Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:09

@Kbk: Heftige uitspraak voor een moeder gericht aan haar dochter.

Over zelfmoord: als iemand lichamelijk ondraaglijk lijdt begrijpt (bijna) iedereen dat zo iemand om euthanasie vraagt. Geestelijk ondraaglijk lijden is net zo goed soms ondraaglijk, denk ik persoonlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:13

KoudbloedKim schreef:
Nee hoor.. ik denk er ook zo over..
En ja, het zal wel hard klinken, maar als mijn moeder door wat voor reden zou komen te overlijden, zou ik er binnen korte tijd zelf ook achteraan gaan..
Op sommige dagen leef ik ook een beetje voor mezelf, op de andere dagen leef ik alleen voor mijn moeder.
Ik kan haar die pijn niet aandoen.. ze is al 1 dochter verloren..
Bovendien heeft ze toen ik een jaar of 16 was, gezegd dat als ik ook weg zou gaan, zij zich op zou hangen aan de nok van ons garage-dak.
Dus ja.. ik kijk wel uit.. :)

Ik weet ook niet of ik het leven nog zou trekken als ik mijn dochter om wat voor reden ook zou kwijt raken. Mensen zeggen dat je doorgaat, dat zie je ook wel om je heen, maar ik weet het niet...... Ze is mijn alles. Mijn enige familie, mijn meisje, mijn allergrootste liefde. Daar kan geen vent of wie dan ook tegenop......

Maar goed, het is niet aan de orde en ik hoop dat dat zo blijft. ;)

Maar wat jij zegt is ook best heftig. Ik snap jouw moeder's verdriet heel goed. Een kind overleven is verschrikkelijk. Het ergste zelfs, denk ik. Dus ik snap wat zij zegt, alleen vind ik het wel heel heftig. Maar je was toch niet van plan er uit te stappen, hoop ik? ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:14

mysa schreef:
Over zelfmoord: als iemand lichamelijk ondraaglijk lijdt begrijpt (bijna) iedereen dat zo iemand om euthanasie vraagt. Geestelijk ondraaglijk lijden is net zo goed soms ondraaglijk, denk ik persoonlijk.

Ja, dat ben ik helemaal met je eens!

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:16

Citaat:
="KoudbloedKim"Ik snap de mensen wel die zelfmoord egoïstisch is en even terugkomend op mijn vorige reactie; het ís ook egoïstisch.. alles wat je doet om er zelf beter van te worden is namelijk in meer of mindere mate egoïstisch. :)
Dus ja.. Zelfmoord plegen is egoïstisch. :j

Wat ik ook al in mijn vorige reactie heb beschreven, is dat het zo moeilijk is om een levensgenieter uit te leggen hoe het voelt om niet meer verder te willen.
"Zo graag als jij wilt leven, zo graag wil ik dood.."

En natuurlijk snap ik ook dat mensen die daar vlakbij staan van alle kanten willen helpen.. maar soms is het daar te laat voor.

Je kunt iemand niet dwingen om te blijven leven in een wereld die zwart is.. net zoals je iemand niet kunt dwingen er een eind aan te maken.. :)

Vaak doen ze het ook niet om er zelf beter van te worden, vaak denken ze dat anderen er beter van worden als zij er niet meer zijn.
Helaas, en dat vind ik dus alles behalve egoïstisch en heel erg.
Verder ben ik het wel eens met je reactie.

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:20

Nee.. ik geloof niet dat zelfmoord egoistisch is. die mensen zijn zo ver in hun depressie dat ze (vaak) ook geloven dat ze voor niemand meer op deze wereld zijn. dat niemand meer van ze houd en niemand meer om ze geeft. dat dat wel zo is, dat zien ze vaak niet (meer). Als iemand echt zo ver heen is dat hij zelf geen uitweg meer ziet op zelfmoord te plegen dan is dat heel erg! maar ik heb respect voor de beslissingen van deze mensen..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:21

Ik leef wel voor mezelf. Nou ja, ook voor mijn paard.
Familie zie ik amper, zelfs mn 'grote broer' niet, woont aan de andere kant van nl...
Ouders, meh ik ben ook niet zo belangrijk, ik heb niet het gevoel dat ik erg gemist zal worden.

