Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:35

Ik heb gisteren weer mijn controle gehad en inmiddels heb ik liever een uitstrijkje dan een tandarts bezoek hoor, ik heb gelukkig een leuke dokter en we kletsen veel en ondertussen is t al gebeurd

Ik heb die ingreep gehad, eerst een biopt ( idd vervelend en pijnlijk, maar duurt maar even) en erna een operatie omdat de uitslag dus niet goed was
Aangezien ik onder gehele narcose ging heb ik er weinig van meegekregen
Paar dagen rustig aan moeten doen en wat bloedingen gehad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:36

Zonnetje81 schreef:
Ja *heeft zo'n ijzenstaaf idee wat erin gaat* :+

Ze gebruiken flink glijmiddel dus dat valt op zich mee hoor, goed ontspannen! Ga met de arts praten en even niet aan denken, als je spant is het vervelender

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:38

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb die ingreep gehad, eerst een biopt ( idd vervelend en pijnlijk, maar duurt maar even) en erna een operatie omdat de uitslag dus niet goed was
Aangezien ik onder gehele narcose ging heb ik er weinig van meegekregen
Paar dagen rustig aan moeten doen en wat bloedingen gehad.

na de operatie veel buikpijn of niet?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:02

De eerste dagen wat krampen gehad.
Hier mocht ik gewoon pijnstillers voor pakken
Ik heb een paar dagen rustig aan moeten doen, ( ik ging meer bloeden als ik teveel liep)
Het was een soort menstruatiepijn, even vervelend, maar ja, liever dat dan baarmoeder eruit over een paar jaar!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:09

Ik ben in januari 30 geworden, hoe lang duurt het dan gemiddeld voor je een oproepje krijgt?
Daar was ik wel benieuwd naar..

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:17

@maartje, ik kreeg mijn oproep in de week dat ik 30 werd (10 maart jarig, 7 maart brief)

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:19

hmm, zou ik er dan zelf achteraan moeten ? Dat ik de brief gemist heb of zo..
Kun je daar de Ha voor bellen, weet iemand dat?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:22

Ik word in oktober 30 maar heb hem al gehad.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:23

Ik ben vorige week 30 geworden. In januari heb ik een brief gehad en 2 weken geleden heb ik het laten doen. Het is even eng maar goed... die man of vrouw doet het vaker en heeft wel meer vrouwen gezien hoor!!!
het viel mij alles mee!!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:50

Ik heb vorige week een spiraaltje laten zetten en toen ook gelijk maar een uitstrijkje laten maken. Ik lag er toch al klaar voor en een keer controleren kan wat mij betreft geen kwaad. Het duurt nog 8 jaar voor ik opgeroepen word voor het bevolkingsonderzoek dus over 8 jaar mag ik weer (ik ben 22).

Vergeleken met het zetten van het spiraaltje is een uitstrijkje echt niks, je voelt er niks van en ook van die 'eendenbek' voel je niks. Weet zeker dat iedereen die met tegenzin naar een uistrijkje gaat na afloop denk 'was dit het nou?' :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:02

Tsjah de eerste keer dat ik een spiraaltje heb laten plaatsen heb ik inderdaad ook een uitstrijkje gehad, toen heb ik daar niets meer van gehoord herinner ik me (8jr. geleden)

@ Lynn Nikita, jij hebt dus het traject inderdaad zo doorlopen als die vriendin van me...Pfff wordt er wel erg naar van hoor als ik dat hoor. Wat voor Pap uitslag had jij van het uitstrijkje dan?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:12

Ik hoor de uitslag als het goed is volgende week, mijn stiefvader heeft het allemaal gedaan en de praktijk is bij ons aan huis, dus dat is lekker makkelijk :) Ik ben er eigenlijk niet echt nerveus voor, al hoop je natuurlijk wel dat alles goed is!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:15

Ben dus wel bloednerveus omdat ik al zo lang steeds ergere klachten heb :(

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:23

Zoals wat?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:28

tussentijds 'bloedverlies' (heb een spiraal en al 8 jaar niet meer ongie, tis niet echt bloedverlies maar gekleurde afscheiding) contactbloedingen na seks, tegenwoordig ook kleine bloedingen als ik naar de wc ben geweest voor een grote boodschap zeg maar :+, meer afscheiding, vaak licht rozig... Gevoelig tijdens seks.

