ben je mee begonnen? Van Concerta weet ik dat 1 mg per kilo lichaamsgewicht een gemiddelde dosering is :) Sowieso bouw je als het goed is eerst op, dus heb je een lagere dosering dan waarschijnlijk het best bij jou past :)

Juul, ik ben bezig met mijn master van mn universitaire studie. Hoe ik het gedaan heb? Weinig hoorcolleges volgen (te veel afleiding), weinig leren, op het allerlaatste moment voor een tentamen hyperfocus aan en alles zodanig in mn hoofd stampen dat ik tentamens gewoon gehaald heb (en niet eens heel krap). Nu in mn master zijn er veel verplichte dingen, en ik probeer nu zo veel mogelijk vooraan te zitten en evt. mensen vragen hun mond te houden :P Qua leren probeer ik veel samen te vatten, daardoor dwing ik mezelf de grote lijnen eruit te halen en aandachtig te werken. Ook markeren in mijn boeken werkt best goed :) Waar loop jij tegenaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:40

@ Heino: hoorcolleges volg ik ook bijna niet, of ik kijk ze terug op internet.. Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik het allemaal niet kan plannen en nu al gigantisch achter loop, en dat ik dingen 10x kan lezen en dan nog gewoon totaal niet heb gelezen wat er staat. Het gaat gewoon de ene hersencel in en de volgende weer uit zegmaar..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:44

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:53

Juul schreef:
@ Heino: hoorcolleges volg ik ook bijna niet, of ik kijk ze terug op internet.. Waar ik vooral tegenaan loop is dat ik het allemaal niet kan plannen en nu al gigantisch achter loop, en dat ik dingen 10x kan lezen en dan nog gewoon totaal niet heb gelezen wat er staat. Het gaat gewoon de ene hersencel in en de volgende weer uit zegmaar..

Misschien onthoud je het beter als je (voor andere mensen) chaotische schema's maakt? Associatief leren zegmaar, ene stukje info aan de andere koppelen, bvb door één centraal onderwerp in het midden van een vel papier te zetten en daaromheen allerlei pijltjes naar en tussen ballonnetjes met gerelateerde info?

ElCid: weleens een kind gigantisch op zien knappen met ritalin? Dan weet je meteen waarom ik geen voor- of tegenstander ben van ritalin en aanverwanten, je moet per kind bekijken of de voordelen en nadelen tegen elkaar op wegen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:55

Zo'n mindmap bedoel je? Dat heb ik wel eens geprobeerd maar dat lukt me niet om daarmee te werken. Wel onderstreep ik alles waarvan ik denk dat het belangrijk is, alleen het lezen gaat gewoon zó onzettend traag als het zo lang duurt per zin voor je ook echt leest ipv eroverheen kijkt zegmaar..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:58

kimmysan schreef:
Ik ben vandaag begonnen ermee, en ik heb natuurlijk wat dingetjes op internet er over opgezocht al. Daarbij is bij mij wat onduidelijkheid ontstaan over de doseringen. Ik ben 1.77 en weeg 71 kilo, zijn hier mensen met hetzelfde postuur toevallig en kunnen die mij wat over hun dosering vertellen.

Ik zou daar niet teveel rekening mee houden, want het is van veel meer afhankelijk dan van lichaamsgewicht. Als je goede begeleiding hebt kom je er vanzelf achter wat voor jou het beste werkt. Mijn moeder bijv. is groter en zwaarder dan ik, maar gebruikt een lagere dosering ritalin.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:14

Juul, en een programma waarbij je jezelf overhoort? Dan ben ik nu voor mn bijvak Italiaans aan het maken, dan geeft het programma je of het Nederlandse woord of het Italiaanse woord en moet jij de vertaling opgeven zegmaar. Ik ben van plan ook zoiets met stukken van een van mn vakken (die ik er ook echt niet in krijg) te gaan doen. Is wat letterlijker stampen en werkt daardoor misschien wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:21

Ja maar dat is dan het leren zegmaar, dat kan ik wel :j Stampen enzo.. Maar dan zijn het al concrete feiten zegmaar, die ik moet stampen. Ik heb vooral moeite met lange teksten lezen en uitpluizen op hoofdzaken en bijzaken.. Als ik daarna de gemaakte samenvatting moet stampen gaat het wel. Dan verzin ik allemaal ezelsbruggetjes :j