Ik vind het niet erg egoïstisch, zoals veel meer mensen al zeggen. Als je zo depressief bent en niet meer verder wilt, wat heeft het dan voor nut om nog te leven voor anderen. Omdat zij je niet kunnen missen?
Dan zou ik me echt egoïstisch voelen als geliefde, en dat vind ik 100x erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:22

Kelpla schreef:
Lees net het vreselijke bericht dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd.
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..

Hoe zijn jullie meningen hierover?

Sorry hoor, maar ik vind dit niet iets waar je een topic over gaat maken.

Als je er geen begrip voor hebt, accepteer dan het respect.

Voor een ieder die nog nooit echt in dalen heeft geleefd is het ook niet te bevatten, maar veroordeel het dan niet...door een mening over te moeten hebben.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:22

Twiggy2008: Mijn zus leeft nog wel hoor.. maar er zijn andere erge dingen gebeurd, waardoor ze ws nooit meer in ons leven zal komen.
Ik denk dat wat jij voor je dochter voelt, net zoiets is als wat ik voor mijn moeder voel.. een beetje anders nog natuurlijk. :)

s_casper schreef:
Vaak doen ze het ook niet om er zelf beter van te worden, vaak denken ze dat anderen er beter van worden als zij er niet meer zijn.
Ik denk zelf dat dat niet zo is.. maar ik heb er niet voor gestudeerd natuurlijk.
Ik weet wel dat de mensen die het (willen) doen, verlangen naar rust.. naar even helemaal níks!
En als het kon het liefst een half jaar slapen en daarna uitgerust doorgaan.
Maar dát kan niet.. dus dan maar het definitieve..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:26

Ik geef gelijk mijn reactie op de openingspost, zonder alle reacties te lezen.
Zelfmoord is ABSOLUUT NIET egoistisch!! Ook ik heb het van dichtbij meegemaakt. Mensen die zelfmoord plegen zitten zo diep in emotionele problemen. Ze proberen daar al jarenlang uit te komen, maar dat lukt ze niet. Ze genieten niet meer van de mooie dingen in het leven; mooi weer, hun kinderen, de liefde in hun leven, ze voelen geen moment van geluk meer. De zon schijnt? Nou en! Zoontje of dochtertje fietst voor het eerst zonder zijwieltjes en is helemaal trots? Ja, best leuk. Dat weten ze, ze wéten dat dat leuk is, maar dat voelen ze niet. En ze weten ook dat het niet goed is dat ze geen geluksmomenten meer meemaken. Dat doet nóg meer pijn, en ze hebben het al zo moeilijk.

Dat gaat van kwaad tot erger en dan plegen sommige mensen zelfmoord. Zelfmoord is geen bewuste keus, maar een wanhoopsdaad.
Ookal hebben ze kinderen.. Dikke kans dat ze denken dat de kinderen beter af zijn zonder hun depressieve vader. Ze zien gewoon echt geen mogelijkheden en oplossingen meer..

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:26

Als je zover bent dat je zelfmoord pleegt, dan voel je je op deze wereld totaal overbodig en iedereen tot last.
Iemand denkt dan dat ze zonder hem/haar beter af zijn.
Als je het vanuit dit standpunt bekijkt is het niet egoistisch.
Natuurlijk is het voor de nabestaanden vreselijk, en denken zij daar totaal anders over, alhoewel het samenleven met een
zwaar depressief iemand ook heel moeilijk is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:28

KoudbloedKim schreef:
Twiggy2008: Mijn zus leeft nog wel hoor.. maar er zijn andere erge dingen gebeurd, waardoor ze ws nooit meer in ons leven zal komen.
Ik denk dat wat jij voor je dochter voelt, net zoiets is als wat ik voor mijn moeder voel.. een beetje anders nog natuurlijk. :)

s_casper schreef:
Ik denk zelf dat dat niet zo is.. maar ik heb er niet voor gestudeerd natuurlijk.
Ik weet wel dat de mensen die het (willen) doen, verlangen naar rust.. naar even helemaal níks!

