Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:39

merel_gomez schreef:
karin: je zit toch ook nog met klachten? zit je nog steeds bij de fysio? wacht je af of onderneem je stappen?

Ja, ik heb nog steeds last maar ik denk dat daar weinig aan te doen is. Ik loop wel bij de fysio maar dat is voor andere klachten, ivm reuma. Ik denk dat de reuma er ook mede schuldig aan is dat het bij mij niet echt verbeterd.
Maar ik heb natuurlijk ook bijna een jaar erg weinig met die arm en schouder gedaan. Pas toen ik in mei te horen kreeg dat het weer vastzit ben ik meer gaan belasten. Ik hoop dat door meer bewegen en meer belasten de klachten nog wel wat af zullen nemen. Maar ik heb gewoon een lijf dat dat soort klappen eigenlijk niet kan hebben.

Apart dat je bewoon door kon rijden Suelza...
Ik heb de eerste tien dagen echt behoorlijk pijn gehad en de arm zo hoog doen om een hoofdstel om te doen of een zadel op de rug te tillen was echt niet mogelijk. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:41

;)
Suelza schreef:
KarinvdM schreef:
Ruim 5 weken geleden heb ik mijn sleutelbeen gebroken bij een val van een paard.
Afgelopen week moest ik voor een controlefoto en een paar dagen later naar de huisarts. Ik had al een slecht voorgevoel omdat ik nog veel last had en het bleek dat ik bijna geen nieuw bot aanmaak. De breuk staat goed, maar het geneest dus niet.
Ik moet nu over 5 weken weer een foto laten maken en als het dan niet beter is plaatsen ze een plaatje.
Ik mag nu zonder de sling en moet meer gaan bewegen om de botaanmaak te stimuleren.
Van mijn huisarts mag ik alles weer doen, ook paardrijden... Maar nu vragen wij ons af of die man eigenlijk wel weet wat dat inhoudt?!?
Ik loop nu 2 dagen zonder sling en ik merk dat de beweging me goed doet. Je arm 5 weken stil in een mitella laten hangen maakt de boel natuurlijk ook stijf. Maar ik heb bij veel bewegingen nog pijn en ik vraag me af wat er gebeurt als ik op een paard ga zitten en het beest gaat vrolijk lopen doen... Of als ik een paard uit de wei haal wat opeens schrikt en daardoor een ruk aan m'n arm geeft...

Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks?
Ik wil er heel graag weer op, de kampioenschappen staan voor de deur, maar ik moet het natuurlijk niet erger gaan maken dan het nu is.

Tja, ik denk dat dit persoonlijk is... Maar ik reed met 2 gebroken sleutelbenen gewoon alle correctie paarden nog (en waren in die periode redelijk heftige, vandaar ook de gebroken sleutelbenen :+ , voor de nieuwsgierigen onder ons... nee... ik was er niet afgevallen :') ).

Of het wijs is, tja... dat valt te betwisten. Doordat ik met die gebroken sleutelbenen ben doorgereden (had niet door dat ik ze gebroken had) heb ik wel lang last gehouden en kon ik uiteindelijk, een maand of 4 later, alsnog een half jaar intensief naar de fysio.

Of ik er van geleerd heb, betwijfel ik :o (ik ben nu eenmaal graag met de paarden bezig en altijd druk), maar ik heb er wel van geleerd en goede rust nemen was voor mij (en mijn herstel) zeer zeker beter geweest.

Het is niet perse persoonlijk, maar ook hoe je breuk is. Als je breuk netjes op elkaar staat, gaat dat misschien gemakkelijker, dan wanneer dat ie in een hoek van 45 graden staat. Zoals je ziet is de post waarop je reageert bijna een jaar oud en is inmiddels een plaat geinstalleerd

@karinvdM Ik denk dat het ook een grote oorzaak heeft, in dat je hele houding gaat staan naar de breuk, omdat je er zo lang mee hebt rond gelopen. Pezen en spieren hebben zich er op aangepast en de hele stand van je schouder. Dat werkt ook echt tegen en ik denk dat daar het grotendeel van de klachten ook door ontstaat.