Beetje ranzig om allemaal zo op te noemen :D maar goed, daar gaat het topic ook over dus tsjah :D Sommige klachten heb ik sinds een half jaar, sommige egenlijk al jaren (ik heb het vaak aan m'n spiraal toegeschreven,)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:32

Hm, en je weet zeker dat het niet door de spiraal komt? Dat soort dingen heb ik iig niet met mijn pil. Heb je altijd contactbloeding of altijd? En is het dan vers bloed? Ik heb dat een paar keer met een ex gehad maar dacht dat het aan zijn grote etc lag want had dan ook weeig gevoel in mijn buik en met anderen nooit last gehad :+

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:32

Ik kreeg vorige week telefoon van de gyn dat ik opnieuw een biopt moet laten nemen >;)
De laatste dateert van januari vorig jaar en die was zo goed als volledig 'clean', maar nu zijn de waarden dus weer wat gestegen.
Ik kijk er niet naar uit, maar zoals Lynn_Nikita al zei: liever dit dan over een paar jaar àlles er uit :j !

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:36

Zonnetje81 schreef:
Hm, en je weet zeker dat het niet door de spiraal komt? Dat soort dingen heb ik iig niet met mijn pil. Heb je altijd contactbloeding of altijd? En is het dan vers bloed? Ik heb dat een paar keer met een ex gehad maar dacht dat het aan zijn grote etc lag want had dan ook weeig gevoel in mijn buik en met anderen nooit last gehad :+

Tsjah spiraal ligt mooi volgens de HA en het zag er allemaal verder rustig uit, de eerste 4 jaar met 1e spiraal nooit last van gehad..Laatste periode van 1e spiraal wel klachten, maar toen heb ik een nieuwe laten zetten omdat ik dacht dat hij misschien niet meer 'goed werkte' en sindsdien zijn de klachten gebleven..Contactbloedingen zijn er altijd ja, ook bij uitstrijkje direct aardig bloeden. En tsjah vers...:+ ik weet het niet, volgens mij wel.. het is niet veel i.i.g.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:39

Ik bedoel met 'vers' dat het licht rood is ipv oud bloed wat donkerder is zeg maar :+ Zeiden ze dat het raar was dat het beogn te bloeden met uitstrijkje?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:39

Nee vers eerder dan. Echt raar niet, ze merkte het wel op en zei dat het wel erg gevoelig was en snel bloedde, dus tsjah..Geen diee

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:44

Hm afwachten dus!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:45

Vervelend zeg Colway, al die klachten! Dan snap ik goed dat je wat nerveus bent.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:46

Kieffer schreef:
Ik hoor de uitslag als het goed is volgende week, mijn stiefvader heeft het allemaal gedaan en de praktijk is bij ons aan huis, dus dat is lekker makkelijk :) Ik ben er eigenlijk niet echt nerveus voor, al hoop je natuurlijk wel dat alles goed is!

:o door je stiefvader? ik zou dat niet kunnen hoor, liever gewoon door een dokter maar niet door je eigen vader of stiefvader ook al is ie zelf arts. Dat lijkt me zo raar??

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:47

Dat wachten is gewoon vervelend en ben een redelijke stresskip met zulke dingen dus tsjah :D

@Kieffer ben jij n.a.v. klachten gegaan of was het periodiek onderzoek?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:59

Ik ben gegaan omdat ik een spriaal liet plaatsen, dus meteen een uitstrijkje laten maken omdat ik er toch al klaar voor lag :) Gewoon ter controle dus, geen specifieke klachten gelukkig.

@Ragdollcat; dat was ook mijn eerste reactie, maar aan de andere kant is hij hartstikke goed in dit soort ingrepen. Het is een arts met veel ervaring en dit soort dingen zijn voor hem puur zakelijk. Bij mijn eigen dokter had ik eerst langs moeten gaan voor een gesprek. Dan die spiraal bestellen, dan weer langskomen om in te zetten, allemaal veel tijd die ik momenteel even niet heb. Hier kon het gewoon de volgende dag aan huis in mijn pyjama en daarna lekker mijn bed in.
Of hij het nu bij mij doet of bij Truus van om de hoek, het is een en dezelfde handeling :)