Oh, ok. Wel erg alsnog, want het is haar dochter en jouw zus en dat zal altijd zo blijven, die bloedband. Maar ik weet er alles van hoe gecompliceerd familiezaken soms zijn, dus......

Jij voelt een intense moederliefde en ik een intense dochterliefde :D . Mooi is dat, he <3 ? Maar daarnaast krijg ik ook veel liefde van mijn dieren en mijn vrienden. Maar goed, ik ben niet depressief, maar heb wel hele zware periodes gekend in mijn leven. Dat ik ook wel eens dacht dat ik er uit wilde stappen. Gelukkig zag ik altijd in dat ook die tijden weer voorbij gaan. En dat er genoeg is om voor te leven. Maar ik realiseer me dat niet iedereen dat geluk heeft. Ken ook mensen die er uit gestapt zijn, waarvan ik heel goed begrijp dat ze er een einde aan gemaakt hebben. Hoe hard, hoe verdrietig ook. Maar ik ken ook mensen waarvan ik het niet snap. Maar ja, het is hun keuze en dat respecteer ik.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:32

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:33

KoudbloedKim schreef:

s_casper schreef:

Ik werk in de psychiatrie met o.a. mensen met een depressie en het klopt wel wat je zegt, dat is ook vaak zo, vaak willen de mensen rust, maar ook kom ik tegen wat ik hierboven schreef. En naast dat zij rust willen zit er wel bijna altijd het gevoel van het niet waard zijn bij. Wat ik persoonlijk dus niet egoistisch kan noemen.
Wat er werkelijk omgaat in mensen met een depressie kunnen we natuurlijk niet zeggen,ondanks studie/werk/ervaringen met naasten.
Maar er zal idd ook verschil in zitten per persoon.
Wel zwaar wat jij hebt meegemaakt/meemaakt :(:) en dat je er zo goed/makkelijk over kan praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:39

Ik vind het egoistisch om er een mening over te hebben als je niet eens weet hoe het voelt om geen energie meer te hebben om het leven aan te kunnen.

Soms kan leven zoveel pijn doen elke dag weer opnieuw dat je er zo moe van ben geworden dat je het niet meer aankunt.

Zielepijn kan nog pijnlijker zijn dat pijn in het lijf..bij zielepijn is er geen afleiding, dat draag je elke dag mee....lichamelijke pijn het hoofd kunnen bieden, het zegt het letterlijk al, is een manier van leven dat je op een gegeven moment aan kunt omdat je nog elementen hebt die het het waard maakt.

Maar wie snapt zielepijn als je niet uiterlijk in het verband zit en mank loopt?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:42

Ik heb meerdere mensen gekend die zelfmoord gepleegd hebben.
Ik snap best dat je het op zo'n moment niet meer ziet zitten, maar om nou de machinist er mee op te zadelen, de gene die jou vindt hangende aan een boom of in wat voor een situatie iemand jou vind naar een actie van zelfmoord vindt ik egoïstisch ja....
Mijn moeder overleden op 44 jarige leeftijd, heeft liggen knokken voor haar leven tot het einde.... Wat doet mijn stiefvader?!?!?! die neemt een overdosis aan pillen... Ja egoïstisch, vindt ik..... Alleen maar omdat hij bij haar wou zijn... terwijl zij zo graag haar kleinkind had willen zien opgroeien, haar dochters zien trouwen.
(Andere kant als hij zo graag dood had gewild had hij mij niet gebeld naar zijn overdosis, maar was dit een gruwelijke schreeuw om aandacht op een zeer verkeerde manier)

Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen, maar voordat we gaan spuwen.
Mijn opa, achternichtje en een zeer goede bekende van mij hebben zichzelf verhangen en een is voor de trein gesprongen...
Hoe ver ze ook heen waren, mijn moeder vergeet nooit meer het beeld dat ze haar vader zag hangen, en wat haar leven voor een deel verziekt heeft, de ouders van mijn achternichtje zullen het beeld nooit meer vergeten dat hun dochter in de schuur hing, de machinist van die trein zal zijn hele leven last houden van een trauma omdat er iemand voor zijn trein spong...
Dus ja uit dat oogpunt vindt ik het egoïstisch.

