Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
KoudbloedKim schreef:Nee hoor.. ik denk er ook zo over..
En ja, het zal wel hard klinken, maar als mijn moeder door wat voor reden zou komen te overlijden, zou ik er binnen korte tijd zelf ook achteraan gaan..
Op sommige dagen leef ik ook een beetje voor mezelf, op de andere dagen leef ik alleen voor mijn moeder.
Ik kan haar die pijn niet aandoen.. ze is al 1 dochter verloren..
Bovendien heeft ze toen ik een jaar of 16 was, gezegd dat als ik ook weg zou gaan, zij zich op zou hangen aan de nok van ons garage-dak.
Dus ja.. ik kijk wel uit..
Citaat:="KoudbloedKim"Ik snap de mensen wel die zelfmoord egoïstisch is en even terugkomend op mijn vorige reactie; het ís ook egoïstisch.. alles wat je doet om er zelf beter van te worden is namelijk in meer of mindere mate egoïstisch.
Dus ja.. Zelfmoord plegen is egoïstisch.
Wat ik ook al in mijn vorige reactie heb beschreven, is dat het zo moeilijk is om een levensgenieter uit te leggen hoe het voelt om niet meer verder te willen.
"Zo graag als jij wilt leven, zo graag wil ik dood.."
En natuurlijk snap ik ook dat mensen die daar vlakbij staan van alle kanten willen helpen.. maar soms is het daar te laat voor.
Je kunt iemand niet dwingen om te blijven leven in een wereld die zwart is.. net zoals je iemand niet kunt dwingen er een eind aan te maken..
Kelpla schreef:Lees net het vreselijke bericht dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd.
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..
Hoe zijn jullie meningen hierover?
s_casper schreef:Ik denk zelf dat dat niet zo is.. maar ik heb er niet voor gestudeerd natuurlijk.Vaak doen ze het ook niet om er zelf beter van te worden, vaak denken ze dat anderen er beter van worden als zij er niet meer zijn.
Helaas, en dat vind ik dus alles behalve egoïstisch en heel erg.
Verder ben ik het wel eens met je reactie.
KoudbloedKim schreef:Twiggy2008: Mijn zus leeft nog wel hoor.. maar er zijn andere erge dingen gebeurd, waardoor ze ws nooit meer in ons leven zal komen.
Ik denk dat wat jij voor je dochter voelt, net zoiets is als wat ik voor mijn moeder voel.. een beetje anders nog natuurlijk.s_casper schreef:Ik denk zelf dat dat niet zo is.. maar ik heb er niet voor gestudeerd natuurlijk.Vaak doen ze het ook niet om er zelf beter van te worden, vaak denken ze dat anderen er beter van worden als zij er niet meer zijn.
Ik weet wel dat de mensen die het (willen) doen, verlangen naar rust.. naar even helemaal níks!
En als het kon het liefst een half jaar slapen en daarna uitgerust doorgaan.
Maar dát kan niet.. dus dan maar het definitieve..
KoudbloedKim schreef:Twiggy2008: Mijn zus leeft nog wel hoor.. maar er zijn andere erge dingen gebeurd, waardoor ze ws nooit meer in ons leven zal komen.
Ik denk dat wat jij voor je dochter voelt, net zoiets is als wat ik voor mijn moeder voel.. een beetje anders nog natuurlijk.s_casper schreef:Ik denk zelf dat dat niet zo is.. maar ik heb er niet voor gestudeerd natuurlijk.Vaak doen ze het ook niet om er zelf beter van te worden, vaak denken ze dat anderen er beter van worden als zij er niet meer zijn.
Ik weet wel dat de mensen die het (willen) doen, verlangen naar rust.. naar even helemaal níks!
En als het kon het liefst een half jaar slapen en daarna uitgerust doorgaan.
Maar dát kan niet.. dus dan maar het definitieve..
Pascal schreef:Ik heb meerdere mensen gekend die zelfmoord gepleegd hebben.
Ik snap best dat je het op zo'n moment niet meer ziet zitten, maar om nou de machinist er mee op te zadelen, de gene die jou vindt hangende aan een boom of in wat voor een situatie iemand jou vind naar een actie van zelfmoord vindt ik egoïstisch ja....
Mijn moeder overleden op 44 jarige leeftijd, heeft liggen knokken voor haar leven tot het einde.... Wat doet mijn stiefvader?!?!?! die neemt een overdosis aan pillen... Ja egoïstisch, vindt ik..... Alleen maar omdat hij bij haar wou zijn... terwijl zij zo graag haar kleinkind had willen zien opgroeien, haar dochters zien trouwen.
(Andere kant als hij zo graag dood had gewild had hij mij niet gebeld naar zijn overdosis, maar was dit een gruwelijke schreeuw om aandacht op een zeer verkeerde manier)
Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen, maar voordat we gaan spuwen.
Mijn opa, achternichtje en een zeer goede bekende van mij hebben zichzelf verhangen en een is voor de trein gesprongen...
Hoe ver ze ook heen waren, mijn moeder vergeet nooit meer het beeld dat ze haar vader zag hangen, en wat haar leven voor een deel verziekt heeft, de ouders van mijn achternichtje zullen het beeld nooit meer vergeten dat hun dochter in de schuur hing, de machinist van die trein zal zijn hele leven last houden van een trauma omdat er iemand voor zijn trein spong...
Dus ja uit dat oogpunt vindt ik het egoïstisch.
Ik heb ook absoluut geen makkelijk leuk of gezellig leven gehad met mijn 23 jaar, en heel wat meegemaakt wat een ander op zijn 60ste nog niet eens meegemaakt heeft, en heb ook wel eens gedacht dat het makkelijker zou zijn om niet meer te leven.
Maar als ik dan denk aan mijn zoontje, vriend familie en vrienden wat ik die aan doe, dat is mij meer waard dan uit het leven stappen omdat ik zo'n beroerd k*tleven heb...
Pascal schreef:Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor....
Maar op het moment dat je merkt dat je niet meer gelukkig bent in het leven o.i.d. dan ga je toch hulp zoeken?
Er is toch genoeg medicatie en hulpverlening?
Oke sommige gevallen uitgezonderd hoor....
Citaat:De bijbel, die zegt dat je zelf geen recht hebt om te beslissen over leven en dood, dat heeft alleen God...