Anoniem

Re: Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:42

Ik kreeg ook geen zadel omhoog,ik kon niet eens fatsoenlijk deo onder doen :D Laat staan met twee gebroken sleutelbenen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:45

Onder m'n oksel wassen was al lastig! :D

Dat denk ik ook Mindim en dat zal ook wel een tijdje duren voordat dat weer wordt zoals het was, als dat al ooit gebeurt.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:55

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:02

Mindim schreef:
Ik kreeg ook geen zadel omhoog,ik kon niet eens fatsoenlijk deo onder doen :D Laat staan met twee gebroken sleutelbenen.

Ho ho, je hoort mij ook niet zeggen dat ik er alles mee kon hoor! Integendeel!!! Ik moest vervolgens in mijn jas gehezen worden hoor ;) . Vwb de breuk(en), laten we het erop houden dat, toen ik 3 maanden later naar de dokter ging, omdat ik toch het vermoeden had dat er wellicht 1 gebroken was, de dokter op het oog al kon zien dat er 2 breuken zaten.

In die woorden, dat ik sprak over mijn gebroken sleutelbeen en de huisarts direct zei: "Ja, ik zie het zo ook wel, het is je linkersleutelbeen", waarop ik enkel reageerde met: "Euhmm nee, ik had het eigenlijk over rechts :') ".

Dus nee, ik kon er zeker niet alles mee en nu 3 jaar later(!) heb ik (met name van mijn rechterarm) nog steeds last. Ik denk ook niet dat dit ooit nog helemaal genezen zal, maar ach... Ik ben al snel tevreden :+

Ik heb gewoon een hoge pijngrens, zo liep ik ook al eens door met een gebroken neus, een longvliesontsteking en ga zo nog maar even door...

En nu loop ik al maanden met iets wat neigt naar een Whiplash...

Ik heb gewoon geen tijd om ziek te zijn :')

Maar een ander zou ik het zeer zeker niet aanraden, rust is toch het allerbeste. Ik merk dat ik, nu ik even een paar weekjes iets rustiger aan doe, aanzienlijk opknap vwb mijn nekletsel. Het doet nog steeds zeer en ik lig er nog steeds vaak wakker van, maar het verbeterd wel nu ik wat meer rust neem en af en toe eens een vrije dag ertussen heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:22

Ach, gelukkig had ik genoeg tijd voor een breuk, met een kind van 4, man op zee en in een achteraf gehucht zonder voorzieningen en niet kunnen autorijden :+ :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:25

Mindim schreef:
Ach, gelukkig had ik genoeg tijd voor een breuk, met een kind van 4, man op zee en in een achteraf gehucht zonder voorzieningen en niet kunnen autorijden :+ :D

Klinkt bijna hetzelfde als een fulltime baan, trainingspaarden, lesklanten en een huishouden in mijn uppie :')

Maar ja, als ik niet werk, komt er ook geen eten op tafel, dus ja... dan heb je weinig keuze he!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:41

... sleutelbeen breuken komen nooit goed uit. :n, naja, das eigenlijk met alle minder leuke dingen :o

Ik ben weer ijzerwerk vrij *\o/*. Zag er eigenlijk best tegenop, met name de narcose en dat ze weer 't litteken moesten
openmaken. Het uiteindelijke resultaat is nog niet zichtbaar, maar hoop zo dat 't net zo wordt als voorheen.
Heb natuurlijk weer alles onderge :r, toen ik weer thuis was. Fijn dat ze 't pijnvrij kunnen doen, alleen ik kan er niet zo goed tegen.

Dat gekke gebobbel op m'n sleutelbeen is nu weg, en ja, 't zijn net wat materialen uit de bouwmarkt :Y)
Nog een weekje rust houden en dan moet ik terug op controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:53

Psydoxy schreef:
... sleutelbeen breuken komen nooit goed uit. :n, naja, das eigenlijk met alle minder leuke dingen :o

Ik ben weer ijzerwerk vrij *\o/*. Zag er eigenlijk best tegenop, met name de narcose en dat ze weer 't litteken moesten
openmaken. Het uiteindelijke resultaat is nog niet zichtbaar, maar hoop zo dat 't net zo wordt als voorheen.
Heb natuurlijk weer alles onderge :r, toen ik weer thuis was. Fijn dat ze 't pijnvrij kunnen doen, alleen ik kan er niet zo goed tegen.

Dat gekke gebobbel op m'n sleutelbeen is nu weg, en ja, 't zijn net wat materialen uit de bouwmarkt :Y)
Nog een weekje rust houden en dan moet ik terug op controle.