Ik heb ook absoluut geen makkelijk leuk of gezellig leven gehad met mijn 23 jaar, en heel wat meegemaakt wat een ander op zijn 60ste nog niet eens meegemaakt heeft, en heb ook wel eens gedacht dat het makkelijker zou zijn om niet meer te leven.
Maar als ik dan denk aan mijn zoontje, vriend familie en vrienden wat ik die aan doe, dat is mij meer waard dan uit het leven stappen omdat ik zo'n beroerd k*tleven heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:43

Dan ben je er gelukkig niet aan toe Pascal en dat is het seignante verschil met iemand die wel een gezin achter laat.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:49

Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor....
Maar op het moment dat je merkt dat je niet meer gelukkig bent in het leven o.i.d. dan ga je toch hulp zoeken?
Er is toch genoeg medicatie en hulpverlening?

Oke sommige gevallen uitgezonderd hoor....

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:50

Er is genoeg hulp ja, maar de hulp die ze bieden is niet altijd goed genoeg. En je volstouwen met medicijnen is ook geen pretje!

Cynthia82

Pascal schreef:
Ik heb meerdere mensen gekend die zelfmoord gepleegd hebben.
Ik snap best dat je het op zo'n moment niet meer ziet zitten, maar om nou de machinist er mee op te zadelen, de gene die jou vindt hangende aan een boom of in wat voor een situatie iemand jou vind naar een actie van zelfmoord vindt ik egoïstisch ja....
Mijn moeder overleden op 44 jarige leeftijd, heeft liggen knokken voor haar leven tot het einde.... Wat doet mijn stiefvader?!?!?! die neemt een overdosis aan pillen... Ja egoïstisch, vindt ik..... Alleen maar omdat hij bij haar wou zijn... terwijl zij zo graag haar kleinkind had willen zien opgroeien, haar dochters zien trouwen.
(Andere kant als hij zo graag dood had gewild had hij mij niet gebeld naar zijn overdosis, maar was dit een gruwelijke schreeuw om aandacht op een zeer verkeerde manier)

Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen, maar voordat we gaan spuwen.
Mijn opa, achternichtje en een zeer goede bekende van mij hebben zichzelf verhangen en een is voor de trein gesprongen...
Hoe ver ze ook heen waren, mijn moeder vergeet nooit meer het beeld dat ze haar vader zag hangen, en wat haar leven voor een deel verziekt heeft, de ouders van mijn achternichtje zullen het beeld nooit meer vergeten dat hun dochter in de schuur hing, de machinist van die trein zal zijn hele leven last houden van een trauma omdat er iemand voor zijn trein spong...
Dus ja uit dat oogpunt vindt ik het egoïstisch.

Ik heb ook absoluut geen makkelijk leuk of gezellig leven gehad met mijn 23 jaar, en heel wat meegemaakt wat een ander op zijn 60ste nog niet eens meegemaakt heeft, en heb ook wel eens gedacht dat het makkelijker zou zijn om niet meer te leven.
Maar als ik dan denk aan mijn zoontje, vriend familie en vrienden wat ik die aan doe, dat is mij meer waard dan uit het leven stappen omdat ik zo'n beroerd k*tleven heb...

Zoals jij het omschrijft heb je ook zeker gelijk, maar mensen die zelfmoord plegen zijn zo ver heen dat ze (denk ik) niet meer in staat zijn om helder na te denken over wat ze hun omgeving aandoen.
Jouw moeder was ziek, niet depressief, zij wilde leven en het is ontzettend oneerlijk dat zulke mensen ongewild uit het leven worden getrokken en andere, lichamelijk gezonde, mensen er zelf voor kiezen. Maar dat is appels en peren met elkaar vergelijken.
Ik ben het met je eens dat áls je dan zelfmoord wil plegen, doe het dan op een 'nette' manier, zodat de omgeving zo min mogelijk last heeft van de manier waarop ze je vinden. Voor de trein springen, ophangen... BAH!! Neem dan (als je het dan echt zo graag wil) inderdaad een overdosis pillen. Is nog verschrikkelijk natuurlijk om zo iemand te vinden, maar toch anders, denk ik.
Al denk ik wel dat veel mensen kiezen voor ophangen, voor de trein en een pistool, omdat dat meer garantie geeft op de dood (gatver, wat klinkt dat allemaal eng).