Mooi, geen gepiep meer op het vliegveld :D
De enige reden waarom ik het er niet uit laat halen, is idd vanwege de narcose enhet ziek daarvan zijn, blegh.
Ik moet in september weer naar de chirurg, ben benieuwd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:47

Voel je ook verschil Psydoxy? Is je sleutelbeen/schouder nu ook beweeglijker dan met het ijzerwerk erin?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:25

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:25

Het is weer als voorheen voor 'm ongeluk. Beweeglijk, geen pijn alleen... dat gjoets litteken >;) . Het zal wel even duren tot 't weer net zo mooi is als na de eerste operatie. 't voelt op dit moment wel of er een grote blauwe plek zit, maar dat is langzaam aan 't weggrekken.

De arts heeft me weer 100% beter verklaard *\o/*
Heb wel voor altijd een aandenken aan m'n Breezer bij me :+:

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 21:35

Nou, ik heb er een gjoets en lelijk litteken voor over om alles weer te laten zijn als het was en weer gewoon op m'n zij te kunnen slapen... :j
Ik ben toch al getrouwd. :D

Binnenkort wil ik eens naar een chiropractor, eens zien of die mijn schouder weer in het gareel kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:49

Pijnloos slapen op je zij, dat klinkt hemels :D Ik vrees dat we dat wel op onze buik kunnen schrijven, ik wordt in de nacht met enige regelmaat wakker, omdat ik op mijn verkeerde zij ben gedraaid en dat behoorlijk pijn doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:51

Psydoxy schreef:
Het is weer als voorheen voor 'm ongeluk. Beweeglijk, geen pijn alleen... dat gjoets litteken >;) . Het zal wel even duren tot 't weer net zo mooi is als na de eerste operatie. 't voelt op dit moment wel of er een grote blauwe plek zit, maar dat is langzaam aan 't weggrekken.

Ook geen pijn meer bij het op je zij slapen??

Ach en een litteken is weer eens een ander aandenken dan een tatoeage :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:59

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:58

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:57

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 10:33

Dat is goed nieuws zeg! Super. :)

Jouw afspraak komt nu ook mooi dichtbij Merel!

Ik ga maandag naar een chiropractor, ben benieuwd. :)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:36

Mindim schreef:
Psydoxy schreef:

Ook geen pijn meer bij het op je zij slapen??

Ach en een litteken is weer eens een ander aandenken dan een tatoeage :D

Nee, helemaal nergens meer last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:27

Jippie, mijn plaat gaat er uit *\o/*
Ik heb wel pas half november aangevraagd vanwege de thuisituatie, maar hij gaat er uit.
Met fitness heb ik er last van (het gaat prikken en tintelen) en ook voel ik het plaatje vaker zitten. Mijn bh bandje zit niet lekker en ook een autogordel is irritant. Daar valt allemaal prima mee te leven, maar als het niet hoeft, dan hoeft het niet. Het niet op mijn zij kunnen slapen heeft toch wel de doorslag gegeven, ik wordt in de nacht telkens wakker, omdat ik onbewust toch op die kant ga liggen. Je bot schijnt toch enigzins mee te geven, maar de plaat doet dit niet, dus daar loop je soms tegen weerstand op.

De bobbels in mijn oksel zijn geen gevolgen van de plaat, maar opgezette lymfeklieren. Dus wat ik daar mee moet, moet ik nog even navragen.

Ze gaan de plaat en schroeven er uit halen en dan wordt de boel glad geschaaft (ieks).

Ben benieuwd hoelang ik daar weer mee onder de pannen ben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 08:33

Tja, je moet wat over hebben voor je nachtrust. :(:)
Ik ben benieuwd of het ook effect heeft, want als dat zo is dan denk ik dat ik het plaatje misschien ook wel weer laat verwijderen...

Je hebt kleine knobbeltjes onder je oksels? Heb je dat al lang? Daar zou ik even mee langs je HA gaan.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:44

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:50

Half november wilde ik graag, want mijn man is dan thuis, die is namelijk op zee. Wel zo praktisch met een veestapel, klein kind en wonend in een ieniemieniedorp met weinig faciliteiten :D

Ik ben met de bultjes al geweest, die heb ik af en aan al meer dan een half jaar, drie kwart jaar. Ze hebben een echo gemaakt en geen ziekte in de oksel gevonden. HA dacht dat het kwam van een kapotte zenuw, maar dat is dus niet zo. Ik ga nog wel even met haar bellen of ik er nog iets mee moet.