Ik wil ook nog even kwijt dat jij zo te lezen inderdaad absoluut geen makkelijke jeugd hebt gehad, maar ik hoop dat jij, ondanks alles, wel kan genieten van de mooie dingen in het leven, zodat je niet nog maar één oplossing ziet.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 07-10-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:52

Pascal schreef:
Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor....
Maar op het moment dat je merkt dat je niet meer gelukkig bent in het leven o.i.d. dan ga je toch hulp zoeken?
Er is toch genoeg medicatie en hulpverlening?

Oke sommige gevallen uitgezonderd hoor....

Sommigen zullen ook geholpen kunnen worden. Maar helaas zit het zo diep dat het ook moeilijk te helpen valt.

Je kan zo vaak zeggen, trek het je niet aan, maar voel dat ook maar eens zo...soms zijn er zoveel teleurstellingen en onvervulde verlangens, te weinig echte vriendschap, dat iemand er erg alleen voor kan staan. De meeste mensen staan niet stil bij een ander en al snel val je buiten een groep of ben je iemand die "toch alles heeft?" dus was zeur je nou, als ik jouw was......en daar sta je dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:54

Twiggy2008: Dat is zeker mooi.. :j
Maar soms ook wel heel pijnlijk.. als je je bepaalde dingen gaat beseffen.

S_casper: Ja.. ik denk dat het gevoel van "ik ben het niet meer waard" bij het grootste deel van de mensen die zelfmoord plegen voorkomt.. :j

Pascal: Bij welke psychiater/psycholoog/hulpverlener je ook aanklopt, ze zullen allemaal zeggen dat medicatie alleen dingen afvlakt.. ze nemen ze niet weg.. je moet er nog steeds zelf mee dealen.
Therapie kán helpen.. maar soms zijn er zoveel dingen gebeurd, dat daar geen therapie tegen opgewassen is.
Neem mijzelf; ik sta al bijna 2 jaar op de wachtlijst voor EMDR.. 2 jaar geleden zeiden ze dat ik op de 2de plek stond op de lijst.. nu nog steeds.
De wachtlijsten zijn vaak gigantisch lang..

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:54

@ Pascal,

Je hebt in zekere zin ook wel gelijk hoor! Maar sommige mensen die zelfmoord plegen hebben geen leuke kinderen/vriend of ouders en hebben het gevoel dat ze altijd alleen zullen zijn in hun leven.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:56

Ik moet bekennen dat ik mensen die van egoïsme spreken het bloed onder mijn nagels vandaan halen. Verder dan 1 pagina kwam ik dan ook niet, maar hier moét ik toch even op reageren.

Citaat:
De bijbel, die zegt dat je zelf geen recht hebt om te beslissen over leven en dood, dat heeft alleen God...

Op de begrafenis van mijn 23-jarige nicht, die er een einde aan maakte, zei de godsvergeten dominee dit ook. Met een toevoeging dat ze in de hel zou komen.
Sodemieter toch op!
*toevoeging, niet t.o.v de schrijver van die post bedoeld.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:59

Chynthia dat is dus ook wat is bedoel, hun kiezen ervoor om een einde te maken aan hun leven maar zadel er niet een ander mee op....

Russel: ik weet zelf ook heel goed hoe het is om elke dag op te staan geen zin meer hebben om uit bed te komen, om te leven.
Vaak zat gehoord dat ik niet zo moest zeuren want heb een leuk kind, leuke vriend en leuke vrienden en familie.
Ja op dat moment kan dat je eigenlijk geen moer schelen.

Dat je van alle kanten hoort dat je alleen maar negatief bent, maar iets anders komt er ook niet uit je..
Dus dat gevoel ken ik wel, en ik ben daar gelukkig stukje bij beetje uitgekomen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ik alleen aan mezelf zou denken omdat ik er geen zin meer in heb, alleen al als ik dan aan mijn zoontje denk waarvan zijn papa weggerend is, zijn oma overleden is en dan ook nog eens zijn moeder moet missen alles wat hij heeft...
Alleen al dat ik hem daar zo verschrikkelijk veel pijn mee zou doen....